Att äga ny/dyrare bil som ung, är det konstigt?

Jonni
5 april 2006 · 1 256 Inlägg

Blir arg när jag läser vissa saker på folks sidor.. Folk slänger in kommentarer, "hur har du råd med en sån dyr bil".

Förstår inte folk att man kan prioritera bort annat och köpa sig en ny eller en dyr begagnad bil? Jag är själv bilförsäljare och har många killar/tjejer som är i min ålder (22 år) som köper helt nya bilar.

Kommentera gärna.

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
5 april 2006 · 441 Inlägg

De blir ju vad man gör de till. Alla som har ett jobb kan köpa en helt ny bil om dom vill, men som sagt de gäller ju att prioritera... wink

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
zortep
5 april 2006 · 911 Inlägg

Joo,   Har hört många människor säga så smile haha
Svårt att ta ett lån eller ? tongue
I stort sett så är det som att hyra en bil eftersom man senare kommer byta ut den mot någon annan bil som är nyare, inte ofta man har kvar sin bil tills man betalt klart hela summan !

pic up the phone, wazzzaaa
Jonni
5 april 2006 · 1 256 Inlägg

zortep skrev:
Joo,   Har hört många människor säga så smile haha
Svårt att ta ett lån eller ? tongue
I stort sett så är det som att hyra en bil eftersom man senare kommer byta ut den mot någon annan bil som är nyare, inte ofta man har kvar sin bil tills man betalt klart hela summan !

Jo det e leasing du pratar om, det blir vanligare bland privatpersoner idag..

Kul o höra att folk har samma åsikter!

Peacerich
5 april 2006 · 273 Inlägg

Fin bil du har Jonni, hur har du råd? ...skoja bara wink

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson
Lunnajs Mr
5 april 2006 · 267 Inlägg

Kapitalförstöring kallar jag det.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Martin 9-3 Fisketokig
5 april 2006 · 2 997 Inlägg

Jo synd att inte folk kan lära sig om prioriteringar.

Folk tycker att jag är en idiot som köper en bil för närmare 400kkr som förstabil vid 20år.

Den är skattad, besiktigad och betald så vad är idioti?

Prioritering. Jag skulle inte betala en krona för att åka på semester i utlandet tex.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Peacerich
5 april 2006 · 273 Inlägg

En polare till mig brukade säga till folk som köpt ny bil:
"Vilken fin bil banken köpt åt dig!" smile

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson
_Jerkan_ Chaufför
5 april 2006 · 131 Inlägg

Jonni skrev:
Blir arg när jag läser vissa saker på folks sidor.. Folk slänger in kommentarer, "hur har du råd med en sån dyr bil".

Förstår inte folk att man kan prioritera bort annat och köpa sig en ny eller en dyr begagnad bil? Jag är själv bilförsäljare och har många killar/tjejer som är i min ålder (22 år) som köper helt nya bilar.

Kommentera gärna.

När man är 22 år och har jobb o allt så tycker jag inte det är så konstigt om
man har råd med en ny/nyare bil...
Har man bara jobbat några år och tjänat ihop en rejäl slant så har man ju råd,
men för alla så går inte bilen i första hand heller...
Sen beror det ju hur man bor också, om man fortfarande bor hemma eller har eget...

Phantom
5 april 2006 · 40 Inlägg

Jag köpte min första Mazda 6 kombi sprillans ny vid 19 års ålder, hade precis gått ut skolan och hade inte börjat mitt första jobb ännu. Betalade ca 37.000 € för den. (ca 350 000 kr) Fick dock inte så mycket kommentarer då faktiskt, visst var de endel folk som undra va fan man höll på med men inget överdrivet skitsnack. Kanske valet av bil hjälpte endel, vad vet jag?
När jag 1 år senare dök upp med nästa bil, en Mazda 6 sedan, var de flera som frågade hur och varför osv. men eftersom den fianserades med försäkringspengar så var de inte så svårförklarat.

Kan tillägga att jag inte fått en cent av nån annan än mej själv för att finansiera mina bilar!

Senast redigerat av Phantom (6 april 2006)

Mazda 6 2,3 Sedan "Phantomen" (2005)
Karlzzon The One Evolution
5 april 2006 · 1 627 Inlägg

Jag gillar inte när 18 åringar med nytt körkort får en dyr bil av mamma och pappa men har dom jobbat ihop pengarna är det ok   kanske är lite svensk avundsjuka med

Senast redigerat av Karlzzon The One (5 april 2006)

Fäll ner pungen och landa
viccoA
5 april 2006 · 3 111 Inlägg

Min första bil var några år begagnad. Men när jag bytte den till bil nummer 2 blev det en fabriksny Saab 9-3. Vid 21 års ålder.

Senast redigerat av viccoA (5 april 2006)

Stavve
5 april 2006 · 65 Inlägg

Definiera konstigt. Definierar du det som att det inte är som det brukar, eller annorlunda, så JA. Det är konstigt att äga en ny bil innan man blivit 25 år. För det första så är det innan man lärt sig att ratta en bil samt att det är väldiga ekonomiska förluster de första åren. Eftersom man måste vara väldigt rik eller ha extrema särprioriteringar så har  ingen "normal" yngling råd med en helt ny bil.

Senast redigerat av Stavve (5 april 2006)

BMW 325iA Cabriolet "M-technic" (1994)
Saab 9000 "Griffin" (1994)
Janken Driver
5 april 2006 · 2 111 Inlägg

Personligen sså kommer jag aldrig. Aldrig. Köpa en ny bil med lån pga den otroliga värdeminskning det är på dem. Iofs ryggar jag tillbaka bar jag hört ordet "lån". Betald är bäst. Jag har jobb.skulle säkert kunna ta lån om jag  ville men behöver jag det ? nope. Som någon tidigare sa så hänger det mycket på runtomkring också. letar lägenhet nu,så sen kommer man inte ha råd iaf men någon svindyr bil pga försäkring osv..speciellt inte mitt i stan...Och nej skriver den inte på mamma o pappa.höhö.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Jonni
5 april 2006 · 1 256 Inlägg

Karlzzon The One skrev:
Jag gillar inte när 18 åringar med nytt körkort får en dyr bil av mamma och pappa men har dom jobbat ihop pengarna är det ok   kanske är lite svensk avundsjuka med

Håller med där..


"Finns och kommer alltid att finnas skitungar som föds med guldsked i munnen.."

Senast redigerat av Jonni (5 april 2006)

Jonni
5 april 2006 · 1 256 Inlägg

Janken skrev:
Personligen sså kommer jag aldrig. Aldrig. Köpa en ny bil med lån pga den otroliga värdeminskning det är på dem. Iofs ryggar jag tillbaka bar jag hört ordet "lån". Betald är bäst. Jag har jobb.skulle säkert kunna ta lån om jag  ville men behöver jag det ? nope. Som någon tidigare sa så hänger det mycket på runtomkring också. letar lägenhet nu,så sen kommer man inte ha råd iaf men någon svindyr bil pga försäkring osv..speciellt inte mitt i stan...Och nej skriver den inte på mamma o pappa.höhö.

Mvh Janken

Det där med försäkringar har dom faktiskt löst på ett bra sätt idag.. Både Chrysler och Mercedes har en Finansförsäkring som är lika för alla.. 18-99 år samma kostnad i månaden, inbakad i exempelvis Leasingen, så det är ju inte direkt nån JÄTTEkostnad jämfört med va det skulle kosta normalt sett..
¨
Sen så har de de flesta bilar vagnskadegaranti oxå och det gör ju att vi betalar bara halvförsäkring i 2-4 år beroende på bilmärke..

Men när det gäller värdeminskningar så kan man inte göra så mycket mer än köpa begagnat om man vill slippa det

PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
5 april 2006 · 271 Inlägg

Jonni skrev:

Karlzzon The One skrev:
Jag gillar inte när 18 åringar med nytt körkort får en dyr bil av mamma och pappa men har dom jobbat ihop pengarna är det ok   kanske är lite svensk avundsjuka med

Håller med där..


"Finns och kommer alltid att finnas skitungar som föds med guldsked i munnen.."

hmm så om jag har förstått er rätt så ere fel om bara en 18-19 åring sitter bakom ratten i en nyare bil i stället för tex en 740 från 88.

själv har jag en s40 2,0T -00 som jag har betalt helt med egna pengar kontant.
inga lån eller nåt sånt...
det är dock inte min första bil utan min andra,,,hade en golf 3a först som jag även köpte för egna pengar...
enda som morsan o farsan ställer upp med är o ha bilen på sej  plus att jag får 350kr i månaden(som ett busskort kostar) men jag betalar försärking o sopa...

Senast redigerat av PeterNorrk (5 april 2006)

Lunnajs Mr
5 april 2006 · 267 Inlägg

Hade du LÄST det som stog så va det just att har man köpt skiten själv så är det OK..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Karlzzon The One Evolution
5 april 2006 · 1 627 Inlägg

PeterNorrk skrev:

Jonni skrev:

Karlzzon The One skrev:
Jag gillar inte när 18 åringar med nytt körkort får en dyr bil av mamma och pappa men har dom jobbat ihop pengarna är det ok   kanske är lite svensk avundsjuka med

Håller med där..


"Finns och kommer alltid att finnas skitungar som föds med guldsked i munnen.."

hmm så om jag har förstått er rätt så ere fel om bara en 18-19 åring sitter bakom ratten i en nyare bil i stället för tex en 740 från 88.

själv har jag en s40 2,0T -00 som jag har betalt helt med egna pengar kontant.
inga lån eller nåt sånt...
det är dock inte min första bil utan min andra,,,hade en golf 3a först som jag även köpte för egna pengar...
enda som morsan o farsan ställer upp med är o ha bilen på sej  plus att jag får 350kr i månaden(som ett busskort kostar) men jag betalar försärking o sopa...

Så länge du fixat pengarna själv gör de inte mej nått och fått en del spons av mamma och pappa men 18 åringar som får en bil för 2-300000 bara sådär

Fäll ner pungen och landa
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
5 april 2006 · 271 Inlägg

aa de kan ja erkänna e lite fel för jag tror inte man tar hand om bilen lika väl...sen e ere inte så kul om polarna tex har typ 740 o lite mer ungdoms bilar o e ute o burnar i skogen...då kan man inte direkt följa med i sin corvett el va man har...el jo de kan man beror på hur rika man etongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang