Efterlyst, medel eller trick för att få grepp i ratten?

Ksj
8 juli 2009 · 1 217 Inlägg

dubbelhäftande tejp alt taggtråd.  Tappar du greppet då är något seriöst fel;)

Saab 900 "2.1an" (1992)
_DamnIt R1 driver!
8 juli 2009 · 5 128 Inlägg

Kör på billiga golfhandskar. Köpte en för 150kr och har sjukt bra grepp i ratten!

Dansken-
8 juli 2009 · 950 Inlägg

Den rosa Castrol luftfilterolja, som jag använder på crossen är ganska klibbig. Det borde fixa ditt problem, så testa att smörja in ratten i sånt ;-)

Audion
8 juli 2009 · 134 Inlägg

här öser vi med seriösa svar hör jag wink  va på skroten och kollade och dom hade en sida med sökmotor. så jag hittade ett par rattar till ett bra pris. tror en ratt utan airbag kostade 800-1000:- .

Hittat på rejsa.nu :

-----------------------

Håll aldrig i dig i ratten! Den är ett verktyg och inte ett handtag. Du ska ha ett lätt men bestämt grepp om den för att styra samt känna signalerna du får i den från bilen. Inget annat. Lämpligt är ett kvart i tre grepp där du inte griper med tummarna om rattkransen utan låter de peka rakt upp.

Och nu till något väldigt viktigt, skjut ratten ifrån dig när du ska vrida på den! Dvs för att svänga höger, skjut ifrån med vänster hand. Svänga vänster, skjut ifrån med höger hand. Dra aldrig i ratten! Delvis är det här för att det hjälper dig att sitta med ryggen tryckt mot stolsryggen, delvis för att du har mycket bättre kontroll över dina rattrörelser på det här sättet.

---------------------

Funkar riktigt bra.

Ja ska testa det också, tack för tipsen!

/audion

Lurt
27 augusti 2009 · 1 Inlägg

Jag har samma önskan som du, min hand glider ofta vilket för de svårt att använda ex en hand å svänga. Den enda lösningen jag hittat var en svart/röd rattöverdrag i gummi från biltema, funkar rätt bra men jag skulle vilja behandla ratten eller annan lösning så den blir greppvänlig.

Är bromsolja + trasa ett seriöst svar för övrigt?


Ser ut så här:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/125473/749414_cgi76v.jpg

Senast redigerat av Lurt (27 augusti 2009)

bobbie
27 augusti 2009 · 5 Inlägg

Hockeytejp?

FreddeK
27 augusti 2009 ·

En skakad cocacola löser dina problem hyfsat billigt.

PWalliN
14 september 2009 · 238 Inlägg

Det är la bara att hålla hårt i rattf*n?! annars får du la sätta på en sån där rattkula som man har på lastbilar och lagertruckar och skit?! borde fixa de rätt fint? eller?

Volvo 965 3.0 24valve "3Liters manuell" (1995)
Holme
14 september 2009 · 1 417 Inlägg

prova ha ett snickerspapper (eller annan liknande chokladkaka) mellan handen och ratten. jag tycker det greppar lite bättre dom gånger jag provat det smile

Rock-Star
14 september 2009 · 2 982 Inlägg

Rattmuff höhö

Rand
14 september 2009 · 1 024 Inlägg

Jag har svaret till dig "SUPERLIM"

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
IamFredrik Blivande VD!
14 september 2009 · 64 Inlägg

"Vem känner inte till den hala ryska ratten? Ja, den är tyvärr kvar sen tidigare. Men den här gången har VAZ-fabriken skickat med ett halkskydd, för säker-körning"

Hahaha... du får fråga dom vad dom rekommenderar big_smile

Senast redigerat av IamFredrik (14 september 2009)

Chrysler New Yorker "Jänkisen" (1961)
Audi 100 Turbo 88B "Nazisten" (1988)
matheus
16 september 2009 · 181 Inlägg

jo hala rattar är jobbigt om man åker brett eller dyigt.. det billigaste sättet och bästa sättet är nog bara att du börjar köra lugnt och försiktigt.. håll båda händerna på ratten.. va en duktig bilist nu... gör det jag sa.. det är nog de bästa sättet men jag tycker att man borde ha en ratt med mycket bra grepp som standart som en styling-ratt tex får väl dom hitta på något sätt att lösa med air bagen big_smile

Volvo 945 T5 "MyToy" (1991)
_MaCCe_ Majestas
16 september 2009 · 1 319 Inlägg

http://www.geting.se/image.php/193953-gorg.JPG big_smile

Senast redigerat av _MaCCe_ (16 september 2009)

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
E3_Henrik Teknik Informatör
16 september 2009 · 371 Inlägg

köp ett par körhandskar i läder så greppar det bra vill jag lova. har det i min BMW och det är en hal backelit ratt i den och handskarna limmar fast bra ändå.

annars får du köpa dig ett par racinghandskar också ett väldigt gott grepp men kanske inte som man använder till vardags. smile

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Mäki Långsam Perfektionist
16 september 2009 · 4 800 Inlägg

Diskhandskar wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Tubriken
16 september 2009 · 156 Inlägg

ja, låter som du har samma problem med den hala ratten. Själv brukar ja köra med mina arbetshandskar som är lagom tunna. helt perfekt då man ska köra i skogen och på parkeringen.

Sen håller ja knappt i ratten utan låter bara handflatttan ligga mot ratten å styr så. smile

Dale Sir
16 september 2009 · 291 Inlägg

Vill du inte ha handskar på dig så ta ett snack med några som håller på med dragkamp. Klister i händerna ger ett suveränt grepp men passa dig så du inte får det på fötterna med för då kan du klättra upp för släta väggar. ;-)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang