Bilhögtalare till hemmet?

_gizmo
22 april 2006 · 3 Inlägg

Går det att använda bilhögtalare i egna lådor i hemmet? Behövs det kopplas om mycket eller fungerar det inte?

Tack för svar!

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
22 april 2006 · 2 353 Inlägg

Ja det går. Basar är lite halvt tveksamt, men mellanregister och diskanter funkar fint.

mvh Jonas

_gizmo skrev:
Går det att använda bilhögtalare i egna lådor i hemmet? Behövs det kopplas om mycket eller fungerar det inte?

Tack för svar!

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Wee
22 april 2006 · 501 Inlägg

jag har haft bil basar inne.. och det funkade fint..

OBS: Ironi
Lupocrille
22 april 2006 · 51 Inlägg

De går bra med barsar också ända skillnaden på bil o innomhushögtalare e att  bilhögtalare e på 4ohm och hemmahögtalare e på 8ohm skilnaden e då att med en 4ohmare så blir belastningen nästan den dubbla men de har ingen som hälst betydelse då alla lite nyare förstärkare klarar de om du har en stäkare från låt säga 70talet så e de kanske inte att rekomendera men annars e de bara att ösa på...
Mvh Lupocrille

Drönirettab
22 april 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, det finns en hel del hemmahögtalare som har 4 Ohms impedans så det är inte så ovanligt.
Jag använder CerwinVegas Vegalinebasar i mina hemmahögtalare och det går bra tycker jag. Bilbasar är ju oftast anpassad för små lådor och då brukar de bli mer trögdrivna än de flesta hemmabaselement. Mina högtalare bevisar att det verkligen är så. Det sitter 2 st basar seriekopplade och ett 6,5" koaxial(Seas) i varje låda, då tror man ju att basen ska överrösta mellan/diskanten men det gör den inte. Mellan/diskanten hörs väldigt bra faktiskt och ändå är känsligheten på dessa inte mer än ca 89dB.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
22 april 2006 · 2 353 Inlägg

Den enda vägen att gå om man vill använda en bilbas i hemmet är att använda portad låda. Det finns inte ett enda bil-element som funkar hemma, i en sluten låda.

Och tror man att man har en som gör det, så är det väl okej, men då vet man inte vad bra (läs, korrekt) basåtergivning är..

mvh Jonas



Lupocrille skrev:
De går bra med barsar också ända skillnaden på bil o innomhushögtalare e att  bilhögtalare e på 4ohm och hemmahögtalare e på 8ohm skilnaden e då att med en 4ohmare så blir belastningen nästan den dubbla men de har ingen som hälst betydelse då alla lite nyare förstärkare klarar de om du har en stäkare från låt säga 70talet så e de kanske inte att rekomendera men annars e de bara att ösa på...
Mvh Lupocrille

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Darkie dARKiE
22 april 2006 · 5 031 Inlägg

Jo det går.. koppla mina till hemmabion innan dem åkte ner i bilen..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Robban98422 Saab 9-5 2.3t
14 januari 2009 · 438 Inlägg

drar upp en 3 år gammal tråd nu, eftersom ni vill att man ska söka först så gjorde jag det smile bra va smile

jo jag har 2x12 gas låda + tillhörande slutsteg, som ligger å väntar på att bilen ska komma fram ur garaget,

här länge funderat på hur man kan få basen att fungera ihop med datorns ljud
den behöver ju 12volt osv och datorn har ju ingen lågnivå så det får väl bli nån aux ingång på en förstäkare så långt har jag fattat

nån som kan förklara lite smile?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Drönirettab
14 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Så du vill alltså använda både bilslutsteget och baslådan inomhus?

SexyPie
14 januari 2009 · 104 Inlägg

klart man kan ha bilbasar i hemmet:D ta ett nätagg från en dator dom har oftast två 12v rails som vadera kan leverera Peak 16A så det räcker bra till en 12:asmile vist det är ju skillnad mellan bil och hemmet, men det är de oavsätt vilken högtalare man har,.

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
14 januari 2009 · 438 Inlägg

åh fan, haha ja det är ju 12 volt faktiskt smile okej då har jag strömmen,
sen då tongue?

måste man skaffa en förstäkare och dra in dator ljudet på aux in, sen fördela ut lågnivå ljudet på något sätt den vägen ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
SexyPie
14 januari 2009 · 104 Inlägg

en bas drar mycket ström och ett nätagg är ju på 12v precis så när du spelar kommer volten sjunka ganska mycket och det är farligt för steget och agget. lösningen på det är att ha en feet kondensator eller flera nätagg sammankopplade. du trar en vanlig AUX kabel från datorn in i steget alla nya steg klarar både hög- och lågnivå in så det är inga problem, sen från slutsteget vidare till basen:)  det finns en kabel du kan använda från datorn till steget http://hifikit.se/index.php?KatID=745 kör med det nu och det funkar fint:)

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
14 januari 2009 · 438 Inlägg

ah den sladden såg ju fin ut
då behöver man ingen hemma förförstärkare då smile
men ett monosteg funkar ju så klart inte då antar jag tongue?
ett två kanal bör räcka ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
SexyPie
15 januari 2009 · 104 Inlägg

Ja den är fin;D nej det behöver du inte, har en polare som driver ett kraftigt mono steg med en transformator från Elfa på max 32A och det funkar mycket bra. du kan ha alla olika slutsteg till bil kopplade till en transformator eller ett nätagg från datorn. men om nätagget bara kan lämna ut 16A så blir det inte bättre om du har ett kraftigt slutsteg. glöm inte att skaffa en kondensator det gör mycket skillnad:) Tänk med på att använda kraftiga kablar:)smile

Prolac
15 januari 2009 · 123 Inlägg

har kört med bilbaslåda ganska länge nu i hemmet har funkat hur bra som helst med en förstärkare.dock så var man sugen på testa den i bilen dunkade på rätt bra tills man skulle vrida på lite extra för o kolla vad den gick för tyvär slutade det inte så bra,så blir av att köpa ny element sen.tur e ändå att man köpte låda + slutsteg när man köpte bilen smile

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
Crozzfire Avstängd
15 januari 2009 · 512 Inlägg

Klart det funkar med basen inomhus! Men nättagg, nej! Dessa är byggd för kont, ström, inte peakar med högre uttag, jag har ett nätagg, men annars batteri bakom soffan med en underhållsladdare, typ C-tek.

SexyPie
15 januari 2009 · 104 Inlägg

hm ja det funkar med batteri och en laddare, men nätagg funkar lika bra det med. gäller bara att man har en kondensator och kontroll över hur varmt det blir och såtongue man får inte samma resultat som i bil tongue

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
15 januari 2009 · 438 Inlägg

okej ett vanligt batteri + laddare låter ju vettigast, fast nätagg hade ju vart fräckare smile
men iaf, remoten då? vart hur får jag den tongue?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Hannu_ en armad bandit
17 januari 2009 · 63 Inlägg

räcker om du tar aux kabeln från datorn till steget, sen en batteri laddare me + från laddaren till + på steget och - till -, remote tar dú bara en smal kabel från + och kopplar till remote på steget (gärna med en stöm brytare) sen ska dt funka fint. gjorde så hos en kompis och dt funkade fint.

Robban98422 Saab 9-5 2.3t
17 januari 2009 · 438 Inlägg

okej så köper man tex ett 4 kanals steg, och driver 2x12" bas + tex 2st 6,9or borde funka smile
tips på ett bra slutsteg som man kan ha i hemmet ?
som klarar högnivå då ?

Saab
Saab 9-5 2.3t. "Arken MapTun" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang