ExtraKim skrev:
I en 190 så är bandpass nästan ett måste.
Jo, det känns som en vettig lösning faktiskt. Jag hittade en tråd som jag skapat för länge sedan. Där har vår gode vän Drönirettab räknat ut en låda såg jag.
"Har annars räknat på en 4:e ordningens 3-kammarbandpass med två st 4" rör, de måste dock ha konade trattar för att inte få flåsljud vid höga ljudnivåer. Den här lådan har en stor sluten kammare i mitten och två små kammare på varsin sida om mittenkammaren, varje yttre kammare ska ha ett 4" rör. Basarna ska sitta med magneten i de portade kammarna för bästa kylning av talspolen.
Sluten kammare: 40 liter, dämpmatta på väggarna.
Portad kammare: 20 liter per kammare (endast bas inräknad, ej porten), bara dämpmatta på botten.
Rör: 1 st 4" som är 25 cm långt per kammare, konade trattar är inte inräknade i längden.
Lådan bör delas vid högst 70 Hz, frekvenskurvan faller nedåt vid frekvenser över 70 Hz enligt teorin."
Något som jag dock inte har så lätt för är att räkna ut lådan/lådornas storlek för att få den önskade volymen.
Vänta jag kom på det, bara att ta lådans (Höjd * Bredd * Djup)[DM]
[CM] 53*30*25 = 39750
39750/1000 = 39,75L
39,75L Borde fungera som den slutna delen eller? Hur heligt är det att det blir exakt 40L?
/Markus