Moped folk och andra konstiga typer!

volvoentusiasten
31 maj 2009 · 4 005 Inlägg

Residence skrev:

_MaCCe_ skrev:
Tycker man klagar dagligen på mopedister!
Dom ligger ivägen.
Dom låter för mkt.
Orsakar olyckor för oss bilförare osv osv...

Men så tänker jag tillbaks några år då man själv hade moppe, och visst körde man inte ett dugg bättre själv wink

try this;
du bor i ett villa område med en 30sträcka utanför huset.
vägen är plan och riktigt fin.
det är varmt , kl är 0900 på söndagsmorgonen...
fönstret är öppet...
och du vaknar av att moppepojkarna tävlar om vem som kan dra vem och vems ghetto-trim är bäst.
fram och tillbaka på gatan åker de.


de slutade åka här i 2 år, då för att jag kastade en 25cm lång skiftnyckel som flög förbi huvudet på en av dem snabbare än vad han kunde axa iväg.

ja, tur hade jag att den inte träffade hans huvud. men samtidigt satte jag gränsen

haha, ja ibland måste man ha lite civilkurage smile helt rätt! men tur att du inte träffade som sagt!

Jag åkte efter ett gäng på 3-4 moppedister, han bromsade och gasade, och i rondellen så vinglade hela cykeln fullt ut. är det inte uppkörning för eu-mopedkortet? hur gick det där till. kanske sätta 18 års gräns på moppe med? smile

240boy
31 maj 2009 · 471 Inlägg

jag är 16 å kör trimmat (ingen surrande vespa :S) ja och nog kör man ju fort ibland men de är på tex ja tomma skogsvägar eller nått men inne i stan så är man ju "laglydig" iaf när de gäller trafikregler å sånt. onödigt att man ska försöka vara "cool" och att de slutar med att man blir påkörd eller att man kör över nån 12åring.. för de har jag sett hända å ja.. de var ju lagomt kul för han som körde.

Skiiit du nedde ! ;)
steifan DR!FTT3KN!K3R
31 maj 2009 · 10 427 Inlägg

brk95 skrev:
men det var helr oki att inte respektera enkelriktat ??

Moped Klass 2 är väl i princip som en cykel, eftersom man får köra på cykelbanor
och helst inte ska åka på vägar. Ungefär lika kriminellt som att cykla mot enkelriktat.

S4_AllarN
31 maj 2009 · 87 Inlägg

Jag har aldrig jag sett en moped stanna för stopplikt.

FL3JM Inga konstigheter
31 maj 2009 · 2 064 Inlägg

Jag blinkade som fan när jag hade moppe iaf, när det väl sitter så sitter det.

-Mackan- Fire And Silk
31 maj 2009 · 2 254 Inlägg

Haha, jag var polarnas "skydd" när jag körde moppe, jag var den som hade moppen som såg fräschast ut, men den var helt original förutom öppet luftfilter. (Yamaha DT) Så om polisen kom så vek jag av från gruppen och åkte åt ett annat håll och polisen följde självklart efter mig, fast helt utan anledning. big_smile

Polarna med trimmade mopeder åkte sakta men säkert åt ett annat håll. Man får inte vara dum tongue

Senast redigerat av -Mackan- (31 maj 2009)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
twin_cam Smålänning
31 maj 2009 · 7 877 Inlägg

Kan bara hålla med. Verkar dock som att det går i cykler. Förförra året vart BETYDLIGT värre än i år.

Hittade en skrivelse om just moped för ett tag sen när jag googlade, där Transportstyrelsen ska införa RIKTIGT körkort på Klass 1 moped som kan återkallas och få spärrtid... Och även förarbevis på allas våran Klass 2 moped, alltså den vanliga för cykelvägar m.m. Från 1:a Oktober. Som DESSUTOM ska kunna återkallas som ett Bilkörkort.

http://212.85.74.60/upload/SMC%20centra … nr%202.pdf
Förhoppningsvis blir det lite lugnare i fortsättningen smile

Själv åkte ju jag naturligvis moped som 15-åring, men följde alla trafikregler faktiskt, hart vart intresserad av bilar och trafik sen liten, + att min far vart stenhård smile Körde t.om otrimmat för att inte dra till mig uppmärksamhet smile Har samma moped kvar än, men nu är den motorn något "Viktkompenserad" (ofta kallat trimmad) då vikten tyvärr ökar på en själv på bara 6 år sad wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Prolac
31 maj 2009 · 123 Inlägg

Joo hoppas det blir lite lugnare.visst man kan köra trimmat o allt det där men att leka med sitt liv i en korsning är bara korkat tycker jag.har själv kört trimmat men inne i stan så var man lugn o följde skyltar o lagar

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
31 maj 2009 · 1 659 Inlägg

Jag ska nu vara riktigt ärlig, när jag var 15 så visste jag fan inte ens hälften av alla lagar och regler på vägarna, man förstod att man skulle stanna vid rött och andra uppenbara saker, men på dom flesta här låter det som att dom kunde minsann alla regler och lite till när dom var nyfyllda 15, ingen av polarna kunde alla regler heller (ja förutom allt uppenbart då som sagt)
Men man körde ju inte som en riksfara för det, var mer bilarna runt om en som var farliga, här ska jag minsann köra om! Vägrar ligga i 30 på en 30 strecka med en moped framför som ligger i 35 så jag kör om och nästan knuffar bort fanskapet från vägen och lägger mig i 25 ifall polisen kommer så dom ser hur duktig jag är.
Eller hur dom nu tänkte, usch så många gånger bilar nästan hade ihjäl en tongue
Men till ämnet då, dom flesta mopder här i krokarna kör ju som ett gäng jag vet inte vad, självmordsbenägna dårar.
Som trådskaparen skrev, skiter i stopplikt och bara kör och visa upp sig ska dom göra också, jösses smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
brk95
31 maj 2009 · 140 Inlägg

nä det stämmer ju bra vi lite äldre gick inga kurser eller nåt , vi åkte sällan 2 eller 3 på en moped , vi åkte inte bara ut i korsningar heller för den delen .tror det kallas för att ha självbevarelse drift , i dag tycks det inte följa med när man föds eller nåt :: jag körde också trimmat så det är inte det som stör mig , men att man inte kan stanna i en korsning eller för röttljus är ju bara dåraktigt tyvärr ..för stackars den bilist som skulle köra på en sån mopedist , han har ju ingen chans det ät ju alltid bilistens fel sad oavsett har bilisten kört för fort och inte kunnat stanna , för alla vet ju att du ska räkna med att det kommer en cycklist eller mopedist som har mer bråttom och inget logiskt tänkande om att bilar inte stannar på 1 meter smile

patrik79
31 maj 2009 · 782 Inlägg

Är TS säker på att mopedförarna hade rött ljus? Kom mopederna från höger el vänster? fanns det några andra viktiga skyltar?

Det är nämligen inte bara mopeder som gör fel.

Evil_90 +Uppfinnare+
31 maj 2009 · 643 Inlägg

Staten har inte riktigt tänkt efter när det gäller 15-åriga mopedister.

Moped= två hjul, helt oskyddad, lätt att trimma, 15-åringar får köra dem
Bil= Fyra hjul+kaross=bättre skyddad

Vem dör vid en olycka tror du?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Slash Saabifierad
1 juni 2009 · 2 026 Inlägg

Jag möter hellre en 15 åring på en trimmad moped som skippar några högerregler än en 18 åring i sin nyinköpta 240 med bredställ och en hastighet av 70 mitt i stan för att impa på alla damer.

Evil_90 skrev:
Staten har inte riktigt tänkt efter när det gäller 15-åriga mopedister.

Moped= två hjul, helt oskyddad, lätt att trimma, 15-åringar får köra dem
Bil= Fyra hjul+kaross=bättre skyddad

Vem dör vid en olycka tror du?

Ja staten är värsta klåparna, det borde vara tvärtom så 15 åringar kan köra ihjäl andra människor och sedan när dom är gamla nog kan dom köra ihjäl sig själva roll

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Knugcab
1 juni 2009 · 5 111 Inlägg

Inte kunde man alla trafikregler när man hade moped och inte körde man perfekt. Men jag och åtminstone de i min umgängeskrets hade ju åtminstone vett att köra någorlunda som folk. Idag, och det här har accelererat de fem sista åren, så ser man ungjävlarna köra mot enkelriktat (med rödmålat framlyse ibland...), över övergångsställen ut framför bilar, totalt planlöst överallt, och de som kör värst tycker jag faktiskt är de som kör scootermodeller om man får generalisera. Tycker även mig ha märkt att ungdomar beter sig sämre i trafiken när de färdas på andra sätt också. Gångtrafikanter som hoppar rätt ut i vägen på 70-sträckor där inget övergångsställe finns, cyklister och rullskridskoåkare som vinglar ut framför en så man får tvärnita osv... Det är som att de tror de är odödliga många ungdomar idag. Att det är dessa som om tre-fyra-fem år ska sitta i en bil gör en ju mörkrädd. Jag vet inte vad som förändrat dem så de sista åren... Är det dessa TV-spel som man alltid får extraliv i? Det låter alltför naivt men... Är det jackassfilmer och dylikt där folk alltid överlever misstagen? Är det att de som små fick en cykelhjälm i stället för en lektion i trafikvett? Eller vad är det?

Jag tror att det skulle behövas en trafikundervisning för dem... Egentligen från dagis upp till högstadiet... Att det skulle införas nån timme trafik då och då i skolan. Att jobba med attityder från det de är små hjälper nog mer än att införa ett mopedkort... För då tar de det och sen kör de på som vanligt igen många av dem... Man ser ju många 18-åringar med färsk lapp också som kör som om de hade bråttom till sin egen begravning, och de har minsann klarat sitt körkort de med. Tror det är effektivare jobba med saken från tidig ålder så man får det inpräntat än att man i tonåren får börja lära sig lite som man sen högaktningsfullt skiter i.

Hur gammal är jag då? Det är ju det som känns hemskt... Jag är 23 år... Jag trodde inte jag skulle behöva gnälla på dagens ungdom innan jag fyllt 40 eller åtminstone 30, men tydligen...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
mulleina
1 juni 2009 · 715 Inlägg

trafikundervisning har de åtminstone i förskolan

Sluskk
1 juni 2009 · 778 Inlägg

jag hade allt ting 70cc trim system 21mm körde som jag levde min sista dag på jorden lol

Spluff
1 juni 2009 · 136 Inlägg

twin_cam skrev:
Kan bara hålla med. Verkar dock som att det går i cykler. Förförra året vart BETYDLIGT värre än i år.

Hittade en skrivelse om just moped för ett tag sen när jag googlade, där Transportstyrelsen ska införa RIKTIGT körkort på Klass 1 moped som kan återkallas och få spärrtid... Och även förarbevis på allas våran Klass 2 moped, alltså den vanliga för cykelvägar m.m. Från 1:a Oktober. Som DESSUTOM ska kunna återkallas som ett Bilkörkort.

http://212.85.74.60/upload/SMC%20centra … nr%202.pdf
Förhoppningsvis blir det lite lugnare i fortsättningen smile

Själv åkte ju jag naturligvis moped som 15-åring, men följde alla trafikregler faktiskt, hart vart intresserad av bilar och trafik sen liten, + att min far vart stenhård smile Körde t.om otrimmat för att inte dra till mig uppmärksamhet smile Har samma moped kvar än, men nu är den motorn något "Viktkompenserad" (ofta kallat trimmad) då vikten tyvärr ökar på en själv på bara 6 år sad wink

Jag tycker man ska behöva ta körkort för mopeder och vara lite hårdare med eu-körkortet som redan finns. Jag är själv mopedist då jag inte fyller 18 förän i juli, men jag buskör åtminståne "varsamt" som jag kallar det, till skillnad från mina jämnåriga som körde så illa att det t.o.m. stänger av STAN efter klockan 10 (Idiot politiker som aldrig hört talas om polis!). Jag kör fyrhjuling (räknas som EU-moped) på två hjul och kör med ställ på vintern, det erkänner jag. men jag följer iallafall alla trafikregler och det har jag en väldig nytta av nu när jag tar bilkörkort!

~Boogie Woogie~
BMW 535i (1992)
Ramrod
1 juni 2009 · 674 Inlägg

_MaCCe_ skrev:
Tycker man klagar dagligen på mopedister!
Dom ligger ivägen.
Dom låter för mkt.
Orsakar olyckor för oss bilförare osv osv...

Men så tänker jag tillbaks några år då man själv hade moppe, och visst körde man inte ett dugg bättre själv wink

Det gjorde iallafall JAG!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Ramrod
1 juni 2009 · 674 Inlägg

Rquired skrev:
Jag har aldrig själv "varit 15" eller buskört med Moped, de gånger jag körde gick jag efter det rätt självklara faktumet moped=väldigt lätt, bil=väldigt tung och tog det försiktigt som f*n. Bilförare kör inte alltid som änglar de heller...

Men hur de flesta flyger fram och saknar både vett och kunskap är lite skrämmande att se.

Varför ska allt vara så jävla "lite" helatiden"???        Säg som det är...   det skrämmer SKITEN ur folket när moppe -nötterna kör så inihelvete vårdslöst & nära att det blir fartränder i plåten på bilarna...
& komentaren "Man var ju 15 själv en gång. höhö.." (den läste jag i ett annat inlägg)  Ska det på nått sätt försvara betendet hos 15 åringarna?    Dom har en hjärna att tänka också med... Dom använder den inte bara..   ni vet - Ljuset är tänt, men det är ingen hemma...   
Det ÄR inte smart att leka stålmannen på moppe.   & leka chicken race med 2 ton bil på vägarna..  Det var inte det då, när "ni själva var 15" & inte idag, när våra barn idag är 15.   Frågan blir mer istället vem som inspirerar dom idag, vem som pratar vett med dom....   Kanske dom som var 15 en gång själva... "man vet ju hur det var- höhö" ....  säkert..!   Talk to the hand!

Senast redigerat av Ramrod (1 juni 2009)

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Opelmadness German cars, quality and beyond
1 juni 2009 · 8 197 Inlägg

Finns alltför många mopedister som skiter i trafikregler nu än det gjorde innan alla dessa äckliga eu-moppar kom in i bilden.
Hur det kommer sig vete fan, men det verkar som NÄSTAN alla som har en sån moppe beter sig som idioter.
Åker runt som fan utan ljus, utan nummerskyltar och t.o.m kör chickenrace med bilister. Jo, jag har själv sett det! yikes
Inte undra på att det händer olyckor! Nä fram med samma krav som på lätt mc och samma teori och förarprov. Då kanske det gallrar ut dårarna från vägarna.

Visst, jag hade trimmat, men inte fan körde jag som många gör idag. Jag skötte mig så länge jag var på allmän väg, sen vad som gjordes i skogen på stigar och liknande är liksom inte samma sak. Där var det inga andra trafikanter.

Sen en STOR eloge till de som verkligen sköter sig på sina mopeder,. Ni har ljuset på, använder hjälm, använder blinkersen och visar tydligt var dom är på väg i trafiken. Det är långt från alla som beter sig som svin.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang