Ni som inte kan flytta er vid en omkörning, VARFÖR ?

Kaalle Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
26 maj 2009 · 357 Inlägg

Jag går alltid åt sidan och släpper förbi bilar som ska köra om eftersom jag förväntar mig att folk ska göra det åt mig när jag själv har bråttom. Tyvärr funkar inte min teori.

BMW 528 E39 (1996)
BMW 325 E30 Turbo "DDesign" (1988)
Dale Sir
26 maj 2009 · 291 Inlägg

Man kan ju aldrig veta varför vissa har mer bråttom än andra. På väg till BB, glömt spisen på hemma, skitnödig. Likaså kan man ju aldrig veta varför vissa kör saktare än andra. Obalans i hjulen, farträdd, letar nappflaskan på golvet som lillan slängt ner på golvet och hamnat under gaspedalen. Man kan ju önska man fick höra va dom sa om polisen stoppade dom.

Man bör nog hur som helst försöka göra det så smidigt som möjligt så flyter trafiken säkert bättre. Dom som har problem med detta kanske inte bör vara ute på vägarna.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
carnageman Rallyförare
26 maj 2009 · 1 075 Inlägg

Du verkar ha mött på ett antal "passiva" bilister, sånna som vägverk&transportstyrelse älskar.
Troligtvis samma patrask med 0-koll bakåt som hindrar ambulanser mm
http://www.luckbyte.se/raddaliv.jpg

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
FL3JM Inga konstigheter
26 maj 2009 · 2 064 Inlägg

http://www.hornblasters.com/
http://www.hornblasters.com/products/HK-S4-V248/hk-s4-v248.jpg

153 dB löser ALLA problem. smile

Senast redigerat av FL3JM (26 maj 2009)

tsdi Egenföretagare
26 maj 2009 · 2 496 Inlägg

FL3JM skrev:
http://www.hornblasters.com/
http://www.hornblasters.com/products/HK … 4-v248.jpg

153 dB löser ALLA problem. smile

Hahahah skönaste hittills! Köpt en kompressor tuta till chevan, får se om det är något drag i den ! smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Funkiee Saab älskare!
26 maj 2009 · 4 597 Inlägg

Edil_ skrev:
Håller jag hastigheten - varför ska jag flytta på mig?
Håller jag hastigheten och nån ligger och trycker - flyttar ännu mindre på mig
Ligger jag under hastighetsbegränsningen - flyttar mig ut mot vägrenen, uppskattar ett tack
Ligger jag över hastigheten - tackar den som går ut i vägrenen
Ser jag att någon är på väg att göra en idiotomkörning - ut mot mitten.

Detta gäller både när man kör personbil och lastbil tongue


Men visst, man blir irriterad på de som ligger i sisådär 70 på 90 väg och bara vägrar att gå in till kanten..

håller fan med dig till 100% har folk så jävla bråttom får dom väl fan köra om när de är säkert att köra ut i andra körfältet...  OM du inte ligger ex 70 på en 90 väg, då tycker jag att man ska flytta på sig så gott de går! Men hur mycket vinner du på o köra om? det är ju inte många minuter man vinner, o dessutom kan man sätta andras liv i fara eller hur?

sånna som ligger o trycker i arslet bara för man kör 70 på en 70 väg, eller till o med 50 på en 50 väg, vafan är de för jävla pantskallar? håll avståndet vafan... jag kör segare när man har en sådan person bakom bara för o jävlas, för jag vill inte bli skadad och få min bil trasig bara för ett rent pucko smile

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 maj 2009 · 6 017 Inlägg

Edil_ skrev:
Håller jag hastigheten - varför ska jag flytta på mig?
Håller jag hastigheten och nån ligger och trycker - flyttar ännu mindre på mig
Ligger jag under hastighetsbegränsningen - flyttar mig ut mot vägrenen, uppskattar ett tack
Ligger jag över hastigheten - tackar den som går ut i vägrenen
Ser jag att någon är på väg att göra en idiotomkörning - ut mot mitten.

Detta gäller både när man kör personbil och lastbil tongue


Men visst, man blir irriterad på de som ligger i sisådär 70 på 90 väg och bara vägrar att gå in till kanten..

Du är bra lustig! När du själv kör enligt hastighetsbegränsningen så vägrar du flytta på dej.
Men om du själv kör för fort ser du gärna att andra går ut i vägrenen.
Hänger inte med i ditt tankesätt.

Jonas
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
26 maj 2009 · 1 948 Inlägg

Hur i helvete kan man blocka folk? ni som blockar folk som gör t.ex en smådum omkörning, hur tänker ni? varför? tänker på latbilschaffisen som menade att han blockar folk. På vilket sätt blir situationen bättre av att man blockar?

Ligger jag lagligt och det finns en fin vägren så flyttar jag mig. Om jag känner för det och om jag ser att det skulle hjälpa flödet.

Ligger jag lagligt och vägrenen är lite dålig och väldigt skitig med damm o sten o bulor, så nej.

Under hastigheten så flyttar man sig om man kan.

Över hastigheten så förväntar jag inte att folk som håller den flyttar sig.. men "tackar" med blinkersen om dem gör det.

Om någon kör för sakta och inte flyttar sig så blir jag vansinnig... Och då har jag många undantag för detta... folk med släp, mycket last, gamla bilar(veteran), jättedåligt väglag osv. Då gör det mig inget om dem kör lite för sakta(för det kan man själv göra ibland).

Men folk med moderna bilar som helt utan problem klara trafikrytmen och vid bra eller okej väglag, som ligger o fiser och inte släpper förbi gör mig förbannad som fan.

Ytterfilen kör man gör man omkörningar i och inget annat... så även om man ligger för fort så går man in i högerfilen så fort man har nått bakom sig... om man kan utan att behöva "bromsa" in bakom någon bil... men är det tomt så...

Senast redigerat av AcesHigh666 (26 maj 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 maj 2009 · 6 017 Inlägg

Funkiee skrev:
sånna som ligger o trycker i arslet bara för man kör 70 på en 70 väg, eller till o med 50 på en 50 väg, vafan är de för jävla pantskallar? håll avståndet vafan... jag kör segare när man har en sådan person bakom bara för o jävlas, för jag vill inte bli skadad och få min bil trasig bara för ett rent pucko smile

Mvh Patrik

Men ge dig!! Jävlas inte i trafiken. Det leder bara till irritation, och att man gör dumma beslut i trafiken!

Jonas
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 maj 2009 · 10 427 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Funkiee skrev:
sånna som ligger o trycker i arslet bara för man kör 70 på en 70 väg, eller till o med 50 på en 50 väg, vafan är de för jävla pantskallar? håll avståndet vafan... jag kör segare när man har en sådan person bakom bara för o jävlas, för jag vill inte bli skadad och få min bil trasig bara för ett rent pucko smile

Mvh Patrik

Men ge dig!! Jävlas inte i trafiken. Det leder bara till irritation, och att man gör dumma beslut i trafiken!

**

Det är ju inte han som gör fel där utan det är bilen som ligger för nära.
Varför ska man acceptera en eventuell whiplash-skada om det händer något
för att en efterbliven förare inte har någon känsla för att hålla avstånd?

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Fluke
26 maj 2009 · 9 Inlägg

Edil_ skrev:
Håller jag hastigheten - varför ska jag flytta på mig?
Håller jag hastigheten och nån ligger och trycker - flyttar ännu mindre på mig
Ligger jag under hastighetsbegränsningen - flyttar mig ut mot vägrenen, uppskattar ett tack
Ligger jag över hastigheten - tackar den som går ut i vägrenen
Ser jag att någon är på väg att göra en idiotomkörning - ut mot mitten.

Detta gäller både när man kör personbil och lastbil tongue


Men visst, man blir irriterad på de som ligger i sisådär 70 på 90 väg och bara vägrar att gå in till kanten..

"Ser jag att någon är på väg att göra en idiotomkörning - ut mot mitten."mad

Är du totalt slut eller? Och exakt vad är det som ger dig rätten till detta?
Säger inte att nån har rätten att göra en idiotomkörning, men isånnafall är du större idiot som gör idiot omkörningen eller försöket till en ännu mera trafikfarlig ?!  Rätta mig om jag har fel

Senast redigerat av Fluke (26 maj 2009)

Funkiee Saab älskare!
26 maj 2009 · 4 597 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Funkiee skrev:
sånna som ligger o trycker i arslet bara för man kör 70 på en 70 väg, eller till o med 50 på en 50 väg, vafan är de för jävla pantskallar? håll avståndet vafan... jag kör segare när man har en sådan person bakom bara för o jävlas, för jag vill inte bli skadad och få min bil trasig bara för ett rent pucko smile

Mvh Patrik

Men ge dig!! Jävlas inte i trafiken. Det leder bara till irritation, och att man gör dumma beslut i trafiken!

om du tycker jag är ett pucko som vill leva o ha min bil hel, är jag ett pucko för det? pucko är väl den som trycker o tillslut kommer o skada den framförvarande, både bil o de i bilen... tänk till lite där va! om alla håller rätt hastighet så blir de mindre olyckor o framför allt HÅLL AVSTÅNDET! sen de som vill köra om, då får de köra om i andra körfältet, om dom tycker jag kör för segt med mina 70km/h på 70 sträcka smile

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
volvo_Tobias
26 maj 2009 · 687 Inlägg

Det värsta av allt är såna som inte kör om trots att man ligger ute i vägrenen och när dom efter flera hundra meter får för sig att köra om,då går det så långsamt att det tar flera hundra meter till innan dom är förbi. Sen när dom väl är förbi så går dom ner i samma hastighet som en själv. Mycket irriterande.

Beetle V4
26 maj 2009 · 218 Inlägg

Hur svårt kan det vara?
På en vanlig landsväg så finns det oftast inte god plats för 3 bilar så varfär ska man då köra om vid möte?
Ska det köras om på en sådan väg så får man vänta på frisikt och då spelar det ingen roll vart den andra bilen ligger så länge som den är på sin sida.

Finns det plats i vägren elller flera körfält så håller man självklart till höger om det kommer någon som kör snabbare. Men är det någon som kör som en idiot och det inte är fara för någon annan så kan man gasa på lite för att hindra personen bara för att det är kul att retas. Dock ska man absolut inte vingla omkring på vägen för att hindra folk från att köra om.

I reject the reality and substitute my own.
//Adam Savage
Eclips3 Lidhultare.
26 maj 2009 · 325 Inlägg

StayKool skrev:

kolvas skrev:
jag har plockat bakspeglar på folk som inte flyttar sig, det brukar hjälpa big_smile

Såna som dej som jag brukar jaga

då har du nog för slö bil.... wink

-Twiajävlen-
Muttley
26 maj 2009 ·

hur menar du exakt ?. att man ska köra ut i vägrenen för att bakomvarande vill köra om?. Det får man igentligen inte.

Brukar ligga på linjen om där är någon som vill köra om mig. (inte mitten)
Men går aldrig ut i vägrenen, då den är till för fordon som går sakta alternativt cyklister.

man ska aldrig gnälla i trafiken smilesmile.

Mortalis VW-nörd?
26 maj 2009 · 4 332 Inlägg

Mycket ilska här tongue

Och jo, du ska ut i väggrenen för att underlätta ifall bakomvarande startar en omkörning...

Senast redigerat av Mortalis (26 maj 2009)

Rock-Star
26 maj 2009 · 2 982 Inlägg

Finnmerchant skrev:
Jag brukar då iallafall inte hjälpa till vid "onödiga" omkörningar. annars blir det alltid en visning med blinkers att bakomvarande kan köra om

vad vet du om "onödiga omkörningar". ???

personen ifråga kanske har höggravid som föder i bilen,
någon som är seriöst sjukt där ambulansen skulle ta för lång tid.

är du även en som som bromsar framför folk som kör "onödigt fort" också eller?

Wanegardh Asgammal medlem.
26 maj 2009 · 2 246 Inlägg

Tänk nästa gång du kanske har ett sjukt barn som måste in till sjukhuset(ja det gick fortare för mig att köra än vänta på ambulansen).

I den situationen vill ni verkligen inte att bilister stoppar er.

Har själv varit med om det,som tur är var det på natten utan mycket trafik.

henne_svenne
26 maj 2009 · 668 Inlägg

pappa satt i bilen och hade en som inte ville svänga in igen då sa han:
Nehe då tar vi väl innersidan då.   
Och körde om:P
Har hänt flera gånger!

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang