Marticus skrev:
Evildan skrev:
Jag förstår mycket väl att han blir förbannad när någon på ett sådant trafikfarligt vis (med tanke på avståndet du beskriver) kastar sig ut framför honom på det viset, du är skyldig att vid påfart till motorväg lämna företräde gentemot trafiken på densamma, trafikanten på motorvägen har ingen som helst förpliktelse att gå ut i vänsterfilen när du tränger dig före istället för att köra efter trafikreglerna.
"komma in på motorvägen innan avfarten tar slut" skrev du ovan.
Då kör du uppenbarligen åt fel håll om du försöker komma på motorvägen via en avfart.
Är du dessutom helt säker på att du faktiskt åkte på en motorväg?
Finns nämliga inga trafikljus på motorväg.
Jag visste att någon skulle skriva någonting som du precis gjorde.
Jag förstår mycket väl att han blir förbannad när någon på ett sådant trafikfarligt vis (med tanke på avståndet du beskriver) kastar sig ut framför honom på det viset, du är skyldig att vid påfart till motorväg lämna företräde gentemot trafiken på densamma, trafikanten på motorvägen har ingen som helst förpliktelse att gå ut i vänsterfilen när du tränger dig före istället för att köra efter trafikreglerna.
Jag vet att jag är skyldig att lämna företräde, du behöver inte predika för mig om trafikregler för jag har nämligen körkort sedan 2 år tillbaka. men skulle du inte gjort likadant som mig? Jag tror faktiskt att du också hade gasat på för att komma 1 och en halv billängd längre fram så du kunnat gå in ist för att stanna helt p.g.a att han ignorant inte gick ut i vänsterfilen, som vilken duktig förare som helst hade gjort. Han såg mig komma långt innan vi kom upp gämsides och hade chansen att underlätta, men valde att ignorant fortsätta i samma takt, i samma fil. Ja han "gjorde inget fel" enligt lagboken, men varför underlätta för andra?
Dessutom började jag blinka vänster när jag gasade på, när jag väl hade glidit in (inte "kastat" som du säger att jag gjorde) i filen så hade jag blinkat +/-13 ggr, så bilen bakom mig visste mycket väl vad jag tänkte göra, men gjorde inte situationen lättare för det ändå. Nej jag sa inte innan att jag blinkade, men jag sa inte heller att jag körde på "ett sådant trafikfarligt vis", jag körde inte så att han bakom behövde varken panikbromsa eller ens nudda bromspedalen, då är det enligt mig inte farligt i den situationen. Dessutom verkade han inte berörd alls av mitt sätt att köra in framför han heller med tanke på hans lugna reaktion, 2 blink me helljuset och lite viftande me pekfingret.
Situationen som uppstod är inte direkt ovanlig, och jag
trängde mig inte framför, för han bakom behövde inte bromsa, jag
gled in framför han (om nära). Behöver du inte bromsa för någon som kör in framför dig så tränger den framför sig inte. Att köra in framför någon nära men inte farligt är inte en ovanlig situation, kör igenom en större stad, en motorväg i rusningstrafik eller liknande så händer det hela tiden. så jag tycker faktiskt att man ska tåla sådant.
Då kör du uppenbarligen åt fel håll om du försöker komma på motorvägen via en avfart.
Durr hurr, du vet vad jag menar lustigkurre.
Är du dessutom helt säker på att du faktiskt åkte på en motorväg?
Finns nämliga inga trafikljus på motorväg
Ja jag skulle våga påstå att det är en motorväg, bara det att den upphör vid trafikljusen och blir därefter en "normal innerstadsväg".
http://kartor.eniro.se/query?what=maps& … &from=Väg 28, på/av-fartsdelen där den röda vägen i södergående riktning övergår till gul, där hände det.