bildtjuv

krippeboy
8 april 2006 · 82 Inlägg

hej..
letade efter delar till min mx3 här på garagets annonser..
då såg jag att en kille som heter Dani säljer sin mx3.. men
bilen på bilden han har är MIN! jag köpte den i trelleborg
för ca en månad sen.. och det är INTE han som lagt ut den..han har bara ändrat
lite på texten ex miltal vinge och årsmod.. samt suddat ut regskylten..

jag undrar om man får göra så?? det är ju min bil (kan ju tycka att bilden är det med
till en viss del..

Miklen
8 april 2006 ·

Ne d får han inte..om d inte e han som tatt bilden dvs.

krippeboy
8 april 2006 · 82 Inlägg

det är det inte.. bilden är samma som annonsen då jag köpte den.. och det är min bil.. tror den är den enda som ser ut så.. kolla gärna.. sök på mx3 hela landet så kommer det en svart mx3 flera bilder i en.. den är det.. ska fixa nya bilder och lägga in här.. har ju lite modifieringar.. big_smile

Caffe
8 april 2006 · 1 436 Inlägg

Det är fotografen som bestämmer till vad bilden skall användas. Om jag vill kan JAG ta en bild på DIN bil och börja sälja som affisch utan att fråga dig. Men om du skulle använda MIN bild på DIN bil för att sälja din bil så är det olagligt.

Alltså, den som tagit kortet bestämmer.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Janken Driver
8 april 2006 · 2 111 Inlägg

Caffe skrev:
Det är fotografen som bestämmer till vad bilden skall användas. Om jag vill kan JAG ta en bild på DIN bil och börja sälja som affisch utan att fråga dig. Men om du skulle använda MIN bild på DIN bil för att sälja din bil så är det olagligt.

Alltså, den som tagit kortet bestämmer.

Dock ej om en  tå av dig syns på bilden wink. Osäker på detta överhuvudtaget.låter skumt.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Caffe
8 april 2006 · 1 436 Inlägg

Janken skrev:
Dock ej om en  tå av dig syns på bilden wink. Osäker på detta överhuvudtaget.låter skumt.

Du ska vara identifierbar om PUL skall träda in. Men när en person är identifierbar eller när publiceringen kan sägas vara harmlös är ingen som vet eftersom det aldrig testats i domstol.

Det finns tonvis med information om detta på fotosidan.se, både på sidan och i forumet.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
MilleN
8 april 2006 · 9 108 Inlägg

topic!? Jo visst är det fotografen som bestämmer men vem har sagt att det är fotografen som säljer bilen nu?!?

Skicka ett mail till killen och säg att det är din bil han har ute på annonsbilden och att han ska ta bort den innan du anmäler honom. Det kan ju inte bli värre än att han skiter i det. Om det nu mot förmodan är han som tagit bilden så får du antagligen reda på det då också hehe..

Hade någon gjort det med min bil hade jag blivit skogstokig.

viccoA
8 april 2006 · 3 111 Inlägg

Kan tycka att det är mer okej om man skriver "inte min bil på bilden".
Säljaren riskerar väl att eventuella köpare blir besvikna om inte bilen är exakt likadan som på bilden annars...

Tycker det verkar korkat att stjäla andras bilder. Men om du ser till orginalbilar från bilfirmor osv tror jag inte att det är ovanligt att det är annan bil på bilden.

Holme
8 april 2006 · 1 417 Inlägg

Som jag fattade så är det inte heller ägaren som tagit bilden. Då är det ju en 3:e person som ska säga sitt också.

chrizz Administratör
8 april 2006 · 11 790 Inlägg

Janken skrev:

Caffe skrev:
Det är fotografen som bestämmer till vad bilden skall användas. Om jag vill kan JAG ta en bild på DIN bil och börja sälja som affisch utan att fråga dig. Men om du skulle använda MIN bild på DIN bil för att sälja din bil så är det olagligt.

Alltså, den som tagit kortet bestämmer.

Dock ej om en  tå av dig syns på bilden wink. Osäker på detta överhuvudtaget.låter skumt.

Bara för att du är med på en bild så betyder det inte att du äger bilden. Det är fortfarande fotografen som äger bilden enligt upphovsrättlagen.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Mackeman
8 april 2006 · 125 Inlägg

hur ska vi veta att det faktist är din bil då? ska vi bara tro på dej å tycka skit om han som har lagt ut annonsen här eller?

If it aint rubbing, it aint dubbing:)
krippeboy
8 april 2006 · 82 Inlägg

ni kan kolla på min sida.. och senan annonsen.... enda skillnaden då och nu är att jag har andra fälgar och målat inredningen röd.. annars ser man att det är MIN bil...

krippeboy
8 april 2006 · 82 Inlägg

han jag köpte bilden av tog detta kortet.. för ca 2 månader sen lr nått.. och nu är det ngn annan som tagit bilden för att sälja sin...

chrizz Administratör
8 april 2006 · 11 790 Inlägg

krippeboy skrev:
han jag köpte bilden av tog detta kortet.. för ca 2 månader sen lr nått.. och nu är det ngn annan som tagit bilden för att sälja sin...

Men då är det inte ens din bild ju. Vad är problemet?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Innox Turbocharged
8 april 2006 · 421 Inlägg

Caffe skrev:

Janken skrev:
Dock ej om en  tå av dig syns på bilden wink. Osäker på detta överhuvudtaget.låter skumt.

Du ska vara identifierbar om PUL skall träda in. Men när en person är identifierbar eller när publiceringen kan sägas vara harmlös är ingen som vet eftersom det aldrig testats i domstol.

Det finns tonvis med information om detta på fotosidan.se, både på sidan och i forumet.

Det är nog lugnt sålänge inte regskylten eller någons ansikte är med på bilden, glhf med o identifiera en okänd person genom att se en tå.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
tecman
8 april 2006 · 1 741 Inlägg

chrizz jag tror problemet är att det är hans bil på bilden.. och att det är "den" bilen han försöker sälja.

Jag tror jag skulle bli ganska irriterad om jag hittade en bild på min bil i en säljes annons. (även om det står nåt i stil med "ej min bil på bilden")

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
chrizz Administratör
8 april 2006 · 11 790 Inlägg

tecman skrev:
chrizz jag tror problemet är att det är hans bil på bilden.. och att det är "den" bilen han försöker sälja.

Jag tror jag skulle bli ganska irriterad om jag hittade en bild på min bil i en säljes annons. (även om det står nåt i stil med "ej min bil på bilden")

Jag fick för mig att det handlar om en bildtjuv, men så är ju inte fallet om man tar hänsyn till upphovsrätten.

Nåja, inte mycket att göra åt det här tyvärr.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
krippeboy
8 april 2006 · 82 Inlägg

jag anser inte att ngt e problem.. jag undrade bara om man fick göra så.. skiter egentligen i vilket.. men ville bara veta..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang