2753
Sök

Att satsa på till först (frågor)?

17 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Det börjar småningom  drar ihop sig till en första bil och givetvis kommer ja att i allefall försöker få bättre (bra) ljud. Men som nybörjare dyker det upp frågor

Ifall jag skulle köpa tex. ett paket som innehåller 2x midbasson och 2x diskanter så är det bara att ta ur de gamla och skruva in de nya, givetvis koppla kablarna smile ?
Hur viktigt är ett slutsteg, inverkan? Nödvändigt det till subwoofers? Vad är delningsfilter, uppgift?
Är det klokast att satsa på midbasson och diskanter och eventuellt en bättre cd/mp3 enhet, då det inte finns så mycket pengar att ta till?
Hoppas det inte blev för mycket smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2009
Hej och välkommen till forumet! Att montera ett nytt kitsystem (midbas, diskant och delningsfilter , ibland även mellanregister) fram är en bra början, lika så att byta ut huvudenheten. Om du har råd så köper du ett slutsteg och driver kittet med då det alltid låter bättre än att driva med HU (HeadUnit, huvudenhet, stereo). Om du ska ha en bas så är ett slutsteg nödvändigt, om du inte köper en aktiv bas då. Delningsfiltret filtrerar bort dom frekvenser som en högtalare inte kan spela.

Olika tillverkare monterar diskanten på olika sätt så chansen för att du ska kunna byta rakt av är nog rätt så liten, så lite modfikation måste nog göras där. Midbasarna däremot brukar man kunna byta ganska så rakt av (förutsatt att det redan sitter nånting där då). Men om du vill att det ska låta bra också så krävs lite mer jobb än så i form av dämpning och en bättre baffel.

Lycka till!

MVH// Christoffer
Senast redigerat av ChriZtoffer (8 maj 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

17 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Får tacka för ett utmärkt svar smile

10 Inlägg
8 maj 2009
Vet du redan vilken bil som ska sätta dig lös i trafiken än då?

17 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Det lutar mest åt Toyota som första bil, typ corolla 01->. Men jag har inte bestäm mig helt men begagnat blir det så jag håller utsikt ifall det dyker upp något som lockar.
Men en Impreza är givetvis drömbilen smile

542 Inlägg
8 maj 2009
Börja med att satsa pengarna på en riktigt bra HU, det kommer du ha igen många gånger.

1 631 Inlägg
8 maj 2009
Med en begränsad budget så brukar det sällan vara bästa lösningen att byta ut allt i bilen. Tex så kanske det sitter en helt okej cd-spelare eller ett par okej 6x9or. Känns högtalarna okej är det kanske en baslåda som ger bästa lyftet. I andra fall är det kanske ett framsystem som behövs mest.

Köp bilen först och ta utgångspunkt i vad som finns när du ska handla nya grejor.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

10 Inlägg
11 maj 2009
corolla?? förlåt men kan man köpa en tråkigare bil....kolla på en s40 2,0t istället. de ligger ungefär i samma prisklass. kanske nåt år äldre o några mil mer men fan så mkt bättre bil.
"one man's opinion"

17 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Too late... wink imorgon skall jag och hämta en corolla 1.4 -03.

gurenius skrev:
Med en begränsad budget så brukar det sällan vara bästa lösningen att byta ut allt i bilen. Tex så kanske det sitter en helt okej cd-spelare eller ett par okej 6x9or. Känns högtalarna okej är det kanske en baslåda som ger bästa lyftet. I andra fall är det kanske ett framsystem som behövs mest.

Köp bilen först och ta utgångspunkt i vad som finns när du ska handla nya grejor.

Givetvis har ja tänkt göra så med god tur har ja dålig smak och gillar det som det är och inte behöver byta någonting men det visar sig

115 Inlägg
17 maj 2009
Som sagt, kolla upp vad du tycker det är som "fattas" när du lyssnat i den. Att bara byta huvudenhet till något bättre ger ibland ett riktigt bra lyft smile

1 631 Inlägg
17 maj 2009
casse91 skrev:
Too late... wink imorgon skall jag och hämta en corolla 1.4 -03.

Kul för dig! Vi väntar med spänning på ditt omdöme om ljudet som sitter i. Ta lite foton på vad som finns och försök beskriva hur det låter och vad du tycker fattas eller kan bli bättre.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 maj 2009
thecap skrev:
corolla?? förlåt men kan man köpa en tråkigare bil....kolla på en s40 2,0t istället. de ligger ungefär i samma prisklass. kanske nåt år äldre o några mil mer men fan så mkt bättre bil.
"one man's opinion"

Stora skillnader mellan svenska bilpriser och finska, där TS verkar bo.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

17 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Nu har jag hört på original ljudet i bilen. Det som jag nu så här kan säga att ljuder duger helt klart nog för en "vanlig person" men vill man höja volymen ytterligare så börjar det låta illa, svårt att säga hur högt det är men så högt att det hörs på avstånd vad för låt det är. Det sitter allt som allt 4st 5,25" speakers. HU är Toyotas egen och byter man den är man tvungen att köpa/fixa en adapter platt.
Skall imorgon ta ett par bilder.

Det som jag saknar är mera bas effekt och då blir naturligtvis frågan vad skall jag satsa på? Jag har inte rum för en låda pga andra hobbyn. Lönar det sig att sätta 2st midbasson där bak?. Överlag är jag nöjd men jag saknar 'bas effekt'.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2009
Släng i ett kitsystem där fram, gärna 6,5" om du kan men ett sjyst 5,25" funkar också. Driv det på steg så får du lite mer tryck i grejerna. smile Bak sen kan du sätta ett par koaxialer eller ett par midbasar, självklart också drivna av ett steg. Det viktigaste dock är att du dämpar dörrarna bra och gör dom täta, annars kommer du inte få ut något vidare tryck.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

115 Inlägg
19 maj 2009
DLS har ju något som kanske är intressant. http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … d=10-21506
Det kan du bygga en  sluten låda till smile Eller kanske smälla in det någonstans där du känner du har lite plats. Ska nog kunna funka bra i slutet med. Annars funkar det med middar som använder "dörrarna" som låda. Genom att du dämpar dem och tätar dem så de spelar "in i" dörren smile
Dock vet jag inte hur det är med lågnivå och koppla in steg när det gäller original stereon?
Senast redigerat av Svenn3SaataN (19 maj 2009)

17 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Bra smile då vet ja vad jag skall satsa på.
Om ja har förstått det rätt så kopplar man högtalarna till steget och även HU för att sedan koppla steget till batteriet (12V)?
Om basarna tar som exempel 60Wrms styck så räcker det med minst 120Wrms steg? (desto högre Watt desto bättre?) Ja och jag antar att man skall ha ett enkanaligt steg för att driva 2st högtalar

Tror allt klarnar bättre bara jag har sakerna framför mig.
Senast redigerat av casse91 (20 maj 2009)

90 Inlägg
20 maj 2009
Om du köper kitsystem fram och stoppar nån midbas eller koaxial bak så driv de me ett fyrkanals steg så låter de betydligt bättre än att driva de med stereon!

Sen så kopplar du högtalarna till slutsteget och drar en lågnivå kabel mellan steget och stereon

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 maj 2009
casse91 skrev:
Bra smile då vet ja vad jag skall satsa på.
Om ja har förstått det rätt så kopplar man högtalarna till steget och även HU för att sedan koppla steget till batteriet (12V)?
Om basarna tar som exempel 60Wrms styck så räcker det med minst 120Wrms steg? (desto högre Watt desto bättre?) Ja och jag antar att man skall ha ett enkanaligt steg för att driva 2st högtalar

Tror allt klarnar bättre bara jag har sakerna framför mig.

Man KAN ju driva varje högtalare separat med monosteg.men det blir så satans dyrt big_smile

Stereosteg till ett par högtalare (ett kit med mellanregister och diskanter räknas som ett par) är ett alternativ. Fyrkanalssteg som nämnts funkar med.
På sätt o vis är det bra att ha mer effekt än vad högtalarna tål, för då belastar man inte steget för mkt och man får en renare effekt att tillgå.
Senast redigerat av Lonefox (20 maj 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 maj 2009
Svenn3SaataN skrev:
DLS har ju något som kanske är intressant. http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … d=10-21506
Det kan du bygga en  sluten låda till smile Eller kanske smälla in det någonstans där du känner du har lite plats. Ska nog kunna funka bra i slutet med. Annars funkar det med middar som använder "dörrarna" som låda. Genom att du dämpar dem och tätar dem så de spelar "in i" dörren smile
Dock vet jag inte hur det är med lågnivå och koppla in steg när det gäller original stereon?

De där funkar rätt bra i sluten låda med....
Minns nu inte om Mikko kör sina i slutna lådor eller rakt ut i dörren. Men de spelar på djupt o fint för SQ-bruk. Han har två i varje dörr i sin Corrado för tillfället.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

115 Inlägg
20 maj 2009
Lonefox skrev:
Svenn3SaataN skrev:

De där funkar rätt bra i sluten låda med....
Minns nu inte om Mikko kör sina i slutna lådor eller rakt ut i dörren. Men de spelar på djupt o fint för SQ-bruk. Han har två i varje dörr i sin Corrado för tillfället.

Okej, vet det är endel som har kört med dem med lyckat resultat i alla fall smile

Sök