5152
Sök

Kortbedrägeri, brukar det vara svårt att få tillbaka sina pengar?

712 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Någon som råkat ut för kortbedrägeri och kan berätta hur tillmötesgående banken är..?

Fick nyligen se att ca 9000kr var reservade på mitt lönekonto.. och till vilket jag har mitt VISA-kort anslutet
Kortet är nu spärrat och jag ska ta mig till banken imorn och se vad dom har att säga.

Vad jag har läst på nätet brukar ju folk oftast få tillbaka pengarna
Senast redigerat av T16_AeRo (5 juli 2009)

4 767 Inlägg
5 juli 2009

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

\m/(><)\m/
742 Inlägg
5 juli 2009
Jag har blivit blåst på ca 13000:- men har fått tillbaka allt... En person hade beställt massa saker från nätet och betalat med mitt visakort. Ett köp på runt 6000:- från elgiganten.se lyckades dom spärra så dom pengarna fick jag tillbaka dagen efter men resterande fick jag vänta på 1 eller 2veckor har jag för mig.
Banker har försäkringar som täcker sånt så du ska få tillbaka dina pengar, bara att det kan ta tid

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

Mollllgan
6 juli 2009
Jag har fått hem besked om att jag handlat på Ikea för dryga tusenlappen. Inte mkt pengar men bara en princip.

Jag kontaktade Ikea och förklarade att jag ej varit inne och handlat hos dem, Men detta kunde ju vem som helst säga för att enbart få tillbaka sina pengar. Kontaktade då Polisen och förklarade hela situationen för dem och fick komma upp på förhör etc etc. Dem skickade ner nån nisse som skulle kolla av övervakningen i kassorna vid den tidpunkt då kortet vart registrerat på ikeas betalterminal.
Dock så finns jag inte med någonstans och dem hittar heller ej personen/personerna som handlat. Dock konstateras det senare att det är skimming *stavning* och jag får slutligen tillbaka mina pengar från banken. Detta var inget stort belopp så jag antar ju att du med kommer få tillbaka pengarna. Lycka till och hoppas du får klarhet i vafan som hänt.

Mvh

-utan 940
1 728 Inlägg
6 juli 2009
Hur har de kommit över ditt kortnummer, hacket en hemsida? Ett tips är annars att memorera, skrapa bort och måla över den tresiffriga säkerhetskoden som står på baksidan av kortet, den man måste uppge när man handlar på nätet. Då skyddar man iaf kortet från spionkameror som riggas upp på bankomater och andra sätt där de kommer åt numret genom det fysiska kortet.

429 Inlägg
6 juli 2009
Låter smart men samtidigt väldigt naivt wink

// Pontus

-utan 940
1 728 Inlägg
6 juli 2009
biber skrev:
Låter smart men samtidigt väldigt naivt wink

Mitt tips på hur man skyddar sig?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 juli 2009
Ska man vara lite petnoga så ska man bara använda kortet på affärer som har sån chip- avläsning, självklart ska du ha kort med chip också då tongue
Sen om man gör köp via Internet med VISA- kort osv så använd E-kort. Väldigt enkelt och eftersom du sätter giltighetstid+hur mkt pengar som max kan dras därifrån (säg att du tänkt handla för 100$ så har du max 1000kr då), ifall de nu kommer över skiten kan de inte dra mer än ditt maxbelopp ändå..

Sen, ge fan i att prenumerera på porrsidor hehe tongue

631 Inlägg
6 juli 2009
Mortalis skrev:
Sen, ge fan i att prenumerera på porrsidor hehe tongue

yikes

Vad meeeeenar du?

1 515 Inlägg
6 juli 2009
T16_AeRo skrev:
Någon som råkat ut för kortbedrägeri och kan berätta hur tillmötesgående banken är..?

Fick nyligen se att ca 9000kr var reservade på mitt lönekonto.. och till vilket jag har mitt VISA-kort anslutet
Kortet är nu spärrat och jag ska ta mig till banken imorn och se vad dom har att säga.

Vad jag har läst på nätet brukar ju folk oftast få tillbaka pengarna

- Jaa, i 95% av alla fall så får man tillbaka sinna pengar. De kollar ju upp "din struktur" utav dinna inlöp osv. dvs om du blivit av med . . låt säga 10k och de ser ett utdrag på 10k för ett inköp utav en. . . .hästvagn? ( dålig fantasi lol ) så ser de att det urskilljer sig ifrån alla andra "stora köp" såsom bil-delar osv. . - Lite svårt att förklara hur jag menar, men jag tror nog att du hajjar smile

- så jaa, du lär få dinna pengar tillbaka smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

712 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Blev inte speciellt klokare av bankbesöket idag. Först frågade dom om jag gjort polisanmälan (vilket jag inte skulle behöva enligt han som spärrade mitt kort)
Sen kunde jag inte göra en reklamation på beloppet för det står fortfarande som "skyddad belopp".. och banken kunde inte göra något heller förrens pengarna verkligen var dragna och dom kunde se vad som köpts.

Så skulle vänta några dagar och se vad som händer med beloppet.
Loggade in nyss och det står fortfarande som reserverat belopp.. roll även fast det är en vecka sedan

En jäkla tur att man inte är på semester lr nåt sånt för tillfället
Senast redigerat av T16_AeRo (6 juli 2009)

1 515 Inlägg
6 juli 2009
Yes, det enda du kan göra i detta läga är att. . . vänta, tyvärr.

- Banken måste ha en viss info för att kunna utreda saken.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

406 Inlägg
6 juli 2009
Andreas 940 skrev:
Hur har de kommit över ditt kortnummer, hacket en hemsida? Ett tips är annars att memorera, skrapa bort och måla över den tresiffriga säkerhetskoden som står på baksidan av kortet, den man måste uppge när man handlar på nätet. Då skyddar man iaf kortet från spionkameror som riggas upp på bankomater och andra sätt där de kommer åt numret genom det fysiska kortet.

Nej nej nej det är absolut förbjudet om du inte vill ha svindyra böter. Att skraba bort säkerhets kåden på baksidan är olagligt. Då du ej får göra påvärkan på kortet så tar du bort dom 3 sifrorna så åker du dit för att ha ett falskt bankomat kort. Lika dumt som att måla över sina fyra sista på legget för att ingen ska få reda på ditt fulla perssonummer:/

Det är bara vissa banker som betalar tillbaka allt medans andra banker struntar i att dina pengar är borta:( Sörmlandssparbanken som jag har vet om att deras kort ej är 100% säkra så dom betalar tillbaka allt. Medan andra banker anser att deras kort är 100% säkra och betalar inte ut något:(

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
6 juli 2009
T16_AeRo skrev:
Blev inte speciellt klokare av bankbesöket idag. Först frågade dom om jag gjort polisanmälan (vilket jag inte skulle behöva enligt han som spärrade mitt kort)
Sen kunde jag inte göra en reklamation på beloppet för det står fortfarande som "skyddad belopp".. och banken kunde inte göra något heller förrens pengarna verkligen var dragna och dom kunde se vad som köpts.

Så skulle vänta några dagar och se vad som händer med beloppet.
Loggade in nyss och det står fortfarande som reserverat belopp.. roll även fast det är en vecka sedan

En jäkla tur att man inte är på semester lr nåt sånt för tillfället

Kan ta upp till en månad:( Kil om man var utomlands:) Hade samma problem då jag betalade med tjejens kort och knappade in kåden och när allt var klart bad dom om legg:S Hane ju inte med mig hennes så då sa hon att dom avbröt och tog mitt istället:/ Sedan åkte jag till banken och då stod det reserverat 2000kr på båda korten:O Men min bank var snäll och satte tillbaka mina 2000kr tongue

MvH Glenn Wiberg

712 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Imorse fanns pengarna åter på kontot iaf big_smile

4 005 Inlägg
7 juli 2009
DJeXCute skrev:
Andreas 940 skrev:

Nej nej nej det är absolut förbjudet om du inte vill ha svindyra böter. Att skraba bort säkerhets kåden på baksidan är olagligt. Då du ej får göra påvärkan på kortet så tar du bort dom 3 sifrorna så åker du dit för att ha ett falskt bankomat kort. Lika dumt som att måla över sina fyra sista på legget för att ingen ska få reda på ditt fulla perssonummer:/

Olagligt? Nej.

Mot Bankens regler? Måhända, står verkligen detta i avtalet?

-utan 940
1 728 Inlägg
7 juli 2009
DJeXCute skrev:
Andreas 940 skrev:

Det är bara vissa banker som betalar tillbaka allt medans andra banker struntar i att dina pengar är borta:( Sörmlandssparbanken som jag har vet om att deras kort ej är 100% säkra så dom betalar tillbaka allt. Medan andra banker anser att deras kort är 100% säkra och betalar inte ut något:(

"Nu tipsar polisen om ett enkelt skydd: Skrapa bort CVV-koden."
http://www.aftonhoran.se/ekonomi/article4459077.ab wink

Sök