4834
Sök

Kirunacab-husvagn?

615 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Skulle det vara lagligt att kapa en husvagn på mitten som en kirunacab och åka i på studenten?
Skulle vara grymt coolt med soffor, toa, bord, mååånga diskanter och framför allt spis så man kan steka korv mitt i studentkaravanen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/654498_kme1sf.jpg
Lagligt att göra såhär till studenten?

Let's stance!

DFFL
9 020 Inlägg
12 maj 2009
Det är inte lagligt att åka på lastbilsflak och sitta på ryggstöden i cabar, men polisen tittar bort.

Det är ju så man gör här i Sverige när man tar studenten.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

615 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
FireTraXX skrev:
Det är inte lagligt att åka på lastbilsflak och sitta på ryggstöden i cabar, men polisen tittar bort.

Det är ju så man gör här i Sverige när man tar studenten.

Jo men jag tänkte om detta kanske blev FÖR uppenbart, så att vi inte ens släpptes in i karavanen med vårat i så fall blivande vrålbygge smile

Let's stance!

underordnad allfixare
696 Inlägg
12 maj 2009
ett par kompisar byggde ihop 2st saab 9000 tog 2 framändar o svetsade ihop så en satt fram o en bak som körde dom åkte med den till balen...

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

Kanon..
1 473 Inlägg
12 maj 2009
Inget värre än att åka på ett traktorsläp så kör på du.

För övrigt så har vi tråkig student jämfört med vårat grannland i väst tongue

615 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Fan va gött, då jävlar blire av då big_smile
Kommer ha bästa kärran big_smile

Let's stance!

Thorssa
12 maj 2009
Frågan är snarare om den kommer hålla, jag skulle gissa att den kommer rasa ihop om ni inte förstärker den ordentligt tongue
Senast redigerat av Thorssa (12 maj 2009)

Kanon..
1 473 Inlägg
12 maj 2009
Thorssa skrev:
Frågan är snarare om den kommer hålla, jag skulle gissa att den kommer rasa ihop om ni inte förstärker den ordentligt tongue

En ram runt kanten borde räcka...

615 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Thorssa skrev:

Blir att dra kryssbalkar osv under för att stadga upp sen eventuellt nånting för att hålla väggarna

Let's stance!

Kanon..
1 473 Inlägg
12 maj 2009
SNL skrev:
Thorssa skrev:

Blir att dra kryssbalkar osv under för att stadga upp sen eventuellt nånting för att hålla väggarna

Ja just, måste förstärka bottendelen ordentligt då dom inte är gjorda för att ha folk i när inte "benen" är nerfällda.

BrEEze
15 maj 2009
SNL skrev:
Skulle det vara lagligt att kapa en husvagn på mitten som en kirunacab och åka i på studenten?
Skulle vara grymt coolt med soffor, toa, bord, mååånga diskanter och framför allt spis så man kan steka korv mitt i studentkaravanen big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive/61598/654498_kme1sf.jpg

Hahaha va fan menar du med kirunacab? big_smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 maj 2009
BrEEze skrev:
SNL skrev:

"En kirunacab är en täckt personbil som konverterats till cabriolet genom att dörrarna svetsats igen och taket kapats."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirunacab

Stämmer inte riktigt på en husvagn men det är termen för en bil som man cabbat.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

BrEEze
15 maj 2009
te_wik skrev:
BrEEze skrev:
SNL skrev:

"En kirunacab är en täckt personbil som konverterats till cabriolet genom att dörrarna svetsats igen och taket kapats."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirunacab

Stämmer inte riktigt på en husvagn men det är termen för en bil som man cabbat.

Mvh Tommy

Hoppas det finns bilder när den är klar...

OT:
Varför kallas det just kirunacab? aldrig hört eller sett nån göra så hära? tongue

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
15 maj 2009
Jag har för mig att det inte är tillåtet att sitta i en husvagn eller släp som är dragen av en bil i rörelse, det kan vara stora konsekvenser om dragen vagn skulle kopplas av sig själv från dragbilen.
Det är ganska förståndigt.
Hör kanske med polisen? det har kanske en annan åsikt om det.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 maj 2009
BrEEze skrev:
Hoppas det finns bilder när den är klar...

OT:
Varför kallas det just kirunacab? aldrig hört eller sett nån göra så hära? tongue

Jadu, jag har ingen större aning. Har bara hört att det var populärt i kiruna under 70-80 -talet och därför börja man kalla dom för kirunacab.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Kanon..
1 473 Inlägg
15 maj 2009
alain skrev:
Jag har för mig att det inte är tillåtet att sitta i en husvagn eller släp som är dragen av en bil i rörelse, det kan vara stora konsekvenser om dragen vagn skulle kopplas av sig själv från dragbilen.
Det är ganska förståndigt.
Hör kanske med polisen? det har kanske en annan åsikt om det.

Det stämmer till vardags ja, men som sagt så gäller det inte riktigt på studenten.

12 086 Inlägg
16 maj 2009
Det är la visst lagligt att åka studentvagnar tongue
Jag läste massa regler om just studentkörningar det va rätt omfattande regelverk, och då borde de ju va lagligt. Jag antar iofs bara nu men jag skulle bli förvånad.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 maj 2009
Fräck idé är det i vilket fall!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
19 maj 2009
FireTraXX skrev:
Det är inte lagligt att åka på lastbilsflak

Fullt lagligt, men massa regler.. Man skall bland annat ha direktkontakt med föraren av fordonet, det skall givetvis vara säkrat med typ staket på sidorna, max antal folk, utformning, planerade rutter skall lämnas in till polismyndigheten osv osv osv.. smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Sök