T5 eller t6 i 960? välja?

Marlboroman
22 december 2009 · 8 229 Inlägg

TurbOla skrev:

BergsST skrev:
Varför måste det vara just en volvo motor? Audifemma hade ju varit både ovanligt och ännu goare ljud.

Svårare att bygga med audifemma än volvofemma, motorfästen, växellåda, ingenting stämmer.

Hur kan det vara goare ljud i en Audifemma på 2,2 liter än en volvofemma på 2,3 liter?

Storleken har ingen betydelse vet du väl wink Audifemmorna har lite annat borrning / slagförhållande och får lite annat, vassare ljud till skillnad från volvos mera morrande ljud. Vilket som låter bäst är ju en smaksak.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
22 december 2009 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:
Storleken har ingen betydelse vet du väl wink Audifemmorna har lite annat borrning / slagförhållande och får lite annat, vassare ljud till skillnad från volvos mera morrande ljud. Vilket som låter bäst är ju en smaksak.

Storleken har visst betydelse, ju större, desto bättre uthållighet längre ner i varven. lol

Men då vet jag vet, att borrningen/slagförhållande ger annat ljud.
Har inte märkt särskilt stor skillnad när man lyssnat. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
S60RAWD
22 december 2009 · 64 Inlägg

Ta det du känner för smile Jag skulle valt T6 om de vore lika "lätt" att regga me den som T5...
Sen får du ju lite mer utrymme för IC tryckrör mm om du väljer T5. Men T6 e ju klart brutalare ;P

Har själv samma tankar me min 960 men orkar inte regga o allt de skiten så de får vänta...                          Kanske blir att bygga brutal isbil me bur o T5/T6 tongue

Senast redigerat av S60RAWD (22 december 2009)

Jeep cherokee "Jaktbilen" (1995)
d.fagersten
23 december 2009 · 150 Inlägg

Jag hade valt en T5 före T6. T6 är en känd problemmotor. T5 är skottsäker.

Men visst är det häftigare med en T6.

En 960/S90 med vässat chassi, turbomaskin och manuell låda är något av den bästa bil man kan ha!

Det bästa av två världar. Stor snygg bekväm och trygg Volvo med driftsäker och pålitlig motor, kan inte se det som ett fel att byta motor, så vill du så byt även fast folk gjort det hundratals gånger innan.

Byter gärna min 850 T5 -95 mot en 960 T5 95-98i samma fina skick. Skulle inte tveka en sekund bara bilen/motorn gått max 18.000 mil.

Kör lite av varje ;)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
24 december 2009 · 1 948 Inlägg

Ta det som blir billigast och lättast! i förhållande till effekt du får ut... alltså verkar t5 vara bättre alternativ hade t6 varit så jävla billigt o bra hade fler gjort det.

v8 hade varit ännu fränare!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Snitch Ointresserad.
24 december 2009 · 936 Inlägg

T5. Helt klart.

Tråden är gammal jag vet...

Teabag appreciation club.
BergsST
25 december 2009 · 177 Inlägg

TurbOla skrev:

BergsST skrev:
Varför måste det vara just en volvo motor? Audifemma hade ju varit både ovanligt och ännu goare ljud.

Svårare att bygga med audifemma än volvofemma, motorfästen, växellåda, ingenting stämmer.

Hur kan det vara goare ljud i en Audifemma på 2,2 liter än en volvofemma på 2,3 liter?



Tja smaken är som....   JAG tycker iaf att en Audifemma låter goare än en volvofemma men det beror ju på vem man frågar... Audifolk tycker si och volvofolk tycker så.

Och du tillhör ju den senare kategorin menar jag big_smile

Senast redigerat av BergsST (25 december 2009)

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
TurbOla Reservdansk
25 december 2009 · 6 271 Inlägg

BergsST skrev:
Tja smaken är som....   JAG tycker iaf att en Audifemma låter goare än en volvofemma men det beror ju på vem man frågar... Audifolk tycker si och volvofolk tycker så.

Och du tillhör ju den senare kategorin menar jag big_smile

Jo, men jag tänker såhär:
Femcyl som femcyl.... what's the difference? big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
V_Racing
28 januari 2010 · 935 Inlägg

Titta på denna filmen med Audi 5:a ? tror inte de finns skönare ljud en Audis 5.or punkt slut!

http://www.youtube.com/watch?v=m5MGveUM6CE

Senast redigerat av V_Racing (28 januari 2010)

TurbOla Reservdansk
28 januari 2010 · 6 271 Inlägg

V_Racing skrev:
Titta på denna filmen med Audi 5:a ? tror inte de finns skönare ljud en Audis 5.or punkt slut!

http://www.youtube.com/watch?v=m5MGveUM6CE

Det är ju bara din personliga åsikt.
Punkt slut! wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
steifan DR!FTT3KN!K3R
28 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Svenska sportbilen JC Indigo 3000 (som bygger på Volvodelar) har volvosexan under huven.

Finns lite klipp på Youtube:




"Indigo 3000 ger trumhinnorna förnimmelser liknande de en D-Type Jaguar på Le Mans 1956. Aldrig har väl en Volvosexa sjungit så vackert."
AUTOMOBIL Awards 1996, Bästa Ljud.


Låter rätt bra! cool

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e6/Indigoenginebay.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang