Är min aut-växellåda trasig 850 T5-R?

Maikel
9 maj 2009 · 161 Inlägg

Hej, idag började en lampa att börja blinka i instrumentpanelen. Det är nämnligen en orange pil som blinkar. Någon som har någon aning om vad som gått snett och hur man åtgärdar detta?

Tack på förhand

Rayya
9 maj 2009 · 876 Inlägg

Hade en 850 gle 140hk den hade ekonomi,vinter ,sport om ja inte minns fel den hade samma problem och vid kontakt med rejmes förklarar dom att låda är p "G" att pajja och då går det in en grejj som lägger lådan i ettt så kallat nöd läge dvs bilen!

Volvo V70n "Likeface" (2001)
no_fake
9 maj 2009 · 865 Inlägg

volvoperfomanceclub skrev:
Hade en 850 gle 140hk den hade ekonomi,vinter ,sport om ja inte minns fel den hade samma problem och vid kontakt med rejmes förklarar dom att låda är p "G" att pajja och då går det in en grejj som lägger lådan i ettt så kallat nöd läge dvs bilen!

965an får upp den oranga pilen när jag har i vinter... och enligt alla andra ägare har den haft så sen den var ny...

Maikel
9 maj 2009 · 161 Inlägg

Tack för snabba svar!

Aj aj, det betyder alltså att min J*VLA växellåda kommer att rasa snart sad köpte bilen för 2 dagar sen och den börjar redan blinka

John87 Stolt Volvoägare
9 maj 2009 · 4 913 Inlägg

no_fake skrev:

volvoperfomanceclub skrev:
Hade en 850 gle 140hk den hade ekonomi,vinter ,sport om ja inte minns fel den hade samma problem och vid kontakt med rejmes förklarar dom att låda är p "G" att pajja och då går det in en grejj som lägger lådan i ettt så kallat nöd läge dvs bilen!

965an får upp den oranga pilen när jag har i vinter... och enligt alla andra ägare har den haft så sen den var ny...

Lampan ska lysa i vinterläget, men blinka vid fel.

Kolla om du har tillräckligt med olja i.
Kan vara så enkelt.

Växellägesgivaren (tror den hette så) är också ett relativt känt problem.

Kollat felkoder?

Fast allt detta hade du nog redan läst om du kollat de andra trådarna om detta problem smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Maikel
9 maj 2009 · 161 Inlägg

John87 skrev:

no_fake skrev:

volvoperfomanceclub skrev:
Hade en 850 gle 140hk den hade ekonomi,vinter ,sport om ja inte minns fel den hade samma problem och vid kontakt med rejmes förklarar dom att låda är p "G" att pajja och då går det in en grejj som lägger lådan i ettt så kallat nöd läge dvs bilen!

965an får upp den oranga pilen när jag har i vinter... och enligt alla andra ägare har den haft så sen den var ny...

Lampan ska lysa i vinterläget, men blinka vid fel.

Kolla om du har tillräckligt med olja i.
Kan vara så enkelt.

Växellägesgivaren (tror den hette så) är också ett relativt känt problem.

Kollat felkoder?

Fast allt detta hade du nog redan läst om du kollat de andra trådarna om detta problem smile

Jag är ny här på garaget och är inte mycket data kunnig. Jag försökte hitta forum om växellåda men hittade inget.. Sorry hmm

Ang. olja så fyllde jag på igår, bytte stiften och filter "mini service" 24 timmar senare började lampan blinka.. Men om det nu skulle visa sig vara växellägesgivaren, är inte det ett helv*te att byta det?

HenkeTIC
9 maj 2009 · 888 Inlägg

Vilken olja "fyllde" du på ?

Maikel
9 maj 2009 · 161 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Vilken olja "fyllde" du på ?

Jag bytte bara motorolja. Valde den bästa som gick att få på statoil.. När jag startade bilen imorse så slutade lampan att blinka, lådan går ju jätte bra också... Man kanske bör spola lådan?

HenkeTIC
9 maj 2009 · 888 Inlägg

Tror dock inte John87 menade motoroljan utan om du kollat växellådsoljan. Du får läsa i instruktionsboken hur man kollar oljan i lådan.

Mvh

Maikel
9 maj 2009 · 161 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Tror dock inte John87 menade motoroljan utan om du kollat växellådsoljan. Du får läsa i instruktionsboken hur man kollar oljan i lådan.

Mvh

Jo jag kom också precis att tänka på att det inte var motorolja han syftade på tongue
Men absolus, jag ska nog kontrollera växel-olja och kanske spola lådan.. Har hört att det kan vara bra att spola den..

_mattsson_
9 maj 2009 · 140 Inlägg

Det är nog växelväljaren som pajat,den sitter utan på lådan å kostar runt 1500kr, prova å lyft plus kabeln på batteriet lite snabt bara när du har stängt av bilen efter att lampan börjat blinka,när min va kass så bruka ja dra några gånger i spaken innans ja starta bilen för då gick det bra...

John87 Stolt Volvoägare
10 maj 2009 · 4 913 Inlägg

_mattsson_ skrev:
Det är nog växelväljaren som pajat,den sitter utan på lådan å kostar runt 1500kr, prova å lyft plus kabeln på batteriet lite snabt bara när du har stängt av bilen efter att lampan börjat blinka,när min va kass så bruka ja dra några gånger i spaken innans ja starta bilen för då gick det bra...

Jo, precis.
Det brukar räcka med att "rycka" i spaken några gånger så fungerar det.

Om det är helkört så hjälper detta såklart inte, men det är värt ett försök.
Jobbigaste är att bilen oftast inte går att starta om det är växellägesgivaren (eftersom bilen måste vara på P eller N för att starta, och den "ser" inte vilken växel som är vald).

Det finns en felkod för just detta, så att kolla dom först är ett hett tips.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Maikel
10 maj 2009 · 161 Inlägg

John87 skrev:

_mattsson_ skrev:
Det är nog växelväljaren som pajat,den sitter utan på lådan å kostar runt 1500kr, prova å lyft plus kabeln på batteriet lite snabt bara när du har stängt av bilen efter att lampan börjat blinka,när min va kass så bruka ja dra några gånger i spaken innans ja starta bilen för då gick det bra...

Jo, precis.
Det brukar räcka med att "rycka" i spaken några gånger så fungerar det.

Om det är helkört så hjälper detta såklart inte, men det är värt ett försök.
Jobbigaste är att bilen oftast inte går att starta om det är växellägesgivaren (eftersom bilen måste vara på P eller N för att starta, och den "ser" inte vilken växel som är vald).

Det finns en felkod för just detta, så att kolla dom först är ett hett tips.

Jo jag tänkte felsöka den på måndag.. Men det ger väll inget resultat med tanke på att lampan slocknade dagen efter när jag startade bilen.

Tab Rycketofta Racing
10 maj 2009 · 292 Inlägg

nolla felkoder ta av batteri kablen i 10 min prova igen smile kolla felkoderna igen

//Rycketofta Racing
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2009 · 13 773 Inlägg

om det är växelväljaren  så ryck till i spaken några gånger
och sen starta lägg i driven glid i väg 1meter stäng av
gör så några gånger så slutar lampan blinka
har oxå haft lite problem med min växelväljare

men nu efter att ett lager i diffen som håller drivaxeln på plats är min låda helt fuckad då den själv tömde sig på olja
inte så lätt att märka att det börjar pissa olja under bilen
när den aldrig innan läckt en droppe och dessutom inte dragit 1droppe växelådsolja på 1.5år sad

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Maikel
10 maj 2009 · 161 Inlägg

Growe skrev:
om det är växelväljaren  så ryck till i spaken några gånger
och sen starta lägg i driven glid i väg 1meter stäng av
gör så några gånger så slutar lampan blinka
har oxå haft lite problem med min växelväljare

men nu efter att ett lager i diffen som håller drivaxeln på plats är min låda helt fuckad då den själv tömde sig på olja
inte så lätt att märka att det börjar pissa olja under bilen
när den aldrig innan läckt en droppe och dessutom inte dragit 1droppe växelådsolja på 1.5år sad

Aj aj, det där är inte kul.... Jag ska köra på med bilen tills lampan börjar lysa igen (om den nu gör det) Sen ska jag felsöka den... Tack för alla bra svar!!!

_mattsson_
11 maj 2009 · 140 Inlägg

Du behöver inte vänta tills lampan börjar lysa för å felsöka för när dom felsöker så ser dom alla gånger det varit nå fel...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 maj 2009 · 13 773 Inlägg

Maikel skrev:

Growe skrev:
om det är växelväljaren  så ryck till i spaken några gånger
och sen starta lägg i driven glid i väg 1meter stäng av
gör så några gånger så slutar lampan blinka
har oxå haft lite problem med min växelväljare

men nu efter att ett lager i diffen som håller drivaxeln på plats är min låda helt fuckad då den själv tömde sig på olja
inte så lätt att märka att det börjar pissa olja under bilen
när den aldrig innan läckt en droppe och dessutom inte dragit 1droppe växelådsolja på 1.5år sad

Aj aj, det där är inte kul.... Jag ska köra på med bilen tills lampan börjar lysa igen (om den nu gör det) Sen ska jag felsöka den... Tack för alla bra svar!!!

idag kom jag knappt från jobbet..började driva vid 2000rpm börjar bli spännande
försa om jag ska börja budgetera en lamell och en tryckplatta
så jag kan montera min manuella låda snart ;-)

när lampan börjar blinka nästa gång kolla vad det är för väder ute
min tänds när det är aningen fuktigt och lite kallt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang