Vättern-rundan

Viggen77
8 juni 2009 · 281 Inlägg

Tjena

Jag har fått den dumma idén att träna inför nästa års vätternrundan, jag och en polare ska cykla runt Vättern.
Varken jag eller han cyklar inte mer än till jobbet, ned på stan m.m..
Vi kör båda styrketräning flera ggr i veckan och är vältränade, men konditionen är kanske inte den bästa.

Är det någon av er här inne som har cyklat den, vad blev er tid, hr jobbigt var det, er utrustning typ cykel ,kläder m.m.

Har läst att man ska ha ca 100mil på cykel och några halv långa distanser på ca 10mil inann loppet.
Det är lite av ett mandoms-prov lol hellre vättern-rundan än Vasa-loppat iaf, hatar skidor.

Shit det här kommer att bli jobbigt.

/ Peter

Varför flyga med SAS, när du
kan åka med Viggen !
-Mackan- Fire And Silk
8 juni 2009 · 2 254 Inlägg

Ca, 30mil är det och jag har en farbror som har kört den de senaste 10åren, mycket vätska är att föredra. Det ska tydligen gå lättare mot slutet, inte på grund av nedförsbacke utan att man är så pass slut att man inte tänker på varken mjölksyra eller trötthet. Det tar ca 12- 14H för en som har bra kondition.

Sen blire väl lite overkill att blåsa runt på en "kärringhonda" också, utan man bör ha en cykel som väger mellan 1-7kg smile

Här finns det väldigt mycket matnyttigt:


http://www.vatternrundan.se/


Men jag kan tänka mig babianarslet efter 14timmar på cykeln tongue

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
NIzmO Ollikkala Racing
8 juni 2009 · 1 724 Inlägg

Fick frågan om jag skulle cykla vetternrundan när jag köpte min räcercykel men nja det känns som det kan bli ganska jobbigt, brukar cykla runt 5 mil när jag är ute och har man motvind mer än 1/3 av sträckan är det så jäkla jobbigt att man vill slänga cykeln i diket och ringa taxi istället big_smile .

30 mil är nog ingen lek när man även cyklar med massa andra vilket gör att man säkert pushar sig själv hårdare än vanligt för att hänga med bra.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Securityguard
8 juni 2009 · 22 Inlägg

Cyklat Vätternrundan 2ggr och jag ska åka nästa år med=)
Jag brukar träna på gym 3 gånger i veckan och då kör jag ca 30-40 min träningscykel.
Behöver inte alls ha 100 mil utan de är mer en rekommendation. Räcker med 60-70 mil varav 2-3 långa pass på en 8-12 mil.
Konditionen är ganska viktigt men när man åker i klunga så orkar man mer än man tror.
Träna lite lagom på cykel så ska du se att du klarar rundan bra, lycka till!

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
8 juni 2009 · 1 898 Inlägg

Hahaha, Sjuka snubbar här på garaget xD

Men det vore ju ballt och dra alla på en GAMMAL militärcykel! Det ska man ju pröva någon gång och kolla om man hänger med.. Att ligga på samma växel hela tiden och väger ett par KG smile Det är respekt !

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
prodrive Avstängd
9 juni 2009 · 962 Inlägg

-Mackan- skrev:
Sen blire väl lite overkill att blåsa runt på en "kärringhonda" också, utan man bör ha en cykel som väger mellan 1-7kg smile

Jo allt över 7kg är tungt som bly, UCI minimum vikt för landsvägshojar är föresten 6,8kg...

Denna kanske kvalar in strax under dina viktkrav:

http://jibo.jetshop.se/pub_images/original/Y9BG2_434.jpg

Bianchi 928 carbon SL, 78,495kr.

Men det du menade med 1-7kg var nog snarare 9-12kg, dom flesta som inte är cykel-viktbögar tror ju att en cykel med vikt på runt 10kg väger 3kg....

Senast redigerat av prodrive (9 juni 2009)

FreddeK
9 juni 2009 ·

ExXtr3me skrev:
Hahaha, Sjuka snubbar här på garaget xD

Men det vore ju ballt och dra alla på en GAMMAL militärcykel! Det ska man ju pröva någon gång och kolla om man hänger med.. Att ligga på samma växel hela tiden och väger ett par KG smile Det är respekt !

Lycka till säger jag bara=)

Du kommer bli så fett avhängd=) fast ja, det vore ju respekt och gärna i en stor nalledräkt eller liknande också!

Viggen77
9 juni 2009 · 281 Inlägg

Securityguard skrev:
Cyklat Vätternrundan 2ggr och jag ska åka nästa år med=)
Jag brukar träna på gym 3 gånger i veckan och då kör jag ca 30-40 min träningscykel.
Behöver inte alls ha 100 mil utan de är mer en rekommendation. Räcker med 60-70 mil varav 2-3 långa pass på en 8-12 mil.
Konditionen är ganska viktigt men när man åker i klunga så orkar man mer än man tror.
Träna lite lagom på cykel så ska du se att du klarar rundan bra, lycka till!

Har du något bra tips för vilken racercykel jag ska ha, eller någon bra websida? (174cm 76kg).
Dom ska väl vara ganska lätta oxå.

Varför flyga med SAS, när du
kan åka med Viggen !
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang