Trött på de amerkanska tunnelseendet på våra svenska crusingar !!

tobbeh78 !
6 maj 2009 · 543 Inlägg

Jag kan bara uttala mig från egen erfarenhet och det är att dom som håller på med nyare bilar är mer öppna mot "raggarbilar" än tvärtom.
De gångerna jag har varit på "mixad" cruising så har man alltid hört glåpord och elakheter från raggarna, samt att raggarbilar har alltid fått vara med på morderna evenemang, dock inte tvärtom.

Förstår inte vad grejen är igentligen, vi har i grund och botten samma intresse, men bara för att man gillar att hålla på med nya bilar så ska man bli utesluten från tillställningar.. tycker det är trångsynt iaf.

Trött och bitter?? javisst!
NightCruiser
6 maj 2009 · 1 163 Inlägg

tobbeh78 skrev:
Förstår inte vad grejen är igentligen, vi har i grund och botten samma intresse, men bara för att man gillar att hålla på med nya bilar så ska man bli utesluten från tillställningar.. tycker det är trångsynt iaf.

Jag kan inte göra annat än att hålla med dig.

MrJAM
6 maj 2009 · 1 464 Inlägg

kalsong skrev:
Som sagt

Problemet är att städerna blir för små, eftersom cruisingarna blir större, dvs fler bilar. Räddningstjänsten/komunal trafik samt flera andra samhällsfunktioner blir hindrade av stillastående trafik. Så Klubbarna som arrangerar fester mm har fått större press från Polis Kommun mm.
Det innebär att man måste solla bort fordon och man börjar oftast med vanar.....
Tråkigt men detta kommer att bli allt vanligare

Det har ingenting med superi mm att göra. Alla arangörer tjänar pengar på just den katogerin, Vanar Pilsnerbilar mm.

Det där låter märkligt. Att en stad är för liten och att utryckningsfordon skulle behöva ta sig fram är inget man förändrar genom att stoppa en sorts bil att deltaga. Då stoppar man hela evenemanget, vilket har skett i otalet orter. Dels så hjälper det inte iom. det faktum att dessa bilar utgör en ganska låg procentform i förhållande till deltagandet. Jag förstår vad du menar, sållning pågår, men att det har med räddningstjänsten att göra är ologiskt imho.

Ytterligare bevis på detta är då dessa bilar faktiskt är portade på de 'obligatoriska' parkeringsplatserna efter cruisingen också. Med ditt resonemang, borde man ju faktiskt släppa in dem med tanke på att underlätta för räddningstjänsten?

Dessutom så ÄR det ju sagt från myndigheterna (polis främst) att alkohol (och nedskräpningen) är ett stort problem i dessa sammanhang. Så...

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Decibel
6 maj 2009 · 2 911 Inlägg

Det är väl upp till den som anordnar cruisingen, lägger pengar på ansökan och tillstånd, lägger ner massa tid på att få allt att klaffa.
DE bestämmer vilka som ska få köra eller inte.

Problemet är inte att för få vanar eller för få japsar får komma in, problemet är att folk som kör vanar eller japsar inte lägger manken till och anordnar liknande cruisingar.

DÄRFÖR dras snaran åt av de som lägger själv och pengar i en cruising att nischa sig till vad deras klubb pysslar med.

Mankan1978 Son Of Murphy
6 maj 2009 · 782 Inlägg

Tycker det låter ganska bra!
För snorvalpar i japanska dunka-dunka bilar åker ju runt i städerna alla andra dagar på året, så någon gång per år borde dom väl låta BARA amerikanska bilar åka med!

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
neckwomen_88
6 maj 2009 ·

Efter att med min "halv-moderna" bil åkt både veteran/jänke-cruisingar såväl som tuning/styling/moderna cruisingar så förstår jag att jänkarna får fler tillstånd till cruising. Folk med veteranbil sköter sig ofta bättre, det gasas inte massor (eller jo, men på bättre ställen), man bryter inte leden etc etc. Generellt sett är ju åldern på jänkeförare betydligt äldre och därmed mer erfarna är japs/euro. 

jänkefolket verkar vara bättre på att söka tillstånd för sina cruisingar, exempelvis 1maj i Nkpg var centrum avstängt och polis som dirigerade runt trafiken så att jänkarna kunde åka runt, runt i lugn och ro. Mkt bra anordnad cruising som flöt på bra trots flera hundra bilar. Japs/euro känns oftare spontant utan tillstånd, cruisingvakter eller uppmärkt cruisingrutt.

Tuning/styling/moderna cruisingar verkar ofta (inte alltid!) krylla av testosteron och en ofrånkommlig tvångstanke att visa sig bättre än dom andra på cruisingen. Leden bryts, folk gasar ifrån, det burnas mitt bland folk o bilar, den som dunkar högst vinner osv.

Är det veterancruising så är ju alla veteranbilar välkomna, även volvo/saab/opel etc.
Men är det japansk cruising, låt dom japanska bilarna cruisa! Känner man sig utanför får man väl starta en egen cruising...  Veteran-jänkare och moderna japs är kanske inte världerns snyggaste kombo imo.

Nu låter det som att jag förespråkar jänkare helt och hållet, så är inte fallet. Men deras cruisingar brukar vara bättre imo.

Btw, jag är inte så kritisk som jag låter i det här inlägget tongue

Mvh

SevilleDiesel
6 maj 2009 · 152 Inlägg

För egen del så tycker jag nog att alla bilar borde få vara med på en cruising,men som sagt utrymmet blir begränsat till slut. Att se en massa brukseuropéer från åren 80-90 och extremt risiga fylleburkar är väl inte direkt vad man åkt dit för-men alla sorter borde ju ha samma rätt att rulla där.
Faktum är att om man kommer i en bruksbil från -83 eller liknande känner man nog själv att man inte riktigt hör hemma i miljön,och inte sällan brukar de som börjat komma i mammas bil senare skaffa något mer "cruisinglämpligt" med tiden.De har ju någon form av intresse för att vilja dit överhuvudtaget.
Sen kan ju diskuteras om det bara ska vara Amerikanskt som tillåts...-själv tog jag min gamla fenmerca med dieselstånk på Västerås Big Meet för några år sen. Jag vart snopen! Folk plåtade som om det vore en utställningsbil,ju!Européer som Opel å Merca å Ford är en del av vår fordonshistoria ...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Lo_row
6 maj 2009 · 154 Inlägg

Jag tycker att i dem städer där det finns tid o plats för 2 crusingar kan ju ha en för bara gamla bilar i fint skick, sen en blandad. tänk vad enkelt det vore big_smile

Kör automat så är du smart ;)
Muttley
6 maj 2009 ·

neckwomen_88 skrev:
Efter att med min "halv-moderna" bil åkt både veteran/jänke-cruisingar såväl som tuning/styling/moderna cruisingar så förstår jag att jänkarna får fler tillstånd till cruising. Folk med veteranbil sköter sig ofta bättre, det gasas inte massor (eller jo, men på bättre ställen),


det burnas mitt bland folk o bilar


Mvh

Lite rättelser, iallafall här.
Burnas mitt bland folk ? bara bland japps euro? vad fan gör de då här, när publik står mindre än en halvmeter från så börjar de burna så att man inte ser bilen längre. Så där är de inte bättre.

MEN, för att säga nått positivt, förra året måste jag ändå ge de bra betyg, fullt ös hela kvällen mitt i stan (hässleholm) och siesta festivalen var samma helg fullt ös där med.
MEN dagen efter på kvällen syntes de inte ens att de varit cruising inne i stan, men på festival området så syntes de nån månad efter, så därmed får de goda betyg för att de var renliga av sig:)

kalsong
6 maj 2009 · 3 Inlägg

MrJAM skrev:

kalsong skrev:
Som sagt

Problemet är att städerna blir för små, eftersom cruisingarna blir större, dvs fler bilar. Räddningstjänsten/komunal trafik samt flera andra samhällsfunktioner blir hindrade av stillastående trafik. Så Klubbarna som arrangerar fester mm har fått större press från Polis Kommun mm.
Det innebär att man måste solla bort fordon och man börjar oftast med vanar.....
Tråkigt men detta kommer att bli allt vanligare

Det har ingenting med superi mm att göra. Alla arangörer tjänar pengar på just den katogerin, Vanar Pilsnerbilar mm.

Det där låter märkligt. Att en stad är för liten och att utryckningsfordon skulle behöva ta sig fram är inget man förändrar genom att stoppa en sorts bil att deltaga. Då stoppar man hela evenemanget, vilket har skett i otalet orter. Dels så hjälper det inte iom. det faktum att dessa bilar utgör en ganska låg procentform i förhållande till deltagandet. Jag förstår vad du menar, sållning pågår, men att det har med räddningstjänsten att göra är ologiskt imho.

Ytterligare bevis på detta är då dessa bilar faktiskt är portade på de 'obligatoriska' parkeringsplatserna efter cruisingen också. Med ditt resonemang, borde man ju faktiskt släppa in dem med tanke på att underlätta för räddningstjänsten?

Dessutom så ÄR det ju sagt från myndigheterna (polis främst) att alkohol (och nedskräpningen) är ett stort problem i dessa sammanhang. Så...

Håller med dej, att det inte stoppar problemet.
I Hässleholm t.ex. Är Polisen arrangörer av Crusingen, efterssom vi är delaktiga i Power Start of Summer Meet. Ansåg de att vi är skyldiga att ta hand om våra gäster, dvs 2000bilar som drar sej till Stadskärnan efter utställningen. Vi har crusingvakter, avstängningar, vidtagit åtgärder för att Lokaltrafik, taxi mm samt boende inte skall känna sej helt utlämnade.

Hade inte vi tillämpat dessa åtagande som polis+myndigheterna gett oss. Hade de tvingat oss att inte annordna träffen.

Jag kan förstå föreningar som får stora krav på sej och slopar vissa fordon, men jag vet inte om det är rätt.
Men att förbjuda vissa fordon under andra omständigheter visste jag inte att det gjorde.
Jaja, jag har sagt mitt, och jag kan tänka att om ca 10år när många vanar har rostdött och där inte finns många kvar, så kommer alla att älska dem......

Rojpen
6 maj 2009 · 2 230 Inlägg

dumt att förbjuda bilar men gör som power meet det i västerås.. dom har ju en gräns att bilen ska vara äldre än 30år thats it smile vore ju en bra ide.. men visst sen finns det väll oskrivna regler dära med men det verkar ju funka fint dära nere så smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
tobbeh78 !
6 maj 2009 · 543 Inlägg

Kanske att ta i lite att påstå att dom som åker japs sköter sig sämre än dom som åker jänkare.
Bara att kolla på filmklipp (om man inte var där) från power meet så får man ju se hur jänkebilar/deras förare beter sig, där kan man snacka om att det bränns däck nån meter från åskådarna osv.

Fan vad nice att man blir tagen för att vara snorvalp för man åker skyline förresten.. big_smile

Trött och bitter?? javisst!
neckwomen_88
6 maj 2009 ·

man är inte yngre än man känner sig wink


det jag menade var inte att jänkarna inte burnar och gasar, men generellt sett av vad jag har erfarit, så har det skett på bättre platser, vid bättre tillfällen och på ett mer kontrollerat sätt.

Skänker en tanke till typ Mom, karavaner till elmia, mantorps-träffar m.m där det brukar vara kaos tongue



jag har inte riktigt kommit underfund med vad som är problemet med att jänkare har cruisingar? Alla är ju lika välkomna att söka tillstånd för en cruising, oavsett om det är Saab-klubben, lokala raggarna, Subaru Sweden eller Volvo turbo performance club...  Ser det som en självklarthet att inte fråga Saab-klubben om jag får va med i deras cruising med min Pontiac tongue Bättre att söka tillstånd för en egen isf!


Mvh

tobbeh78 !
6 maj 2009 · 543 Inlägg

neckwomen_88 skrev:
man är inte yngre än man känner sig wink


det jag menade var inte att jänkarna inte burnar och gasar, men generellt sett av vad jag har erfarit, så har det skett på bättre platser, vid bättre tillfällen och på ett mer kontrollerat sätt.

Skänker en tanke till typ Mom, karavaner till elmia, mantorps-träffar m.m där det brukar vara kaos tongue



jag har inte riktigt kommit underfund med vad som är problemet med att jänkare har cruisingar? Alla är ju lika välkomna att söka tillstånd för en cruising, oavsett om det är Saab-klubben, lokala raggarna, Subaru Sweden eller Volvo turbo performance club...  Ser det som en självklarthet att inte fråga Saab-klubben om jag får va med i deras cruising med min Pontiac tongue Bättre att söka tillstånd för en egen isf!


Mvh

Nice då är jag inte en dag äldre än 22 då big_smile

Ah okej, när det är just veteranklubbar osv som annordnat crusingen så kan man ju förstå att dom inte vill ha en massa snorvalpar i überstylade hondor osv som åker runt där.. så det har du nog rätt i. smile

Trött och bitter?? javisst!
allenalle snickare
6 maj 2009 · 612 Inlägg

ja tycker alla bilar ska få crusa är de crusing så är de crusing,då borde det räcka med att ha en bill,alla kan inte sitta och åka runt i stora amerikanare som går på 100.000-200.000 ungdommar har inte råd med en sån bil därför så tar dom det dom har och ibland kan de vara jävligt kul när det kommer en skrotbil som knappt håller ihopp full med supande folk,det är ju de som har en charm med crusinar tycker ja :9 just variationen på bilar,dom mindre crusingarna brukar vara dom bästa för då händer det mesta.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Saab_Diana
6 maj 2009 · 401 Inlägg

alla kör i 20 o ser sura ut...sånt ser man varje dag om året.,,Nä ska det cruisas så tycker jag folk ska supa o bränna däck o hålla på..bara man inte skadar nån elr tjafsar med nån.

inte för att jag själv håller på så,,men det är himla kul underhållning  tongue

Senast redigerat av Saab_Diana (6 maj 2009)

Saab 9-5 "2.0" (2000)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
BMW 535 "i" (2012)
IceEyes Varningar: För många..
6 maj 2009 · 2 552 Inlägg

Sundsvall i ett nötskal, kör man en fräsch Opel Admiral eller Mercedes från 60-talet så blir man nekad medans en pilsnerhäck blir insläppt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Janken Driver
6 maj 2009 · 2 111 Inlägg

tobbeh78 skrev:
Kanske att ta i lite att påstå att dom som åker japs sköter sig sämre än dom som åker jänkare.
Bara att kolla på filmklipp (om man inte var där) från power meet så får man ju se hur jänkebilar/deras förare beter sig, där kan man snacka om att det bränns däck nån meter från åskådarna osv.

Fan vad nice att man blir tagen för att vara snorvalp för man åker skyline förresten.. big_smile

Lite OT men...

Män kör Skyline, pojkar kör 200sx.

wink

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
tobbeh78 !
6 maj 2009 · 543 Inlägg

Janken skrev:

tobbeh78 skrev:
Kanske att ta i lite att påstå att dom som åker japs sköter sig sämre än dom som åker jänkare.
Bara att kolla på filmklipp (om man inte var där) från power meet så får man ju se hur jänkebilar/deras förare beter sig, där kan man snacka om att det bränns däck nån meter från åskådarna osv.

Fan vad nice att man blir tagen för att vara snorvalp för man åker skyline förresten.. big_smile

Lite OT men...

Män kör Skyline, pojkar kör 200sx.

wink

Hahaha sant.. attans då, jag trivdes som 22åring.

Trött och bitter?? javisst!
chevy_61
25 maj 2009 · 53 Inlägg

grejen är ju den att det är riktigt mycke bilar i omlopp när det är cruisingar. oftast är det jänkebils klubbar som har cruisingen. jag gillar nyare bilar inge fel på dom men varför blanda in dom bilarna när jenkebilsklubbarna har cruising. går ju mycket väl göra en cruising i varje stad för japs och eropebilar.någon annan helg och ni är riktigt välkomna att komma och titta på jänkarna men parkera och gå och titta eller fråga om ni får åka med.
se det som att det är en hundutställning och folk kommer dit och ställer ut katter det blir lite fel i mina ögon och många andras med. sedan så vanar och annat junk tilverkat efter 1969 hör inte´heller hemma på en jänke bils cruising. vardags bilar eller donatorbilar tycker jag att det är och många andra.läste att någon va ireterad att jänkägarna inte betala skatt på bilarna. men det har dom gjort i 30 år så räkna ut hur mycke skatt dom har betalat genom åren.

nu har jag säkert trampat många på tåna men jag har rätt till min åsikt eller??

Senast redigerat av chevy_61 (25 maj 2009)

va fan ska man skriva fet raggare som har fasnat i ett 60 tal man inte fick vara med i. skruvar med mina bilar ich umgås med vänner och min underbara tjej. lever för bilar
Ford sierra (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang