Att äga ny/dyrare bil som ung, är det konstigt?

PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
6 april 2006 · 271 Inlägg

Feffy skrev:
Nu blir det här en aning OT men tror ni inte att man sökt jobb eller? Har sprunnit runt med mina SVn skickat iväg dom via mail ringt och allt, har TILL OCH MED sökt städjobb men får INTE fått jobb. Nu har jag visserligen lyckas få ett vikariat i en hobby butik men jag är LÅNGT ifrån en fast anställning eller en heltidsanställning efter studenten. Jag ska kunna hoppa in när som helst. En del månader vet man inte ens om man kommer få jobba något. Sen inom industrin, vem som helst kan inte jobba där. Blir så trött på personer som säger att man inte försöker. För jobb växer F*N inte på träd och unga är INTE speciellt attraktiva på arbetsmarknaden.

håller med....dock så finns det tyvärr folk som ger upp direkt...som bara ser en enda typ av jobb...det vill säga 5h om dagen o en lön på 30kkr efter skatt...
man får nöja sej med det man får...
jag pluggar fortfarande o har enbart haft sommar jobb hittils...men men va ska man säga...hoppas de fixar sej ialla fall tills man e klar med skolan så de finns jobb...

parayaCar
6 april 2006 · 424 Inlägg

det bästa sättet o fixa sej ett jobb (enbart för pengarna...man har asså inge krav) e att bara skriva ut tex 100st annsökningar o cv:n o sen typ lämna in dom till alla företag i ens närområde...

fast många glömmer  att dom måste visa framfötterna och faktiskt besöka dom arbetsplatser dom söker på! vissa skickar bara in en cv och hoppas, det kan man göra, men det bästa är ju att ta kontakt med företaget själv och snacka me dom o så, arbetsgivaren är väl fri att välja sina arbetare själv o de e klart att han/hon tar nån som man träffat smile

jag funderar också på att skaffa mej nåt nyare åk genom lån. men vad ska man tänka på? har ju jobb över öronen men har svårt att spara ihop ett kapital, betarlar hellre av på bilen än köper den direkt. var kan man vända sej om man behöver rråd?

**// Toyota \\**
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
7 april 2006 · 271 Inlägg

parayaCar skrev:

det bästa sättet o fixa sej ett jobb (enbart för pengarna...man har asså inge krav) e att bara skriva ut tex 100st annsökningar o cv:n o sen typ lämna in dom till alla företag i ens närområde...

fast många glömmer  att dom måste visa framfötterna och faktiskt besöka dom arbetsplatser dom söker på! vissa skickar bara in en cv och hoppas, det kan man göra, men det bästa är ju att ta kontakt med företaget själv och snacka me dom o så, arbetsgivaren är väl fri att välja sina arbetare själv o de e klart att han/hon tar nån som man träffat smile

jag funderar också på att skaffa mej nåt nyare åk genom lån. men vad ska man tänka på? har ju jobb över öronen men har svårt att spara ihop ett kapital, betarlar hellre av på bilen än köper den direkt. var kan man vända sej om man behöver rråd?

nää exakt man ska typ skicka cv o så...sen ska man ringa till stället efter ett par dagar och fråga ifall det har kommit fram osv o va trevlig..

råd om hur du ska låna?
de kan dom fixa på bilfirman (om de e seriöst)
eller så kan du snacka med din bank...
har som tur e alldrig tagit lån...än....
va funderar du på då?

patrik79
7 april 2006 · 782 Inlägg

en stor anledning till att yngre människor köper äldre bilar tror jag är att du får en bra mycket häftigare bil om du köper begagnat och ungdomar behöver väl inte den tryggheten som en nyare bil ska stå för. själv så hade jag köpt mej en gammal ferrari, porsche eller corvette om jag hade haft ett par hundra tusen över när jag va 18.

Nknn
7 april 2006 ·

kan säga att om jag vore en rik pappa så hade itne jag köpt en 300kkr bil åt min son/dotter vid 18-årsdagen.. hur mycket pengar man än har tror jag det är nyttigare att låta dem få lite perspektiv på arbetslivet.. tjäna sina egna pengar, lära sig att prioritera.. veta att det är dyrt med toapapper osv..
Om dem är van att bli servad på silverfat hur ska det då gå senare i livet?.. Ne bättre hade varit att hålla i pengarna tills dem blir uppåt 25 års åldern..eller när dem är mogen nog.. kan ju vara vid 18 årrs åldern för vissa iof.. Då passar det nog bättre att dela med sig av sin förmögenhet, då dem kanske investerar i nåt nyttigt, företag lr nåt.. Bara dem vet vad dem gör..

Senast redigerat av N0kan (7 april 2006)

Founder
7 april 2006 · 1 414 Inlägg

PeterNorrk skrev:

Founder skrev:

PeterNorrk skrev:

det bästa sättet o fixa sej ett jobb (enbart för pengarna...man har asså inge krav) e att bara skriva ut tex 100st annsökningar o cv:n o sen typ lämna in dom till alla företag i ens närområde...

Precis, sen ska man vara flexibel, kan arbeta när som helst och komma till jobbet när som helst med kort varsel...

För er i närheten av Trollhättan så behöver SAAB allt folk dom kan få... sök via Adecco...

'



hehe jobbar du där eller??
annars borde du göra det...de händer ju lätt att delar försvinner tongue

Nej jag jobbar inte där, har annat jobb redan smile Men jag känner till situationen väl på Saab... det där med att delar försvinner förstod jag inte tyvärr? :S

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Darkie dARKiE
7 april 2006 · 5 031 Inlägg

Vissa gillar att festa och bränna pengar varenda helg på mode kläder,sprit etc etc.. vissa jobbar och sliter och sparar i månader och köper en vettig bil.

är 19 och har 2 .. visserliger äldre bilar.. men dem är långt ifrån fulare än en "ny" bil.

prioritering .

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
PeterNorrk Arbetslös luffare :'(
8 april 2006 · 271 Inlägg

Founder skrev:

PeterNorrk skrev:

Founder skrev:

Precis, sen ska man vara flexibel, kan arbeta när som helst och komma till jobbet när som helst med kort varsel...

För er i närheten av Trollhättan så behöver SAAB allt folk dom kan få... sök via Adecco...

'



hehe jobbar du där eller??
annars borde du göra det...de händer ju lätt att delar försvinner tongue

Nej jag jobbar inte där, har annat jobb redan smile Men jag känner till situationen väl på Saab... det där med att delar försvinner förstod jag inte tyvärr? :S

hehe asså at du nallade reserv delar till din/dina bilar...såg att du hade saab...

widell1111 bira bira bira,bärs bärs bärs!
8 april 2006 · 313 Inlägg

PeterNorrk skrev:

Jonni skrev:

Karlzzon The One skrev:
Jag gillar inte när 18 åringar med nytt körkort får en dyr bil av mamma och pappa men har dom jobbat ihop pengarna är det ok   kanske är lite svensk avundsjuka med

Håller med där..


"Finns och kommer alltid att finnas skitungar som föds med guldsked i munnen.."

hmm så om jag har förstått er rätt så ere fel om bara en 18-19 åring sitter bakom ratten i en nyare bil i stället för tex en 740 från 88.

själv har jag en s40 2,0T -00 som jag har betalt helt med egna pengar kontant.
inga lån eller nåt sånt...
det är dock inte min första bil utan min andra,,,hade en golf 3a först som jag även köpte för egna pengar...
enda som morsan o farsan ställer upp med är o ha bilen på sej  plus att jag får 350kr i månaden(som ett busskort kostar) men jag betalar försärking o sopa...

bortskämd !!!

///Widell
singsong Sir
8 april 2006 · 21 Inlägg

Phantom skrev:
Jag köpte min första Mazda 6 kombi sprillans ny vid 19 års ålder, hade precis gått ut skolan och hade inte börjat mitt första jobb ännu. Betalade ca 37.000 € för den. (ca 350 000 kr) Fick dock inte så mycket kommentarer då faktiskt, visst var de endel folk som undra va fan man höll på med men inget överdrivet skitsnack. Kanske valet av bil hjälpte endel, vad vet jag?
När jag 1 år senare dök upp med nästa bil, en Mazda 6 sedan, var de flera som frågade hur och varför osv. men eftersom den fianserades med försäkringspengar så var de inte så svårförklarat.

Kan tillägga att jag inte fått en cent av nån annan än mej själv för att finansiera mina bilar!

IMPONERANDE MÅ JAG SÄGA, JAG BARA HANDLAR OCH HANDLAR SKROTBILAR HELA TIDEN, SOM SEDAN RASAR OCH KOSTAR SKJORTAN. HADDE NOG BLIVIT BILLIGARE MED NY BIL!!

Kenwood SAABlare
8 april 2006 · 190 Inlägg

den som spar han har!?? big_smile

Mja Mjo! Så kan de gå!
Janken Driver
8 april 2006 · 2 111 Inlägg

Jonni skrev:

Janken skrev:
Personligen sså kommer jag aldrig. Aldrig. Köpa en ny bil med lån pga den otroliga värdeminskning det är på dem. Iofs ryggar jag tillbaka bar jag hört ordet "lån". Betald är bäst. Jag har jobb.skulle säkert kunna ta lån om jag  ville men behöver jag det ? nope. Som någon tidigare sa så hänger det mycket på runtomkring också. letar lägenhet nu,så sen kommer man inte ha råd iaf men någon svindyr bil pga försäkring osv..speciellt inte mitt i stan...Och nej skriver den inte på mamma o pappa.höhö.

Mvh Janken

Det där med försäkringar har dom faktiskt löst på ett bra sätt idag.. Både Chrysler och Mercedes har en Finansförsäkring som är lika för alla.. 18-99 år samma kostnad i månaden, inbakad i exempelvis Leasingen, så det är ju inte direkt nån JÄTTEkostnad jämfört med va det skulle kosta normalt sett..
¨
Sen så har de de flesta bilar vagnskadegaranti oxå och det gör ju att vi betalar bara halvförsäkring i 2-4 år beroende på bilmärke..

Men när det gäller värdeminskningar så kan man inte göra så mycket mer än köpa begagnat om man vill slippa det

Synd då att varken merca eller chrysler tilltalar mig då.  Blir jag inte miljonär kommer det aldrig stå en bil som är sprillans ny på min uppfart.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Janken Driver
8 april 2006 · 2 111 Inlägg

Darkie skrev:
Vissa gillar att festa och bränna pengar varenda helg på mode kläder,sprit etc etc.. vissa jobbar och sliter och sparar i månader och köper en vettig bil.

är 19 och har 2 .. visserliger äldre bilar.. men dem är långt ifrån fulare än en "ny" bil.

prioritering .

Håller med. Kan dock inte förstå enkelspårigheten. Visst jag e vääääldit intresserad av o hålla på med bilen. Men tänker inte sitta o beställa delar till bilen en fredagkväll istället för att gå ut o träffa folk. Repar även med ett band 3ggr/veckan. Man måste kunna kombinera. Inte "missa" livet pga an bil.

Sen att de e jävligt kul me bilar säger jag inte emot smile

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
MilleN
8 april 2006 · 9 108 Inlägg

Den som spar han har inget liv wink

gammalt djungelordspråk!

Senast redigerat av MilleN (8 april 2006)

Fayton
8 april 2006 · 5 Inlägg

Jag tycker att folk ska strunta i hur jag fått råd med mina bilar. Pengar som pengar, det känns lika mycket för mig som andra. Jag är inte på nåt sätt född med en "guldsked i munnen". Men visst måste jag erkänna att jag själv ibland undrar för stunden när man ser 20 åringar med en sprillans ny dyrgrip, dock glömmer jag det väldigt snart då jag vet att man kan faktiskt prioritera bort annat.

Darkie dARKiE
8 april 2006 · 5 031 Inlägg

Janken skrev:

Darkie skrev:
Vissa gillar att festa och bränna pengar varenda helg på mode kläder,sprit etc etc.. vissa jobbar och sliter och sparar i månader och köper en vettig bil.

är 19 och har 2 .. visserliger äldre bilar.. men dem är långt ifrån fulare än en "ny" bil.

prioritering .

Håller med. Kan dock inte förstå enkelspårigheten. Visst jag e vääääldit intresserad av o hålla på med bilen. Men tänker inte sitta o beställa delar till bilen en fredagkväll istället för att gå ut o träffa folk. Repar även med ett band 3ggr/veckan. Man måste kunna kombinera. Inte "missa" livet pga an bil.

Sen att de e jävligt kul me bilar säger jag inte emot smile

MVH Janken

Jo men visst går man ut någon kväll men inte varenda!! Man kan ha så mycket roligt hemma också istället för bränna tusenlappar på krogen! smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
parayaCar
8 april 2006 · 424 Inlägg

PeterNorrk skrev:
nää exakt man ska typ skicka cv o så...sen ska man ringa till stället efter ett par dagar och fråga ifall det har kommit fram osv o va trevlig..

råd om hur du ska låna?
de kan dom fixa på bilfirman (om de e seriöst)
eller så kan du snacka med din bank...
har som tur e alldrig tagit lån...än....
va funderar du på då?

vi får se vad tillfället har att erbjuda wink

**// Toyota \\**
olagbg OLAGBG
8 april 2006 · 596 Inlägg

köpte min opel ny för 4 år sedan då var jag 20. första bilen , började stylade den direkt. stylingen va beställd innan jag fått bilen

OLAGBG
VOLVO
Volvo C70 Cabriolet MY05 "Lady Red" (2005)
Volvo EX30 Twin Motor Performance "Crystal Thunder" (2024)
Volvo V60 D5 Twin Engine R-Design "Black Lightning" (2018)
Ena Colaberoende
8 april 2006 · 1 219 Inlägg

Har haft riktigt gamla bilar innan jag skaffade denna.: det enda man hade råd till var att lägga pengar på reparationer hela tiden. Fick ett bra pris på denna också så skulle jag sälja den nu så får jag t.om mer i orginalskick än vad jag gav. (Kompispris). Har annars lagt alla pengar jag tjänat på Bil, Körkort, Soppa. Jobbar extra då och så.. Väntar på att chefen ska ringa för nu har jag fått ett kanonjobb som visserligen bara e timmar än så länge men det lutar åt fast.

Bor i en liten håla men bilen har alltid stått på mig och tagit försäkringarna på mig själv också.

Skitsvårt att få ett bra jobb idag och det ser inte bättre ut för alla som går ut skolan år för år.

/Ena

Brelid
8 april 2006 · 2 Inlägg

PeterNorrk skrev:

Founder skrev:

PeterNorrk skrev:

'



hehe jobbar du där eller??
annars borde du göra det...de händer ju lätt att delar försvinner tongue

Nej jag jobbar inte där, har annat jobb redan smile Men jag känner till situationen väl på Saab... det där med att delar försvinner förstod jag inte tyvärr? :S

hehe asså at du nallade reserv delar till din/dina bilar...såg att du hade saab...

Hehe ja det hade ju varit ett billigt sätt att få delar, tyvärr så finns det inget som passar till min Saab... Den modellen försvann ifrån linan för länge sen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang