6047
Sök

Trimkam i sugmotor modell äldre, ökad tändförställning?

14 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Hej

Har lite strul med min nyrenoverade Audi 10-ventils sugfemma. Den har en schrick 276 graderskam och portad topp monterad men vid uppstart gick den inte bra på grundförställningen som är 18 grader enligt fabrik. Den "plinkade" på tomgång och var allmänt slö, gick ganska hett och blev känslig för strömalstrare som kopplades in. När jag vred upp tändförställningen till ca 25 grader på tomgångsvarvtal så gick den helt plötsligt mycket bättre.

Kan någon förklara varför det är på detta sättet?

(bilen har ingen motorelektronik för tändstyrning över huvudtaget utan bara centrifugalvikter och en vakuumklocka)

Mvh Martin
Die technik, das fahren

460 Inlägg
12 maj 2009
kuggat kamremmen rätt?

14 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Har typ quadruppelkollat reminställningen och det är inte den såvida inte spårkilen i vevaxeln har pajat.

Var dock ute i garaget ikväll och såg på art.numret på fördelaren att jag har fel fördelare, jag har satt dit en fördelare från en femma med EGR-system till min som inte har det. Tror att centrfugalförställning skiljer sig ganska mycket mellan dessa, ska byta till en som inte är avsedd för EGR så får vi se. (lite oflax att vacummdosan är paj på den bara så det blir till vag och se om de fortfarande säljer såna)

Mvh Martin
Die technik, das fahren

Sök