2799
Sök

Polisfoto vid möte?

14 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Är lite granna orolig, mötte en civil polisbil ute på vägarna i norra norrbotten, och vid mötet så blinkade dem med blåljusen en gång.

Och har hört att polisen i Sverige nu kan göra samma som i Finland, alltså att fota bilar vid möte med hög hastighet. Är det möjligt att jag blev fotat, och har jag ett brev från polisen/länsstyrelsen att vänta?

Det var skymning, kurva, jag hade solen i ryggen (civilbilen hade den mot sig), civilbilen hade både packbox och släp med skotrar, och inget blixtrade till utan det var bara en kort blinkning med blåljusen som dom har installerat i fronten och i vindrutan.

3 650 Inlägg
25 april 2009
Absolut inget att bry sig om! dom varnade dig bara att du skulle sänka hastigheten!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 april 2009
Tror inte det är någon fara. Det har hänt mig flera gånger på vägarna i pajala och upp mot kiruna.
Har då inte fått hem nåt, de vill väl bara markera att du ska sakta ner.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 april 2009
Bara att köra vidare och vara glad över att de inte vände smile

Btw, de kan väl inte mäta hastigheten som mötande? I så fall måste ju fartkameran vara kalibrerad för den exakta hastigheten de kör i?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
Tror inte det är någon fara. Det har hänt mig flera gånger på vägarna i pajala och upp mot kiruna.

Mvh Tommy

Har du någonsin vunnit Tornedalsrallyt? wink

14 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Rquired skrev:

Btw, de kan väl inte mäta hastigheten som mötande? I så fall måste ju fartkameran vara kalibrerad för den exakta hastigheten de kör i?

Dom har den tekniken i Finland iaf. Brorsan har åkt dit en gång..

3 650 Inlägg
25 april 2009
nojjan...fan mötte en snut igår, kan jag bli tagen för fortkörning samt vårdslöshet i trafik. Notera att jag lyssnade på "fuck polis" också..det låg även en morakniv i min verktygslåda i skuffen..kan jag bli tagen för det också??

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 april 2009
idivuoma skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

haha nå ei.. men jag övar lite i smyg, haha.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
25 april 2009
Kesler skrev:
nojjan...fan mötte en snut igår, kan jag bli tagen för fortkörning samt vårdslöshet i trafik. Notera att jag lyssnade på "fuck polis" också..det låg även en morakniv i min verktygslåda i skuffen..kan jag bli tagen för det också??

+10   lol

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

14 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
idivuoma skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

haha nå ei.. men jag övar lite i smyg, haha.

Mvh Tommy

Sträckan mellan Svappavaara och Vittangi är bra för att skaffa sig poäng i Tornedalsrallyt! wink

5 198 Inlägg
27 april 2009
Rquired skrev:

Själv kalibrerande cool

I brist på annat :)
526 Inlägg
27 april 2009
Kanske bara var en reflex?? I och med att du hade solen i ryggen och snuten hade den mot sig så kan det bli en reflex....

14 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
Jaja, det kom aldrig nån räkning med posten från polisen.
jag mötte BTW samma civilbil 2 dagar senare i motsatt rikting.. denna gång i dubbelt så hög hastighet, hälsade bara fint med att lyfta på fingrarna (sådär coolt som man annars gör med känt folk på stan).
Senast redigerat av idivuoma (6 augusti 2009)

678 Inlägg
6 augusti 2009
Rquired skrev:

Joo svenska poliser har såna men inte alla bilar!
men dom har typ haft det i 2- 3 år nu tror jag

Gammal bild
111 Inlägg
6 augusti 2009
Jag såg på tv att i Usa eller i england så har dom en kamera bak på ko-fångaren som mäter hastigheten om dom inte hinner ta den framifrån så mäter den och tar foto om du kör för fort... Det lär ju komma till sverige men det lär nog ta ett tag smile
Senast redigerat av Volvo_PoWeir (6 augusti 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
6 augusti 2009
Volvo_PoWeir skrev:
Jag såg på tv att i Usa eller i england så har dom en kamera bak på ko-fångaren som mäter hastigheten om dom inte hinner ta den framifrån så mäter den och tar foto om du kör för fort... Det lär ju komma till sverige men det lär nog ta ett tag smile

Var såg du det?
Vad hette programmet?
Finns det klipp på youtube?
Har du någon annan källa?

Hittar du bara på?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

2 982 Inlägg
6 augusti 2009
ts; dont worry...
voolvo_poWeir; HAHAHAHAHAHAH

Entreprenör
1 286 Inlägg
6 augusti 2009
Nej det finns INTE "polis-foto-utrustning" i NÅGON polisbil i Sverige.

DÄREMOT så finns det en så kallad "polispilot" i dom flesta trafikbilarna iallafall som dom kan starta när dom möter dig och sedan vända o köra ifatt dig och mäta ut din snitthastighet.

// Niklas Johansson

Gammal bild
111 Inlägg
6 augusti 2009
FireTraXX skrev:
Volvo_PoWeir skrev:

Var såg du det?
Vad hette programmet?
Finns det klipp på youtube?
Har du någon annan källa?

Hittar du bara på?

Nej, haha inte hittar jag på är inte en sån person,

Cops tv serien där dom jagar folk 

Nej inte finns det i sverige det lär nog ta många år innan dom förstår de smile
Senast redigerat av Volvo_PoWeir (6 augusti 2009)

4 005 Inlägg
6 augusti 2009
NiKeMaN skrev:
Nej det finns INTE "polis-foto-utrustning" i NÅGON polisbil i Sverige.

DÄREMOT så finns det en så kallad "polispilot" i dom flesta trafikbilarna iallafall som dom kan starta när dom möter dig och sedan vända o köra ifatt dig och mäta ut din snitthastighet.

Japp. TripTrack heter systemet.

Fungerar så att den mäter hastigheten genom att jämföra två punkter (start och slut) och så pass lång tid det tar att komma ifatt dig och markera dina slutpunkt för polisbilen. Inkopplad på tripmätare och hastighetsmätare.

Fungerar riktigt bra. Jag har fått nöjet att granska tekniken några gånger. smile

Var JÄVLIGT noga med att polismannen förklarar från exakt vilka positioner han tog mätaren också. För det är inte så exakt teknik.

Sök