5024
Sök

Clarion DRB3367E i Mercedes 230E -89

1 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Hej!

Har en Mercedes Benz 230E -89 där jag satte i en Clarion DRB3367E efter att min gamla bilradio blev snodd. Jag är nästan 100% säker på att jag har satt alla sladdar på rätt plats etc men radion vill inte fungera! Den verkar ha ström i sig då man kan sätta i en CD och ta ut den, men hur mycket/länge jag än trycker på power-knappen vill den inte sätta igång! Det är även så att bilen har en viss input(?) till bilradion och radion har en annan så jag och en vän(som håller på med högtalare) "moddade" om radion så att den skulle passa till bilen...

Vore oerhört tacksam om jag får ett utförligt steg-för-steg svar. Är bra på datorer så tekniskt är jag bra, men mindre koll på bilelektronik så...

MVH

1 435 Inlägg
13 juli 2009
Det du har kommit fram till är att stereon har konstant +, dock vill den inte hoppa igång. Anledningen till detta är att "acc" kabeln, som ger styrström till stereon så den startar inte verkar vara inkopplad. Denna är normalt kopplad så att strömmen till stereon slås på när man slår på tändningen. Dock kan man koppla ihop denna med den kabeln som ger konstantström för att kunna ha på stereon när som.

Så det du gör är att du river ur stereon och kopplar ihop styrströmskabeln, brukar vara märkt ACC eller liknande, oftast röd. Denna ska kopplas ihop med en oftast gul lite grövre kabel som matar stereon med konstant 12-volt.. Om du är osäker på vilken kabel detta är så kan du mäta med en multimeter å se så att du har spänning.

Sök