Jag får inte betalt av bilköparen! Hjälp

master_lars
24 april 2009 · 1 160 Inlägg

Konsumentverket kan inte göra något alls då det är ett köp mellan två privatpersoner. Det enda du kan luta dit tillbaka mot är köplagen, och då måste du bevisa att han inte betalat. Vilket du inte kan om det rör sig om mindre pengar, då du kan ha fått dem i kontanter.

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
TMW-Performance Avstängd
24 april 2009 · 914 Inlägg

Skjut den fan.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Pi Just another freak in the freak kingdom
24 april 2009 · 378 Inlägg

Påföljder vid köparens avtalsbrott
Påföljderna

51 § Betalar köparen inte i rätt tid eller medverkar han inte till köpet enligt 50 § 1 och beror detta inte på säljaren eller något förhållande på dennes sida, får säljaren enligt 52--59 §§ kräva betalning eller annan fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne varan enligt 10 § och kräva ränta enligt 71 §.

53 § Säljaren får hålla fast vid köpet och kräva att köparen medverkar till köpet enligt 50 § 1. Köparen är dock inte skyldig att medverka till köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om hans medverkan skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till säljarens intresse av köparens medverkan.

Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får säljaren dock kräva att köparen medverkar till köpet.

Säljaren förlorar rätten att kräva att köparen medverkar till köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.
Hävning på grund av dröjsmål med betalningen

54 § Säljaren får häva köpet på grund av köparens dröjsmål med betalningen, om dröjsmålet utgör ett väsentligt avtalsbrott.

Har säljaren förelagt köparen en bestämd tilläggstid för betalningen och är den inte oskäligt kort, får köpet även hävas om köparen inte betalar inom tilläggstiden.

Medan tilläggstiden löper får säljaren häva köpet endast om köparen meddelar att han inte kommer att betala inom denna tid.

Har varan kommit i köparens besittning, får säljaren häva köpet endast om han har förbehållit sig rätt till detta eller köparen avvisar varan.
Hävning på grund av bristande medverkan

55 § Säljaren får häva köpet, om köparen inte medverkar till köpet enligt 50 § 1 och avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för säljaren samt köparen insåg eller borde ha insett detta. Säljaren får under samma förutsättningar häva köpet, om köparen inte i rätt tid hämtar eller tar emot varan i fall då det framgår av avtalet eller omständigheterna att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med det som han har sålt.

Säljaren får vidare häva köpet, om köparen inte inom en bestämd tilläggstid som säljaren har förelagt köparen och som inte är oskäligt kort

    * 1. medverkar till köpet enligt 50 § 1, eller
    * 2. hämtar eller tar emot varan i fall då det framgår av avtalet eller omständigheterna att säljaren har ett särskilt intresse av att bli av med det som han har sålt.

Medan en tilläggstid löper får säljaren häva köpet endast om köparen meddelar att han inte kommer att fullgöra sina skyldigheter inom tilläggstiden.

https://lagen.nu/1990:931
https://lagen.nu/1990:931#P50S1N1

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
larssoon
24 april 2009 · 71 Inlägg

jag håller med övriga talare, varför lämna ut en bil utan att ha fått pengar?!
var du i akut behov av slantar, eller ville du bara vara schyst?

jag personligen hade åkt och hälsat på och försökt få pengar, alternativt tillbaka bilen.
om detta inte hade fungerat så skulle jag koppla in polisen, även om det inte handlar om stora pengar så ska rätt vara rätt, och har du kollat upp att du har rätten på din sida så tycker jag  verkligen att du ska ta och kontakta polisen! kan ju inte bli värre iallafall! men frågan är hur dom ställer sig till att du tagit emot "handpenning" och låtit bilen rulla därifrån.

peegee Forummoderator
24 april 2009 · 2 924 Inlägg

larssoon skrev:
om detta inte hade fungerat så skulle jag koppla in polisen, även om det inte handlar om stora pengar så ska rätt vara rätt, och har du kollat upp att du har rätten på din sida så tycker jag  verkligen att du ska ta och kontakta polisen! kan ju inte bli värre iallafall! men frågan är hur dom ställer sig till att du tagit emot "handpenning" och låtit bilen rulla därifrån.

Troligen lägger polisen inte en minut på det ärrendet eftersom det hela är självförvållat av säljaren.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Tubbex
24 april 2009 · 1 517 Inlägg

vad var det för bil ?

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
VictorW Medlem 34530
24 april 2009 · 908 Inlägg

Tyvärr så kan du känna dig blåst på dessa pengar. Men gör en polisanmälan och hoppas att polisen kan göra något, men chanserna får detta är väldigt små. Vill du ha de resterande pengarna för bilen, så har det redan lämnats förslag på hur du ska göra.

Hoppas att du har råd med dessa lärpengar...

// Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
birdy
24 april 2009 · 1 Inlägg

Sry dude!!!

DeFlo
24 april 2009 · 514 Inlägg

du har namn, uppgifter, vad väntar du på? Kancka på och fråga hur det står till.... Berätta sen hur det gick big_smile

BMW = Bil Med Wasakredit
Kesler
24 april 2009 · 3 650 Inlägg

OMG Kexet, vad har du gjort. Somsagt knacka på, lr bli utan pengar

Sand_Man Magister Mundi Sum
24 april 2009 · 177 Inlägg

ja som alla andra säger åkt dit med lite poler o fråga lught hur det blir med dom resterande pengarna !

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)
Chevrolet Corvette "Vetten" (1987)
Volvo V50 1,8F "Snålbilen" (2008)
Audi A6 Allroad 2,7 Biturbo "Quattron" (2004)
alain www.bimmerpower.org
24 april 2009 · 3 995 Inlägg

Avbetalning: om ni ha kommit överens om en avbetalning med specificerat datum från första och sista datum då har du lagen på din sida!. 
Det kontrakt som ni ha skrivit på och undertecknade räknas enligt lagen som en skuldsedel där köpare kan aldrig komma ifrån så länge att skulden inte är reglerade.
Du kan alltid göra en polisanmälan och prata med kronofogden som kan hjälpa dig.
Viktigt:
Avbetalningsköp mellan näringsidkare regleras i lagen om avbetalningsköp mellan näringsidkare (1978:599), som gäller för köp av varor när betalningen ska göras i form av delbetalningar. För att lagen ska gälla måste säljaren ha förbehållit sig rätten att återta varan om köparen inte betalar i rätt tid, s.k. återtagandeförbehåll. Återtagandeförbehåll ger säljaren rätt att återta varan om köparen inte betalar i tid, köparen måste dock vara försenad med betalningen mer än fjorton dagar.

Senast redigerat av alain (24 april 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
NissanMotorsport
24 april 2009 ·

Thomsen_87 skrev:
Har En Polare Som "sålde" Sin Bmw Ungfefär På Samma Sätt Han Sålde Den På Försäljnings Uppdrag Men Han Fick Inga Pengar Alls Och I Slut Ändan Visade Det Sig Att De Inte Var Första Gången För Denna Person Så De Var Några Före I Kön Som Ville Ha Pengar sad
Det Visade Sig Att Han Och Hans Kompanjon Var Skyldiga Folk Över Ca En Miljon sad
Bmw:en Hade Ett Pris På 140tusen

Hur Orkar Du Sitta Och Skriva Med Stor Bokstav I Varje Ord? :S

Kexet86
24 april 2009 · 190 Inlägg

Åkej jag har fått lite alternativ nu. Har avrt i kontakt med polisen igen å dom tycker att jag ska vänta en stund med att göra en anmälan annars om det inte löser sig så får mina kompisar hjälpa mig lite suck att man kan vara så jävla god trogen mot folk hädan efter ska jag faan aldrig mer lita på folk speciellt inte från jönköping !!!!!!!!!

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)
KimVsWorld Mästare
24 april 2009 · 2 947 Inlägg

MIG1408 skrev:
Hur Orkar Du Sitta Och Skriva Med Stor Bokstav I Varje Ord? :S

Det blir så med caps lock ibland.

EDIT: INTE DENNA GÅNGEN.

Senast redigerat av KimVsWorld (24 april 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
NissanMotorsport
24 april 2009 ·

KimVsWorld skrev:

MIG1408 skrev:

Thomsen_87 skrev:
Har En Polare Som "sålde" Sin Bmw Ungfefär På Samma Sätt Han Sålde Den På Försäljnings Uppdrag Men Han Fick Inga Pengar Alls Och I Slut Ändan Visade Det Sig Att De Inte Var Första Gången För Denna Person Så De Var Några Före I Kön Som Ville Ha Pengar sad
Det Visade Sig Att Han Och Hans Kompanjon Var Skyldiga Folk Över Ca En Miljon sad
Bmw:en Hade Ett Pris På 140tusen

Hur Orkar Du Sitta Och Skriva Med Stor Bokstav I Varje Ord? :S

Det blir så med caps lock ibland.

med Capslock intryckt så blir det stora bokstäver hela tiden. Aja ska inte störa tråden mer.

Hamilton
24 april 2009 · 8 864 Inlägg

Skicka en "10dagars" faktura till köparen med hänvisning till erat kontrakt.
Betalar han inte inom 10dagar så ansöker du om ett Betalningsföreläggande hos Kronofogden
http://www.kronofogden.se/villfabetalt/ … 05212.html

Fotograf på tierpidag.se
Kexet86
24 april 2009 · 190 Inlägg

Hamilton skrev:
Skicka en "10dagars" faktura till köparen med hänvisning till erat kontrakt.
Betalar han inte inom 10dagar så ansöker du om ett Betalningsföreläggande hos Kronofogden
http://www.kronofogden.se/villfabetalt/ … 05212.html

Vad menas med en såndär 10 dagars faktura då?

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)
_Wallis_
24 april 2009 · 4 506 Inlägg

Tråkig situation, Jag hade dock aldrig accepterat att
inte få pengarna, Rätt ska vara rätt o de skyr inga medel.
Gör det som krävs om polisen inte vill hjälpa dig.

Kan du andas kan du dö.
Memme I'am AWESOME..
24 april 2009 · 2 783 Inlägg

Vad för bil va de ? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang