Trimma volvo 460..

hammpster
1 juni 2009 · 136 Inlägg

har en volvo 460 2,0 på 110 hk

vill ha ut lite mera krut ur motorn men inte lägga ner allt för mkt pengar.. tänkte att det är ju rätt tillfälle nu när den står upp-pallad. enkla tips skulle vara roligt..

Portal Filkörning?
1 juni 2009 · 852 Inlägg

Om du hadde lättat den hade det nog blivit en ganska stor skillnad tongue det e väll det enklasta jag kan komma på men det e väll mest sånt man gör på rena busbilar.

hammpster
1 juni 2009 · 136 Inlägg

jo sant. men vill inte lätta den, vill ju ha mera krut smile

Sluskk
2 juni 2009 · 778 Inlägg

köp turbo motorn

eller som alla gör som biligaste 2½tum från katten ,sportluft filter , el fläkt om det är rem driven orginal på..
chip om det finns , ställ bar BTR  och andra spridare  om du har tur så kan du få 20hk för 5-7.000kr

hammpster
3 juni 2009 · 136 Inlägg

Sluskk skrev:
köp turbo motorn

eller som alla gör som biligaste 2½tum från katten ,sportluft filter , el fläkt om det är rem driven orginal på..
chip om det finns , ställ bar BTR  och andra spridare  om du har tur så kan du få 20hk för 5-7.000kr

tack för tipsen, ska börja kolla runt lite.

darkwizard Fordonstekniker
3 juni 2009 · 1 740 Inlägg

Slipa kammen, andra kolvar. Annars, om du har råd, kolla upp med skrotarna om dom har en S40 2,0 ståendes, så du kan plocka motor, och bromsar. Då har du en pontent 460.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Busgrabb Rejsa ?
4 juni 2009 · 2 959 Inlägg

darkwizard skrev:
Slipa kammen, andra kolvar. Annars, om du har råd, kolla upp med skrotarna om dom har en S40 2,0 ståendes, så du kan plocka motor, och bromsar. Då har du en pontent 460.

Till skilland från vad många verkar tro så har dom bilarna typ inget gemensamt....

Autotech
BMW 335D (2008)
påsen If your not out of control, your not in control
4 juni 2009 · 686 Inlägg

Det lättaste måste vara att ta en motor från en 440/460 turbo och slänga i.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
HenrikFries VD
4 juni 2009 · 2 Inlägg

Vi på Civinco råkar ha en Volvo 460 som testbil, och det är helt makalöst vad den svarar bra på E85 konvertering.
Detta beror på att motorn original ha otroligt lätt för att spika, och med E85 kunde vi höja tändningen regält.
Vi har mätt upp 10% mer toppeffekt, men framför allt blir bilen urstark på lägre varv.

/H

Porsche 928 "Civinco supercharged" (1979)
påsen If your not out of control, your not in control
4 juni 2009 · 686 Inlägg

HenrikFries skrev:
Vi på Civinco råkar ha en Volvo 460 som testbil, och det är helt makalöst vad den svarar bra på E85 konvertering.
Detta beror på att motorn original ha otroligt lätt för att spika, och med E85 kunde vi höja tändningen regält.
Vi har mätt upp 10% mer toppeffekt, men framför allt blir bilen urstark på lägre varv.

/H

Vad krävs då för att E85 konvertera en 460 med original motor/styrsystem ?
Snackar vi om sugmotorn eller turbomotorn nu föresten? tongue

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
brajjen5
6 juni 2009 · 12 Inlägg

borra upp lite i grenröret

HenrikFries VD
15 juni 2009 · 2 Inlägg

påsen skrev:

HenrikFries skrev:
Vi på Civinco råkar ha en Volvo 460 som testbil, och det är helt makalöst vad den svarar bra på E85 konvertering.
Detta beror på att motorn original ha otroligt lätt för att spika, och med E85 kunde vi höja tändningen regält.
Vi har mätt upp 10% mer toppeffekt, men framför allt blir bilen urstark på lägre varv.

/H

Vad krävs då för att E85 konvertera en 460 med original motor/styrsystem ?
Snackar vi om sugmotorn eller turbomotorn nu föresten? tongue

/Påsen

Sugmotor, 2.0 liter.
Det finns väl lite olika sätt, men använder ju oss av vår piggybackmotorstyrning där vi höjer tändning och skickar på ca 30% mer soppa.

/H

Porsche 928 "Civinco supercharged" (1979)
Snurrbo_240 Snurrbo
30 juni 2009 · 44 Inlägg

Tja har en 460 turbo motor liggandes om det är intressant wink

Dennka
2 juli 2009 · 3 Inlägg

Om man hittar en bra turbomotor på en skrot eller begagnad så är det lätt biligast om man vill ha lite mera pulver och det ger väll större effect skillnad än om man konverterar om den till e85?

Senast redigerat av Dennka (2 juli 2009)

Audi s3 "syncron" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang