Volvo 940 Turbo

turbotoft
8 maj 2009 · 195 Inlägg

lägger upp en projekttråd så folk kan läsa lite om vad som händer med min pärla, tar gärna emot förslag eller konstruktiv kritik.


Motor, växellåda och avgassystem
*Lackade motordetaljer
*Sportluftfilter
*M90 låda
*Snyggat till kablar
*Nya tändstift Dec 2008
*Bytt olja okt 2008
*Gula vacuumslangar
*Bosch Guldbox

Effekt och prestanda (ingående)
*uppställt laddtryck

Chassi: *Ny torpedplåt

Fälgar, däck och bromsar
*Lackade bromsok "gula"
*JP 15" fälgar

Interiör / Inredning
*Grå inredning
*Svart helskinn
*Laddtrycksmätare
*Oljetrycksmätare
*Oljetempsmätare
*Mätarhållare A-stolpe-3 mätare

Bilstereo och multimedia
*Kenwood cd mp3 med usb utgång

Framdörrar
*10 ST Kenwood 6,5''
KFC-S1782

bakdörrar
*10 ST kenwood 5,25"
KFC-S1382

BAGAGEUTRYMME

Slutsteg
*MDS AC3 2 kanals steg

* 2 ST kenwood steg

Baslåda
*Rockford Punch 2*10''

Exteriör / Styling
*Kolfiberhuv
*940 vinge med bromsljus.
*Vita blinkers bak
*USA-blinkers fram "med vitt positionsljus"
*Omlödda bak/bromsljus 8 bakljuspunkter samt 4 Bromsljuspunkter + bromsljus i vinge samt bakruta
*Grönt neon under bilen
*Ögonlock
*Kenwood-dekaler i bakrutan



Framtidsplaner
MOTOR
*3" avgas från turbo
*silikon luftslangar
*silikon vattenslangar
*Nya tändkablar
*Ny rotor
*Ny fördelardosa
*Ställbar BTR
*Audi S2 soppapump (har hemma)
*Soppatrycksmätare


VÄGHÅLLNING
*Sänkfjädrar
*Dämpare (HEMMA)

INTERIÖR
*lacka plastdetaljer
*blått ljus i instrumentpanel
*ny laddtrycksmätare
*Voltmätare
*Lambdamätare
*Avgastempmätare
*Ny vev till rutan höger bak (nuvarande trasig)

EXTERIÖR
*Lacka repor
*nya backspeglar/ev lacka befintliga.
*960 handtag (beställda)
*960 lister (hemma)
*Tonade rutor
*Duschspolarmunstycken (hemma)
*S80 sidoblinkers
*Ny vinge
*Takvinge
*Kjolpaket
*Dekaler

FÄLGAR
Inget planerat med nuvarande budget

DÄCK
Inget planerat med nuvarande budget

BROMSAR
*Nya Skivor (hemma)
*Nya Ok (fram hemma)
*Ny handbroms wire
*Nya handbromsbelägg (hemma)
*nya belägg
*Nya bromssköldar

MULTIMEDIA
*bygga om hatthylla
*bygga om bagaget
*kenwood multimedia i hela bilen.
*Nya högtalare till instrumentbrädan
*Polisradio - högtalare i instrumentbrädan.

ÖVRIGT
Yttertempmätare
Elantenn
Elspeglar
Elhissar

Senast redigerat av turbotoft (1 juni 2009)

Volvo 944 S 2.3 "Playing It LOUD" (1996)
turbotoft
8 maj 2009 · 195 Inlägg

håller för tillfället på o bygger om dörrsidorna, blir 5st 6,5or i framdörrarna. lägger upp en bild strax.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/107971/649926_ksh3j1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/107971/649927_9vbyl7.jpg

Senast redigerat av turbotoft (8 maj 2009)

Volvo 944 S 2.3 "Playing It LOUD" (1996)
Torger Tok i sina bästa dar
8 maj 2009 · 386 Inlägg

tror du nog får ändra hur din Projekt tråd ska vara börja me att skriva upp en lista me vad som är gjort me bilen planer inhandlat men inte ditsatt mm och skriva i namnet att de är ett projekt lycka till me bilen din smile

tjooolihoo
Volvo v40 2.0 turbo "Blå faran" (2003)
Volkswagen Transporter "Skoterbil ljusbygge" (1994)
turbotoft
8 maj 2009 · 195 Inlägg

Torger skrev:
tror du nog får ändra hur din Projekt tråd ska vara börja me att skriva upp en lista me vad som är gjort me bilen planer inhandlat men inte ditsatt mm och skriva i namnet att de är ett projekt lycka till me bilen din smile

hehe tack, detta är min allra första projekttråd så är inte direkt van vid detta, ska försöka göra den så bra som möjligt.big_smile

Volvo 944 S 2.3 "Playing It LOUD" (1996)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
8 maj 2009 · 5 650 Inlägg

kan ju faktist bli nått intressant och läsa=D glömm inte mkt bilder;)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
turbotoft
8 maj 2009 · 195 Inlägg

MrEricsson skrev:
kan ju faktist bli nått intressant och läsa=D glömm inte mkt bilder;)

jag lägger upp mitt projekt av två anledningar, 1 att försöka tillföra någonting till forumet, 2 att få tips och kritik så att jag lär mig så mycket som möjligt, bilder kommer in så fort jag kommer hem wink tack btw då vet jag iallfall att det är en som är intresserad big_smile


har kapat dörrsidan på mitten nu o monterat min hemmabyggda skiva, blev jäkligt nöjd med resultatet, kommer sitta 4 stycken 6,5or längst ner o antingen en 6,5a i orginalhålet, eller något annat roligt.. en skärm kanske wink hoppas att det blir iallfall en liten skillnad när man hoppar från 4 högtalare till 18-20 st..  bakdörrarna då??, där blir det 5,25or som det ser ut nu. ska mäta lite o se ifall det blir bra med 5 stycken, annars sätter jag dit 4 st.. räknar med o ha allt monterat o färdigkapat om ca 1-2 veckor, sen ska det kläs med, blir lite svårare det.

har ju ställt upp laddtrycket från 0,3- 0,6-7 bar. blev en liten skillnad;)
fick ju även oljeläckage som tack för allt skoj man haft, efter lite undersökande så såg jag att det var pluggarna till oljefiltersadaptern som läckte, skruvade åt dem o kan bara konstatera att biltema suger:P blir till o lösa det på något annat sätt, helst ville jag ju inte ha någon adapter men det verkade vara det lättaste sättet, om någon har någon ide så kan dom ju skriva en rad till mig, pratar alltså om oljetemp/tryck mätare.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/107971/649932_o91q8c.jpg

Senast redigerat av turbotoft (8 maj 2009)

Volvo 944 S 2.3 "Playing It LOUD" (1996)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
8 maj 2009 · 5 650 Inlägg

turbotoft skrev:

MrEricsson skrev:
kan ju faktist bli nått intressant och läsa=D glömm inte mkt bilder;)

jag lägger upp mitt projekt av två anledningar, 1 att försöka tillföra någonting till forumet, 2 att få tips och kritik så att jag lär mig så mycket som möjligt, bilder kommer in så fort jag kommer hem wink tack btw då vet jag iallfall att det är en som är intresserad big_smile


har kapat dörrsidan på mitten nu o monterat min hemmabyggda skiva, blev jäkligt nöjd med resultatet, kommer sitta 4 stycken 6,5or längst ner o antingen en 6,5a i orginalhålet, eller något annat roligt.. en skärm kanske wink hoppas att det blir iallfall en liten skillnad när man hoppar från 4 högtalare till 18-20 st..  bakdörrarna då??, där blir det 5,25or som det ser ut nu. ska mäta lite o se ifall det blir bra med 5 stycken, annars sätter jag dit 4 st.. räknar med o ha allt monterat o färdigkapat om ca 1-2 veckor, sen ska det kläs med, blir lite svårare det.

har ju ställt upp laddtrycket från 0,3- 0,6-7 bar. blev en liten skillnad;)
fick ju även oljeläckage som tack för allt skoj man haft, efter lite undersökande så såg jag att det var pluggarna till oljefiltersadaptern som läckte, skruvade åt dem o kan bara konstatera att biltema suger:P blir till o lösa det på något annat sätt, helst ville jag ju inte ha någon adapter men det verkade vara det lättaste sättet, om någon har någon ide så kan dom ju skriva en rad till mig, pratar alltså om oljetemp/tryck mätare.

nice ...
kan säga att näru kommer upp över 1 bar känns de sån skillnad gämfört mot 0.6wink
så de där olje filter adapters från feltema är inget och ha med andra ord? funderade 1 tag på såna / oljetrycks mätare sen men alla verkar ha problem med dom?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
turbotoft
8 maj 2009 · 195 Inlägg

jo nu har jag ju varit där o vänt, hehe han spikade så jä*la dant tongue måste chippas först. big_smile så jag nöjer mig med det jag har nu,

lägger upp en bild på bakdelen av bilen. där ser man vilket märke jag sponsrar wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/107971/649936_131sa8.jpg

Senast redigerat av turbotoft (8 maj 2009)

Volvo 944 S 2.3 "Playing It LOUD" (1996)
linuzzzz
9 maj 2009 · 18 Inlägg

ser bra ut glhf tongue

Kmarcus
10 maj 2009 · 854 Inlägg

Du har lite att göra ser jag smile Kul! Kolla in mina dörrsidor så kanske du får nån idé om konstruktionen. Du verkar bygga liknande fast med fler element smile

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 maj 2009 · 5 650 Inlägg

kommer bli nice sen=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Fire-Fox
10 maj 2009 · 632 Inlägg

Riktigt nice smile. Detta ska följas! Nästa MoM träff får du ringa mig när du är inne och lite tidigare så jag kan ta bättre bilder på din bil i solljus smile. Mvh!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
mir
10 maj 2009 · 336 Inlägg

Kan bli ett intresant projekt att följa.

Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
turbotoft
11 maj 2009 · 195 Inlägg

har börjat på främre passagerardörren nu, blev bra redan på första försöket, lite småpill kvar bara, såga bort lite plåt på dörren o sådant, vet ju inte riktigt hur bra det blir när det är monterat ännu, använder 19mm mdf ifall någon vill veta wink ska fota lite hur jag sågat i plåten senare lägger upp bilder snart big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/107971/653552_h6g0e4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/107971/653553_379oex.jpg
denna plåtbiten måste kapas för att högtalaren ska få plats


https://www1.garaget.org/gallery/archive/107971/653555_2fm0ze.jpg
höger framdörr

Senast redigerat av turbotoft (11 maj 2009)

Volvo 944 S 2.3 "Playing It LOUD" (1996)
turbotoft
11 maj 2009 · 195 Inlägg

beställde högtalare o slutsteg idag, 10 st 6,5or, 10 st 5,25or och 2 st 2kanals steg à 1000W

Volvo 944 S 2.3 "Playing It LOUD" (1996)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
11 maj 2009 · 5 650 Inlägg

blir nog nice=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
turbotoft
11 maj 2009 · 195 Inlägg

tack alla som är intresserade big_smile får hem grejerna imorgon, börjar bygga på bakdörrarna i övermorgon,

Volvo 944 S 2.3 "Playing It LOUD" (1996)
linuzzzz
11 maj 2009 · 18 Inlägg

detta kommer följas big_smile lycka till

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
12 maj 2009 · 5 650 Inlägg

du lär ju aldrig få för lite högtalare om man säger=D men personligen tycker jag de räcker med 1 högtalare i en turbo bil=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
turbotoft
13 maj 2009 · 195 Inlägg

MrEricsson skrev:
du lär ju aldrig få för lite högtalare om man säger=D men personligen tycker jag de räcker med 1 högtalare i en turbo bil=D

hehe, lite roligt måste man ju ha big_smile

nu är alla dörrsidor klara, återstår bara o klä dem, ioförsig så är jag lite tveksam på om jag ska ha 4 st 5,25or bak, blev lite trångt så kanske bara tar 3.. men vi får se hur det utvecklar sig.

Volvo 944 S 2.3 "Playing It LOUD" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang