2399
Sök

Hjälp med lådbygge samt tips på basar.

375 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Tänkte bygga en lite modellanpassad låda till Passaten så jag skulle behöva lite råd och tips smile
Den fungerar ju som familjebil så tanken är väl att den ska vara lätt att lyfta ur när barnvagnen ska in (händer inte ofta) och kunna sitta kvar när hunden ska med (händer lite oftare)
Därför kommer steget att monteras på ryggstödet bakom lådan så det är enkelt att bara koppla ur högtalarkontakterna vid urlyftning.
Steget är tänkt ett 4-kanals så man kan justera 6x9orna och basarna individuellt.
Lådan som jag måttat ihop är tänkt att innehålla 2st 6x9or i en sepparat del överst och troligen 2st 10" basar i nedre delen.
Måtten kommer att bli 910mm bred, 420mm hög och endast 250mm djup.
Detta ger själva baslådan en volym på c:a 46 liter och topplådan 26 liter förutsatt att jag har räknat rätt då tongue
Frågorna då:
Räcker 26 liter till 2st 6x9or? Dom vill väl ha ganska stort utrymme egentligen.
Ska jag dela av nedre lådan så varje bas får en egen låda eller är det onödigt?
Kan ni rekomendera någon hyffsad bas som passar dom litrarna och till basreflexlåda?
Prisklassen är väl GAS, MDS typ 500:-st inget värstingljud alltså. Så billigt och relativt bra som möjligt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2009
Varför ska du ha både 6x9or och baslåda för? Bättre då att sätta nåt enkelt bak och sen driva framsystemet på steget tillsammans med baslådan. Sen så är det bättre att räkna ut lådvolymen när du väl har basar. Och för att kunna rekommendera basar så kan det vara bra att veta vad det är för steg du ska driva det hela med?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

375 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Varför ska du ha både 6x9or och baslåda för? Bättre då att sätta nåt enkelt bak och sen driva framsystemet på steget tillsammans med baslådan. Sen så är det bättre att räkna ut lådvolymen när du väl har basar. Och för att kunna rekommendera basar så kan det vara bra att veta vad det är för steg du ska driva det hela med?

Om vi säger så här för att få lite perspektiv på vilka ljudkrav jag har. Det skulle säkert räcka gott och väl med enbart 6x9:orna för att jag skulle tycka att det var helt okej ljud för familjekombin.
Har med andra ord inte så stora krav, men jag tyckte att eftersom jag vill ha en låda som smälter in hyffsat i inredningen så kommer den att bli lika hög som ryggstödet och då tänkte jag att det vore schysst att slänga in ett par basar också. Däremot får den som sagt inte vara speciellt djup eftersom hunden ska få plats också. Därav tyckte jag det blev enklare att köpa basar efter lådan i stället för tvärt om.
Angående steg hade jag lite funderingar på ett sony XM-ZR604 men jag är öppen för föslag även där.
Tycker mest det är kul att bygga och försöka få det så snyggt som möjligt. Behöver inte ha en 100% perfekt avstämd låda med perfekt kompatibla basar och steg. Det är ju inga värstinggrejor jag planerar att köpa men självklart vill jag ju inte lägga ner en massa jobb om det kommer att låta skit. Bara det låter okej så blir jag nog mer än nöjd smile
Senast redigerat av Dirk Diggler (1 juni 2009)

Dieselpower!
534 Inlägg
1 juni 2009
bygg en låda på 30-40 liter till båda så blir det bra, eller 15-20 liter styck.
Så får du lite mera djupbas!

4 693 Inlägg
1 juni 2009
6x9" brukar inte kräva mer än 3-4 liter smile

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 juni 2009
Softis skrev:
6x9" brukar inte kräva mer än 3-4 liter smile

Om dom ska spela djupbas så vill dom dock ha mer, får inte till så mycket djup med den volymen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

375 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
Ja då kanske det blir ganska lagomt som det är då. Funderar lite på BRL:s 2 pack av GAS Alpha 10" och 6x9orna i samma serie. Dom rekomenderar en låda på 21 liter per bas så 46 liter till 2 borde ju funka.
Fast tydligen med sluten låda så man får väl ge fan i basreflex då.
Dom skulle nog passa bra rent utseendemässigt också, har beige helskinn och tänkte klä lådan i vinyl med samma färg.

Sök