Fartkamera fotade mig men jag är oskyldig?

Kactus
9 juni 2009 · 11 Inlägg

Hej. Jag var ute och åkte i Maj då en fartkamera smällde av på mig.

Nu låter detta konstigt men jag ska förklara varför den small av.

Var ute och åkte med min bror i 60 km/h på en 70 väg.
Rätt som det är kommer en BMW och kör i säkert 90/100 km/h och gör en omkörning precis vid fartkameran.

Jag tror att han hann och komma förbi fartkameran och sen blixtrade en gul blixt mot mig.
Jag har mått skit dåligt över detta nu och vänder mig till er nu eftersom att polisen inte kunde ge mig
något vettigt svar.

Jag tog reggen på BMW:n som körde om mig.

Men tänk om han inte blev med på bilden? Hur ska jag då förklara mig om det då dimper
ner en lapp med om att jag har kört förfort?

Min bror är mitt vittne och såg själv att mätaren stod på 60.

Vad ska jag göra? Någon som har hört om något liknande? Vad hände?
Jag vill ju liksom inte bli fälld och få böter plus indraget körkort för någonting jag inte har gjort.

Snälla, ge mig bra svar... Kan kamerablixten slå av senare medans den redan har tagit kort?

Mvh / Kactus...

KHRacing
9 juni 2009 ·

barta vänta o se om du får något hemskickat - innan dess är det rätt omöjligt att svara på dina frågor

fagerlund
9 juni 2009 · 133 Inlägg

Blixten tänds ju i samma ögonblick som kameran öppnar slutaren, just för att belysa objektet.
Så någon fördröjd "utlösning" är det nog inte tal om.
Det låter ju väldigt udda att den tog bilden efter att BMW´n hade åkt förbi.

TeQuilla
9 juni 2009 · 764 Inlägg

Kactus skrev:
Hej. Jag var ute och åkte i Maj då en fartkamera smällde av på mig.

Nu låter detta konstigt men jag ska förklara varför den small av.

Var ute och åkte med min bror i 60 km/h på en 70 väg.
Rätt som det är kommer en BMW och kör i säkert 90/100 km/h och gör en omkörning precis vid fartkameran.

Jag tror att han hann och komma förbi fartkameran och sen blixtrade en gul blixt mot mig.
Jag har mått skit dåligt över detta nu och vänder mig till er nu eftersom att polisen inte kunde ge mig
något vettigt svar.

Jag tog reggen på BMW:n som körde om mig.

Men tänk om han inte blev med på bilden? Hur ska jag då förklara mig om det då dimper
ner en lapp med om att jag har kört förfort?

Min bror är mitt vittne och såg själv att mätaren stod på 60.

Vad ska jag göra? Någon som har hört om något liknande? Vad hände?
Jag vill ju liksom inte bli fälld och få böter plus indraget körkort för någonting jag inte har gjort.

Snälla, ge mig bra svar... Kan kamerablixten slå av senare medans den redan har tagit kort?

Mvh / Kactus...

Inte troligt att han hann förbi!

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
FLindgren
9 juni 2009 · 5 089 Inlägg

Är det två bilar med på bilden tror jag knappast dom kan urskillja vem utv er det var som körde fort..


Och varfor åker man i 60 på en 70 väg?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
85an
9 juni 2009 · 249 Inlägg

Precis, så går det när man ligger i 60 på 70 väg! smile

Kactus
9 juni 2009 · 11 Inlägg

FLindgren skrev:
Är det två bilar med på bilden tror jag knappast dom kan urskillja vem utv er det var som körde fort..


Och varfor åker man i 60 på en 70 väg?

För att jag alltid kör i 10 km/h för sakta förbi fartkameror då jag nyligen har tagit körkort.

Crall julgran
9 juni 2009 · 214 Inlägg

Kactus skrev:

FLindgren skrev:
Är det två bilar med på bilden tror jag knappast dom kan urskillja vem utv er det var som körde fort..


Och varfor åker man i 60 på en 70 väg?

För att jag alltid kör i 10 km/h för sakta förbi fartkameror då jag nyligen har tagit körkort.

Tycker fan det borde va böter på det

fagerlund
9 juni 2009 · 133 Inlägg

Finns ingen anledning att smyga förbi en fartkamera, kör i den hastighet som man ska köra i. Kameran har ju en viss tolerans, så om du kör ett par kilometer för fort så gör det inget. Hastighetsmätaren i din bil är ju ingen vetenskap, prova att köra med en GPS i bilen och jämför hastigheten i kombi instrumenet och på GPS´n. Brukar diffa med ett par km/h.

Rquired Allmänt envis
9 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Om det är så som du säger är det Bmwn som hamnade på bilden, är det minsta osäkerhet om vilken bil som körde för fort läggs det ner. Att du skulle dömas för fortkörning när där finns en andra bil med på bilden i "omkörningsfilen" tvivlar jag starkt på. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Kactus
9 juni 2009 · 11 Inlägg

Rquired skrev:
Om det är så som du säger är det Bmwn som hamnade på bilden, är det minsta osäkerhet om vilken bil som körde för fort läggs det ner. Att du skulle dömas för fortkörning när där finns en andra bil med på bilden i "omkörningsfilen" tvivlar jag starkt på. smile

Som alla andra säger då.

Vet att hela saken låter jävligt luddig, men det är sant.

FireTraXX DFFL
9 juni 2009 · 9 020 Inlägg

Kactus skrev:

FLindgren skrev:
Är det två bilar med på bilden tror jag knappast dom kan urskillja vem utv er det var som körde fort..


Och varfor åker man i 60 på en 70 väg?

För att jag alltid kör i 10 km/h för sakta förbi fartkameror då jag nyligen har tagit körkort.

Man får inte böter för att köra i 70 på 70-vägar...
Det är såna som dig som jag ligger en halv millimeter bakom.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Kactus
9 juni 2009 · 11 Inlägg

FireTraXX skrev:

Kactus skrev:

FLindgren skrev:
Är det två bilar med på bilden tror jag knappast dom kan urskillja vem utv er det var som körde fort..


Och varfor åker man i 60 på en 70 väg?

För att jag alltid kör i 10 km/h för sakta förbi fartkameror då jag nyligen har tagit körkort.

Man får inte böter för att köra i 70 på 70-vägar...
Det är såna som dig som jag ligger en halv millimeter bakom.

Men efter fartkameran så gasar jag ju på upp till 70.

Detta släpper väl om ett tag antar jag.

Ringde iallafall upp till Kiruna då detta hände.
I Kiruna är centralen där dom får alla bilder.

Kärringen i luren sa att man skulle få en lapp om 2-4 veckor om det nu hände något.

FireTraXX DFFL
9 juni 2009 · 9 020 Inlägg

Håll 70 före kameran, när du kör förbi kameran och fortsätt när du passerat den så blir alla glada.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
FrenchB
9 juni 2009 ·

Det kommer inte att bli något av det, har råkat ut för samma sak..det går inte att bevisa vem som körde för fort när det är 2 bilar på ett foto... Den förklaringen fick jag allafall, har inte fått böter eller hört något av polisen heller..

Kactus
9 juni 2009 · 11 Inlägg

FrenchB skrev:
Det kommer inte att bli något av det, har råkat ut för samma sak..det går inte att bevisa vem som körde för fort när det är 2 bilar på ett foto... Den förklaringen fick jag allafall, har inte fått böter eller hört något av polisen heller..

Helt säker på att du har råkat ut för samma grej?
Blev nämligen skit snopen när det hände.

Sen blev jag väldigt rädd.

Vem fan får för sig att göra en omkörning vid en fartkamera?

GurraG INGET ANNAT!!
9 juni 2009 · 1 725 Inlägg

Kan börja med vad tråden gällde.. Det finns inte en möjlighet att han hunnit förbi kameran inann det blixtrade och det kommer nog läggas ner då det är 2 bilar på bilden i bredd..


Och till en andra sak som även gjorde mig förbannad och irriterad.. håll  70 där det är 70 och inget annat.. det är sånt som skapar irritationer i trafiken förstår du

azid Det som inte dödar gör ont
9 juni 2009 · 2 668 Inlägg

Kactus skrev:

FrenchB skrev:
Det kommer inte att bli något av det, har råkat ut för samma sak..det går inte att bevisa vem som körde för fort när det är 2 bilar på ett foto... Den förklaringen fick jag allafall, har inte fått böter eller hört något av polisen heller..

Helt säker på att du har råkat ut för samma grej?
Blev nämligen skit snopen när det hände.

Sen blev jag väldigt rädd.

Vem fan får för sig att göra en omkörning vid en fartkamera?

hmmm jag och alla som har nånstans att vara inom en visst tid och den framför kör 10 under för att inte få vara med på bild

och eftersom vi vet att vi inte får böter om det är flera bilar i bredd tongue

Senast redigerat av azid (9 juni 2009)

2slow
Forshem
9 juni 2009 · 231 Inlägg

Som någon redan skrivit, kort där du blir omkörd/kör om kastas direkt då det inte går att bevisa vem som kör för fort.

FL3JM Inga konstigheter
9 juni 2009 · 2 064 Inlägg

Körde du 60 på en 70 väg så förtjänar du fan att bli av med lappen. >:[

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang