Min BMW skrapar i marken när fullastad

Stoxoz
20 juni 2009 · 125 Inlägg

Hej! Har märkt något jag tycker är väldigt konstigt.
Jag kör väldigt sällan med 4 passagerare i min bil,
men har märkt vid fler återkommande tillfällen att jag
hör ett skrapande ljud precis som att bilens underrede eller nåt
skulle skrapa i asfalten. Detta händer vid lite mer eller mindre
påfrestande svängar eller guppiga vägar, så hör jag återkommande skrapningar.
Kan det verkligen vara rimligt att det ska vara så här? Jag hade en 318i 98 innan och med
den hände det aldrig nåt sånt här. Denna bil jag har nu är ju en 328i coupé 99- årsmodell.
Jag har ingen sänkning eller liknande på den. Allt som är unikt så vitt jag vet är mina 19 tums Breyton-fälgar. Och dom har suttit på sen innan jag köpte bilen. Säkert 2-3 ägare tillbaka.

Vad kan det vara som gör att bilen skrapar i? Är fjädringen kass? Kanske behöver nya stötdämpare? Eller är det kanske däcken som skrapar i hjulhusen eller nåt? Eller kan det tillochmed vara så att bilen inte är tänkt o klara av o ta 3 passagerare där bak?

Vore tacksam om någon kunde komma med nån kommentar eller tanke på detta...

evilaudio
20 juni 2009 · 16 195 Inlägg

för klena fjädrar å dämpare...

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Stoxoz
20 juni 2009 · 125 Inlägg

evilaudio skrev:
för klena fjädrar å dämpare...

Känns ju väldigt konstigt faktiskt att Originalfjädrar o dämpare skulle va för klena. Visst bilen är ju 10 år gammal och har haft ett antal ägarbyten. Men det känns ändå som att dom borde klara bättre än så.

johannesfp
20 juni 2009 · 60 Inlägg

Men de håller ju inte förevigt. Ta och byta fjädrar och dämpare så ska du se att de blir stumt och bra!

Senast redigerat av johannesfp (20 juni 2009)

henke_99 Offroad Racing
20 juni 2009 · 3 122 Inlägg

johannesfp skrev:
Men de håller ju inte förevigt. Ta och byta fjädrar och dämpare så ska du se att de blir stumt och bra!

Det kommer bli en helt annan bil då...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Darkie dARKiE
20 juni 2009 · 5 031 Inlägg

fjädrar och dämpare än färsk vara , fungerar inte för evigt. har samma problem med min 328:a när jag skjutsar folk och dämparna orkar helt enkelt inte med extra vikten längre och däcken slår då i hjulhusen..  wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Stoxoz
20 juni 2009 · 125 Inlägg

Darkie skrev:
fjädrar och dämpare än färsk vara , fungerar inte för evigt. har samma problem med min 328:a när jag skjutsar folk och dämparna orkar helt enkelt inte med extra vikten längre och däcken slår då i hjulhusen..  wink

Det var väl som jag var rädd för antar jag... det får bli till o skaffa ett nytt kit... har iofs vart inne på de ett bra tag, kollat en del på schmiedmanns hemsida. Hittat dessa kit som verkar lovande:

http://www.schmiedmann.se/795/produkt/0553092.htm

Fanns några för 9000 ca också, men dessa kändes fortfarande tillräckligt bra för min del.
Just att dom är justerbara gjorde mig lite nyfiken.. hur gör du det? För på beskrivningen
låter det som att det är busenkelt och att du i princip kan göra det varsomhelst, närsomhelst... kan det va så enkelt?

FLindgren
20 juni 2009 · 5 089 Inlägg

Är det underredet som drar i, eller är det däcken som tar i innerskärmarna?? Kanske byta till mindre däck då isåfall?;P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Stoxoz
20 juni 2009 · 125 Inlägg

FLindgren skrev:
Är det underredet som drar i, eller är det däcken som tar i innerskärmarna?? Kanske byta till mindre däck då isåfall?;P

Byta till mindre däck?! Nej det skulle kosta mig en förmögenhet, plus att jag inte kommer överge dessa däck som jag tycker är jättebra. Sen vet jag inte om det är underredet eller däcken som skrapar i. Lite svårt o avgöra bara genom o lyssna på ljudet. Mest logiskt vore väl om det va däcken som skrapade i.

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
20 juni 2009 · 2 009 Inlägg

Skaffa mindre feta kompisar wink
eller om det är underredet som tar i så är det bara tufft big_smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Bullbone Fordaherde
20 juni 2009 · 23 Inlägg

henke_99 skrev:

johannesfp skrev:
Men de håller ju inte förevigt. Ta och byta fjädrar och dämpare så ska du se att de blir stumt och bra!

Det kommer bli en helt annan bil då...

Har du tur blir det en Ford eller en Volvo... lol

Amazon_123GT Driifter;)
20 juni 2009 · 1 630 Inlägg

de e väl bara krypa runt bilen lite o kolla ifall de fattas färg lr är skrapmärken i hjulshus lr på underredet någonstans.. förmodligen är väl de där fälgarna ganska breda o större än orginal så skulle ju tro att det är i hjulshus de tar i någonstans lr så är de avgas som skrapar i de brukar väl vara bland de lägsta under bilen

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
20 juni 2009 · 798 Inlägg

är troligtvis däcken som skrapar i ET-måttet på fälgarna passar säkert inte riktigt din bil.

Stoxoz
20 juni 2009 · 125 Inlägg

BMTech skrev:
Skaffa mindre feta kompisar wink
eller om det är underredet som tar i så är det bara tufft big_smile

haha! faktum är att jag körde bilen för någa veckor sen med 3 lättviktar-tjejer i baksätet och då skrapade den också i nånstans... så jag tror inte mina kompisar är för feta tongue även om det var en rolig teori! wink

Stoxoz
20 juni 2009 · 125 Inlägg

Bullbone skrev:

henke_99 skrev:

johannesfp skrev:
Men de håller ju inte förevigt. Ta och byta fjädrar och dämpare så ska du se att de blir stumt och bra!

Det kommer bli en helt annan bil då...

Har du tur blir det en Ford eller en Volvo... lol

Hahaha! Ja det hade ju vart en syn!
Btw, rolig Kalle Anka-stripp du har som bild, garvade skitmycke när ja läste den!

Shindou
20 juni 2009 · 60 Inlägg

Stoxoz skrev:

FLindgren skrev:
Är det underredet som drar i, eller är det däcken som tar i innerskärmarna?? Kanske byta till mindre däck då isåfall?;P

Byta till mindre däck?! Nej det skulle kosta mig en förmögenhet, plus att jag inte kommer överge dessa däck som jag tycker är jättebra. Sen vet jag inte om det är underredet eller däcken som skrapar i. Lite svårt o avgöra bara genom o lyssna på ljudet. Mest logiskt vore väl om det va däcken som skrapade i.

så 9000 för dämpare m.m är inte lika dyrt som tex 17" däck för 10 papp MED däck ?

Förstår inte ditt resonemang.. eller ska du ha BBS Challenger fälgar? tongue

Stoxoz
20 juni 2009 · 125 Inlägg

Shindou skrev:

Stoxoz skrev:

FLindgren skrev:
Är det underredet som drar i, eller är det däcken som tar i innerskärmarna?? Kanske byta till mindre däck då isåfall?;P

Byta till mindre däck?! Nej det skulle kosta mig en förmögenhet, plus att jag inte kommer överge dessa däck som jag tycker är jättebra. Sen vet jag inte om det är underredet eller däcken som skrapar i. Lite svårt o avgöra bara genom o lyssna på ljudet. Mest logiskt vore väl om det va däcken som skrapade i.

så 9000 för dämpare m.m är inte lika dyrt som tex 17" däck för 10 papp MED däck ?

Förstår inte ditt resonemang.. eller ska du ha BBS Challenger fälgar? tongue

Jag hade väl inget relevant resonemang mer än att jag är grymt nöjd med däcken och fälgarna jag har nu, som för övrigt är värda riktigt mycket pengar... så att byta ner sig från 19 till 17 tum är inte aktuellt... jag ville bara veta om det var nåt allvarligt problem som gjorde att jag inte kunde transportera 4 personer utan att nåt skrapar i. Är det så att jag får leva med det för att jag skulle bli tvungen o köpa nya fälgar o däck så får de va så... nya dämpare o fjädrar hade jag ändå tänkt o köpa...

Tjulin
21 juni 2009 · 242 Inlägg

det är ju även "standard" att fjädrarna bak går av på 3serien så det i kombination med 19" fälgar orsakar nog lite skrap i hjulhusen

BMW 535I (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Xero_ skrev:
det är ju även "standard" att fjädrarna bak går av på 3serien så det i kombination med 19" fälgar orsakar nog lite skrap i hjulhusen

Såg senast igår en projekttråd där en E46:a sänktes där en av bakfjädrarna var av något.
http://i43.tinypic.com/2u8knis.jpg
[ Bild lånad av André S @ Svenska Volvo 7/900 Klubben]

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Stoxoz
21 juni 2009 · 125 Inlägg

steifan skrev:

Xero_ skrev:
det är ju även "standard" att fjädrarna bak går av på 3serien så det i kombination med 19" fälgar orsakar nog lite skrap i hjulhusen

Såg senast igår en projekttråd där en E46:a sänktes där en av bakfjädrarna var av något.
http://i43.tinypic.com/2u8knis.jpg
[ Bild lånad av André S @ Svenska Volvo 7/900 Klubben]

Jag hade en 318i E46 för ett år sedan, och på den gick faktist bakfjädern av, så det är väl allmänt känt precis som ni säger! Jag ska se till o skaffa nya grejer i sommar. Men först ut är lite andra småsaker... som t.ex. ett Eisenmann kat-backsystem. Så fjädringen står näst på tur! cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang