Spacers?

Big-E
20 april 2006 · 18 Inlägg

Någon som varit på besiktningen men bult-on spacers?
Undrar om dom godkänner bilen?

Germax
21 april 2006 · 12 086 Inlägg

Mellanlägg godkänner dom vad jag förstår därimot inte sånna här 30mm+ med dubbel bultning.

MilleN
21 april 2006 · 9 108 Inlägg

Jag körde in med 15mm spacers och han sa inget förutom att det var jäkligt feta fälgar och att det måste vara dyrt med däck till dom wink

G Karlsson
22 april 2006 · 2 Inlägg

Det är en platta du lägger imellan fälgen och bromsskivan för att få hjulen att sitta längre ut.

beathacker Amatör
22 april 2006 · 444 Inlägg

vart kan man köpa spacers o hur blir bilen o köra sen

BMW 320d (2006)
nagasaki.020
23 april 2006 · 311 Inlägg

Jag funderar också på spacers.. om de är värt såklart...

SniZa
23 april 2006 · 314 Inlägg

Min bil blev inte godkänd med spacers på i år.. Förr aåret blev den... Det beror nog mycket på vad det är för besikningsman...

Nissan 350z "VSR" (2004)
callook_skane Avstängd
23 april 2006 · 257 Inlägg

Piffsen skrev:
Min bil blev inte godkänd med spacers på i år.. Förr aåret blev den... Det beror nog mycket på vad det är för besikningsman...

japp, tyvärr é de så att vissa kör stenhårt på alla regler.

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
nagasaki.020
23 april 2006 · 311 Inlägg

callook_skane skrev:

Piffsen skrev:
Min bil blev inte godkänd med spacers på i år.. Förr aåret blev den... Det beror nog mycket på vad det är för besikningsman...

japp, tyvärr é de så att vissa kör stenhårt på alla regler.

Fascister!!

Echelon
23 april 2006 · 186 Inlägg

Är det inte så att det är tillåtet med spacers sålänge däcken inte kommer utanför skärmkanten? så breddar du skärmkanten kan du använda bredare spacers med?

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra
Volvo XC90 (2006)
callook_skane Avstängd
24 april 2006 · 257 Inlägg

Echelon skrev:
Är det inte så att det är tillåtet med spacers sålänge däcken inte kommer utanför skärmkanten? så breddar du skärmkanten kan du använda bredare spacers med?

Spårvidden spelar åsså en stor roll. Bredare spårvidd ökar belastningen på hjullagren

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
EOzIPped
15 maj 2006 · 361 Inlägg

Och det finns en stor risk för obalans när du använder spacers. Vi blev rekomenderade att inte använda det på peugeoten när vi satte på 18" arna.

Subaru Legacy "Karosshöjd Offroader" (1998)
Volkswagen Bay Westfalia "Fakefalia" (1975)
Gizmojohan
15 maj 2006 · 3 295 Inlägg

jag tycker det funkar skit bra med spacers.. har 22 mm bolt on spacers runt om och kör med 215/35 R18 hjul på citroenen... men jag ska chansa och besikta med det.. dom brukar inte bry sej "där jag bor"!


BTW spacers kan du köpa på www.Manton.se eller på www.dalhems.se .

Senast redigerat av Slave_joe (15 maj 2006)

Amazon_123GT Driifter;)
21 januari 2008 · 1 630 Inlägg

de brukar väl gå br aså länge spårvidden ändrar sig altlför mkt o det sticker ut utanför skärmkanter så ska de väl gå men har man otur så får man ju fel gubbe på bes.. men så är det ju med mkt

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
21 januari 2008 · 718 Inlägg

patlar skrev:
Någon som vet om man får besikta med 18" fälgar om det är 15" orginal?

Jag besiktigade min bmw med 19" å dom sa ingenting..
Hade inte kunnat besiktiga med mindre heller.. då hade jag aldrig kommit i bromsprovaren...smile

engolf
22 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Echelon skrev:
Är det inte så att det är tillåtet med spacers sålänge däcken inte kommer utanför skärmkanten? så breddar du skärmkanten kan du använda bredare spacers med?

Specars är till för att  få frigång till fälgen från t ex bromsoket.
Ofta har alufälgar lite andra dimensioner än plåtfälgar, så därför har man spacers.
Att bara ha de för att "bredda" en bil avrådes på det starkaste.
Sliter betydligt mer på hjullager och framvagn generellt.

Blida
22 januari 2008 · 654 Inlägg

Kommer inte ihåg hur mycket det är man får ändra spårvidden på en ICKE Helbilsgodtjänd bil.
En som är helbilsgodtjänd tror ja inte man får ändra den nått på.

Men förslagsvis så ringer man SBP nr och knappar sig vidare till teknisk support så vår man svart på vitt!
Iom att kalle bes sin med spacer och dom sa inget,medans sen per bes sin och fick nedslag...Precis,männskliga länken som felar hos bes mannen/kvinnan.


Ang 18" fälgar:
Beror lite på vad du får för rullomkrets med nya hjulen mot vad du har orginal.
Plus att det är hårdare på fälgar när det gäller helbilsgodtjända bilar.(oftast bilar nyare än -96)

beach turbo
17 mars 2008 · 20 Inlägg

Blida skrev:
Kommer inte ihåg hur mycket det är man får ändra spårvidden på en ICKE Helbilsgodtjänd bil.
En som är helbilsgodtjänd tror ja inte man får ändra den nått på.

Men förslagsvis så ringer man SBP nr och knappar sig vidare till teknisk support så vår man svart på vitt!
Iom att kalle bes sin med spacer och dom sa inget,medans sen per bes sin och fick nedslag...Precis,männskliga länken som felar hos bes mannen/kvinnan.


Ang 18" fälgar:
Beror lite på vad du får för rullomkrets med nya hjulen mot vad du har orginal.
Plus att det är hårdare på fälgar när det gäller helbilsgodtjända bilar.(oftast bilar nyare än -96)

Det är inte tillåtet att ändra spårvidden alls på en bil. Det spelar ingen roll om bilen är gammal eller ny. Bilprovningen brukar oftast strunta i det om spacern inte är allt för överdriven.

Snaabet
23 mars 2008 · 12 Inlägg

Tjena vet du var man får tag på bolt on spacers från saab 9000 4/108 till 5/110

MVH Johan

Tom Darth Vader
23 mars 2008 · 1 644 Inlägg

www.manton.se

Maila dom och hör efter, det är inte säkert att det går

Senast redigerat av DoWahDiddy (23 mars 2008)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang