1625
Sök

Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Stör mig något grönjävligt på alla idioter in och ut ur stockholm som inte verkar fatta att man ska ligga till höger om man bara "åker" är det 3filigt så ligger 90% i mitten även om filen till höger är helt tom =S Varenda dag man åker där så kommer det folk och kör om i innerfilen. Inte konstigt det skapar olyckor när folk som som jävla egoister =P
Senast redigerat av tsdi (3 december 2009)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 december 2009
Sonaks skrev:
Var för övrigt med om en rolig sak på E4:an på väg upp mot Sundsvall, ca 5-10 mil söder om Hudiksvall.

Hamnade bakom en kombi av något slag, kommer inte ihåg märke, hela tiden när jag skulle köra om så ökade personen, eller la sig i mitten o fetade. Efter mycket om o men lyckades jag trycka mig om med kompisens farsas slöa Volvo 850, såg då att de va en äldre kvinna, 50 års åldern som satt o körde.

Pressade plattan i mattan där på den sköna 2+1 vägen och såg långt bak hur bilen svängde in på en p-ficka. Tänkte väl inte mer på det, men efter några mil såg jag samma bil komma ikapp i backspegeln.
Ser då en man bakom ratten, och då insåg jag o kompisen att kärringen o gubben hade bytt plats för nu skulle han minsann visa vart skåpet skulle stå gubben.

Upp till 180 hängde han på, sen blev de för läskigt till o med för han.
I situationer som dessa man kan glatt ta emot en polis i backspegeln, då är de värt pengarna för nöjjet smile
Hade bara langat fram Visa kortet och lett utav bara fan big_smile

Ibland är de allt kul o jävlas dock, i synnerhet när någon annan ska visa sig bättre än en själv och istället blir den som drar de korta stråt.

Ja det finns ju folk till ALLT... Om det var någon med precis nytaget körkort och bilen full med kompisar skulle man ändå på ett sätt fårstå men ett äldre par, seriöst!?

Själv försöker jag alltid flytta på mig och göra mina medtrafikanters framfart så smärtfri som möjligt, spelar ingen roll om man ligger mitt ute i skogen eller på motorväg, att folk sedan inte tackar är däremot någonting jag stör mig på. 2 små blinkningar som kan göra så mycket, någon gång har jag glömt det själv och då har man gått och mått dåligt halva dan för det tongue

Rock'n Roll

500 Inlägg
3 december 2009
Sonaks skrev:
Var för övrigt med om en rolig sak på E4:an på väg upp mot Sundsvall, ca 5-10 mil söder om Hudiksvall.

Hamnade bakom en kombi av något slag, kommer inte ihåg märke, hela tiden när jag skulle köra om så ökade personen, eller la sig i mitten o fetade. Efter mycket om o men lyckades jag trycka mig om med kompisens farsas slöa Volvo 850, såg då att de va en äldre kvinna, 50 års åldern som satt o körde.

Pressade plattan i mattan där på den sköna 2+1 vägen och såg långt bak hur bilen svängde in på en p-ficka. Tänkte väl inte mer på det, men efter några mil såg jag samma bil komma ikapp i backspegeln.
Ser då en man bakom ratten, och då insåg jag o kompisen att kärringen o gubben hade bytt plats för nu skulle han minsann visa vart skåpet skulle stå gubben.

I situationer som dessa man kan glatt ta emot en polis i backspegeln, då är de värt pengarna för nöjjet smile

Ibland är de allt kul o jävlas dock, i synnerhet när någon annan ska visa sig bättre än en själv och istället blir den som drar de korta stråt.

Du hade nog fått langa fram något annat än visakortet om farbror blå hade kommit då roll

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 december 2009
tsdi skrev:
Stör mig något grönjävligt på alla idioter in och ut ur stockholm som inte verkar fatta att man ska ligga till höger om man bara "åker" är det 3filigt så ligger 90% i mitten även om filen till höger är helt tom =S Varenda dag man åker där så kommer det folk och kör om i innerfilen. Inte konstigt det skapar olyckor när folk som som jävla egoister =P

Jaha, så det är du som ligger i högerfilen och slänger dig ut över tre filer till vänsterfilen för att sedan kasta tillbaka bilen in i högerfilen framför nosen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 december 2009
Sonaks skrev:

Eller så hade hon som körde redan ett helvete ib bilen? Hon kanske hade blivit utskälld av sin våldsamme kvinnomisshandlande make och att den lilla rejsningen orsakade att hon fick det ännu värre eftersom det ju var hennes fel att du låg framför? Jag vet inte, men det gör inte du heller.

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 december 2009
jag hade en jävel i dag som låg framför med en ford explorer fanskapet körde i 50  där det var 90 så jag blev förbannad och körde om över heldragen linje

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Egenföretagare
2 496 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
caromania skrev:
tsdi skrev:

Jaha, så det är du som ligger i högerfilen och slänger dig ut över tre filer till vänsterfilen för att sedan kasta tillbaka bilen in i högerfilen framför nosen?

Varför skulle man behöva kasta sig över filerna om alla låg till höger så fort de inte gjorde en omkörning. Det är bra mycket jävla muppar som ligger i mitten. Sitter med stolen i 90graders vinkel. Båda händerna tio i två och ögonen spända rakt fram som någon jävla robot. Man kan ju undra om dom är så pass osäkra så dom inte vågar slappna av lite. Kolla backspeglen med jämna rum och fälla bak rygstödet istället för att klistra fast huvet i vindrutan.

blacken
3 december 2009
discokapten skrev:
gamlingen skrev:
Enkel anledning. Finns ingen lag på att man MÅSTE flytta sej.Inte heller får man köra om,om man inte KAN köra om. Men visst vore det trevligt om de som kan flytta sej gör det.. men som sagt man får inte tvinga nån att flytta sej

Du är skyldig att underlätta omkörning, alltid. Även om det kommer en lastbil i mötande körfält är du skyldig att underlätta, sen står det uttryckligen att ALDRIG får blockera en omkörning. Läs om och gör rätt.

Vägrens körning är det JAG som avgör INTE du..

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 december 2009
tsdi skrev:
caromania skrev:
tsdi skrev:

Varför skulle man behöva kasta sig över filerna om alla låg till höger så fort de inte gjorde en omkörning. Det är bra mycket jävla muppar som ligger i mitten. Sitter med stolen i 90graders vinkel. Båda händerna tio i två och ögonen spända rakt fram som någon jävla robot. Man kan ju undra om dom är så pass osäkra så dom inte vågar slappna av lite. Kolla backspeglen med jämna rum och fälla bak rygstödet istället för att klistra fast huvet i vindrutan.

Du kör i Stockholm? Men då vet du ju att det är en påfart på vägen var annan kilometer. Om alla låg till höger skulle det bli ett hejdlöst filbytande in i mittfilen. Testa o ligg i mittfilen du med så ska du se att det går riktigt smidigt, så kan högerfilen fortsätta fungera för de som ska av på nästa avfart och de som åker på utan att det behövs en massa filbyten.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
caromania skrev:
tsdi skrev:
caromania skrev:

Du kör i Stockholm? Men då vet du ju att det är en påfart på vägen var annan kilometer. Om alla låg till höger skulle det bli ett hejdlöst filbytande in i mittfilen. Testa o ligg i mittfilen du med så ska du se att det går riktigt smidigt, så kan högerfilen fortsätta fungera för de som ska av på nästa avfart och de som åker på utan att det behövs en massa filbyten.

Okej jag håller med det är mycket av och påfarter vissa sträckor! Men tänker främst när man börjar komma ut från stan där det är mycket längre mellan avfarterna.  Sedan att så många åker typ 70 där det är 100 gör ju också det hela ännu mera köbildande. För han som vill åka 95 måste helt plötsligt ut i omkörningsfilen där det ibland går snabbare och skapar ju väldiga kedjor av bromsande. Bättre om alla som kunde (dvs personbilar vid bra väglag) höll 100. Skulle nog slippa väldigt mycket av alla köer! smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 december 2009
tsdi skrev:
caromania skrev:
tsdi skrev:

Okej jag håller med det är mycket av och påfarter vissa sträckor! Men tänker främst när man börjar komma ut från stan där det är mycket längre mellan avfarterna.  Sedan att så många åker typ 70 där det är 100 gör ju också det hela ännu mera köbildande. För han som vill åka 95 måste helt plötsligt ut i omkörningsfilen där det ibland går snabbare och skapar ju väldiga kedjor av bromsande. Bättre om alla som kunde (dvs personbilar vid bra väglag) höll 100. Skulle nog slippa väldigt mycket av alla köer! smile

Fast jag håller faktiskt inte med om att det är ett tre-filproblem. Det är tre filer ut till Väsby norr om stan och till Botkyrka söder om stan och det är tätt med av- och påfarter överallt.

I princip håller jag med, det är irriterande att folk kör för långsamt, men det problemet är lika stort på vägar med två filer, det blir plötsliga filbyten av ganska långsamtkörande bilar ut i omkörningsfil även där.

<3 Japs
680 Inlägg
3 december 2009
På tal om trafik-idioter.

Körde från Malmö i en polares Peugot för ca 2½ månad sedan. Ligger bakom 2st andra bilar varav den första bilen hade släp. Vi låg i lugn takt alla 3 och hade lagom (laglig) långt avstånd emellan varje bil.

Ser i backspegeln en Saab som kör om bil efter bil som en j*vla idiot.
När vi kommer I en uppförsbacke (utan någon som helst sikt 30 m fram) så drar den j*vla idioter
om oss alla 3. Jag tänkte att nu j*vlar kommer det smälla här. Givetvis får vi möte och idioten prejjar ut den första bilen (den med släp) så han tvingas ut i väggrenen.

Snubben fortsätter och ser framför mig att han drar om folk i kurvor med NOLL uppsikt över mötande trafik.

Blir så j****vla vansinnig för han riskerade mitt liv, alla de andras + deras bilar bla. Är f*n inte ok. Så jag trampar gasen i botten och kommer ifatt han. Sen av en ren slump (utan att jag signalerade något) så svänger han in på en parkering vid en mack. Jag kör efter, ställer mig ca 20m ifrån, går ut och säger till mannen (såg ut som en helt vanlig småbarnsfarsa) att "Det är faktiskt inte ok att köra så vårdslöst som du gjorde...det är inte ok".

Han TOTALT flippade ur! Bara svartnade för ögonen på han, han börja jaga mig och hota med stryk. Försökte hoppa in i min bil och grejjer. Helt galen, han måste antingen ha varit full, nerknarkad eller psykiskt instabil. Sa att han skulle hämta kniv och så. Efter typ 10 min´s tjaffs, löpande och knuffar så säger jag bara "OK! You win! Kör hur fan du vill, jag bryr mig inte!". Så körde han iväg...

Ringde Polisen direkt efter, talar med en handläggare i 10 sekunder sen dör mobilfan...hade velat sätta dit aset. Har kvar reg.numret och hans namn + ort. Jävla *s rent ut sagt tongue

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
3 december 2009
RannerKing skrev:
Jag har ett bra exempel: Var i vintras när jag ock flickvännen var på väg till BB från Kiruna till Gällivare (12mil) Kan väl erkänna att men blev lite småstressad där i snöröken och renarna som har ett oerhört stort behov av att stå mitt på vägen och se dumma ut. I varje fall kom vi ikapp en mindre lastbil som låg i 80km/h på 100 väg. Snöröken lastbilen medförde gjorde att en omkörning var omöjlig att göra någotlunda säker. Hur jag än blinkade med lysena(5st 100w extraljus) och tutade så vägrade han sakta ner eller köra in på en P-ficka. Han kan ju omöjligt ha missat att jag hade lite bråttom efter blinkandet och mina 100 försök att köra om.
Han har ju inget krav på att han måste flytta, men lite hänsyn kan man väl visa! Jag är helt säker på att jag hade gjort det i den situationen!!

Du skulle dragit på varningsblinkers eller dylikt så förhoppningsvis hade han klurat ut att du hade väldigt bråttom smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 december 2009
caromania skrev:
tsdi skrev:
caromania skrev:

Fast jag håller faktiskt inte med om att det är ett tre-filproblem. Det är tre filer ut till Väsby norr om stan och till Botkyrka söder om stan och det är tätt med av- och påfarter överallt.

I princip håller jag med, det är irriterande att folk kör för långsamt, men det problemet är lika stort på vägar med två filer, det blir plötsliga filbyten av ganska långsamtkörande bilar ut i omkörningsfil även där.

det är faktiskt 4 filigt i botkyrka
en bit i alla fall:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
3 december 2009
turboforssen skrev:
caromania skrev:
tsdi skrev:

det är faktiskt 4 filigt i botkyrka
en bit i alla fall:P

Tre, dom andra är ju avfarter roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

1 339 Inlägg
3 december 2009
Arcangelus skrev:

Körde från Malmö i en polares Peugot för ca 2½ månad sedan. Ligger bakom 2st andra bilar varav den första bilen hade släp. Vi låg i lugn takt alla 3 och hade lagom (laglig) långt avstånd emellan varje bil.

När vi kommer I en uppförsbacke (utan någon som helst sikt 30 m fram) så drar den j*vla idioter
om oss alla 3. Jag tänkte att nu j*vlar kommer det smälla här. Givetvis får vi möte och idioten prejjar ut den första bilen (den med släp) så han tvingas ut i väggrenen.

Snubben fortsätter och ser framför mig att han drar om folk i kurvor med NOLL uppsikt över mötande trafik.

Blir så j****vla vansinnig för han riskerade mitt liv, alla de andras + deras bilar bla. Är f*n inte ok. Så jag trampar gasen i botten och kommer ifatt han. Sen av en ren slump (utan att jag signalerade något) så svänger han in på en parkering vid en mack. Jag kör efter, ställer mig ca 20m ifrån, går ut och säger till mannen (såg ut som en helt vanlig småbarnsfarsa) att "Det är faktiskt inte ok att köra så vårdslöst som du gjorde...det är inte ok".

Han TOTALT flippade ur! Bara svartnade för ögonen på han, han börja jaga mig och hota med stryk. Försökte hoppa in i min bil och grejjer. Helt galen, han måste antingen ha varit full, nerknarkad eller psykiskt instabil. Sa att han skulle hämta kniv och så. Efter typ 10 min´s tjaffs, löpande och knuffar så säger jag bara "OK! You win! Kör hur fan du vill, jag bryr mig inte!". Så körde han iväg...

Ringde Polisen direkt efter, talar med en handläggare i 10 sekunder sen dör mobilfan...hade velat sätta dit aset. Har kvar reg.numret och hans namn + ort. Jävla *s rent ut sagt tongue

Silken idiot

Vf sa du inte att du ringer polisen om han fortsätter, då han jagade dig och då "begick" olaga hot.
Senast redigerat av Volvo740an (3 december 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
3 december 2009
Arcangelus skrev:

Låter ju asklokt att hänga på någon som kör som en galning.

Att sen konfrontera honom är ju ännu smartare.
Tänk om han nu faktiskt hade haft ett vapen och avlossat en kula rakt i skallen på dig...

Men bra jobbat, låtsaspoliser finns det ju inte många nog...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

128 Inlägg
3 december 2009
ja brukar resonera så att om det ligger en långtradare bakom när ja kör traktor så då flyttar jag mej!. för dom har nästan alltid en tid att passa!? men vanliga bilister som skryter om sina "snabba" bilar så dom kan väll bara  köra om ? big_smile

1 339 Inlägg
3 december 2009
Det finns ju forskning på att man inte vinner någon tid på att köra om i princip, det märker man ganska tydligt själv också faktiskt tongue . Någon kör om så in i helvete, rätt som de e så möter man dom igen vid nästan rödljus big_smile

Detta är ju såklart rent generellt.
Senast redigerat av Volvo740an (3 december 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
3 december 2009
Volvo740an skrev:
Det finns ju forskning på att man inte vinner någon tid på att köra om i princip, det märker man ganska tydligt själv också faktiskt tongue . Någon kör om så in i helvete, rätt som de e så möter man dom igen vid nästan rödljus big_smile

Detta är ju såklart rent generellt.

Gasen fungerar även vid rödljus. wink

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök