2991
Sök

För stora fälgar!

191 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
Polisen stannade mig på vägen till Elmia. Jag fick blåsa och sen sa han: Sådana stora fälgar får man inte ha! Jaså sa jag, nej de ska vara den storleken som står i reg.beviset säger han då. Snacka om att vara ute och simma :-)

Åttafemti R

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
22 april 2006
Tror nog att han egentligen har rätt
Du får väl inte ha större eller mindre rullomkrets än det som står i regbeviset +- en viss procent som jag inte är riktigt säker på.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 april 2006
snuten hade rätt.....

Billackerare
737 Inlägg
22 april 2006
Hehehe.. ja du. Tyvärr är det som dem ovan säger. Polisen har faktiskt rätt.
Men om dem ska vara så löjliga lär du inte bli den enda att åka dit på det. Jag lovar att om man fick böta för att man har för stora fälgar på bilen och , rent hypotetiskt, polisen skulle bötfälla alla som har för stora fälgar på sina bilar då skulle då sveriges statsskuld vara betald ganska fort.

Tror aldrig att jag har hört någon som har fått en anmärkning av polisen el. besiktningen pga. för stora fälgar.

Du har ju helrätta fälgar iallafall!
I mitt tycke dem snyggaste fälgarna... sitter en uppsättning Radius R6 på min bil också.  smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Butikschef
116 Inlägg
22 april 2006
Vad står det i reg beviset?
Så länge som rullomretsen inte över/understiger 5% av det som står i reg beviset så är det lungt...

215/35 - 19" får du köra med helt utan problem då det står:

215/50 -16
215/55 -16
215/60 -16
205/50 -16
205/55 -16
205/60 -16

Antar att det står ngn av dessa dimensioner står där....

Kika på denna hemsida så ser ni vilket dimension ni måste ha på däcket när ni går upp i tum på fälgarna...

http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu

191 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
Varför säger dem inget om de på besiktningen då? När dem kan klaga på regplåtarna.

Youngblood: Håller med dig. Fick reda på att Radius är helt omöjliga att få tag på till Volvo numera om man inte köpe beg då förstås.
Senast redigerat av Lotec (22 april 2006)

Åttafemti R

Butikschef
116 Inlägg
22 april 2006
Lotec skrev:
Varför säger dem inget om de på besiktningen då? När dem kan klaga på regplåtarna.

Youngblood: Håller med dig. Fick reda på att Radius är helt omöjliga att få tag på till Volvo numera om man inte köpe beg då förstås.

Ingen aning...
Har aldig haft problem hos besiktningen ang för stora fälgar...
Men så länge som det inte aviker +/-5% mot det som står på regbeviset så är du grön...

PÄRLAN TILL SALU!!!! V40 T4R -98 255hk ATM/RC 115000:-
www.x40nordic.com
www.gasa.mer.nu

191 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
Ok tack så mkt för de! Man lär sig ngt nytt varje dag big_smile

Åttafemti R

231 Inlägg
22 april 2006
Faktum är att polisen troligtvis har fel här! Om din bil är enl profilen, dvs en -96:a så omfattas den inte av helbilsgodkännandet som kom runt -98, för då är det storleken på regbeviset som gäller samt alternativa storlekar som tillverkaren godkänner. Brukar stå alternativa storlekar på regbeviset, men i bland kan det saknas... Vad det gäller bilar innan helbilsgodk, så är det +- 5% av rullomkretsen som gäller. Det får i princip vara hur brett som helst så länge det inte sticker utanför skärmkanterna. Sen är det lite olika hur mycket man får ändra offseten (ET) . Tror det är runt 15 mm/axel... Ett annat problem som kan uppstå med att stora fälgar/låg profil är att däcken inte alltid får rätt loadindex... Är inte heller godkänt med lägre hastighetsindex än vad bilen är typad med. Vinterdäck är dock undantagna...

8 156 Inlägg
22 april 2006
Om rullomkretsen förändras så är det väl en risk att hastighetsmätaren visar fel?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

231 Inlägg
22 april 2006
Phaetoon skrev:
Om rullomkretsen förändras så är det väl en risk att hastighetsmätaren visar fel?

Japp, därför är det bara tillåtet att ändra max +/- 5%....

dARKiE
5 031 Inlägg
22 april 2006
DÄCK FRAM!

[img]http://www.geting.se/image.php/däck fram.JPG[/img]

DÄCK BAK!

[img]http://www.geting.se/image.php/däck bak.JPG[/img]

Så om jag har fattat detta rätt.. så har jag fel rullomkrets och min hastighetsmätare mäter fel? hmm ialf på bakdäcken? .... i don´t get it.. snälla svara nån på min fråga och kolla mina bilder på däcken..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

RushRacing.tk
278 Inlägg
22 april 2006
1 tum större fälgar än vad som står i regbeviset får man ha. lagligt. Har du större har polisen rätt att böta dig eller vad de nu blir för straff.. tror att du kan få ombes... Men visst jag anser att de finns värre saker som polisen borde koncentrera sig på än ett par stora fälgar... Men de här ju våran polis så man blir ju inte förvånad...

231 Inlägg
22 april 2006
Gislekillen skrev:
1 tum större fälgar än vad som står i regbeviset får man ha. lagligt. Har du större har polisen rätt att böta dig eller vad de nu blir för straff.. tror att du kan få ombes... Men visst jag anser att de finns värre saker som polisen borde koncentrera sig på än ett par stora fälgar... Men de här ju våran polis så man blir ju inte förvånad...

Var har du fått det ifrån? Jag har på min "andra bil" gått från 185/65-14 till 205/40-17, och det skiljer ingenting i rullomkrets... Helt lagligt enligt både bilprovning och polis, utan att behöva regbesiktiga... Kolla länken några inlägg längre upp. Där finns en omräknare för olika däcksdimensioner samt vad som gäller....

Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (22 april 2006)

RushRacing.tk
278 Inlägg
22 april 2006
9-5 AERO M-06 skrev:
Gislekillen skrev:

Var har du fått det ifrån? Jag har på min "andra bil" gått från 185/65-14 till 205/40-17, och det skiljer ingenting i rullomkrets... Helt lagligt enligt både bilprovning och polis, utan att behöva regbesiktiga... Kolla länken några inlägg längre upp. Där finns en omräknare för olika däcksdimensioner samt vad som gäller....

Jag har läst det i lagtexten... å jag har frågat polis samt bilprovning å dom har sagt 1 tum. Vad bilprovningen å polisen å vad länken säger e inte samma sak... det som e godkänt på bilprovningen kan polisen underkänna... å tvärtom... Blev själv stoppad för att polisen klagade på mina lyktor bak: inte lagligt enligt dom... för mörka..  enligt besiktingen å Ford i sverige: lagligt. Men som sagt: jag skiter i vad man kör på för fälgar. Stora fälgar e snyggt.. Sen att polisen har lite att göra å gillar att jävlas me folk e ju en annan sak...

dARKiE
5 031 Inlägg
22 april 2006
Kan nån svara på min fråga angåenda mina däck på sida: 1. bilder på däcken finns osså..  vill inte bli tagen för fortkörning och bli av med körkort fler ggr.. ialf inte pga rullomkrets på däcken ;/

231 Inlägg
22 april 2006
Darkie skrev:
Kan nån svara på min fråga angåenda mina däck på sida: 1. bilder på däcken finns osså..  vill inte bli tagen för fortkörning och bli av med körkort fler ggr.. ialf inte pga rullomkrets på däcken ;/

1: Dina länkar funkar inte!
2: Det verkar vara många om svaren här!

dARKiE
5 031 Inlägg
22 april 2006
9-5 AERO M-06 skrev:
Darkie skrev:

1. nej såg det nu.. dem funka för 2 minuter sen.. men ialf har 195/65/15 orginal fram/bak.. just nu har jag 235/40/17 fram och 255/40/17 bak..

men fattar inte vad som menas när man får fram svarar på den dära sidan.. är väl trög..

2: den fatta jag inte heller. (skåning) wink

3: det är ju e34 M5 orginal fälgar.. men däck vet jag ej vad dem brukar ha på när det gäller M5. i bredd/profil.. så jag tycker det borde inte vara nån fara? men har ju olika storlek fram/bak det som gör mej osäker?..
Senast redigerat av Darkie (22 april 2006)

231 Inlägg
22 april 2006
Gislekillen skrev:
9-5 AERO M-06 skrev:
Gislekillen skrev:

Jag har läst det i lagtexten... å jag har frågat polis samt bilprovning å dom har sagt 1 tum. Vad bilprovningen å polisen å vad länken säger e inte samma sak... det som e godkänt på bilprovningen kan polisen underkänna... å tvärtom... Blev själv stoppad för att polisen klagade på mina lyktor bak: inte lagligt enligt dom... för mörka..  enligt besiktingen å Ford i sverige: lagligt. Men som sagt: jag skiter i vad man kör på för fälgar. Stora fälgar e snyggt.. Sen att polisen har lite att göra å gillar att jävlas me folk e ju en annan sak...

Helt rätt som du säger! Man kan komma ut från bilprovningen med blankt papper och bli tagen av polisen utanför....  Men det konstiga är att det är samma "Lagtext" som styr både polis och bilprovning ang bilar, nämligen den här: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm  Den ger doch utrymme för tolkningar i vissa punkter... Man får snart printa ut den och ha den med sej i bilen....

231 Inlägg
22 april 2006
Darkie skrev:
9-5 AERO M-06 skrev:
Darkie skrev:

1. nej såg det nu.. dem funka för 2 minuter sen.. men ialf har 195/65/15 orginal fram/bak.. just nu har jag 235/40/17 fram och 255/40/17 bak..

men fattar inte vad som menas när man får fram svarar på den dära sidan.. är väl trög..

2: den fatta jag inte heller. (skåning) wink

Kolla länken: http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp Lägg in dina dimensioner så ser du om det överstger 5% åtminstone.. Sen är det dom andra punkterna som gäller! Loadindex, hastighetsindex. maxtum?... breddning, offset mm och då sist vad polisen tycker!

Sök