Ang Dump / Pys ventil till Saab, lite frågor bara

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
9 maj 2009 · 438 Inlägg

Tjenare, har lite frågor angående detta med dumpventil,
jag själ tycker att det låter väldigt gött det är ju inte alla som gör det så ni behöver inte påpeka detta hehe.

Men iaf jag har ingen kunskap om hur det fungerar eller vad som passar till vad eller hur.

Så vill ha tips på en en bra dumpventil, ej över 1000kr. det behöver inte vara nån rolls royce Dump. bara den gör sitt jobb och låter.

jag har ju en Saab 9-5. LTT. med 235 hk, kommer det att låta något över huvudtaget med liten turbo och såppas få häst ? eller kommer det låta töntigt?

Vilken Dump passar min bil, behöver jag plocka isär bilen för att få dit den? påverkar den motorn negativt ?

Tacksam för svar
puss
/Robin

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
H3dlund Med lem
9 maj 2009 · 1 127 Inlägg

En helg med fjortisdump och du vill kasta den åt helvete jag lovar. Öppet filter på din bil så hör du org. dumpen..

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
9 maj 2009 · 438 Inlägg

haha är det så alltså ? ajja men nu ville jag inte höra nått sånt

hur fixar jag öppet filter då ?
bara tar ut luftfiltret eller vadå ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
H3dlund Med lem
9 maj 2009 · 1 127 Inlägg

Kanske finns k&n filter att sätta i din org. luftfilterbox, borde höras då. Och ja man tröttnar fort! Låter lite löjligt efter ett tag..

För att montera sportfilter/öppet filter/konfilter tar du bort luftfilterbox och fäster filtret i luftslangen som gick till luftburken.

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
9 maj 2009 · 438 Inlägg

aha okej jag har tittat lite lätt men hittar ingen sån,

men det var inte det jag ville veta. lite offtopic. jag vill iaf testa, gillar jag det inte får jag väl ta bort det helt enkelt så mina frågor är ännu inte besvarade.

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Juuka
9 maj 2009 · 166 Inlägg

Friblåsande dump på din bil kan du glömma. Kommer gå som en påse cashewnötter.
http://www.speedparts.se/ ang luftfilter.

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
9 maj 2009 · 438 Inlägg

ha vad säger du nu haha ? går det inte att ha dump ventil på min bil ? går la på alla turbo bilar ?
men man får la inget gött pys sound av att byta luft filter ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Panzar_Audi
9 maj 2009 · 820 Inlägg

Tro mig det räcker med insatsfilter, det är billigare också(till min var det så iaf), man hör det inte så tydligt i bilen men däremot utanför bilen hör man, om det är blickar du är ute efter.
Med öppet filter så hör du det i bilen också, men ska du ha dump så är väl nån lite "udda" att föredra, för vill du bara ha *pssssch*ljudet så räcker det gott med insatsfilter eller om du så vill, öppet filter.
Hoppas det hjälpte smile

Om man säger
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
9 maj 2009 · 6 170 Inlägg

Robban98422 skrev:
ha vad säger du nu haha ? går det inte att ha dump ventil på min bil ? går la på alla turbo bilar ?
men man får la inget gött pys sound av att byta luft filter ?

Sök i forumet nästa gång du ska göra en tråd wink

Finns hur många trådar som helst om folk som vill sätta öppen dump på sina saabar men alla får samma svar, det går inte.

Saabar äldre än T7-generationen går det på men inte efter.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
AxlSam
9 maj 2009 · 1 497 Inlägg

Bilen kommer inte gå om du monterar öppen AV.
LLM får fel luftmassa och bilen blir helt kajko.

Juuka
9 maj 2009 · 166 Inlägg

Robban98422 skrev:
ha vad säger du nu haha ? går det inte att ha dump ventil på min bil ? går la på alla turbo bilar ?
men man får la inget gött pys sound av att byta luft filter ?

Med friblåsande menar jag "öppen"!! De flesta turbobilar har ju avlastningsventil (dump) från fabrik.
Dessa är däremot återcirkulerande som leder luften tillbaka till sugsidan.
Med en öppen dump på din så kommer den just gå som en påse nötter då du pyser ut luft som din LMM redan mätt, och ger sås för.

Ett öppet filter duger gott till din bil.

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
9 maj 2009 · 438 Inlägg

haha okej fan då xD, får väl skaffa mig en litet insats filter. nån som vill ge förslag på något ? och kanske en liten guide om hur man fixar det de på bilen?

(A)

( men det finns väl återcirkulerande dumpar funkar inte dom ) ?

Senast redigerat av Robban98422 (9 maj 2009)

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
RHO Diesel puffare ;)
9 maj 2009 · 161 Inlägg

Jag tog ett 3" PVC rör på ca 15 cm tror jag det var och köpte ett JR filter klart!

Hade en stor Forge dump på bilen ett tag men tyckte den lät som en buss som pyser..

satte i orginal dump och tyckte den lät bättre!! prova med den först blir du inte nöjd

är det bara att köpa vilken dump som helst bara den är återcirkulerande wink

Kolla här för dump under 1000kr --> http://www.realcar.se/servlet/us_pyra?w … st&p=H

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!
BMW 320DA E91 "Black Panther" (2010)
BMW 320D E91 "Familjeräcer" (2010)
Aero_88
9 maj 2009 · 28 Inlägg

jag körde med återcirkulerande dump på min ´93 aero förr och bilen gick bara sämre, testa ändå 3 olika dump modeller, öppen dump ä'r bara att glömma återcirkulerande kan gå men du märker knappt någon skillnad angående pysljudet. kan rekomndera ett konat BMC filter, då märker du lite skillnad iaf.. vid intresse kan du få köpa mitt som jag hade på saaben innan jag skaffade nuvarnde evon! mvh erik

H3dlund Med lem
9 maj 2009 · 1 127 Inlägg

Robban98422 skrev:
haha okej fan då xD, får väl skaffa mig en litet insats filter. nån som vill ge förslag på något ? och kanske en liten guide om hur man fixar det de på bilen?

(A)

( men det finns väl återcirkulerande dumpar funkar inte dom ) ?

Återcirkulerande dumpventil sitter redan på din bil original. så finns ingen anledning att byta den om du inte trimmar så mycket att org inte pallar med.

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
9 maj 2009 · 438 Inlägg

haha okej, då gör vi så att jag köper en filter då.

Aero_88. det hade vart intreesant men tror jag lika gärna köper ett nytt.

men du får gärna förklara lite hur man monterar det eller om det kanske finns nån liten nybörjar/noob guide till detta ?


Tack för alla svar btw smile

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Aero_88
9 maj 2009 · 28 Inlägg

mitt filter är helt nytt, satt på min evo  5 mil men den gick inget bra med det. jag hade nämligen ett likadant som satt på min aero när jag väl ägde den.. men men , du kan gå in på www.speedparts.se och klicka dig lätt fram till luftfilterkit där får du både luftfilter adapterskärm, slangklämma, mm som är anpassad till just din bil,

när du väl får det på posten så medföljer det en brukshandsvisning så du kan ej misslyckas=)

dom har doc inte BMC men det finns säkert andra bra grejer där. mvh Erik

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
9 maj 2009 · 438 Inlägg

Aha se där surfade runt lite granna, hittade nått som kanske passar om det var "open air" du mena typ tongue

Denna guiden såg ju väldigt simpel ut

http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … xf-902.pdf

men det fanns väl kanske även nått som bara va insats filter. som man inte behöver montera loss hela burken utan bara byter filtret, vilket är bäst att göra tro ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Aero_88
9 maj 2009 · 28 Inlägg

det är så jävla svårt att säga, det kan skilja mycket från modell till modell, bästa skulle vara att höra med någon som har kört eller kör 95 som du och höra, min 93 gick i alla fall bäst med öppet utan luftburk men bara för det behöver inte din göra det. om du vill ha ut mer pysljud så är det öppna att föredra. mvh

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
9 maj 2009 · 438 Inlägg

okej men fan, 600 spänn, lite dyrt men de får la gå, bilen kan väl till och med gå bättre kanske, en turbo gillar väl att få luft hehe, men det är viktigt att rengöra filtret rätt så ofta eller ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang