4601
Sök

Vad har ni för vilopuls?

vinnarskalle!
907 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Tjena! Såg på tv4 nyss, ett program som heter "Doctors" där dom diskuterade vilopulsen. Jag tyckte det lät intressant, så jag kollade min egna puls. Den låg på 54 slag / minut. Jag tror att en person som tränar 2ggr varje vecka har en vilopuls på ca 45-50 (men det verkar variera från person till person, väldigt olika alltså).
Vad har ni för vilopuls? smile

Sanizz
28 maj 2009
Ja hade 40 sist, var dock 6 månader sen.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 maj 2009
Kring 80 sist jag kollade, förhoppningsvis har det blivit lite bättre nu.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Supraman
2 300 Inlägg
28 maj 2009
grannen hade för några år sedan en vilopuls på 30 drygt det gillade hans läkare.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

201 Inlägg
28 maj 2009
Vilopuls???? När jag går i ide någongång i november...
(ca 45 - 50)

Be A Part Of The Driving Force

fotointresserad
2 307 Inlägg
28 maj 2009
Stefan Varberg skrev:
grannen hade för några år sedan en vilopuls på 30 drygt det gillade hans läkare.

Då måste han ha varit väldigt bra tränad! Elitidrottare?

När ordet vilopuls kommer upp tänker jag direkt på Gunde Svan, han är väl en av de man hört har haft väldigt låg vilopuls och tror han låg på 32.

Själv har jag inte en aning vad jag ligger på, man kanske skulle mäta

vinnarskalle!
907 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
Ja det är ju bara mäta, det tar ju bara 1 minut tongue Eller 30 sekunder, sen gångrar du resultatet med 2. Men man ska vara rejält avslappnad när man kollar, annars blir resultatet missvisande!

Sanizz
28 maj 2009
Casy skrev:
Ja det är ju bara mäta, det tar ju bara 1 minut tongue Eller 30 sekunder, sen gångrar du resultatet med 2. Men man ska vara rejält avslappnad när man kollar, annars blir resultatet missvisande!

Exakt, eller om man är lat och inte orkar räkna i 30 sekunder gör man såhär.
Man slappnar av, ska inte göra något ansträngande eller vara anfådd. Sedan ber man någon ta tiden i 15 sekunder. Man räknar hjärtslagen "pulsen" vid halsen eller handleden. Sedan multiplicera med 4. < vilopulsen

Exempel: 10 slag under 15 sekunder. 10*4 = 40 i vilopuls
Senast redigerat av Sanizz (28 maj 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 maj 2009
Sanizz skrev:
Casy skrev:

Man slappnar av, ska inte göra något ansträngande eller vara anfådd. Sedan ber man någon ta tiden i 15 sekunder. Man räknar hjärtslagen "pulsen" vid halsen eller handleden. Sedan multiplicera med 4. < vilopulsen

Eller så rotar man fram pulsklockan wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Makaronborrare
993 Inlägg
28 maj 2009
Den ligger runt 60

Sanizz
28 maj 2009
Rquired skrev:
Sanizz skrev:
Casy skrev:

Eller så rotar man fram pulsklockan wink

Haha den är ju ännu smidigare smile

854 Inlägg
28 maj 2009
32 när jag var i form smile

3 714 Inlägg
29 maj 2009
ca 60 fick jag det till iaf

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 maj 2009
Hmm, vilopuls...
Tror inte det klassas som vila med psykisk stress och mycket koffein i kroppen, menmen 65-70 ligger den på just nu. Fick man slappna av på riktigt borde den sjunka. smile

12 086 Inlägg
29 maj 2009
Jag hade 54 när jag mönstra, det sa dom va bra. Sen dess har de gått åt många chipspåsar och pizzor tongue

vinnarskalle!
907 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Fasen vad mycket "jag hade si och så förut, nu vet jag ej..." Svårt att mäta en gång till eller? tongue

Sök