Rensa Förkattarna?

Victorduvet
4 juni 2009 · 395 Inlägg

Jag tänkte rensa förkattarna på min Audi S4.
Går det igenom besikning utan förkattar?

Är det bara att kapa upp och rensa ur dom och sedan svetsa ihop dom? smile

BMW 520 (1992)
Koop
4 juni 2009 · 1 867 Inlägg

köp DP's utan kattar istället? är kattarna hela så är det grejer för närmare 15 000kr du kapar sönder.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Victorduvet
5 juni 2009 · 395 Inlägg

Koop skrev:
köp DP's utan kattar istället? är kattarna hela så är det grejer för närmare 15 000kr du kapar sönder.

det är inte kattarna jag ska förstöra. utan Förkattarna som sitter på DP smile

BMW 520 (1992)
kolvas
5 juni 2009 · 4 001 Inlägg

Va? sitter det dubbla kattar?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Victorduvet
5 juni 2009 · 395 Inlägg

kolvas skrev:
Va? sitter det dubbla kattar?

alltså det sitter 2st förkattar ( 1 på varje DP)
och efter det så kommer dom "vanliga" kattarna som är 2st =P

BMW 520 (1992)
Karlzzon Bil och MC guru
5 juni 2009 · 272 Inlägg

Två saker som jag vill flika in vid urrensning av förkattar på S4/RS4....har ju gjort det några ggr....

-Om du kapar upp priginalröret, rensar och svetsar ihop det kan du få ett ganska metalliskt ljud på tomgång som är löjligt irriterande efter ett tag....(tvåtakts motocross)
Ta istället ett rostfritt 88,9 rör med 1,5-2mm tjock vägg och sätt dit istället så slipper du det problemet.

-Bilen går igenom bilprovningens avgasvärden utan problem...varm. Kall e det på gränsen, det är därför dom sitter där.

Mvh

Martin
www.fastone.se

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
Victorduvet
5 juni 2009 · 395 Inlägg

Karlzzon skrev:
Två saker som jag vill flika in vid urrensning av förkattar på S4/RS4....har ju gjort det några ggr....

-Om du kapar upp priginalröret, rensar och svetsar ihop det kan du få ett ganska metalliskt ljud på tomgång som är löjligt irriterande efter ett tag....(tvåtakts motocross)
Ta istället ett rostfritt 88,9 rör med 1,5-2mm tjock vägg och sätt dit istället så slipper du det problemet.

-Bilen går igenom bilprovningens avgasvärden utan problem...varm. Kall e det på gränsen, det är därför dom sitter där.

Mvh

Martin
www.fastone.se

Okej  smile tackar för den infon,
vet du ungefär hur mycket effekt det ger av att rensa förkattarna och sätta dit racekattar eller köra med ersättningsrör?

hade även tänkt låta BSR chippa den så blir det lite mer att åka med

BMW 520 (1992)
Karlzzon Bil och MC guru
9 juni 2009 · 272 Inlägg

När det gäller att ta bort för-kattarna så gör man ju främst detta för att få bort lite värme då detta är en viktig sak om man vill få bilarna att hålla...förkattarna blir ju väldigt varma och sitter ganska långt upp vilket gör att turbo aggregaten bygger på sig mer värme en va som behövs vilket resulterar i en högre drift temperatur vilket leder till ökat slitage...därför e race termostat och sånt som ger motorn ett drägligare liv en bra investering.....vi har ersättnings rör på de flesta bilar vi trimmar...visst, två 100 cellers racekattar bromsar inte mycket men det är oxå ett problem med markfrigången på dessa bilar då kattar sticker ner en del. Hoppas du e med på vad jag menar, annars e det bara att fråga...

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
fagerlund
9 juni 2009 · 133 Inlägg

Det var inga problem att få i genom min bil med rensade förkattar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang