3368
Sök

KÖPRÅD. Dieselbil runt 50k.

18 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#1
Letar som en galning efter en Dieselbil från 30k till absolut max 60.000kr.

Vill inte ha en med rost och är ganska pedantisk med bilarna själv så jag vill ha en välskött! Vet dock att man inte får en ny bil för dom pengarna.

Några förslag?

Kollar in s70/v70 tdi. bra dåligt?
Golf med 110hk motorn, även passat, dock helst 130hk motorn då dom är lite tyngre än golf.

Saabarna är ju rätt billiga, hur är deras motorer? 2.2tid och 3.0tid. Kollade lite snabbt och såg 2 st med stora motorn som har gjort stora renoveringar eller tillochmed motorbyte. Är v6an kass?

Mercedes verkar vara rosthögar så dom slopar jag. Bmw är för dyra att försäkra.

Mondeo kommer inte ens på frågan..

Hoppas på många svar big_smile


820 Inlägg
20 maj 2009
#2
Leta upp en fin Audi A4, gärna quattro då, det hade jag gjort om jag köpt  bil nu för dom pengarna smile

Om man säger

4 682 Inlägg
20 maj 2009
#3
Mercedes E 320 CDI , snabb å drar lite bränsle.

Avstängd
115 Inlägg
20 maj 2009
#4
Inte saab iafall,, skoda felica rs 131 hk  rätt bra bil pigg ochså

Egenföretagare
999 Inlägg
20 maj 2009
#5
VW Passat TDI runt -00, mycket bil för pengarna!
Annars Audi A4.

Saab med 2,2 motorn från Opel verkar rulla rätt långt, och Saab är alltid prisvärda köp.

Själv hade jag valt BMW 320d E46 http://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_3 … 17&w=3


Yellow bug!
1 640 Inlägg
20 maj 2009
#6
Passat TDi, det enda valet big_smile

Runt -01, så du får en faceliftad, slipper du lite små barnsjukdomar och annat sånt där smile

Och 1,9TDi med sexväxlad manuell, den är sååå trevlig att köra, och drar nästan ingenting big_smile
Senast redigerat av Edil_ (20 maj 2009)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

fälg fantast
1 086 Inlägg
20 maj 2009
#7
i ditt läge hadde jag valt skoda superb alla dagar, bilen är i grund och botten en vw passat och dom flesta har gått väldigt lite, och du får mer bil för pengarna än att du väljer en passat 3bg då många tyvärr är rätt hårt körda

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

1 948 Inlägg
21 maj 2009
#9
Skulle vara bra och veta vad du ska ha bilen till.

volvo dieslarna drar sjuuuukt mycket soppa samt har relativt dyr skatt (~7000/år)

Men kommer du över gratis diesel så varför inte? du åker ju väldigt bekvämt i dom.

Fast min rekommendation e ändå att satsa på vw. En nyare golf iv med 115hk och 6 växlad låda drar runt 0,5-0,6 blandad körning och kostar 5000 i skatt. på en 130hk passat kan du lägga på 1-2 dl milen samt 2000kr på skatten.

golfen får förövrigt dra 1500kg på b och 1510 på e... mot vad alla tror :p

3 259 Inlägg
23 maj 2009
#10
Volvo drar för mycket diesel! Saab har traktor motorer i sina dieselvarianter i dom prisklasserna så det finns inget annat alternativ än VW och då givetvis en Passat 1.9TDI! Kärringen körde min passat 130hk på helt sjuka 0,52 förra veckan! Slår nån det med 1800kg bil och 400NM? Ingen volvo gör det iaf!smile Kvalitetsbil rakt igenom i min mening! Har kört 10.000mil med en Passat -99 1.9TDI och en -02 1.9TDI och endast bytit bromsar o framvagnsdelar(enstaka) och vanlig service!

Baltis: Körde du 130hk passaten på fullgas på ettan för o få den o dra 0,7-0,8?smile Min har ALDRIG dragit över 0,65 blandad! Inte ens med biltransport med bil på!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

2 Inlägg
23 maj 2009
#11
Har en chippad V70 -99 tdi å jag ligger mellan 130-160 då jag pendlar och då tar den 0,72-0,75.
Vart less sist jag körde så jag tänkte hålla hastighets begränsnigarna för att få ner soppa förbrukningen
det gick så där la mej mellan 125-130 0,62 jag är nöjd med det.
Tjejen har kört på 0,52 så håller man hastighetsbegränsnigarna går dom att få ner ganska ordentligt hurän det är en stor bil.
Sen är det själv klart att tar du en A4 går den att köra jävligt snålt, lite mindre bil.
Det beror ju vad man ska ha bilen till ren pendlar bil eller familje bil, men skatten är ju det värsta med alla dieselbilar.
Köp ej automat V70
Senast redigerat av mr_norr (23 maj 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2009
#12
Volvo och Saab gjorde inga bra dieslar "då", och Mercedes rostar nått jävulskt även om deras bilar är bra i övrigt.

Audi/VW är fina grejer, speciellt 1,9 TDI, 2.5an är svindyr att serva.

Som nån nämnde, en Bmw 320D om du vill ha en snål och bekväm bil eller 530D om du vill ha ett ännu bekvämare landsvägsok med kraft under huven.

Även Alfa 156 finns med oljebrännare, en underskattad bil med mycket känsla. Håller lite sämre än ovanstående bilar men är å andra sidan så pass mycket billigare i inköp...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 Inlägg
24 maj 2009
#13
Volvos diesel 2.5 är ju likadan som Audis 2.5 diesel.
Inköpet på en Alfa måste ju ta ut sig på reservdelarna & service priser eller ?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
24 maj 2009
#14
Rquired skrev:
Volvo och Saab gjorde inga bra dieslar "då", och Mercedes rostar nått jävulskt även om deras bilar är bra i övrigt.

Audi/VW är fina grejer, speciellt 1,9 TDI, 2.5an är svindyr att serva.

Som nån nämnde, en Bmw 320D om du vill ha en snål och bekväm bil eller 530D om du vill ha ett ännu bekvämare landsvägsok med kraft under huven.

Även Alfa 156 finns med oljebrännare, en underskattad bil med mycket känsla. Håller lite sämre än ovanstående bilar men är å andra sidan så pass mycket billigare i inköp...

att en mercedes rostar något jävulskt är rent jävla SKITSNACK
en mercedes rostar inte värre än vad en vanlig BMW i samma årsmodell gör
så lägg ner att mercedes rostar så jävligt sett dig skriva det i många trådar

edit
tycker du ska kolla på en 270/320 CDI från 00 och uppåt E klassen självklart
vill du ha bra lastutrymme så ska du köra på W210 kombi karossen lastar bra mycket mer än vad en V70 gör och inte alls dyra längre
milen behöber man inte oroa sig särskilt mycket om vi har en 03a som rullat 60000 mil snart
finns då ingen rost på den o då har den gått som taxi i stockholm 40000 mil me
sen att den drar 0.5 landsvag och 0.7 blandad körning är inte dåligt det heller på en bil som väger 1800kg och har ca 200hk samt 500nm våran 270cdi med kcr box


Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2009
#15
Team-Adolfsson skrev:
Rquired skrev:
Volvo och Saab gjorde inga bra dieslar "då", och Mercedes rostar nått jävulskt även om deras bilar är bra i övrigt.

Audi/VW är fina grejer, speciellt 1,9 TDI, 2.5an är svindyr att serva.

Som nån nämnde, en Bmw 320D om du vill ha en snål och bekväm bil eller 530D om du vill ha ett ännu bekvämare landsvägsok med kraft under huven.

Även Alfa 156 finns med oljebrännare, en underskattad bil med mycket känsla. Håller lite sämre än ovanstående bilar men är å andra sidan så pass mycket billigare i inköp...

att en mercedes rostar något jävulskt är rent jävla SKITSNACK
en mercedes rostar inte värre än vad en vanlig BMW i samma årsmodell gör
så lägg ner att mercedes rostar så jävligt sett dig skriva det i många trådar

edit
tycker du ska kolla på en 270/320 CDI från 00 och uppåt E klassen självklart
vill du ha bra lastutrymme så ska du köra på W210 kombi karossen lastar bra mycket mer än vad en V70 gör och inte alls dyra längre
milen behöber man inte oroa sig särskilt mycket om vi har en 03a som rullat 60000 mil snart
finns då ingen rost på den o då har den gått som taxi i stockholm 40000 mil me
sen att den drar 0.5 landsvag och 0.7 blandad körning är inte dåligt det heller på en bil som väger 1800kg och har ca 200hk samt 500nm våran 270cdi med kcr box

*host*E-klass*host*

Sitter med vår A-merca, 5år gammal och rostiga skärmar samt prickar på både a/b/c/d stolpar samt tak. Påslag säger Mercedes när man försöker få garantirep på det (fullservad bil), och det finns en hel del liknande exempel att finna.

En E-klass av den generationen (W1xx nånting 96-02 typ) rostar väldigt mycket mer än samma årsmodeller av Bmw E39. Även C-klass rostar rätt mycket bättre än Bmw E36.

Men rent generellt både före och efter dessa modeller är inte Mercedes ett märke som rostar mycket. Men att Mercedes hade stora problem med rostskyddet på dessa modeller erkänner de ju till och med själva...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
24 maj 2009
#16
Team-Adolfsson skrev:
att en mercedes rostar något jävulskt är rent jävla SKITSNACK
en mercedes rostar inte värre än vad en vanlig BMW i samma årsmodell gör
så lägg ner att mercedes rostar så jävligt sett dig skriva det i många trådar

edit
tycker du ska kolla på en 270/320 CDI från 00 och uppåt E klassen självklart
vill du ha bra lastutrymme så ska du köra på W210 kombi karossen lastar bra mycket mer än vad en V70 gör och inte alls dyra längre
milen behöber man inte oroa sig särskilt mycket om vi har en 03a som rullat 60000 mil snart
finns då ingen rost på den o då har den gått som taxi i stockholm 40000 mil me
sen att den drar 0.5 landsvag och 0.7 blandad körning är inte dåligt det heller på en bil som väger 1800kg och har ca 200hk samt 500nm våran 270cdi med kcr box

Påstår du att merca har bra rostskydd??? Nog för att alla bilar rostar mer eller mindre men merca är ju för fan i klass med skoda pickuperna...

mr_norr skrev:
Har en chippad V70 -99 tdi å jag ligger mellan 130-160 då jag pendlar och då tar den 0,72-0,75.
Vart less sist jag körde så jag tänkte hålla hastighets begränsnigarna för att få ner soppa förbrukningen
det gick så där la mej mellan 125-130 0,62 jag är nöjd med det.
Tjejen har kört på 0,52 så håller man hastighetsbegränsnigarna går dom att få ner ganska ordentligt hurän det är en stor bil.
Sen är det själv klart att tar du en A4 går den att köra jävligt snålt, lite mindre bil.
Det beror ju vad man ska ha bilen till ren pendlar bil eller familje bil, men skatten är ju det värsta med alla dieselbilar.
Köp ej automat V70

Jag antar att du sitter o tittar på din färddator.. då kan alla få sånna siffror i en volvo.. Det gäller att mäta mellan tankningarna..

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Gödseldräng
4 529 Inlägg
24 maj 2009
#17
Rquired skrev:
Team-Adolfsson skrev:
Rquired skrev:
Volvo och Saab gjorde inga bra dieslar "då", och Mercedes rostar nått jävulskt även om deras bilar är bra i övrigt.

Audi/VW är fina grejer, speciellt 1,9 TDI, 2.5an är svindyr att serva.

Som nån nämnde, en Bmw 320D om du vill ha en snål och bekväm bil eller 530D om du vill ha ett ännu bekvämare landsvägsok med kraft under huven.

Även Alfa 156 finns med oljebrännare, en underskattad bil med mycket känsla. Håller lite sämre än ovanstående bilar men är å andra sidan så pass mycket billigare i inköp...

att en mercedes rostar något jävulskt är rent jävla SKITSNACK
en mercedes rostar inte värre än vad en vanlig BMW i samma årsmodell gör
så lägg ner att mercedes rostar så jävligt sett dig skriva det i många trådar

edit
tycker du ska kolla på en 270/320 CDI från 00 och uppåt E klassen självklart
vill du ha bra lastutrymme så ska du köra på W210 kombi karossen lastar bra mycket mer än vad en V70 gör och inte alls dyra längre
milen behöber man inte oroa sig särskilt mycket om vi har en 03a som rullat 60000 mil snart
finns då ingen rost på den o då har den gått som taxi i stockholm 40000 mil me
sen att den drar 0.5 landsvag och 0.7 blandad körning är inte dåligt det heller på en bil som väger 1800kg och har ca 200hk samt 500nm våran 270cdi med kcr box

*host*E-klass*host*

Sitter med vår A-merca, 5år gammal och rostiga skärmar samt prickar på både a/b/c/d stolpar samt tak. Påslag säger Mercedes när man försöker få garantirep på det (fullservad bil), och det finns en hel del liknande exempel att finna.

En E-klass av den generationen (W1xx nånting 96-02 typ) rostar väldigt mycket mer än samma årsmodeller av Bmw E39. Även C-klass rostar rätt mycket bättre än Bmw E36.

Men rent generellt både före och efter dessa modeller är inte Mercedes ett märke som rostar mycket. Men att Mercedes hade stora problem med rostskyddet på dessa modeller erkänner de ju till och med själva...

vi har 4 E klass
en 88a
en 89a
en 96a
en 03a
alla är diesel bilar och har rullat över 40000 mil
finns inte en rostfläck på någon av dom
min W201 fanns det ingen rost på innan jag ställde in den
ställde dock in den 2 månader utan att tvätta av den då har rosten börjat krypa fram i skärmarna
polarens C klass 98a har rullat 28000 mil finns inte en rostfläck
vi har brukat ca 12 mercedesar under 20 år och ingen av dom har rostat mer än vad andra bilar har gort
dom 3 BMWs jag har haft har därimot rostat som jag vet inte vad
2st E30 coupe och en E34
ingen av dom över 25k mil

JonR
JA jag påstår att mercedes har bra rostskydd
av dom 12st vi har haft så har ingen rostat mer än vad andra har gort
jag har bara ägt C klass men föräldrarna och min bror kör E klass och har nästan alltid gort
ingen av dom har rostat något särskilt


4 001 Inlägg
24 maj 2009
#18
Team-Adolfsson skrev:
Rquired skrev:
Team-Adolfsson skrev:
att en mercedes rostar något jävulskt är rent jävla SKITSNACK
en mercedes rostar inte värre än vad en vanlig BMW i samma årsmodell gör
så lägg ner att mercedes rostar så jävligt sett dig skriva det i många trådar

edit
tycker du ska kolla på en 270/320 CDI från 00 och uppåt E klassen självklart
vill du ha bra lastutrymme så ska du köra på W210 kombi karossen lastar bra mycket mer än vad en V70 gör och inte alls dyra längre
milen behöber man inte oroa sig särskilt mycket om vi har en 03a som rullat 60000 mil snart
finns då ingen rost på den o då har den gått som taxi i stockholm 40000 mil me
sen att den drar 0.5 landsvag och 0.7 blandad körning är inte dåligt det heller på en bil som väger 1800kg och har ca 200hk samt 500nm våran 270cdi med kcr box

*host*E-klass*host*

Sitter med vår A-merca, 5år gammal och rostiga skärmar samt prickar på både a/b/c/d stolpar samt tak. Påslag säger Mercedes när man försöker få garantirep på det (fullservad bil), och det finns en hel del liknande exempel att finna.

En E-klass av den generationen (W1xx nånting 96-02 typ) rostar väldigt mycket mer än samma årsmodeller av Bmw E39. Även C-klass rostar rätt mycket bättre än Bmw E36.

Men rent generellt både före och efter dessa modeller är inte Mercedes ett märke som rostar mycket. Men att Mercedes hade stora problem med rostskyddet på dessa modeller erkänner de ju till och med själva...

vi har 4 E klass
en 88a
en 89a
en 96a
en 03a
alla är diesel bilar och har rullat över 40000 mil
finns inte en rostfläck på någon av dom
min W201 fanns det ingen rost på innan jag ställde in den
ställde dock in den 2 månader utan att tvätta av den då har rosten börjat krypa fram i skärmarna
polarens C klass 98a har rullat 28000 mil finns inte en rostfläck
vi har brukat ca 12 mercedesar under 20 år och ingen av dom har rostat mer än vad andra bilar har gort
dom 3 BMWs jag har haft har därimot rostat som jag vet inte vad
2st E30 coupe och en E34
ingen av dom över 25k mil

JonR
JA jag påstår att mercedes har bra rostskydd
av dom 12st vi har haft så har ingen rostat mer än vad andra har gort
jag har bara ägt C klass men föräldrarna och min bror kör E klass och har nästan alltid gort
ingen av dom har rostat något särskilt

Farsan hade en -01:a C270 och det var det sämsta skit han någonsin ägt, ALLT var fel på den och den höll knappt ihop för rosten, sista 6 månaderna han ägde den vågade han inte tvätta den för det var skiten som gjorde att framskärmarna höll ihop.

Edit: för att hjälpa TS lite så, en Passat eller Skoda diesel är nog det bästa köp du kan göra för dom pengarna eller en V70N som gått som gammal taxi men då kan det ju vara en del grejor att åtgärda, man får ju inte en tipptopp bil för dom pengarna
Senast redigerat av kolvas (24 maj 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

3 259 Inlägg
24 maj 2009
#19
Team-Adolfsson skrev:
[
vi har 4 E klass
en 88a
en 89a
en 96a
en 03a
alla är diesel bilar och har rullat över 40000 mil
finns inte en rostfläck på någon av dom
min W201 fanns det ingen rost på innan jag ställde in den
ställde dock in den 2 månader utan att tvätta av den då har rosten börjat krypa fram i skärmarna
polarens C klass 98a har rullat 28000 mil finns inte en rostfläck
vi har brukat ca 12 mercedesar under 20 år och ingen av dom har rostat mer än vad andra bilar har gort
dom 3 BMWs jag har haft har därimot rostat som jag vet inte vad
2st E30 coupe och en E34
ingen av dom över 25k mil

JonR
JA jag påstår att mercedes har bra rostskydd
av dom 12st vi har haft så har ingen rostat mer än vad andra har gort
jag har bara ägt C klass men föräldrarna och min bror kör E klass och har nästan alltid gort
ingen av dom har rostat något särskilt

Ja då finns det ju ingen annan orsak än att du är sjukt pedant med dina bilar.. Doppar man bilen i waxshampo o gnor hela dagarna på den kan man ha en plåtren bil som inte rostar... Men för en vanlig svensson som inte har tid med det så är det nog annorlunda när det gäller merca jämfört med vw volvo bmw etc.. En bil ska inte rosta så mycket som mercedes om den tas hand om normalt.. Men det gör dom ju bevisligen.. inte direkt ovanligt att se en relativt ny merca med rostig skuff, skärmkanter osv..

Började din merca rosta för att den stog 2 månader skitig????? Hehe Ja det kallar jag verkligen kasst rostskydd... Min passat tvättade jag två gånger i vintras på 2000mil 70% saltad landsväg.. Inte en rostfläck... 28.000mil totalt (80/90% landsväg sen ny) Det kallar jag det minsta man kan begära av en någorlunda ny bil...

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (24 maj 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Rallyförare
1 075 Inlägg
24 maj 2009
#20
Finns inga andra bra alternativ om du jämför med Chrysler Voyager 2.5 TD årsmodellerna 1991-1995 (fyrkantiga karossen)
OCH 1998-2001 (Första runda karossen!

Anledningen är att dom har Iveco-motorn med transmissionsdrev istället för kamrem/kamkedja.
Detta gör att du slipper problem med kamremmar & kamkedjor som går av för tidigt som är vanligt på diesel bilar.

Akta dig dock för årsmodellerna 1996-1997 (Kamkedja med samma tjocklek som en cykelkedja) och för nya karossen (slutet av 2001 och framåt). Den modellen har kamrem som är dyr och krånglig att byta, dessutom kostar det skjortan och lite till om den skulle gå av i förtid...

Länkar till annonser:
http://www.blocket.se/jonkoping/Chrysle … amp;last=1
http://www.blocket.se/skaraborg/Chrysle … 11&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Chrysler … 11&w=3
http://www.blocket.se/kiruna/Chrysler_v … amp;last=1

Glömde en sak: Chryslarna rostar inte särskilt mycket, visst årsmodellerna 1991-1995 börjar väl rosta lite nu men dom nyare (1996-) är sällan rostiga

MVH / Johan
Senast redigerat av carnageman (24 maj 2009)



Sök