[LÖST + RESULTAT BILD] LCD skärm som körs på 5V 1.5A. Transformator

Merdini
29 maj 2009 · 36 Inlägg

Har en LCD skärm som jag skulle vilja använda i bilen.

Adapter för den ligger på 5V 1.5A .

Har kollat på transformatorer/inverters för 12V till 230V men vill ha en något enklare.
Är det någon som kan komma med ett förslag?

Senast redigerat av Merdini (5 juni 2009)

DJTrooper
29 maj 2009 · 240 Inlägg

Du kan ju använda ohms lag och koppla ett motstånd bara... enkelt och smidigt.

Trekmeister
29 maj 2009 · 272 Inlägg

Ohms lag och en resistor i serie räcker absolut inte! Eftersom skärmens strömförbrukning kan variera beroende på vad för bild som visas etc så kommer spänningsfallet över resistorn att variera vilket gör att spänningen som skärmen får kommer att ändras. Samma sak med att spänningen från bilen varierar beroende på om motorn är igång eller inte.

Om du inte hittar en färdig nätdel är enklaste sättet är att använda en linjärregulator som klarar av att ge 1.5A i 5V, exempelvis 73-262-42 från Elfa. Nackdelen med att linjärreglera är att allt det du "reglerar bort" kommer att bli värme, så räkna med att du måste kyla bort en del från regulatorn. Här runt 14W i värsta fall. Nu drar ju inte skärmen konstant 1.5A så det kommer antagligen bara att handla om runt hälften av detta. Hursomhelst för att klara av typ 10W värmeutvecklig måste du antagligen skruva fast regulatorn på något bra ställe i karossen så värmen leds bort.

Bästa varianten hade varit en switchad regulator, men dessa är avsevärt mycket svårare att designa och bygga, så har du inte koll på en vanlig linjär är det antagligen säkrast att hålla sig borta från de switchade.

Merdini
2 juni 2009 · 36 Inlägg

Tackar så mycket för svaren.

Nu när jag fick skärmen så stod det på adaptern 12V 1A . Och på skärmen stod det 12V 1.5A.
Hade tydligen fått fel information.

Letade runt på elfa's hemsida och hittade dessa:
73-090-16
73-094-79
73-263-09

73-090-16 har 2V på spänningsfall och utström på ≤1A .
73-094-79 har 1.3V på spänningsfall och utström på 1.5A .
73-263-09 står det inget om spänningsfall och utström ligger på ≤1.5A .

Vilken bör jag välja och hur ska jag koppla den?

Ground ska väl kopplas till karossen för jordning?
Är det 12v+ från bilen som ska in i Input och sedan ut i Output och till skärmen?
Och 12v- från bilen direkt in i lcd skärmen?

Pro_fxr jobbar påre
3 juni 2009 · 751 Inlägg

men annars finns de ju adaptrar man använder för laptops? dom är ställbara från 5-20v tror ja.. dessa kopplas in direkt i cigguttaget.går ju dock att bara dra kablarna direkt på batteriet eller ngt:P

Audi A5 (2008)
Merdini
3 juni 2009 · 36 Inlägg

Laptop adaptrar kollade jag på först men de var ett dåligt alternativ. Kan lika gärna köpa en vanlig 230v till 12v transformator till de priset.

Men vill ha något mer "inbyggd" ifall jag senare ska sälja bilen.
Ska bygga om vid stereon för att få plats med displayen fint.

Hoppas på svar för linjärregulatorerna. Annars får jag åka till Elfa imorgon för att hoppas på bra rådgivning där.

Trekmeister
4 juni 2009 · 272 Inlägg

Har du varit på Elfa och fått något bra tips?

Det svåraste med att reglera spänning/ström är när in- och ut-spänningar är nära varandra. Skiljer det några volt är det normalt ganska enkelt att reglera upp eller ner, men så fort de ligger för nära varandra eller när variationerna i in-spänningen överlappar utspänningen blir det jobbigt.

Beroende på hur regulatorerna och skärmen reagerar på låg spänning kan det fungera med en vanlig linjärregulator. Ger skärmen upp så fort inspänningen glider ner mot 10-11V så blir det mindre bra. Likadant om regulatorn stänger ner när Vin < Vout + Vdrop. Du kan ju alltid testa att koppla in skärmen i en spänningskub eller nått och minska på spänningen ner mot 10V och se vad som händer. Det borde inte vara skadligt utan den bör bara stänga av om det blir för låg inspänning. Men man vet aldrig, jag frånsäger mig allt ansvar. big_smile

Har tyvärr inget enkelt och bra tips till dig angående strömförsörjning. Det blir som sagt mer avancerat om man ska switcha upp spänningen till 16-18V för att sen ta ut 12V.

Merdini
5 juni 2009 · 36 Inlägg

Det var inga som helst problem med Elfa smile
Köpte en vanlig kabel som jag kopplar in i cigarett uttaget (tillfälligt). Men ska fixa det på ett annat sätt senare.

En linjärregulator förhindrar att det inte kommer mer än 1.5 A till skärmen (om det är 1.5 A regulator).
Men skärmen drar ju bara 1.5 A, så då behövs ingen regulator.
Detta var vad dom sa själva.

Här är bild iaf:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/113165/678248_uzofxl.jpg
Något sånt. Men ska bygga in skärmen senare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang