Köra mer än bilen är försäkrad för...

jocket4
19 maj 2009 · 189 Inlägg

Hej,

Har en liten diskution med en kompis vad som händer om man kör längre än vad man har försäkrat bilen för, tex. bilen är försäkrad så man får köra 1000mil om året men man kör 1500 och råkar ut för en olycka, hur ställer sig försäkringsbolaget till det?

Kompisen säger högre självrisk men jag tycker att försäkringen borde vara ogiltlig om man kör längre än vad den är försäkrad för... Så finns det någon som sitter på lite fakta på detta här på garaget?

LocKtar Herr
19 maj 2009 · 1 722 Inlägg

jocket4 skrev:
Hej,

Har en liten diskution med en kompis vad som händer om man kör längre än vad man har försäkrat bilen för, tex. bilen är försäkrad så man får köra 1000mil om året men man kör 1500 och råkar ut för en olycka, hur ställer sig försäkringsbolaget till det?

Kompisen säger högre självrisk men jag tycker att försäkringen borde vara ogiltlig om man kör längre än vad den är försäkrad för... Så finns det någon som sitter på lite fakta på detta här på garaget?

Tror din polare har rätt

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
leksak Kanon..
19 maj 2009 · 1 473 Inlägg

"Om du råkar ut för en skada kontrollerar vår skadeavdelning din mätarställning mot den som registreras vid bilbesiktningen. Har du då kört betydligt längre än den körsträckeklass du uppgett kan du få minskad ersättning för skadan."

Första bolaget jag hittade när jag googlade.

Soderqvist
19 maj 2009 · 660 Inlägg

Gör som jag, skaffa ett besiktningsmätarhus wink

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Decibel
19 maj 2009 · 2 911 Inlägg

Skiljer sig mellan försäkringsbolagen, så det finns inget rätt svar.

Inget fel svar heller för den delen.

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
19 maj 2009 · 1 659 Inlägg

Soderqvist skrev:
Gör som jag, skaffa ett besiktningsmätarhus wink

//Soderqvist

Men då stämmer det väl inte alls sen med den som du använder i vanliga fall tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Germax
19 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Robban_89 skrev:

Soderqvist skrev:
Gör som jag, skaffa ett besiktningsmätarhus wink

//Soderqvist

Men då stämmer det väl inte alls sen med den som du använder i vanliga fall tongue

Nej, så när han kört 20k mil med sin bil säljer han den som en lågmilare med 8k på mätaren. Jävla fifflare kallas det.

Soderqvist
19 maj 2009 · 660 Inlägg

JapMax skrev:
Nej, så när han kört 20k mil med sin bil säljer han den som en lågmilare med 8k på mätaren. Jävla fifflare kallas det.

Men om det inte märks på bilens skick att den gått 20k spelar det då någon roll om det då står 40k eller 8k på mätaren om bilen ser ut som ny?

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Mack Forum- och sitemoderator
19 maj 2009 · 26 189 Inlägg

Soderqvist skrev:

JapMax skrev:
Nej, så när han kört 20k mil med sin bil säljer han den som en lågmilare med 8k på mätaren. Jävla fifflare kallas det.

Men om det inte märks på bilens skick att den gått 20k spelar det då någon roll om det då står 40k eller 8k på mätaren om bilen ser ut som ny?

//Soderqvist

Svar: ja. "Det som göms i snö, kommer fram i tö". Även om bilen skulle se jättefin ut kan bussningar ha lidit, ja allt på bilen har slitit mer än vad den skulle ha gjort om den gått sanningsenligt.
Fiffel, helt klart. Straffbart borde det vara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
soyd
19 maj 2009 · 1 853 Inlägg

Ja bra fråga detta...

men enklast är nog att ringa och fråga på ditt försäkrings bolag. Hur dom hanterar detta...
det ska fasiken jag göra idag. Kan va bra att ha koll på det vad som händer om man råkar "överskrida" mil antalet...

/mvh soyd

agadiffen
19 maj 2009 · 739 Inlägg

det ni sagt stämmer det skilljer sig lite mellan bolagen men vanligaste är att ersättningen vid en skada sänks kraftigt  från 25% och mer beroende på hur mkt mer man kört än vad som ärmed i  försäkringen.
så tänk er för innan ni tecknar en försäkring!!
vissa bolag kan se mellan fingrarna om det handlar om 100 tals mil men börjar det bli flera tusen mil så kan du få kanske 75% avdrag på din ersättning 

tack för mig

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
HenkeTIC
19 maj 2009 · 888 Inlägg

Har råkat ut för detta för 3månader sen. Bilen var försäkrad för upp till 1000mil men vid olyckstillfället hade den rullat 2500mil sen senaste besiktning. Olyckan var mitt fel och det enda dom drog av var 1000:- för det var så mycket dyrare försäkringen hade varit om man tagit en försäkring för upp till 2500mil.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
19 maj 2009 · 1 948 Inlägg

JapMax skrev:

Robban_89 skrev:

Soderqvist skrev:
Gör som jag, skaffa ett besiktningsmätarhus wink

//Soderqvist

Men då stämmer det väl inte alls sen med den som du använder i vanliga fall tongue

Nej, så när han kört 20k mil med sin bil säljer han den som en lågmilare med 8k på mätaren. Jävla fifflare kallas det.

Eller så har han ett hemmagjort instrumenthus, som inte gå igenom besiktningen....

EDIT: men om det är som du säger, så spelar det fortf. ingen roll på en sån gammal "pissbil"(ursäkta ut-trycket) Fan min golf är jättefin och den har säkerligen gått mer än de 23k mil som står på mätarn.. för ratten är utsliten och växespaksknoppen och pedalerna likaså.... men bilen är jättefin ändå(import).

Gammal bil som gammal bil, jag vet folk som köpt gamla lågmilare med fler skavanker än min tyskimporterade "mygelbil" som bara tuffar på .

Senast redigerat av AcesHigh666 (19 maj 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Crozzfire Avstängd
19 maj 2009 · 512 Inlägg

Vilken tönt orkar byta mätarhus för att tjäna ett par hundra i premie varje år???

soyd
19 maj 2009 · 1 853 Inlägg

Jag ringde och stälde frågan till mitt försäkringsbolag. Frågan jag stälde var: vad händer om jag överskrider min kör strecka. Som i detta fall är 1000mil.

Länsförsäkringar skrev:
Det kollas sällan av skaderegleraren. Om INTE man har orsakat en STOR olycka/skada. Då kan man titta på hur mycket bilen gått gentemot hur länge man ägt bilen och få fram om det stämmer eller inte.

Kundtjänst Tjejen drar ett exempel:

Om det är en person som pendlar mellan två orter och har satt 1000mil som gräns men kör kanske 2-3000mil. Och det kommer fram vid en större olycka eller likande så blir det inte bra. Men bedöms från fall till fall... men risken är att man blir utan ersättning, eller får en kraftigt reducerad ersättning.

Däremot om du har en gräns på 1000mil på sommar bilen. Och råkar komma upp i 1100-1200mil så händer ingenting… det man kan göra då till nästa år är att höja upp till 1500mil osv..

Detta är det svar jag fick från Länsförsäkringar...

/mvh soyd

HenkeTIC
19 maj 2009 · 888 Inlägg

soyd skrev:
Jag ringde och stälde frågan till mitt försäkringsbolag. Frågan jag stälde var: vad händer om jag överskrider min kör strecka. Som i detta fall är 1000mil.

Länsförsäkringar skrev:
Det kollas sällan av skaderegleraren. Om INTE man har orsakat en STOR olycka/skada. Då kan man titta på hur mycket bilen gått gentemot hur länge man ägt bilen och få fram om det stämmer eller inte.

Kundtjänst Tjejen drar ett exempel:

Om det är en person som pendlar mellan två orter och har satt 1000mil som gräns men kör kanske 2-3000mil. Och det kommer fram vid en större olycka eller likande så blir det inte bra. Men bedöms från fall till fall... men risken är att man blir utan ersättning, eller får en kraftigt reducerad ersättning.

Däremot om du har en gräns på 1000mil på sommar bilen. Och råkar komma upp i 1100-1200mil så händer ingenting… det man kan göra då till nästa år är att höja upp till 1500mil osv..

Detta är det svar jag fick från Länsförsäkringar...

/mvh soyd

Läs vad jag skrev, så går det till i verkligheten av LF:s Försäkringsutredare. Mitt ärende blev spärrat och hade utredning i 7 veckor med flera förhör m,m. Överskred med 1500mil och fick 1000:- avdrag på min ersättning.

soyd
19 maj 2009 · 1 853 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Läs vad jag skrev, så går det till i verkligheten av LF:s Försäkringsutredare. Mitt ärende blev spärrat och hade utredning i 7 veckor med flera förhör m,m. Överskred med 1500mil och fick 1000:- avdrag på min ersättning.

Jo jag läste det... du hade nog tur som klarade dig så pass bra... men som jag skrev ovanför så bedömmer dom från fall till fall.

Bottom line: kör inte mer än vad du försäkrat för, om du vill slippa extra kostnader och problem.

/mvh soyd

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
19 maj 2009 · 5 753 Inlägg

Well, försäkringsbolaget vet väll inte om ifall du har bytt mätarhus wink
Dom kan omöjligt säga att bilen har gått längre än vad den är försäkrad för, man kan ju lika gärna ha bytt mätarhus pga deffekta mätare till exempel..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Germax
19 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Säg att man kör mer än 1000 mil och ringer och uppger det, jag kan tänka mig att premien inte stiger nämnvärt och då är man fortf på säkra sidan.

Celica89
19 maj 2009 · 183 Inlägg

Kan säga att detta blev ett stort problem för en kompis som köpt en 850 se som gått "22.000" mil motorn var bytt och karossen väldigt fin men på pappret stod det 43.000 mil vilket han inte kollat upp innan köpte den.
I vilket fall smäller han bilen och skickar in papper, han är anmäld för bedrägeri och kan glömma någon ersätting.
kanske lite ofside för ämnet men värt att tas upp även vad gäller detta ärende.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang