Lite råd gällande val av stereo

mrnoor
1 juli 2009 · 12 Inlägg

Först o främst måste jag säga, jävligt skön sida ni har här!

Det jag söker är en stereo som klarar av att spela musik från ett usb minne, att jag ska kunna spela upp musik via min ipod touch. Kanske tom möjligheten att styra ipoden via stereo, dock inget krav.

Jag tänkte bara ställa en kort fråga, vilken av dessa 2 stereos bör jag välja mellan:


Pioneer DEH-2120UB
http://www.pioneer.se/se/products/25/12 … media.html

eller

Sony CDX-GT430U
http://www.sony.se/product/ica-in-car-u … cdx-gt430u
http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/sto … 1665798658

Jag tycker att Pioneeren ser nyare, fräschare och snyggare ut. Dock vet jag inte om den är lika bra. Sen om någon hade kunnat rekommendera något slutsteg + högtalare som hade gått ihop med det hade jag varit tacksam. Men det är bara en bonus ! big_smile

Senast redigerat av mrnoor (1 juli 2009)

ShyGuy RM-operatör
1 juli 2009 · 667 Inlägg

Jag skulle ha tagit Pioneer-stereon. Tycker de känns ordentligare, mer sofistikerade.

Vad har du för budget till steg och högtalare? Vill du ha kit (separat diskant) eller koaxialer (inbyggd diskant), samt storlek? Vad för bil ska det sitta i?

12VoltSverige
1 juli 2009 · 198 Inlägg

IDA-X305 eller IDA-X303, om du ska ha en 2DIN ska du helt klart köra en IXA-W404R, samtliga maskiner är Alpine såklart!

Nu finns Alpine på Facebook!
www.facebook.com/AlpineSweden
mrnoor
11 juli 2009 · 12 Inlägg

Ursäkta att jag inte svarat, har varit bortrest och har inte haft tiden att kolla in efter några svar!
Tack för alla svar!

Jag hade tänkt mig att endast köpa en huvudenhet fram tills det att min budget blir lite bättre. Precis varit på en resa och ska åka iväg överimorgon igen så pengar lär jag ju knappast ha efter det.

Jag skulle inte vilja lägga mer än 1500 på huvudenhet då det känns lite onödigt. Det kommer sitta i en äldre bil, min första bil för övrigt. (Honda Civic sedan 97a) och anledningen är att min HE där endast klarar av kassett och radio vilket jag inte direkt är förtjust över. Skulle jätte gärna vilja spela upp musik från ett USB minne då det är enklast att överföra låtar dit..

Alpines enheter är superba men priserna är inte lika justa. Kollade precis upp Pioneer DEH-P3100UB och den verkar ha allt man egentligen behöver, inklusive iPod kontroll som du säger. Bluetooth är också möjligt med någon adapter.

Tror faktiskt att jag köper P3100UB, den röda färgen klär också den röda bilen!

Vad det gäller ett högtalarsystem som skulle passa har jag inte den blekaste aning om vad som skulle fungera bra ihop men jag kommer få sätta mig ner och läsa in mig på ämnet.

Budgeten för steget och högtalaren kommer nog att ligga på en 2000, kan tänka mig gå upp till 3000 men det är bara ifall jag inte hittar något som är bättre än mitt nuvarande honda system för 2000..

Tack igen!!!

fr3kazo1d
11 juli 2009 · 263 Inlägg

en liten nackdel med pioneer stereon deras signal kontakt har en tendens att gå sönder, får stöningar m.m
har inte trott på de innan men nu par dagar sen gick min åt helv**e så tänk på de bara //sani

powered by stetsom
volvoentusiasten
11 juli 2009 · 4 005 Inlägg

HUVUDenheten är huvudsaken, satsa mest pengar där.

mrnoor
11 juli 2009 · 12 Inlägg

Återigen, uppskattar alla svar.

Det stämmer med att jag borde lägga ner mest pengar på huvudenheten, är nästan fast besluten att köpa Pioneeren, p3100ub rättare sagt. Jag hade gärna nöjt mig med ett billigare ljudsystem. Det räcker med något som låter bra, jag tänker inte höja volymen som om jag sitter i en liten klubb. Jag vill bara kunna njuta av musiken!

Tack allihop!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang