Undersökning gällande en liten affärsidé

Swedie Gasa då!
14 juli 2009 · 26 Inlägg

Hoppas moderatorer är OK med denna tråd. Ursäktar annars.

Skulle ni snabbt kunna återge till mig om det finns underlag för en affärsidé jag har ekonomisk möjlighet att genomföra.

Det handlar om att köpa in en styck Audi R8 V10 och sen hyra ut den mot betalning i olika variantioner för att ta de fasta omkostnader som finns, och en typisk värdeminskning över 2-3 år.

Exempel på uthyrningspriser (ej fastställda):
1 timme - 2000 kr
3 timmar - 3500 kr
Heldag (morgon till kväll) - 7000 kr
Helg (fre morg. till söndag kväll) - 16.000 kr
(i dessa finns maxgränser på antal mil upp till ca 30-50 mil)

Sedan så tänkte jag finnas tillgänglig på bandagar för både bil och MC där det finns lunchpaus / uppehåll och ta t.ex 500 kr för 3 varv (ut, 1 varv, in).

Jag behöver ha någon typ av underlag och magkänsla att det här är genomförbart. Alltså, finns det intresse ute hos den vanliga svenson så att säga att faktiskt betala för att hyra en exklusivare bil som en Audi R8 V10... för nöje, för semester eller liknande?

Tacksam för många svar.

2010 Audi Q5 2.0T S-tronic - S-line exteriört / interiört - Sportchassi / Justerbart - 19" (kommer i mars!!!)
Mods på "att göra"-listan: större intercooler, ny turbo, nytt avgassystem och mappning av V-tech såklart! Siktar på ~350hk!
Hoj: Aprilia RSV1000R racehoj (välkittad)
BudgetDunkaren Osponsrad
14 juli 2009 · 1 631 Inlägg

Jag tror det finns möjligheter inom den idén. Hur skall du marknadföra dig ? Via annonser på blocket eller via tidning och sådant ? Jag tror det finns många som hade varit intresserade av att låna en fin Audi.
Det finns ju en sådan uthyrningstjänst här i Sverige (som jag vet om)  Men satsa hårt är mitt tips .

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
AlvereZ
14 juli 2009 · 787 Inlägg

Kanon bra idé . Men inget som Denna svensson (Alltså jag) har råd med, eller är villig att betala ca halva lönen för en dag i den bilen.

Mvh..

Swedie Gasa då!
14 juli 2009 · 26 Inlägg

Det är ju så pass mycket pengar att jag som sagt behöver en god magkänsla att det är genomförbart utan allt för mycket förlust. Jag har inte som mål att gå med massor med vinst, plus minus noll men lite på plussidan är OK.

Jag skulle annonsera troligen via blocket som exempel, men även via webannonser på bilforum av olika slag, eller även biltidningars hemsidor. Men helst går jag på "word of mouth" och visar mig på bandagar och events och delar ut visitkort med t.ex rabattkoder på dom för provkörningar / uthyrning av olika slag.

Det gäller ju att få in en god kundstock årligen på 20-30 uthyrningar av olika varianter för att gå runt.

Jag behöver dock som sagt veta om de priser jag nämnt ovan är rimliga för kanske en vanlig person med vanlig lön att kunna ta för att köra en sportbil man annars aldrig får chansen till. Det går inte sänka mer då drivmedel, försäkring etc är rätt höga.

2010 Audi Q5 2.0T S-tronic - S-line exteriört / interiört - Sportchassi / Justerbart - 19" (kommer i mars!!!)
Mods på "att göra"-listan: större intercooler, ny turbo, nytt avgassystem och mappning av V-tech såklart! Siktar på ~350hk!
Hoj: Aprilia RSV1000R racehoj (välkittad)
Swedie Gasa då!
14 juli 2009 · 26 Inlägg

AlvereZ skrev:
Kanon bra idé . Men inget som Denna svensson (Alltså jag) har råd med, eller är villig att betala ca halva lönen för en dag i den bilen.

Mvh..

Jag har pratat med en hel del folk och många säger som sagt att idén är kanon och det bara "måste" gå runt och vara genomförbart. Men när det kommer till kritan... att faktiskt betala. Hur många är det som kan, eller är villiga, att göra det?

Som du själv säger så är heldagshyran rätt hög, men den måste gå på så mycket för att "gå runt" för egen del. Annars är det inte värt det liksom. 7000 kr av 1.5 miljoner som bilen går på i inköp, puh!

Jag får väl kanske inse att jag måste inriktiga mig på ett segment av människor med löner bra högre än medelsvenson. Frågan är ju då hur man når dom, hur man hittar dom vid olika evenemang och även hur man hanterar dom. Jag ska inte påstå att jag är en sådan människa, även fast jag råka ha finansiell möjlighet att köpa in en sådan bil. Det är ju båda nöje för min del, men affärsidén måste bli att jag ska hyra ut den med syfte att göra förlust över de år bilen är i "tjänst" för uthyrning.

2010 Audi Q5 2.0T S-tronic - S-line exteriört / interiört - Sportchassi / Justerbart - 19" (kommer i mars!!!)
Mods på "att göra"-listan: större intercooler, ny turbo, nytt avgassystem och mappning av V-tech såklart! Siktar på ~350hk!
Hoj: Aprilia RSV1000R racehoj (välkittad)
AlvereZ
14 juli 2009 · 787 Inlägg

Funderade lite till och jo visst jag tror på idén som sagt.

Kan tänka mig att det kan vara aktuellt att hyra en sån bil till bröllop, skolavslutning m.m .
Jag skulle nog satsa mer på bana då. Det skulle till och med jag som är snål kunna tänka mig att pröva på.

Mvh

soyd
14 juli 2009 · 1 853 Inlägg

Hur mycket kostar en försäkring på en bil värd 1.5 mile. Som ska brukas för uthyrning, kan inte va billigt ? hmm

/mvh soyd

AlvereZ
14 juli 2009 · 787 Inlägg

En annan idé kan ju vara att köpa en begagnad sådan där bil så förlorar du nog inte lika mycket på det om det inte fungerar.

smile

zebbmachine Mr X
14 juli 2009 · 122 Inlägg

Om en r8 hade varit tillgänglig för 3 varv på bana för 500kr så hade jag inte tvekat. Men jag hade inte hyrt den en dag för 7k.

Www.Team222.se
JiDeÄMPoWAH
9Femma
14 juli 2009 · 342 Inlägg

Spontant känns det som att du bara fått idén i sig, men inte fördjupat dig i vad den egentligen innebär.
Sådana här idéer har en tendens att se bra ut på papper, men när man väl står där finner man att marknaden inte är i närheten så stor som intresset gör gällande.

En marknadsanalys på ett eller flera forum ger tyvärr inte rätt bild för hur den riktiga marknaden ser ut. Det är min erfarenhet i alla fall.
Ta de svar du får, sålla ut de positiva och räkna sedan med att 10% av de positiva svaren faktiskt ger kunder i slutändan.
Då blir du inte besviken.

Finns många aspekter att ta hänsyn till när det gäller biluthyrning.
Klart det låter ballt att hyra en Audi R8 V10 för "kaffepengar", men problemet är att det är väldigt svårt att genomföra i praktiken.

För sannolikt vill du både ha en garanti för att bilen behandlas någorlunda väl (även om det är uppenbart att den kommer köras hårt), veta att du har en försäkring som täcker allt, veta att intäkterna täcker service och försäkringspremien samt övriga omkostnader och kanske även lämnar en viss vinst till dig, veta att bilen faktiskt kommer tillbaka och ha en bra handlingsplan för åtgärder om den nu inte gör det i tid samt att ta hänsyn till i vilken utsträckning bilen faktiskt får användas av uthyraren (köra själv, eller med dig i passagerarsätet etc, allt som kan påverka intresset/priset negativt).

Ska uthyraren få köra själv? Hur kontrollerar du i så fall att bilen inte lämnar Sverige?
Vad händer om hyrestagaren kvaddar bilen, försäkringen gäller inte på grund av någon av alla otaliga paragrafer och hyrestagarens tillgångar är i princip lika med noll?
Det är en rätt stor risk att hyra ut ett fordon faktiskt, oavsett vilken typ av fordon det än är.
Vad händer om hyrestagaren blir invalidiserad eller rent av omkommer i samband med en olycka? Frånskriva sig det i kontraktet? Lycka till säger jag!

Nu är R8 iofs en förvånansvärt lättkörd bil, men kombinationen extrem bil och gasglad förare utan någon tidigare erfarenhet av en bil i liknande dignintet kan få rätt katastrofala följder.

Jag tar för givet att du tänker bilda bolag, med allt vad det innebär. Då krymper vinstmarginalerna ytterligare, alternativt får du höja priserna duktigt ...
Om du inte bildar bolag, och något händer ... Då kan bekymren vänta runt hörnet och en annalkande ekonomisk katastrof inte vara långt bort.

Så ... en enkel affärsidé blir med ens mer och mer komplicerad.
Been there ... Done that.

Det finns en anledning till varför de uthyrningsfirmor av supersportbilar här i Sverige som finns redan idag dels backas upp av fler finansiärer och dels har väldigt hårda restriktioner kring hur deras bilar får köras/användas.

Annars är Audi R8 V10 en trevlig bil. Har kört det mesta i supersportbils-väg, men R8 är den bil som faktiskt går att köra med everyday.
Så lättkörd att jag inte skulle tveka att sätta min mormor bakom ratten i en sådan utan bekymmer, vilket är mer än vad man kan säga om de flesta Lamborghinis eller Ferraris som finns.

Senast redigerat av 9Femma (14 juli 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Thorssa
14 juli 2009 ·

Finns redan med betydligt attraktivare bilar: http://www.gr8experience.com/start/index.asp

torpis Forummoderator
14 juli 2009 · 10 576 Inlägg

Swedie skrev:
Hoppas moderatorer är OK med denna tråd. Ursäktar annars.

http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar   fixa

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
GreenGhost
14 juli 2009 · 46 Inlägg

Thorssa skrev:
Finns redan med betydligt attraktivare bilar: http://www.gr8experience.com/start/index.asp

Betydligt attraktivare bilar är väl fan jävligt tveksamt?
Självklart inget illa om bilarna i sig, galna, men med dom priserna ger jag hellre bort dena här killens "presentidé".
Skummar man igenom ett relativt etablerat företag som det du länka till och jämför priserna med den här killen så ser du nog fort att det är en jävla skillnad.

Däremot så måste du dessvärre räkna med att Din lilla r8 kommer ta en hjelvettes tid att betala av om du ska dra in "småsummor". visst, klart du kan dra in ett snitt på 10.000 en vecka och kanske 20-30.000 en tävlingshelg? (OBS!! MED UNTANTAG FÖR VISSA HLEGER DÅ BILEN HYRS UT HELHELG) men lägg på kostnader för underhåll, bensin, resekostnader för varje event (för dig och bilen) samt (tänk om) någon krockar (trots att du kan ha en försäkring, som kommer vara skitdyr och vara ett rent helvette för dig att skaffa) så har du alla gånger en skyhög självrisk.

säg 1,4 milj kr för en standard r8 v10, om du nu ska vara så tråkig wink
bara bilen skulle ta drygt ca (om det går bra) ett par/tre år att betala av, lägg på försäkring och övriga rörliga kostnader samt att allt är beroende av att bilen hela tiden hyrs ut.

Det skulle säker ta 3-4 år innan du börjar dra in pengar...
OBS!!! ENDAST MINA TANKAR, DETTA TROR ENDAST DUMMA MIG!!!OBS
lär inte läsa denhär tråden igen eftersom minst 567 användare av detta forum kommer bli tårögda framför skärmen och skriva hur dum jag är, ta det lugnt, jag vet redan det smile

om du nu lyckas har du en spikad kund roll

Senast redigerat av GreenGhost (14 juli 2009)

Swedie Gasa då!
14 juli 2009 · 26 Inlägg

Vet inte om jag skrev ut det, men syftet är inte att gå med vinst utan plus minus noll och i slutändan haft roligt. På 2-3 år har jag räknat med en värdeförminskning och omkostnad på ca 500.000 kr som därmed är summorna som behövs dras in.

Jag behöver underlag (intresse) nog att veta att affären kommer gå igenom. Det vore ju dock inte fel att faktiskt gå Plus i slutändan... men inget krav. Dock inte massa minus, vilket är min rädsla delvis då jag är ny inom "branchen" att hyra ut exklusiv sportbil.

Bilen måste även såklart ha en detaljerad körjournal så inte skatteverket får för sig att förmånsbeskatta mig. Det skulle kosta 300kkr per år. Inte intresserad av det. Så min egen "nöjeskörning" vore till och från events där jag visar upp bilen och tillåter provkörningar. That's it... Men det vore nog roligt det med :-)

Kan ju visa bild på bilen jag provkörde igår... har ju en del mersug just nu att ut o gasa lite. Skönt "kick" efter 6k varv.

Ignorera tintinfrillan :-D

http://www.sporthoj.com/stuff/r8/IMAG0040.jpg

2010 Audi Q5 2.0T S-tronic - S-line exteriört / interiört - Sportchassi / Justerbart - 19" (kommer i mars!!!)
Mods på "att göra"-listan: större intercooler, ny turbo, nytt avgassystem och mappning av V-tech såklart! Siktar på ~350hk!
Hoj: Aprilia RSV1000R racehoj (välkittad)
Thorssa
14 juli 2009 ·

GreenGhost skrev:

Thorssa skrev:
Finns redan med betydligt attraktivare bilar: http://www.gr8experience.com/start/index.asp

Betydligt attraktivare bilar är väl fan jävligt tveksamt?
Självklart inget illa om bilarna i sig, galna, men med dom priserna ger jag hellre bort dena här killens "presentidé".
Skummar man igenom ett relativt etablerat företag som det du länka till och jämför priserna med den här killen så ser du nog fort att det är en jävla skillnad.

Jag skulle nog iaf påstå att det är betydligt mer exklusiva bilar de erbjuder. Därmed anser jag att det högre priset är berättigat. En R8 kommer säkert vid några tillfällen att ingå i Audis traditionella Powertour och därmed kommer chansen att få prova en vara ganska stor för de flesta. Chansen att köra t.ex. en Ferrari är däremot endast en dröm för de allra flesta. En R8 är fortfarande bara en väldigt snabb Audi.....alltså samma märke som tillverkar A3, A4 osv. Det kommer aldrig bli lika exklusivt som Ferrari och Lamborghini.

patrik79
14 juli 2009 · 782 Inlägg

Thorssa skrev:

GreenGhost skrev:

Thorssa skrev:
Finns redan med betydligt attraktivare bilar: http://www.gr8experience.com/start/index.asp

Betydligt attraktivare bilar är väl fan jävligt tveksamt?
Självklart inget illa om bilarna i sig, galna, men med dom priserna ger jag hellre bort dena här killens "presentidé".
Skummar man igenom ett relativt etablerat företag som det du länka till och jämför priserna med den här killen så ser du nog fort att det är en jävla skillnad.

Jag skulle nog iaf påstå att det är betydligt mer exklusiva bilar de erbjuder. Därmed anser jag att det högre priset är berättigat. En R8 kommer säkert vid några tillfällen att ingå i Audis traditionella Powertour och därmed kommer chansen att få prova en vara ganska stor för de flesta. Chansen att köra t.ex. en Ferrari är däremot endast en dröm för de allra flesta. En R8 är fortfarande bara en väldigt snabb Audi.....alltså samma märke som tillverkar A3, A4 osv. Det kommer aldrig bli lika exklusivt som Ferrari och Lamborghini.

Jag håller helt klart med om att R8an "bara"  är en riktigt sjukt bra supersportbil med samma emblem som vilken svenssonbil som hellst och tyvärr blir nog kundgruppen ganska begränsad pga det.
Köp en gammal ferrari 348 och hyr ut istället, då skulle jag lätt betala 500kr för 3 varv på banan och någon tusenlapp för ett par timmar och ca:2500:- per dag.

volvoentusiasten
14 juli 2009 · 4 005 Inlägg

Trevlig idé, men det verkar falla lite på försäkringen.

Försäkring för uthyrning är dyrt, de flesta som hyr gör nog det för att köra fort. Och då ökar risken med olyckor (och framförallt) skador eller slitage på bilen.
Går den sönder så att bilen måste lagas så tar ju försäkringsbolaget det men samtidigt får du en ej vinstdrivande tid medans bilen är på verkstaden.

Kan nog finnas en rätt okay intresse för detta iaf!

andreas_gbg_
14 juli 2009 · 1 634 Inlägg

Hade gärna betalat 500kr för att köra några varv. MEN sen kommer det till den där lilla saken som kallas "självrisk", läste på gr8experience att det kostar 12.500kr i självrisk. Plötsligt är det inte lika intressant längre...

Numera Saab 9-5 Aero -00
Sanizz
14 juli 2009 ·

Jag håller med patri79 här. Det är inte vad du vill få ut, men det hade jag satsat på.

Jag som skulle kunna vara en tänkbar kund skulle hellre valt den äldre ferrarin för dom pengarna än en r8 för så mycket mer. Det drar nog till sig fler kunder.

Tänk på att det är inte under ett år utan under 3 månader det är sommar. Och vi har inte kalifoniens väder här heller under hela sommaren så det är mycket pengar man förlorar om man inte får den uthyrd under nån dag pga dåligt väder tex.

mackyfr
15 juli 2009 · 260 Inlägg

Kul idé, go for it!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang