5159
Sök

Whiplash

1 581 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Halloj!
I augusti förra året var jag med i en bilolycka. Blev avprejjad från vägen och åkte in i en bergknall. I kollisionen med berget så slog airbag ut och jag flög fram med kroppen och sedan tillbaka i stolen.
Idag upplever jag konstant spänning i nacken och har väldigt ont i nacken vid större anspänning. Kan t.ex. få väldigt ont av att ligga under bilen och mecka pga att jag håller upp huvudet. Jag kan inte lägga bak huvudet för att titta rakt upp i luften, detta gör ont och gör mig ibland yr. Nacken upplevs väldigt knakig och jag kan få riktiga knäck ibland som kan göra ont.

Har tagit i kontakt med läkare igen. Jag var självklart på akuten efter olyckan och fick magnetröntgen och allmän fysisk undersökning som inte visade något fel. Sveda och värk hade jag i bröst i en vecka efter bilbälte och airbag men efter det var det bra. Men i Januari upplevde jag domningar och elektriska pulser från armbåge och ut i lill och ringfinger vid ansträngningar på arbetet. Jag gick med detta bra länge då innan jag tog kontakt med läkare. Blev hänvisad till en sjukgymnast som började titta på mig och han har mer eller mindre dragit slutsatsen att jag har whiplash av något slag som därigenom går ut i armbågar och fingrar.

Idag åker jag till rhodos och har fortfarande inte gjort en full undersökning men ska till läkare för remittering till röntgen igen så fort jag kommer hem.

Försäkringsbolaget (volvia) låter väldigt snäsiga när jag pratar med dem angående detta då jag upplever svårigheter med att arbeta. Jag har absolut inga extrema smärtor eller illamående men effekterna jag får är väldigt koncentrationsstörande och obehagliga, speciellt när jag får elektriska strömmar ut i lill och ringfingret. Nacken har jag inte haft problem med förräns för ca 4 veckor tillbaka och det verkar inte bli bättre.

Vill veta ifall fler som har whiplash har upplevt liknande symptom och hur ni gått tillväga med försäkringsbolag osv.

Min enda plan för sommaren var lisseberg och det känns som att man kan glömma med tanke på nacken i samband med åkattraktioner.

En annan sak jag undrar det är att kunna bli polis som är lite av ett mål i livet. Kan man bli en fältarbetande polis med whiplash?

Vet fortfarande inte vad som är de exakta problemet men enligt en naprapat så är det den 7e nackkotan som styr känseln ut i armbåge och lill/ring-finger så frågan är om det är möjligt att operera problemet eller ej.

Tack på förhand

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 juni 2009
Tjenare.

Det enda jag egentligen kan kommentera är att först och främst beklaga det som hänt!
Det andra är att jag är väldigt tveksam att du kommer få bära vapen (i tjänst, som polis) ifall du har domningar och ryckningar i armbåge samt avtryckarfinger. Dvs om det inte går att bota eller om det helt enkelt går över.

Hoppas det löser sig på något sätt ändå!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

129 Inlägg
14 juni 2009
Åkte på en whiplashskada för några år sedan. Dock inte lika allvarlig som din.
Besökte akuten strax efteråt, men blev bara hänvisad till andra ställen. Så jag gick hem.
Kontaktade ej heller mitt försäkringsbolag. Hade inga besvär alls efteråt. Sedan gick det nästan två år då besvären började dyka upp. Får ibland stora besvär med värk i nacke och rygg. Ibland även med värk i bröstkorgen samt i armarna.
Brukar dock gå över på en vecka. Sedan kan det vara lugnt i någon månad innan det kommer tillbaka.

1 581 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Okej, jag ska på återbesøk efter semestern på rhodos nu næsta vecka och få remiss för ny röntgen. Jag får värk vid ansträngning i hela nackpartiet som ger mig lindrig huvudvärk. Får se vda röntgen och läkaren säger. Blir ju skapligt kul att man kanske också blir begränsad på sin fritid med aktiviteter för att inte skada nacken mer.

Sök