Nissan king cab Diesel - 91 start problem

Maccan
20 april 2009 · 9 Inlägg

Tjena! Min kingcab lever sitt egna lilla liv verkar det som... Första dieseln jag köper och jag är inte imponerad! Igår åkte jag till stugan och då startade den och rullade som en dröm, idag när jag skulle åka ut så vägrar den starta... det bara klickar sen händer det inte mer..och enligt handboken (ja jag har varit duktig och läst den), så ska man "värma glödstiften tills lampan slocknar" .. den slocknar dock efter 2sek,men jag brukar alltid vänta lite extra länge.Ibland startar den,ibland är den stendöd,och ibland kan man få sitta och hålla på i 1-2 timmar... Men idag var den död.. Finns det någon snäll själ där ute som kan veta vad problemet är ? Det börjar bli jävligt frustrerande.mad. Fel på startmotorn..glödstift.. u name it ?!

Tacksam för svar ! mvh Marcus

Team-Adolfsson Gödseldräng
20 april 2009 · 4 529 Inlägg

byt glöstift
kostar inte många kronor o man gör det på 20 min

koll även jord kablarna och allt till startmotorn

Senast redigerat av Team-Adolfsson (20 april 2009)

Maccan
20 april 2009 · 9 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
byt glöstift
kostar inte många kronor o man gör det på 20 min

koll även jord kablarna och allt till startmotorn

Vart har du hittat billiga glödstift? Kikade lite snabbt på mekonomen, 351kr/st ?, meca tog runt 300kr/st med.. hur många är det i en sån här bil ?

Hur kollar jag jord kablarna osv ?  :]

Team-Adolfsson Gödseldräng
20 april 2009 · 4 529 Inlägg

biltema har för runt 90kr st
75-932 sök på det

dock till en turbo diesel men dom ska passa på alla king cabs 4 cylindriga diesel motorer

skriv gärna va du har för motor o vilken årsmodell

ang jordkablarna är det bara skruva av dom och rengöra ytorna med en fil eller lite sandpapper
lite kopparpasta imellan är alltid bra för att slippa korrision
kollat så batteriet inte är dåligt ?
skaffa en multimeter finns på jula för några hundra underlättar felsökning mycket smile

Maccan
20 april 2009 · 9 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
biltema har för runt 90kr st
75-932 sök på det

dock till en turbo diesel men dom ska passa på alla king cabs 4 cylindriga diesel motorer

skriv gärna va du har för motor o vilken årsmodell

ang jordkablarna är det bara skruva av dom och rengöra ytorna med en fil eller lite sandpapper
lite kopparpasta imellan är alltid bra för att slippa korrision
kollat så batteriet inte är dåligt ?
skaffa en multimeter finns på jula för några hundra underlättar felsökning mycket smile

Oj vilken jädra skillnad på pris!
Jag sökte på motor då jag själv inte hade någon koll på det, såhär stog det :


Nissan kingcab diesel -1991

Kaross:    D21
Motor:    SD25
KW:    55

Hoppas det säger nåt, kan glödstiften passa? Och hur många glödstift behöver man mån tro ?
Och nu vågar man väl knappast fråga vart alla jord kablar sitter utan jag får väl försöka hitta på dom ha ha, Angående batteriet så funkar det ypperligt bra! En multimeter var det ja.. Synd att varken jula eller biltema har öppnat här i gävle ännu..

_freddes
20 april 2009 · 194 Inlägg

köp inte på biltema..!! dom håller kanske en vecka

Volvo Amazon Cab "Weber" (1964)
Volvo Amazon "Brukis Projekt" (1962)
Maccan
20 april 2009 · 9 Inlägg

_freddes skrev:
köp inte på biltema..!! dom håller kanske en vecka

fasiken är det så illa ?, dom andra var ju svindyra..

940turboplus Rapidoz
20 april 2009 · 688 Inlägg

Men vafan...
varför är vi inlåsta på glöstiften??

lampan slocknar?

alla är sammankopplade

Mät och se om dom fungerar?

Har du bytt bränslefilter på länge?

det är ett vanligtfel att det nästan blir stopp och trycket byggs inte upp korrekt.

Hur ser luftfiltret ut?

börja där och fortsätt sen.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Maccan
21 april 2009 · 9 Inlägg

940turboplus skrev:
Men vafan...
varför är vi inlåsta på glöstiften??

lampan slocknar?

alla är sammankopplade

Mät och se om dom fungerar?

Har du bytt bränslefilter på länge?

det är ett vanligtfel att det nästan blir stopp och trycket byggs inte upp korrekt.

Hur ser luftfiltret ut?

börja där och fortsätt sen.

lampan slocknar efter max 2 sek, det borde trots allt ta mer än 2 sek innan glödstiften är varma.Om det tar runt minst 10sek med nya..

jag har aldrig bytt bränslefilter.. luftfiltret ser dock OK ut , Men okej jag ska kika lite på om det kan hjälpa, tacksam för svar för jag har ingen aning om vad som kan vara gälet.. ! Men absolut jag ska kika upp det,du vet nog mer än mig :]

Team-Adolfsson Gödseldräng
21 april 2009 · 4 529 Inlägg

Maccan skrev:

940turboplus skrev:
Men vafan...
varför är vi inlåsta på glöstiften??

lampan slocknar?

alla är sammankopplade

Mät och se om dom fungerar?

Har du bytt bränslefilter på länge?

det är ett vanligtfel att det nästan blir stopp och trycket byggs inte upp korrekt.

Hur ser luftfiltret ut?

börja där och fortsätt sen.

lampan slocknar efter max 2 sek, det borde trots allt ta mer än 2 sek innan glödstiften är varma.Om det tar runt minst 10sek med nya..

jag har aldrig bytt bränslefilter.. luftfiltret ser dock OK ut , Men okej jag ska kika lite på om det kan hjälpa, tacksam för svar för jag har ingen aning om vad som kan vara gälet.. ! Men absolut jag ska kika upp det,du vet nog mer än mig :]

om lampan slocknar så tidigt så är något av glöstiften dåliga
och någon skrev att man inte ska köpa dom på biltema
vi har glöstift från biltema på våran king cab och dom håller än efter ca 2.5 år

940turboplus Rapidoz
21 april 2009 · 688 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
om lampan slocknar så tidigt så är något av glöstiften dåliga
och någon skrev att man inte ska köpa dom på biltema
vi har glöstift från biltema på våran king cab och dom håller än efter ca 2.5 år

Är väl helt beroende på hur kallt det är ute...

Men ja om dom oavsett väderleken slocknar vid samma tidpunkt ändå så brukar det indikera ett fel.


Jag har heller inte riktigt förstått varför alla trackar ner på biltema.
Nu kör vi inte precis deras delar då vi måste köpa orginaldelarna till bilarna men ändå.

Haft flera som kört med deras och dom har inte klagat.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Team-Adolfsson Gödseldräng
21 april 2009 · 4 529 Inlägg

940turboplus skrev:

Team-Adolfsson skrev:
om lampan slocknar så tidigt så är något av glöstiften dåliga
och någon skrev att man inte ska köpa dom på biltema
vi har glöstift från biltema på våran king cab och dom håller än efter ca 2.5 år

Är väl helt beroende på hur kallt det är ute...

Men ja om dom oavsett väderleken slocknar vid samma tidpunkt ändå så brukar det indikera ett fel.


Jag har heller inte riktigt förstått varför alla trackar ner på biltema.
Nu kör vi inte precis deras delar då vi måste köpa orginaldelarna till bilarna men ändå.

Haft flera som kört med deras och dom har inte klagat.

ca 7-10sek ska den lysa oavsett väder annars börjar stifen bli dåliga
jo biltemas glöstift är inte sämre än orginal till varken nissan eller mercedes då vi alltid köper våra på biltema
folk snackar bara skit om biltema helt utan grunder

snurbo_diesel Egen företagare
21 april 2009 · 864 Inlägg

om glöstiften är kassa så glör den längre än vanligt, reläet slår inte ifrån fören rätt temp är uppnådd. jag tror däremot du har ett kasst glörelä.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Team-Adolfsson Gödseldräng
21 april 2009 · 4 529 Inlägg

snurbo_diesel skrev:
om glöstiften är kassa så glör den längre än vanligt, reläet slår inte ifrån fören rätt temp är uppnådd. jag tror däremot du har ett kasst glörelä.

nej
lampan slocknar efter ca 2-4 sek om något av glöstiften är dåliga
börjar få kläm på de där nu efter 20 år med traktorer och diesel bilar

snurbo_diesel Egen företagare
21 april 2009 · 864 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

snurbo_diesel skrev:
om glöstiften är kassa så glör den längre än vanligt, reläet slår inte ifrån fören rätt temp är uppnådd. jag tror däremot du har ett kasst glörelä.

nej
lampan slocknar efter ca 2-4 sek om något av glöstiften är dåliga
börjar få kläm på de där nu efter 20 år med traktorer och diesel bilar

Det har jag aldrig varit med om, har alltid kört diesel. men men. så är det iaf på de volvo 740 och 940 diesel jag haft, för det sitter en extra tempgivare bak på motorn som känner av hur länge det ska glödas. hade en king cab förut, dock aldrig problem med glödningen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang