Blivit av med körkortet, 1 månad kvar på prövotid. Vad händer?

Fr3ddan
15 maj 2009 · 204 Inlägg

grejen med prövotid är väl endast till skillnad mot en förare utan prövotid att om man förlorar kortet mer än ett år så MÅSTE man ta om kortet, fick iallafall den beskrivningen av polismannen när dom tog mig...
kom i 79km/h på en 50väg fick 2400:- och 1200:- för dimljusen men på något vis blev det rabatt när man fick 2 böter samtidigt så bötern för dimljusen halverades :S betalade "bara" 3000:-

FL3JM Inga konstigheter
15 maj 2009 · 2 064 Inlägg

Bra jobbat, nu får prövotid i 2 år till!

http://img179.imageshack.us/img179/3523/applausebf4.gif

Kollberg
15 maj 2009 · 12 Inlägg

Fr3ddan skrev:
grejen med prövotid är väl endast till skillnad mot en förare utan prövotid att om man förlorar kortet mer än ett år så MÅSTE man ta om kortet, fick iallafall den beskrivningen av polismannen när dom tog mig...
kom i 79km/h på en 50väg fick 2400:- och 1200:- för dimljusen men på något vis blev det rabatt när man fick 2 böter samtidigt så bötern för dimljusen halverades :S betalade "bara" 3000:-

Det stämmer ganska bra, man får rabbat på den "billigast" boten. Det gäller vilket brott du än gör, om du snattar, slår ner någon eller kör för fort med bilen.

Om du slår ner någon och får 5000:- i böter.
Kör för fort och får 2400:- i böter
Snor något på din lokala ICA affär så får du böter på några hundra.

Tar du alla tre böterna under samma förhandling i tinget får du rabbat! (Tror det är 100% på första, 50% på resterande)
Men får du tre olika domar så får du ingen rabbat, därför sägs det att man aldrig ska skriva under böter på plats, utan dra det längre. Under tiden som ditt ärende kommer till tinget kan du hinna bli stoppad 5 gånger till för fortkörning.

Börjar snart bygga på 240-projektet med min sambo och andra glada vänner.
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
16 maj 2009 · 1 781 Inlägg

när tog du A kortet? började du med lätt motorcykel?

Team Insane Racing
badassparts Egenföretagare i bil branchen....
16 maj 2009 · 146 Inlägg

hakan_kj skrev:
Idag blev jag skjuten med laser och körde 52 km/h på en 30km/h sträcka.

Jag undrar om någon vet något om vad som händer... jag blev av med körkortet men kommer jag få ta om det... och om jag behöver ta om det, behöver man då ta om båda behörigheterna A, B? samt blir prövotiden förlängd igen med 2 år?

Poliserna sa att det var mycket möjligt att jag bara får tillbaka körkortet utan att behöva köra upp igen men finns någon som vet något om detta eller har erfarenhet av det?

MVH Håkan

Orkar inte läsa igenom allt gnäll om att du kört för fort osv.

Jag kan ju säga av min egen erfarenhet så har du prövotid kvar så blir du garanterat av med kortet då det var en 30 väg det är dom stenhårda på. Men om du tog ditt A kort när du var 16 så räknas din prövotid från ditt första tagna körtkort så du har ingen prövtid när du är 18.

Och har svårt o tro att ett snyft brev till åklagaren om att man behöver det i jobbet inte gör nån skillnad då du är ung.

När jag lose:a mitt så fick jag inte börja ta nytt kort förns om 6 månader fast det var en lite värre förtelse. Snut häng o körde mkt för fort för polisen kom aldrig ifatt så dom var förbannade men dom kunde inte ta någon hastighet för dom var aldrig ifatt. Men iaf det var på en 50 väg och hade 1 månad kvar på prövotiden. Det var åklagaren som besluta att jag skulle lose:a det o bara det tog 2 månader o för o få det beslutet.

BadAssParts joina oss http://facebook.badassparts.se
Drifting kläder ? BAP har agenturen och lagerhållning för drifting.com sortiment www.badassparts.se
Sluskk
16 maj 2009 · 778 Inlägg

tacka för tiden du hade börja om

Cambrant
16 maj 2009 ·

alain skrev:
Och böter. sad
Tur att du inte körde fortare.
*
Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr (här blir man oftast av med kortet på 30-väg)
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
        31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr. (här blir man även oftast av med körkortet på 40 och 50-väg)
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

Alltså helt seriöst kan länsman klocka mig på 121 km/h och ge mig 2 lapp i böter på en 120 väg? Eller har jag missat nåt för det låter helt sjukt.

Senast redigerat av Cambrant (16 maj 2009)

einherjer
16 maj 2009 · 587 Inlägg

de siffrorna är ju på 30 o 50 väg, hur det är på andra vet jag inte .

Senast redigerat av einherjer (16 maj 2009)

einherjer
16 maj 2009 · 587 Inlägg

FL3JM skrev:
Bra jobbat, nu får prövotid i 2 år till!

http://img179.imageshack.us/img179/3523/applausebf4.gif

haha cool gubbe som klappar händerna....

watchmker77
16 maj 2009 · 7 Inlägg

TopRocker skrev:

hakan_kj skrev:
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

Skyll dig själv! Det var 30 sa du? Om det var utanför en skola/dagis eller motsvarande så hoppas jag att du aldrig får tillbaka kortet.

Vad fan bölar du om?? Är det något jag hatar överhuvudtaget så är det låtsas poliser. Gå och gräv ner dig om du inte tänker tillföra något ändå.

Till körkortsfrågan då! Tyvärr tror inte jag att du får behålla lappen. Allt ska göras om och du får nog vänta minst 1 år på lämpet =0( sad

lillrackarn
16 maj 2009 · 130 Inlägg

när jag förlorade kortet för 1,5 år sedan (138km/h på 90väg). den första spärrtiden jag fick var 9 månader, men överklagade och fick 3 månader. överklaga och överklaga tills du är nöjd.

godkände du boten på plats? det bör man aldrig göra.

Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
16 maj 2009 · 887 Inlägg

De som säger att du blir av med båda korten och får börja om med ny prövotid har rätt.
Se till att hålla dig till 30-strecket nästa gång, det är ju tyvärr 30 av en anledning. =/

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Cambrant
16 maj 2009 ·

watchmker77 skrev:

TopRocker skrev:

hakan_kj skrev:
ja fy fan... men jag ska väl ringa till länsstyrelsen imorgon och höra med dom... jag är ju även i behov av kortet på jobbet och kan man inte få förmildrande omständigheter om det är så... för min chef kan ju även intyga det....

Skyll dig själv! Det var 30 sa du? Om det var utanför en skola/dagis eller motsvarande så hoppas jag att du aldrig får tillbaka kortet.

Vad fan bölar du om?? Är det något jag hatar överhuvudtaget så är det låtsas poliser. Gå och gräv ner dig om du inte tänker tillföra något ändå.

Till körkortsfrågan då! Tyvärr tror inte jag att du får behålla lappen. Allt ska göras om och du får nog vänta minst 1 år på lämpet =0( sad

Å andra sidan så behöver man inte vara en låtsas polis för att för att avsky folk som inte respekterar 30 vägar. Jag är en av dom. För att göra en lång historia kort --> "Mammans dotter dog för att föraren med nya japsdämparen skulle "testa" ljudet på en 30km/h skolväg, nya sportbromsarna va inte testade än och fungerade inte som dom skulle heller. Mejade ner 2 barn till bakom den avlidna dottern i samma veva varav den ena slutade upp i rullstol" Värt att lägga till är att detta hände i uppskattningsvis 55-60 km/h så med trådskaparens 52 km/h är jag inte förvånad över vissa svar.

Hatar du fortfarande "låtsaspoliser" så gräv ner dig tillsammans med Toprocker så slipper jag båda erat gnäll tongue

watchmker77
9 mars 2010 · 7 Inlägg

Jag hatar fortfarande låtsas poliser och dåliga bromsar som inte funkar hade dödat i 30 också så vad ville du komma fram till?? Sorry men ditt inlägg ändrade inget....

RaX- Vem uppfann biltema? :@
9 mars 2010 · 61 Inlägg

watchmker77 skrev:
Jag hatar fortfarande låtsas poliser och dåliga bromsar som inte funkar hade dödat i 30 också så vad ville du komma fram till?? Sorry men ditt inlägg ändrade inget....

Ja, bara på honom... ett år senare roll

Saab 9000 CSE 2,3T "A50" (1997)
Mack Forum- och sitemoderator
10 mars 2010 · 26 150 Inlägg

watchmker77 skrev:
Jag hatar fortfarande låtsas poliser och dåliga bromsar som inte funkar hade dödat i 30 också så vad ville du komma fram till?? Sorry men ditt inlägg ändrade inget....

..tror inte ditt inlägg till en nästan ett år gammal tråd ändrade nåt heller...dooh!roll

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
watchmker77
10 mars 2010 · 7 Inlägg

haha men tydligen är den lika het ännu smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 mars 2010 · 5 650 Inlägg

watchmker77 skrev:
haha men tydligen är den lika het ännu smile

har man inge roligare för sig så

http://img179.imageshack.us/img179/3523/applausebf4.gif

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
watchmker77
10 mars 2010 · 7 Inlägg

Annars kan man kolla annat  http://www.youtube.com/watch?v=V9nEPvca4vk

Senast redigerat av watchmker77 (10 mars 2010)

FordRSC Los geht's, Schumacher
10 mars 2010 · 1 510 Inlägg

Gör om, gör rätt!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang