7202
Sök

Tips och råd hur jag trimmar en 940 Ltt/ Ftt

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Hej, Jag har haft planer på att införskaffa mig och trimma en 940 turbo nu ett tag och nu börjar det väl närma sig.

Jag har suttit och kollat runt väldigt mycket på olika forum om hur folk trimmat osv osv men det blir lite stökigt när all info är på 100 olika ställen så nu hade jag tänkt att sammanfatta lite mer.

Där av behöver jag lite hjälp eftersom jag är relativt ny inom volvo överhuvud taget.
Det jag har kommit fram till genom olika forum och sidor är denna spec:

portad & kompsänkt 531 topp m. vx3 kam
3" avgas + downpipe
öppet filter/ sportfilter
Intercoler?
öka laddtrycket till ~ 1 bar
chippning
Gröna 968 spridare
850 T5 R turbo
M90 låda
Slung diff / Lamell diff?
Koppling?

Vad tycker ni? är det en bra spec är det något jag bör ändra på, saknas det något? Skriv!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 maj 2009
Mog1 skrev:
Hej, Jag har haft planer på att införskaffa mig och trimma en 940 turbo nu ett tag och nu börjar det väl närma sig.

Jag har suttit och kollat runt väldigt mycket på olika forum om hur folk trimmat osv osv men det blir lite stökigt när all info är på 100 olika ställen så nu hade jag tänkt att sammanfatta lite mer.

Där av behöver jag lite hjälp eftersom jag är relativt ny inom volvo överhuvud taget.
Det jag har kommit fram till genom olika forum och sidor är denna spec:

portad & kompsänkt 531 topp m. vx3 kam
3" avgas + downpipe
öppet filter/ sportfilter
Intercoler?
öka laddtrycket till ~ 1 bar
chippning
Gröna 968 spridare
850 T5 R turbo
M90 låda
Slung diff / Lamell diff?
Koppling?

Vad tycker ni? är det en bra spec är det något jag bör ändra på, saknas det något? Skriv!

beror ju helt på hur mkt kräm du är ute efter
men hur som hälst värre kopplingen är ju nästan a och o efter chipp och mer ladd

MoffeGreven
7 maj 2009
Större bränslepump och större LMM om du ska dit med andra spridare?

368 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
MrEricsson : Jo.. koppling det förstod jag att jag skulle behöva en kraftigare, Hur ska jag förbättre kopplingen och med vad?

MoffeGreven : Okej. någon idé om vad för bränslepump och lmm?

854 Inlägg
7 maj 2009
- Bränslepump behövs inte om du köper en 940 med pumpen i tanken. En pump alltså.
- LMM måste byggas om.
- Koppling behövs bytas direkt.
- En annan diff än original behös garanterat om du inte har en med slunga.
- Portning och kompsäkning känns lite för mycket för att matcha resten av din setup. Jag kör på en helt original 531 topp.
- Intercooler behövs garanterat, blir stor skillnad.
- Skulle köpa en större turbo om jag va du, minst 19t.
- En mappning istället för chip är också att rekomendera, det går få det att fungera hyffsat men jag tyckte det kändes osäkert.
- Ställbar BTR får du inte glömma.

- Bättra på väghållning från original är väl inte helt fel heller. Nya fjädrar och dämpare. bromsar bör kolas över om man inte ska byta dom. Bussningar kan behövas bytas också.

Allt beror på hur mycket kräm du vill ha, hur mycket pengar du kan lägga ut m.m.
Tänk på att det är mycket småkostnader som man inte tänker på. Ex. siliconslang, alurör, slangklämmor, olja, kylarvätska, packningar, mätare, filter saker som rasar och saker som inte går att sätta dit igen m.m.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 maj 2009
Mog1 skrev:
MrEricsson : Jo.. koppling det förstod jag att jag skulle behöva en kraftigare, Hur ska jag förbättre kopplingen och med vad?

tyvär så kommer jag inte exakt ihåg vad den hette . men de jag kommer ihåg är att man köper den inte på volvo iaf.

och original kopplingen börjar jävlas direkt så fort man höjt laddtrycket . måste även själv byta koppling då den inte gillade 1.1bars laddtryck fast jag kommer nog byta till en volvo standard då de är så mkt biligare

tror de är sachs som har de förstärkta kopplningarna ej säker tyvär

854 Inlägg
7 maj 2009
Mog1 skrev:

MoffeGreven : Okej. någon idé om vad för bränslepump och lmm?

Enklast är - 712 trycklatta och standard lamell. Hade jag gjort samma sak idag hade jag jagat rätt på ett stumt svänghjul och kraftigare tryckplatta till den istället. tror den heter -768... Köpes hos KG exempelvis.

bränslepump behöver du troligen inte byta... Lmm bygger du en egen av ett alurör.
Senast redigerat av Kmarcus (7 maj 2009)

368 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Tänkte att jag skulle starta upp tråden igen då jag äntligen införskaffat mig en 944 ltt -95 nu.

Som motorn och drivlinan är just är Motorn är chippadi tändningen och bränslet(vet ej vad för chip), uppställt ladd till 0.8, m90, ny koppling på väg hem sach 712 tryckplatta med 6 puckad sinterlamell

Ett mål jag skulle villja uppnå är väl runt 280 -300 hk, inte mer än så.

Det som kommer införskaffas är följande:
Ny intercooler med svetsade alugavlar
gröna spridare
ställbart btr
531 topp

Det jag fortfarande är osäker på är turbo, 19t känns lite overkill för mig, vilken kam bör jag satsa på?, hur bygger jag om lmm så den får rätt mängd luft tillsammans med rätt mängd bränsle?, Behövs en 3" downpipe?, kikat lite på olika diffar och en slunga känns inte som min grej så kikat lite på aussie locker, någon som har någon egen erfaranhet av det?  Bussningar osv? vad rekomenderar ni att jag byter?

Förmycket info kan det aldrig bli smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 mars 2010
hmm ja din original snurra orkar inte leverera upp till 280-300, så de får ju bli något annat där.. kanske en T04E... upp till 400 hk .

Hmm kam är ju en smak sak och hur du vill att karaktären ska bli.. Du har ju A kammen med. Många som rekomenderar den.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

326 Inlägg
4 mars 2010
ähh orginal med uppställt ladd tryck och ställbar btr sen en 6puckad sinterlamell smile de är väl de lättaste? tongue sen om man ska ta ett steg längre så är de ju andra metoder smile tycker du inte ska köra med gröna borsch iaf smile ställbar btr smile sen är ju frågan, vad vill du ha för effekt? tongue

368 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
XeptiQ skrev:
hmm ja din original snurra orkar inte leverera upp till 280-300, så de får ju bli något annat där.. kanske en T04E... upp till 400 hk .

Hmm kam är ju en smak sak och hur du vill att karaktären ska bli.. Du har ju A kammen med. Många som rekomenderar den.

Okej.. ptja du,  kammen var ju en bättre fråga faktiskt smile  har inte forskat så mycket alls i vilken karaktär motorn får beroende på kam..

Och turbon. är det inte bättre att ha en turbo som är god för strax över 300 hk? eller har jag fel. känns överdrivet att ha en turbo som fixar 400 hk när jag inte vill ha mer än runt 300 smile Rätta mig om jag har fel smile

368 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
grindborg1 skrev:
ähh orginal med uppställt ladd tryck och ställbar btr sen en 6puckad sinterlamell smile de är väl de lättaste? tongue sen om man ska ta ett steg längre så är de ju andra metoder smile tycker du inte ska köra med gröna borsch iaf smile ställbar btr smile sen är ju frågan, vad vill du ha för effekt? tongue

Kommer dock inte upp till några 280-300 hk då smile  kör med det just nu. dock inte btr. men enligt förra ägeren ska chippet och laddtrycket ge ca 220 hk vilket jag är skeptisk mot, men men.
Hur kommer det sig att du inte rekomenderar bosch spridarna då?

Hur fungerar det där med btr?  har du bredbands lambda i bilen och ställer in efter eller?  hur går jag till väga?  Vill inte höfta något vill göra allt seriöst.

040 RedLine
1 219 Inlägg
4 mars 2010
Den gamla btr:en är inte ställbar, den är på 3 bar. Med 3"lmm och 968-spridarna är det lagom att köra på 3,8bar i grundtyck, du ställer det på tomgång med vakuumslangen avdragen.

Romemenderar denna:
http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=2140

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

4 mars 2010
tänk på när du bygger om lmm att du sätter luftfiltret 30cm ifrån llm:en för anars mäter den inte luften rätt och går sämmre gjorde den tabben själv så tongue

4 mars 2010
sen har jag hört att man ska slänga på en glt kam på turbomotorn för där är längre öppningstider men är inte helt säker på de tongue

Pan
4 mars 2010
volvo_940R skrev:
tänk på när du bygger om lmm att du sätter luftfiltret 30cm ifrån llm:en för anars mäter den inte luften rätt och går sämmre gjorde den tabben själv så tongue

Ofan! har bara smackat på mitt sportluftsfilter direkt på lmm. Märke ingen skillnad förutom att den dumpade lite tongue

4 mars 2010
Pan skrev:
volvo_940R skrev:

Ofan! har bara smackat på mitt sportluftsfilter direkt på lmm. Märke ingen skillnad förutom att den dumpade lite tongue

haha okej jog märkte skillnad för jag fick felkoder på min och motor lampan tändes hela tiden men när jag satta dit den slangen där imellan så har den inte tänds igen tongue

040 RedLine
1 219 Inlägg
4 mars 2010
Pan skrev:
volvo_940R skrev:

Ja jag har min direkt på med, har inte haft problem. Vad är det som kan hända?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

368 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
BrajjAxx skrev:
Den gamla btr:en är inte ställbar, den är på 3 bar. Med 3"lmm och 968-spridarna är det lagom att köra på 3,8bar i grundtyck, du ställer det på tomgång med vakuumslangen avdragen.

Romemenderar denna:
http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … ts_id=2140

Okej. hur monterar jag denna?   varkar inte vara någon "plug and play" del detta..

368 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
volvo_940R skrev:
sen har jag hört att man ska slänga på en glt kam på turbomotorn för där är längre öppningstider men är inte helt säker på de tongue

Okej kan va bra att ha i bakhuvudet smile  Hur fungerar det med dumpvantilen på din bil? ser att du har en eftermonterad, ? gjort något speciellt?

Själv vill jag köra med luftburken då jag HATAR original dump ljudet i 940 tongue

Sök