3853
Sök

Lås Tråden

Dieselpower!
534 Inlägg
12 maj 2009
Personligen tycker jag Pioneer har värdelösa basar, tycker dom har så fjuttig bas. inge djupbas alls. låter som ett fjortisdisco....

Kan spelar bra SQ osv. men inget jag köper igen. nejtack.
Senast redigerat av Absolutjonas (12 maj 2009)

16 197 Inlägg
12 maj 2009
att tävla i välljud e väl som att tävla i Schlager.. de e mycke upp till tycke å smak.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 maj 2009
evilaudio skrev:
att tävla i välljud e väl som att tävla i Schlager.. de e mycke upp till tycke å smak.

Det är en av de vanligaste missuppfattningarna om att tävla i SQ. Tyvärr.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
12 maj 2009
kalle_kalle skrev:
precis så jag menar men har inga exempel.

men hur menar du med kattpiss?? är det är det vid 120 db går det inte sitta pga skrikande diskant (diskanten på 160 db och no control och rästen på 120 db och no control där)??

Jag menar att det låter burkigt, platt, ingen scenbild, dålig fokus  etc.

mvh Jonas

2 914 Inlägg
12 maj 2009
jonash skrev:
kalle_kalle skrev:
precis så jag menar men har inga exempel.

men hur menar du med kattpiss?? är det är det vid 120 db går det inte sitta pga skrikande diskant (diskanten på 160 db och no control och rästen på 120 db och no control där)??

Jag menar att det låter burkigt, platt, ingen scenbild, dålig fokus  etc.

mvh Jonas

aha okej okej.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Absolutjonas skrev:
Personligen tycker jag Pioneer har värdelösa basar, tycker dom har så fjuttig bas. inge djupbas alls. låter som ett fjortisdisco....

Kan spelar bra SQ osv. men inget jag köper igen. nejtack.

haha okej. testat deras splbasar?

Kan då lova att mina spelar mer djupbas på MUTE, än din anläggning. tongue hihi

Har innan detta haft hertz spl basar, och vid spl är det ljudtryck man är ute efter, och dessa pioneerbasar ger då mer av det än hertz basarna. innan det hade jag Dls basar och de hade inte mkt att säga till om just de, dock spela de högt men inte så mkt ljudtryck. Har haft Jbl basar mds basar o.s.v. Men Nog fan ger dessa piobasar ut mest, men det beror nog även på att steget lämnar 3000wrms tongue

sinuslive steg med super ren signal. samt en rf p3 bas är det mkt att hurra för då? Verkar lite kär i steve. hihi.
Senast redigerat av pattilatti2 (12 maj 2009)

560 Inlägg
12 maj 2009
Håller med till 110%.

Ni förstår inte hur bra regler vi har om hur man ska döma bilar i SQ samt hur duktiga huvuddomare som utbildar andra SQ domare i Sverige.

Vi är riktigt bortskämda med detta anser jag.

Riktigt skoj att tävla oavsett om det är SPL eller SQ.

jonash skrev:
evilaudio skrev:

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

205 Inlägg
12 maj 2009
Pinsam tråd är min åsikt.

Go go Jonash, heh :]

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
jonash skrev:
Jag känner många som köpt bpde GEnesis och Focal, installerat det helt själv första gången och det låter absolut kattpiss.

Känner lika många som köper billiga grejer, VET hur man installerar och ställer och får MDS att låta bättre än Genesis och Focal.

GLÖM märkesfixeringen, och bege er till eran handlare eller ställe där folk vet vad dem pratar om så löser sig allt.

Skule aldrig köpa av nåt ställe som inte hade bevisad erfarenhet av ljud, och i synnerhet tävlingsljud. Om man nu är intresserad av hög prestanda vill säga. Och det är inte alla som är....

Glöm ej att mkt hänger på vilken HU man har, samt stegen, allt handlar inte om högtalarna, basen.

Så vem fan har bättre ljud med tex mds? om de inte har en super hu, bra steg osv. ? Berätta gärna det.

Vilken jävla nytta gör de om du har utopia fram och ett skitsteg att driva de me? skitkablar, listan är lång.

Jag tror du är mer kräsen än resten av befolkningen :p du kan ju som detta smile

Så du vågar ej nämna pioneer/dls i sammanhand där de kan spela bättre än tex: dina produkter? Det är alltid en annan vinkling på de, du marknadsför dock dig själv, samt era produkter till skyarna, men berätta va allt kostar då. supra kablar, all dämpning osv. du skulle lika gärna kunna ha pioneer, dls, focal, DD, och gud vet vad, prossesorer, exakta mät instrument för att se och höra de ena och andra. o.s.v i din bil och kunna vinna sm med de.

Nu har du dina egna produkter och självklart marknadsför du ju dem dumt vore annat.

Vill påstå att tex mina audisonsteg inte är sämre än dina steg. mina framsystem är de inga fel på till tex sq.
Sen att ja t.o.m får mer tryck möjligen med mina basar. hur kan det va möjligt? då du och endast produkter med "inte" namnet pioneer är bra. skitsamma i själva märket det jag vill få fram är att det var dem som 2008 dominerade Em osvsett deltagande.

Precis som i längdskidor eller vilken sport som helst. Spela roll om sverige har 1000 deltagare till tex längd vm. Då Norge med sina 10 tar alla guld. Förstår du vart jag vill komma, sedan dessa bortförklaringar med spons hit o dit förändrar väl inget, politik, skitsnack. Det handlar inte om liv och död ffs.

Bara att säga ja de va deras år svårt?
Senast redigerat av pattilatti2 (13 maj 2009)

Student
232 Inlägg
13 maj 2009
Annars är det ju Gutt med bromsspår i kallingarna

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

2 914 Inlägg
13 maj 2009
pattilatti2 skrev:
jonash skrev:
Jag känner många som köpt bpde GEnesis och Focal, installerat det helt själv första gången och det låter absolut kattpiss.

Känner lika många som köper billiga grejer, VET hur man installerar och ställer och får MDS att låta bättre än Genesis och Focal.

GLÖM märkesfixeringen, och bege er till eran handlare eller ställe där folk vet vad dem pratar om så löser sig allt.

Skule aldrig köpa av nåt ställe som inte hade bevisad erfarenhet av ljud, och i synnerhet tävlingsljud. Om man nu är intresserad av hög prestanda vill säga. Och det är inte alla som är....

Glöm ej att mkt hänger på vilketn HU man har samt stegen, allt handlar inte om högtalarna, basen.

Vilken jävla nytta gör de om du har utopia fram o ett skitsteg att driva de me? skitkablar, listan är lång.

Så du vågar ej nämna pioneer/dls i sammanhand där de kan spela bättre än tex: dina produkter? Det är alltid en annan vinkling på de, du marknadsför dock dig själv, samt era produkter till skyarna, men berätta va allt kostar då. supra kablar, all dämpning osv. du skulle lika gärna kunna ha pioneer, dls, focal, DD, och gud vet vad, prossesorer, exakta mät instrument för att se och höra de ena och andra. o.s.v i din bil och kunna vinna sm med de.

Nu har du dina egna produkter och självklart marknadsför du ju dem dumt vore annat.

Vill påstå att tex mina audisonsteg inte är sämre än dina steg. mina framsystem är de inga fel på till tex sq.
Sen att ja t.o.m får mer tryck möjligen med mina basar. hur kan det va möjligt? då du och endast produkter med "inte" namnet pioneer är bra.

när han sa att dom köpt bra grejjer så antar jag det är bra grejjer.
(vet inget men antar då det är jonash som skrivit, tror han kan någonting om billjud tänkte jag). men du måste erkänna att installeringen är en stor del av hur det låter. tätt, stumt och en bra placering och så är det en bra början på hur det kommer börja låta senare, Både filter och förstärkare måste väljas med omsorg. Ett dåligt val gör att en bra högtalaranläggning blir dålig!! det håller jag totalt med om. det kan ingen annan säga någonting om...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
pattilatti2 skrev:
jonash skrev:

Glöm ej att mkt hänger på vilketn HU man har samt stegen, allt handlar inte om högtalarna, basen.

Vilken jävla nytta gör de om du har utopia fram o ett skitsteg att driva de me? skitkablar, listan är lång.

Sen att ja t.o.m får mer tryck möjligen med mina basar. hur kan det va möjligt? då du och endast produkter med "inte" namnet pioneer är bra.

när han sa att dom köpt bra grejjer så antar jag det är bra grejjer.
(vet inget men antar då det är jonash som skrivit, tror han kan någonting om billjud tänkte jag). men du måste erkänna att installeringen är en stor del av hur det låter. tätt, stumt och en bra placering och så är det en bra början på hur det kommer börja låta senare, Både filter och förstärkare måste väljas med omsorg. Ett dåligt val gör att en bra högtalaranläggning blir dålig!! det håller jag totalt med om. det kan ingen annan säga någonting om...

Självklart. läs de ja skrev i mitt förra inlägg som nu är redigerat.  allt handlar dock inte om INSTALLATIONEN det handlar om CD, KABLAR, STEG, STRÖM, dämpning, produkter, osv.

2 914 Inlägg
13 maj 2009
precis en kombination av installation + bra grejjer blir toppen.
det är nog det dom "stora grabbarna" vill komma (klankar inte ner på er som kan, jag ser upp till er, det är av er jag vill lära mig, teoretiskt tänkte jag nu då).
Senast redigerat av kalle_kalle (13 maj 2009)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
det är nog det dom "stora grabbarna" vill komma (klankar inte ner på er som kan, jag ser upp till er, det är av er jag vill lära mig, teoretiskt tänkte jag nu då).

vad är bra grejjor då? HAHA

16 197 Inlägg
13 maj 2009
jimmyostrom skrev:
Håller med till 110%.

Ni förstår inte hur bra regler vi har om hur man ska döma bilar i SQ samt hur duktiga huvuddomare som utbildar andra SQ domare i Sverige.

jonash skrev:
evilaudio skrev:

men bara för att de finns en bra regelbok så e de väl mycke upp till dommarna som dömmer??

de e väl fortfarande en bedömmningssport?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 914 Inlägg
13 maj 2009
pattilatti2 skrev:
kalle_kalle skrev:

vad är bra grejjor då? HAHA

det är jävligt olika från pers till pers,
men eftersom du frågar mig så varför ska inte jag säga vad jag tkr är bra grejjer (som en vanlig svensson har råd med förstås, behöver bara intresset så är det absolut inte omöjligt att uppnå)

värsting bassteg -> http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … roduct=388 jbl gto 1200 watt rms
basar 2st -> http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … roduct=429 jbl power 12" nu använder jag serien just före så dom duger åt mig tills dom sätter stopp. (räknar in typ 700:- byggnadskostnad (MDF skiva, lim, skruv osv).
HU -> http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1661 Alpine CDE-9882Ri
kablage (föredrar att köpa lösa men det blir lättare såhär). -> http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16165 strömkit
steg åt framsystemet -> http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1911 JBL GTO 504 E
framsystem 2 st ->  http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … roduct=406 JBL GTO-507c (kan tilläggas att jag är dålig på framsystem men dom lär duga då jag är ute efter fjortisdunk (dunk dunk,, allt man hör)
extra batteri -> http://brl.se/ sen skriver man  Bilbatteri 95Ah i sökfunktionen

summan?? ja
bassteg: 4500:-
basar: 4800:-
låda 700:-
HU 3000:-
kablage 1300:-
steg åt framsystem: 2300:-
framsystem 2400:-
bilbatteri 2400:-
och små omkostnader (ev. kabelskor, säkringar, osv) 1000:-

summan: 22,400:- och då har man ett enligt mig mycket BRA system som man kan leva länge med (om man inte vill ha mera mera mera mera osv.

EDIT: det jag sa att en vanlig svensson, dvs man behöver inte köpa allt på en dag. (säger jag som är arbetslös hmm.......) och det jag visa nu är BRA grejjer.
personligen har jag ett lite tamt system (enligt mig) jbl gto 1214, rockford fosgate power 650 mosfet (18 år gammalt) jbl gt5 4", pioneer deh 4000UB och jbl gto 18e sammanlagt c:a 6k
Senast redigerat av kalle_kalle (13 maj 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
13 maj 2009
evilaudio skrev:
jimmyostrom skrev:
Håller med till 110%.

jonash skrev:

men bara för att de finns en bra regelbok så e de väl mycke upp till dommarna som dömmer??

Nja....domarna får reda på vad det är de skall lyssna på och hur de skall bedöma det tonala utifrån skivan och (om jag inte minns fel) en "referensbil" som de "övar" i....
Rätta mig om jag har fel nu Jonas.......du som har utbildningen för 07-08 i bagaget....

Jag har själv inte utbildningen men detta har diskuterats förr på Lazzat om just "orättvisan" med att det är domarens smak som är mkt avgörande.....det kom fram att det rör sig om markanta skillnader då de har en "mall" att gå efter och att olika poäng på en bil med samma inställningar bedömd två dagar efter varandra får olika poäng beror MKT på kringljud när bilen bedöms...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 maj 2009
evilaudio skrev:
jimmyostrom skrev:
Håller med till 110%.

jonash skrev:

Ja, men det är inte som du tror, och DEFINITIVT inte som det var för en 7 år sen eller nåt i den stilen.

Gå kursen skall du få se.

mvh Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 maj 2009
pattilatti2 skrev:
Glöm ej att mkt hänger på vilken HU man har, samt stegen, allt handlar inte om högtalarna, basen.

Master of the obvious....suck roll

Så vem fan har bättre ljud med tex mds? om de inte har en super hu, bra steg osv. ? Berätta gärna det.

Jag har lyssnat i folks bilar i snart 20 år, och kan dra upp minst 50 exempel. Men det gör ingen nytta, för eftersom DU inte har lyssnat i dem fattar du ändå inte vad jag menar.

Vilken jävla nytta gör de om du har utopia fram och ett skitsteg att driva de me? skitkablar, listan är lång.

Vilken jävla nytta gör det om du har Utopia Be fram, kanonsteg och inte kan ställa ljud? Det blir SKIT då med! ÄVEN om du har världens bästa  HU, kablar etc etc. Du fattar ju fortfarande inte vad det handlar om!

Jag tror du är mer kräsen än resten av befolkningen :p du kan ju som detta smile

Nej, men däremot VET jag vad som är viktigt och inte. Nåt du tyvärr inte verkar greppa trots 4 sidor in i den här meningslösa tråden. Du tror att märket och statistik från EM är viktigt. Mer fel kan man aldrig ha.

Jag marknadsför inte ett smack. Du frågade mig om du skulle köpa ett steg av oss, jag svarade att du lika gärna kunde behålla ditt Audison. Hur mycket marknadsföring är det!? Jag säger inte alls att DLS / Pioneer, Mutant etc inte kan funka lika bra som våra. Jag säger bara att om man inte vet vad man skall göra för att få ett system att spela bra SÅ SPELAR MÄRKET INGEN SOM HELST JÄVLA ROLL!. Comprende?!

Sen att ja t.o.m får mer tryck möjligen med mina basar. hur kan det va möjligt? då du och endast produkter med "inte" namnet pioneer är bra. skitsamma i själva märket det jag vill få fram är att det var dem som 2008 dominerade Em osvsett deltagande.

Men snälla. Ge dig. Du fattar ju ingenting. INGENTING. Herregud...Läser du ens avd andra skriver, som FAKTISKT VET nåt om det här. Du sitter hemma i stugan och gissar. Många vet. Det gör inte du.   

Precis som i längdskidor eller vilken sport som helst. Spela roll om sverige har 1000 deltagare till tex längd vm. Då Norge med sina 10 tar alla guld. Förstår du vart jag vill komma, sedan dessa bortförklaringar med spons hit o dit förändrar väl inget, politik, skitsnack. Det handlar inte om liv och död ffs.

Bara att säga ja de va deras år svårt?

Du vet ingenting. Men spekulerar fint som fan. Din okunskap inom hela området LYSER som solen på Kreta.

Mods, lås den här tråden eller gör nåt åt situationen. Innan pattilatti gör sig till fullständigt åtlöje inför hela Sverige. Eller så är det precis vad han är ute efter, och han håller på att lyckas ordentligt.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
13 maj 2009
jonash skrev:
evilaudio skrev:
jimmyostrom skrev:
Håller med till 110%.

Ja, men det är inte som du tror, och DEFINITIVT inte som det var för en 7 år sen eller nåt i den stilen.

Gå kursen skall du få se.

mvh Jonas

Kurs eller inte kurs.. det jag tror EA menar är att det ju fortfarande finns domare.
Och domare delar inte öron..?

För lyssna måste dom ju fortfarande göra, och som sagt beroende på omgivning och bakgrundsljud
borde det väl vara ganska lätt att få olika bedömningar.

Skulle du och jag exempelvis lyssna på samma bil så kan jag lova att vi upplever ljudet olika.
Just pga att vi uppfattar ljud olika, det är ju det som gör oss till individer.

Därmed inte sagt att saker och ting sköts fel, men jag bara menar att något så enkelt som ett lätt
lock för ena örat lär ju kunna sätta käppar i hjulen på en så pass detaljerad bedömning som det
ändå är.

Summan av kardemumman är nog att som människor är vi inte perfekta i alla avseenden och kommer
att ha dåliga dagar. Men det är en sport och domarens ord är lag.
Lite därför jag inte ställer upp, då jag inte kan förstå än idag hur någon annan ska förklara för mig
att ditt eller datt låter illa när jag själv är supernöjd med hur det både ser ut och låter.

Men jag tycker fortfarande det är kul att få lyssna i diverse bilar under egna kontrollerade former.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Sök