BMW 328 1995 årsmodell, bra motor?

mrcup
11 maj 2009 · 46 Inlägg

Hej!

Funderar på att köpa en BMW e36 328. Är det något generellt man ska tänkta på då gällande motor, chassi?

Tacksam för svar och råd!

MVH. Joakim

von_blad
11 maj 2009 · 461 Inlägg

m52b28 är en lyckad motorkonstruktion vad jag vet... Läs mer på Autopower.se för mer info.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
torpis Forummoderator
11 maj 2009 · 10 576 Inlägg

De är mycket kännsliga mot kokning.  Går de varma en gång så får man byta topp i princip.

lurigt att köpa gammla E36:or då man aldrig riktigt vet om ägaren har rent mjöl i påsen... bilen kan ju kokat och kan fyllt på nytt vatten och säljer bilen.  Många mil(20000+) eller låga priser kan betyda bekymmer helt klart.

Bägge mina BMW-bilar(M50B25 samt M20B25) fick havererat topplock, så fasen vet om jag kan hålla med om att det är lyckade motorer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Jolle87
11 maj 2009 · 1 585 Inlägg

Jag skulle säga att det är en mycket bra motor som tåler väldigt mycket stryck. Finns några som råkat ut för det som torpis skrivet. Men det låter i mina öron som att det måste ha hänt något med motorn, för att det ska bli så. Eller att man ligger och plågar sönder bilen tills den kokar. Finns mycket att läsa på www.autopower.se Där du kan läsa vad du ska titta efter vid köp av just den bilen osv:) Se till att hitta en som är i fint skick och som också är välservad så ska det inte vara några problem:)

Darkie dARKiE
11 maj 2009 · 5 031 Inlägg

Tycker motorn är helt klockren.

Har även jag kört min motor varm en gång (dålig termostat), fick inga problem efter det. Kört över 700mil efter. Motorn är något jag älskar mest med 328:an.. Lagom snabb och riktigt härligt bottenvrid.

Chassit, skulle jag råda dig att titta så alla bussningar osv är i bra skick. När jag köpt min så rasade bakvagnen efter någon månad. Bussningarna hade torkat sönder och bulten till diffen gick av.  Det känns om dem är kassa om bilen upplevs att "åla" i lite högre farter..

Men när allt är okey så är det en underbar bil.
Ångrar mig inte en sekund!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang