19" fälgar med Kumho 235/35 ZR 19" däck på en saab 9-3 aero...

hillius
22 april 2009 · 4 Inlägg

Passar det eller kommer det att ta i? tacksam för svar smile)))

rofl
22 april 2009 · 313 Inlägg

Kommer tyvärr att ta i. har testat smile

http://mrd-productions.se/bombnedslag/P1010121.JPG

Listen som är markerad tog i när jag satte på mina 235/35-19. Fram tog dom i när man bromsade hårt eller körde lite fortare över gupp. Men bak hela tiden, vid broms, gas, ojämnheter i vägen, allt. Blev rekommenderad 225/35-19 istället, fast jag gillar inte när fälgen sticker utanför, ser fult ut, så blev inget av.

Du skulle dock kunna testa att ta bort den lilla listen om den är mer eller mindre funktionslös, säg gärna hur det gick, då kanske jag skall testa med smile

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig
rofl
22 april 2009 · 313 Inlägg

Tar tillbaka, såg att
http://www.garaget.org/?car=72547
har dom dimensionerna. Fråga honom smile

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig
Geiros Low is a lifestyle
22 april 2009 · 956 Inlägg

Kompisen har den storleken på däck. och sänkt.. tog i.. men valsade skärmarna.
MEN ha inga passagerare tongue fast ja de handlar ju lite om offseten med

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
Rille_Pille Tyskstuk
22 april 2009 · 466 Inlägg

mrdanjel skrev:
Kommer tyvärr att ta i. har testat smile

http://mrd-productions.se/bombnedslag/P1010121.JPG

Listen som är markerad tog i när jag satte på mina 235/35-19. Fram tog dom i när man bromsade hårt eller körde lite fortare över gupp. Men bak hela tiden, vid broms, gas, ojämnheter i vägen, allt. Blev rekommenderad 225/35-19 istället, fast jag gillar inte när fälgen sticker utanför, ser fult ut, så blev inget av.

Du skulle dock kunna testa att ta bort den lilla listen om den är mer eller mindre funktionslös, säg gärna hur det gick, då kanske jag skall testa med smile

På bilden du länka har du 225/45 däck?:S tongue

Aerocombi Xenoholic
22 april 2009 · 2 559 Inlägg

Måste väl funka, vi kör ju med 225-30-20 på vår og9-3a. 8,5" breda o ET35.
Se: http://www.garaget.org/Bizzan big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Jockessaab
22 april 2009 · 248 Inlägg

enligt instruktionsboken får/bör/ska man inte ha större än 17 tum

rofl
22 april 2009 · 313 Inlägg

Rille_Pille skrev:

mrdanjel skrev:
Kommer tyvärr att ta i. har testat smile

http://mrd-productions.se/bombnedslag/P1010121.JPG

Listen som är markerad tog i när jag satte på mina 235/35-19. Fram tog dom i när man bromsade hårt eller körde lite fortare över gupp. Men bak hela tiden, vid broms, gas, ojämnheter i vägen, allt. Blev rekommenderad 225/35-19 istället, fast jag gillar inte när fälgen sticker utanför, ser fult ut, så blev inget av.

Du skulle dock kunna testa att ta bort den lilla listen om den är mer eller mindre funktionslös, säg gärna hur det gick, då kanske jag skall testa med smile

På bilden du länka har du 225/45 däck?:S tongue

haha, mina 235 tog ju i så fick sätta på mina orginal smile

EDIT. Instruktionsböcker läser man aaaaldrig tongue

Senast redigerat av mrdanjel (22 april 2009)

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig
Bjork OEM <3
22 april 2009 · 6 957 Inlägg

Jockessaab skrev:
enligt instruktionsboken får/bör/ska man inte ha större än 17 tum

Vem har sagt att man inte får..

Instruktioner är för kärringar !

Hur bred är fälgen? ET? Om inget annat går det ju att modda hjulhuset lite smile

Har haft både 19 x 8.5" och 19 x 8" på min gamla og9-3, båda med 225/35 sulor.

8.5"(ET38) funka men full bil var inte att tänka på, 4 pers gick men man fick akta sig för gupp och gropar.
8" (ET40) funka kanon, 5 pers gick också fint att köra i bilen.

Tillägg också att den var sänkt.

Mvh

OEM <3
rofl
23 april 2009 · 313 Inlägg

Oj nu har jag en fråga till dom som kan lite mer om 9-3 OG och Et. På mina 19" fälgar är det ju ET45, 235/35 däck. Dessa tar i bak.

Om jag förstått det rätt så är väl ET hur långt in fälgen går från längst ut på navet, eller? Om jag köper fälgar där ET är större än 45 bör ju fälgen och däcken hamna längre in, och därför inte ta i, för att slippa modda hjulhus.  Men hur långt in kan fälgen få komma innan den och däcket börjar ta i saker i hjulhuset istället?

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig
Bjork OEM <3
24 april 2009 · 6 957 Inlägg

Ju högre ET du har, ju längre in hamnar din fälg.
Om jag minns rätt så har og9-3 ET 49 original ( ej helt säker, men tror det var det )
Så jo det kan funka men du får tänka på hur bred fälg du har också.

Åker man på 225:or så lindrar det problemet avsevärt.

Mvh

OEM <3
E-30
24 april 2009 · 1 050 Inlägg

Bjork skrev:
Ju högre ET du har, ju längre in hamnar din fälg.
Om jag minns rätt så har og9-3 ET 49 original ( ej helt säker, men tror det var det )
Så jo det kan funka men du får tänka på hur bred fälg du har också.

Åker man på 225:or så lindrar det problemet avsevärt.

Mvh

Är absolut ingen expert på ET (inpressningsdjup) men jag vill minnas att ju högre ET, desto längre ut breddar fälgen? Hade tidigare ET 40, efter att ha bytt till ET 45, så tar ej längre hjulet i innerskärmen vid fullt rattutslag. Detta beronde på att ET 45 breddar +5mm utåt.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Christian S
24 april 2009 · 4 816 Inlägg

nej, ju högre ET desto längre ifrån centrum på fälgen, alltså hamnar den längre in wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
KRYSSBO
24 april 2009 · 36 Inlägg

skulle satsat på några 19" 8 i bredd o med ett ET mått 40, Däcken sedan 225/35  precis som Bjork säger:)

Saab Turbo
E-30
24 april 2009 · 1 050 Inlägg

Christian S skrev:
nej, ju högre ET desto längre ifrån centrum på fälgen, alltså hamnar den längre in wink

Var i kontakt med Nässjö-däck i veckan, frågade då om olika ET 40-45. fick då svaret att ET 45 kommer ut 5mm extra. (i förhållande till ET40 ?) De borde ju veta vad de talar om?

Edit: Tror det fungerar så här: Om du mäter avståndet mellan framfälgarnas insidor (på innerkanten) så ökar detta mellanrum (avstånd) med ett högre ET. Hur det sedan förhåller sig med breddningen av fälgens ytterkant vill jag vara osagt.

Senast redigerat av E-30 (24 april 2009)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
KRYSSBO
24 april 2009 · 36 Inlägg

ET mått visar hur långt in eller ut fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt ( Anläggningsytan mot navet till fälgens mittpunkt) finns oftast angivet på fälgen. Alufälgar så finns stämpeln oftast instansad på insidan av fälgen. Stålfälgar så finns oftast instansad på fälgens utsida.

Exempel : 6,5 x 15 ET 45

Det betyder att anläggningsytan ligger 45 mm utanför fälgens mittpunkt och om man byter till en fälg med lägre ET mått exempel ET 35 så kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm

Saab Turbo
Bjork OEM <3
24 april 2009 · 6 957 Inlägg

Vi kan nu konstatera att det där med ETmått är ett helvete ibland.. tongue

OEM <3
bernersennen
24 april 2009 · 70 Inlägg

Ang. frågan - inbillar mig att det passar ok. Däremot skulle jag överväga andra "sulor" än kumho - okej på sommarn, men betydligt sämre på blött underlag (egen erfarehet).
Vh / K.

Bjork OEM <3
24 april 2009 · 6 957 Inlägg

bernersennen skrev:
Ang. frågan - inbillar mig att det passar ok. Däremot skulle jag överväga andra "sulor" än kumho - okej på sommarn, men betydligt sämre på blött underlag (egen erfarehet).
Vh / K.

Hade sj Kumho förrförra året (225/35/19) o jisses va fort det slets ner..

OEM <3
Astramarkus
25 april 2009 · 455 Inlägg

Bjork skrev:

Jockessaab skrev:
enligt instruktionsboken får/bör/ska man inte ha större än 17 tum

Vem har sagt att man inte får..

Instruktioner är för kärringar !

Hur bred är fälgen? ET? Om inget annat går det ju att modda hjulhuset lite smile

Har haft både 19 x 8.5" och 19 x 8" på min gamla og9-3, båda med 225/35 sulor.

8.5"(ET38) funka men full bil var inte att tänka på, 4 pers gick men man fick akta sig för gupp och gropar.
8" (ET40) funka kanon, 5 pers gick också fint att köra i bilen.

Tillägg också att den var sänkt.

Mvh

Tack, det är inte bara storleken på fälg och däck som inverkar ET  gör mycket. Kompisen äker 8,5x19 ET 40 med 225/35-19, funkar fint

Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30
http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!
Opel Vectra OPC "Black n chrome" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang