Kabelarea, koppla slutsteg m.m

AlltF4
10 juni 2009 · 38 Inlägg

har haft ett slutsteg liggandes allt för länge nu. hade ingen lust att sätta det i s2:an, så får bli sommarnöje i polarens Passat istället.

steget: http://www.masterweb.se/item.php?mw=offers&id=279

är tänkt att driva 2 x 12" basar á 750W och 2 x 6*9" á 300w

steget har en säkring på 70A.
vilken area borde jag ha på strömkabeln till slutsteget från batteriet?
hur många ampere ska jag avsäkra den kabeln med?

hur många lågnivåkablar behöver jag?
tror polarens stereo har 4 utgångar men är inte säker. om den bara har två, går det att grenkoppla dem på nått sätt?

kan man få ut nå kräm ur detta system, och hur ska jag isf gå tillväga på bästa sätt?

tack på förhand
MvH //R

<3 Värmland
DJ_Philip
10 juni 2009 · 129 Inlägg

kan besvara någrra frågor i allfall, jag kan ju rekomendera 21 kvadrat och uppåt.
sen där du ska förgrena lågnivå så ska du vel spela 6'9 på ett högre frekvens än lådan, så köp en y för grening och ett delnings filter så ska de funka

Drönirettab
10 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Det där steget ger ju inte ut den RMS-effekt som står i produktbeskrivningen, det kan man glömma. Om man går efter säkringen så skulle det nog kunne ge 550-600 W beroende på verkningsgrad, då räknar jag med att det arbetar i klass AB (tvivlar på att det är ett klass D-steg).

Jag föreslår också 21 mm2 kabelarea som ett minimum iaf, den arean får ha högst 100 A säkring. Vill du ha en kabel som ska klara av en utökning/uppgradering av steg så bör du välja lite grövre kabel, tex 30-35 mm2 och tex 140-150 A säkring. smile

Det verkar inte finnas någon manual till steget så man får gissa hur det är med antalet lågnivåkablar, kan nog vara så att det måste anslutas kablar i alla ingångarna för att få ljud i alla kanaler (gissning alltså).

Senast redigerat av Drönirettab (10 juni 2009)

AlltF4
10 juni 2009 · 38 Inlägg

har ju inte direkt räknat med att siffrorna stämmer, då jag nästan fick steget gratis för några år sen.
har aldrig haft det i nån av mina bilar, men ska som sagt bli sommarskoj. det duger tongue

lär bli lite trial & error när jag ska få igång detta, vad är viktigt att tänka på när man testar. för att inte skada steget/basarna?
jag förstår att man borde undvika kortslutning^^

<3 Värmland
Drönirettab
10 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Bra strömförsörjning är väldigt viktigt. Då handlar det alltså inte bara om starkt batteri/generator, det gäller lika mycket att alla kablar är rätt dimensionerade och har bra kontakt i sina kopplingspunkter.

Oavsett om steget är ett "noname" eller ett rejält tävlingssteg så kan grejorna pajja ifall man tex har halvtaskig kontakt i stegets jordkabel eller väldigt klena strömkablar. smile

AlltF4
10 juni 2009 · 38 Inlägg

dvs. dra åt anslutningarna till högtalarna ordentligt även om jag "bara " ska testa lite snabbt!?

låt oss säga att bilens batteri/generator är dålig, spänningen vandrar mellan 11-14V (rent hypotetiskt). är detta skadligt?
hur stora svängningar skulle det krävas?

<3 Värmland
Drönirettab
10 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Slutsteg brukar fungera ner till 11 V, men när man kommer ner till dessa spänningar så belastar man ofta sitt system väldigt hårt (förutsatt att alla kablar är bra och har bra kontakt). Risken är stor att det sjunker ytterligare lite extra och då finns det inga mariginaler kvar, man ska helst vrida ner volymen ifall spänningen börjar få tendenser att sjunka så lågt.

Inte under 11,5-12 V om man vill vara säker, det är mitt råd.

Vet man att batteri och/eller generator är i dåligt skick så ska man fixa till detta innan man lastar in en massa stereoprylar. smile

AlltF4
10 juni 2009 · 38 Inlägg

om spänningen sjunker så blir strömmen större = stegets säkring/ev. överhettningsskydd löser ut?
förstår att det inte är att rekomendera att pressa grejorna tills det bryter, men undrar och vill veta=)

<3 Värmland
Drönirettab
10 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Det som bla händer vid för låg spänning är att slutsteget "klipper", dvs signalen blir distorderad och dålig, vilket kan göra att basens talspole värms upp extra mycket och kan gå sönder. Sedan kan steget själv gå sönder fastän det finns skyddskretsar som stänger av vid underspänning..

kalle_kalle
10 juni 2009 · 2 914 Inlägg

steget jobbar väl på "fel sätt" om det får förlite ström??
(om jag inte minns helt fel)

Senast redigerat av kalle_kalle (10 juni 2009)

AlltF4
16 juni 2009 · 38 Inlägg

kabelkit från biltema, art-nr 84-549 något att ha?

räcker det med de grejorna för att få igång ljudet?

krävs mer kablar och isf vilka?
har några mil att åka för å hämta så är inte sugen på att glömma något smile

<3 Värmland
Drönirettab
16 juni 2009 · 21 761 Inlägg

Ja, det kabelpaketet ska räcka till ganska bra tycker jag. Ser ut som att alla nödvändiga kablar följer med, men det är ju bara ett par lågnivåkablar i paketet. Du kan ju köpa ett till par lågnivåkablar och eventuellt ett par förgreningskablar, då kommer du att kunna koppla på flera olika sätt ifall det behövs. smile

Tyvärr verkar det inte som att Biltema har förgreningskablar till lågnivå. Du får väl själv avgöra om du vill ha såna kablar, 2 par lågnivåkablar borde dock räcka för att steget ska kunna utnyttjas tillräckligt.

Alpinabiturbo Kulan
16 juni 2009 · 1 435 Inlägg

Det kittet med 21mm2 ska funka fint till ditt slutsteg.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (16 juni 2009)

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
AlltF4
16 juni 2009 · 38 Inlägg

grymt, tack.
känns nästan dumt att fråga, tack för att ni tar er tid. ni är bäst ;]

är detta grenkontakten ni pratar om? http://img205.imageshack.us/img205/7970/kontaktj.th.jpg
om inte, vad har man denna till?

<3 Värmland
Alpinabiturbo Kulan
16 juni 2009 · 1 435 Inlägg

Korrekt, det är en sådan kabel man använder för att splitta signalen från huvudenheten. Dock behöver du två stycken, men det har du nog redan förstått smile

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
AlltF4
16 juni 2009 · 38 Inlägg

perfekt, tur att det fanns två sånna här hemma då.
tack för snabba svar. blir biltema imöra. ;P

<3 Värmland
AlltF4
24 juni 2009 · 38 Inlägg

så, då har man lagt lite kabel.

-två lågnivåkablar från stereon till steget.

-en strömkabel (21mm2) från batteriet till steget.

- en remote kabel från stereo till steget. (remotekabelns uppgift är vad? leverera styrspänning till steget när bilens tändning/stereo är på?)

nu har vi knackat tillbaka lister å annat, hoppas allt är med, nått som jag inte tänkt på?

<3 Värmland
Alpinabiturbo Kulan
24 juni 2009 · 1 435 Inlägg

Remotekabeln ger styrström till steget så det startar när huvudenheten (stereon) går igång.

AlltF4
24 juni 2009 · 38 Inlägg

ok tack.
arean på remoten kan väl inte ha nån större betydelse, eftersom det bara är en styrtråd?
1 mm2 för litet?

hur stor area är att föredra mellan steget och bas?
har FK 16 mm2 liggandes.
kan man köra med den eller är det bättre att gå ner nån area och använda MK/RK ?

<3 Värmland
Sandvik
24 juni 2009 · 547 Inlägg

Du skrev inte att du jordat steget med en 21mm2 i karossen men det antar jag att du gjort. smile

Senast redigerat av Sandvik (24 juni 2009)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang