2181
Sök

BMW 540iA - FOLKRACE PROJEKT

185 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#21
Rquired skrev:
Tror en 540 kan göra bra ifrån sig i ett race, stark och välbalanserat chassi. Men frågan är om den helt enkelt inte är för stor för folkrace, spelar ingen roll om man har en Ferrari så länge den är för klumpig för att smita mellan konkurrenterna. Gråter inombords jag med, folkrace är under en 540s värdighet wink

Hoppas jag också smile

Får man igång den bra i starterna så ska det nog fungera smile


67 Inlägg
15 juli 2009
#22
låter spännande men som många andra så är jag lite ledsen att se en 540 gå till folkrace sad

Du pratade om att sälja inredning... om du kan sälja "trä" listerna som sitter på insidan på dörrarna och handskfacket osv så är jag väldigt intresserad! hör gärna av dig om du kan tänka dig att sälja dessa lister så kan vi diskutera pris.
Senast redigerat av Pitoya (15 juli 2009)

Mitt e34 projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106088
If you can't love me for who i am, at least love me for my car

185 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#23
Det mesta ur golvet rensat.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709422_o9n2sh.jpg

Blir en hel del saker.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709423_6vum31.jpg

Ratten rensad.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709424_5fphdp.jpg

stötfångare borta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709426_iwro9b.jpg

Ena lampan borta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709428_iw4fxg.jpg

Allt borta som ska bort i fronten (:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709429_0ohg8w.jpg

Huven borta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709430_qf4n1u.jpg

Huven före
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709431_lh4qxh.jpg

Före lättning
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709432_ks1j5h.jpg

Lättad! :)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709433_vks1t9.jpg

Huvfäste i framkant
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709435_5u83y0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/709625_58b3pt.jpg
Huvlås :)
Senast redigerat av Tangen_93 (15 juli 2009)


185 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
#24
super2000 skrev:
bra me delad bakaxel när banan blir som en tvättbräda på gruspartierna smile jämfört me volvon som står o hoppar

Får hoppas vi får bra med tryck på bakhjulen så det får lite fäste också då ska det nog fungera med delad bakaxel smile


185 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#25
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/710929_ifvbcl.jpg
Gårdagens jobb smile Lamphålen igen svetsade


https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/710931_ahstu2.jpg
övrekanten på stötfångaren


https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/710932_z91quf.jpg
Andra delen på stötfångaren


https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/710933_8u6562.jpg
Tredje och sista delen på smile Gasen tog tyvärr slut så jag kunde inte svetsa färdigt allt sad


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2009
#26
Ser lite ut som en mini-E38 när den får "hela lampor" på det viset tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Dunken
18 juli 2009
#27
Noxxer skrev:
Ska bli intressant att se hur 5hp30 lådan orkar frisk växlande mellan 2-3-4 manuellt. Annars passar 530 5vxl låda rakt på med 530 svänghjul och koppling. Du behöver dock chippa om DME boxen så den inte letar efter automat elektroniken.

Varför tror folk att automatlådor går sönder bara för att man växlar dom manuellt?

Enda som dom är lite kinkiga på är värmen som alstras men det är ju bara se till att kylningen fungerar,
och den finns ju redan i automatbilar så det ska ju inte vara nå probs heller.
//Dunken

55 Inlägg
18 juli 2009
#28
Ser bra ut, men har du ingen "grind" i fronten?


185 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#29
Gerling skrev:
Ser bra ut, men har du ingen "grind" i fronten?

Inte som syns ;D


3 714 Inlägg
18 juli 2009
#30
Hmm funderar lite på hur du bygger....

Fronten: Skulle det inte vara bättre att ta bort grillen med och sen sätta nät i typ hela fronten för mera kylning?

Sen kommer den bli väldigt framtung då du har en V8 i fram samt typ inget över bakhjulen, kommer nog inte bli mycket fäste känns det som då bränsletanken inte får vara större än 10 L.
Har du byggt nån folkracebil innan ?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

185 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#31
bollen1986 skrev:
Hmm funderar lite på hur du bygger....

Fronten: Skulle det inte vara bättre att ta bort grillen med och sen sätta nät i typ hela fronten för mera kylning?

Sen kommer den bli väldigt framtung då du har en V8 i fram samt typ inget över bakhjulen, kommer nog inte bli mycket fäste känns det som då bränsletanken inte får vara större än 10 L.
Har du byggt nån folkracebil innan ?

Fronten: Kommer kapa ut ur stötfångaren och sätta nät där, jag bygger den så att den ska se så original ut som möjligt smile

Den v8an är inte överdrivet tung så det ska nog fungera, men det är som du säger med bakänden, den blir jätte lätt. Men det löser vi med att fylla reservhjulsbaljan med betong big_smile

Har varit med och byggt ett trettiotal folkrace bilar så smile För er som inte tror de finns det bilder wink


GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 juli 2009
#32
Alltså min erfarenhet av bemers på en folkracebana... nja dom håller inte måttet, på tok för klena hjulupphängningar... nu har jag licens för folkrace men kör inte pga att bilarna säljs, förstör ju nöjet med det hela, men men brukar dock delta i ett stort gärdesrace på vintern, dom BMWs jag har sett där brukar parkera efter en timmer eller så medans alla 240/740isar rullar år efter år, mycket pga stel axel och rödblockare ;D

Mvh S.Österdahl

hbxservice.com
1 471 Inlägg
18 juli 2009
#33
ska bli kul att se:P

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

756 Inlägg
18 juli 2009
#34
tror nog det här kommer at gå bra:P

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

3 714 Inlägg
18 juli 2009
#35
Tangen_93 skrev:
bollen1986 skrev:
Hmm funderar lite på hur du bygger....

Fronten: Skulle det inte vara bättre att ta bort grillen med och sen sätta nät i typ hela fronten för mera kylning?

Sen kommer den bli väldigt framtung då du har en V8 i fram samt typ inget över bakhjulen, kommer nog inte bli mycket fäste känns det som då bränsletanken inte får vara större än 10 L.
Har du byggt nån folkracebil innan ?

Fronten: Kommer kapa ut ur stötfångaren och sätta nät där, jag bygger den så att den ska se så original ut som möjligt smile

Den v8an är inte överdrivet tung så det ska nog fungera, men det är som du säger med bakänden, den blir jätte lätt. Men det löser vi med att fylla reservhjulsbaljan med betong big_smile

Har varit med och byggt ett trettiotal folkrace bilar så smile För er som inte tror de finns det bilder wink

Ok
Men Dom folkracebilar jag byggt så ska det vara så lätt som möjligt men V8an producerar ju lite mer än en Saab 99motor så då gör det ju inte så mycket med lite extra vikt (själv bygger man just nu en micra med polaren)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

185 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#36
770_EVOLVE skrev:
Alltså min erfarenhet av bemers på en folkracebana... nja dom håller inte måttet, på tok för klena hjulupphängningar... nu har jag licens för folkrace men kör inte pga att bilarna säljs, förstör ju nöjet med det hela, men men brukar dock delta i ett stort gärdesrace på vintern, dom BMWs jag har sett där brukar parkera efter en timmer eller så medans alla 240/740isar rullar år efter år, mycket pga stel axel och rödblockare ;D

Idag var det en Bmw som körde in till en andra plats i seniorernas A-final så helt omöjliga är dom nog inte. Vi får testa och se hur det fungerar big_smile Man kan leva på ljud och volym med denna iaf big_smile


185 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#37
bollen1986 skrev:
Tangen_93 skrev:
bollen1986 skrev:
Hmm funderar lite på hur du bygger....

Fronten: Skulle det inte vara bättre att ta bort grillen med och sen sätta nät i typ hela fronten för mera kylning?

Sen kommer den bli väldigt framtung då du har en V8 i fram samt typ inget över bakhjulen, kommer nog inte bli mycket fäste känns det som då bränsletanken inte får vara större än 10 L.
Har du byggt nån folkracebil innan ?

Fronten: Kommer kapa ut ur stötfångaren och sätta nät där, jag bygger den så att den ska se så original ut som möjligt smile

Den v8an är inte överdrivet tung så det ska nog fungera, men det är som du säger med bakänden, den blir jätte lätt. Men det löser vi med att fylla reservhjulsbaljan med betong big_smile

Har varit med och byggt ett trettiotal folkrace bilar så smile För er som inte tror de finns det bilder wink

Ok
Men Dom folkracebilar jag byggt så ska det vara så lätt som möjligt men V8an producerar ju lite mer än en Saab 99motor så då gör det ju inte så mycket med lite extra vikt (själv bygger man just nu en micra med polaren)

Precis så brukar vi också bygga bilarna annars. själv har jag bara kört framhjulsdrift så tongue
Men det är alltid roligt med udda bygge på folkrace banorna big_smile


395 Inlägg
15 augusti 2009
#38
bollen1986 skrev:
Hmm funderar lite på hur du bygger....

Fronten: Skulle det inte vara bättre att ta bort grillen med och sen sätta nät i typ hela fronten för mera kylning?

Sen kommer den bli väldigt framtung då du har en V8 i fram samt typ inget över bakhjulen, kommer nog inte bli mycket fäste känns det som då bränsletanken inte får vara större än 10 L.
Har du byggt nån folkracebil innan ?

vad jag vet så är bmw 8an lättare än 6orna smile
har inte vägt dom själv men hört/läst det på några ställen


hbxservice.com
1 471 Inlägg
15 augusti 2009
#39
hur gick de för honom i höljes????

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 augusti 2009
#40
Victorduvet skrev:
bollen1986 skrev:
Hmm funderar lite på hur du bygger....

Fronten: Skulle det inte vara bättre att ta bort grillen med och sen sätta nät i typ hela fronten för mera kylning?

Sen kommer den bli väldigt framtung då du har en V8 i fram samt typ inget över bakhjulen, kommer nog inte bli mycket fäste känns det som då bränsletanken inte får vara större än 10 L.
Har du byggt nån folkracebil innan ?

vad jag vet så är bmw 8an lättare än 6orna smile
har inte vägt dom själv men hört/läst det på några ställen

Det beror väl lite på vilka motorer man jämför med, men rent generellt så är förstås V8orna tyngre tongue
Jag tror inte denna kommer bli så framtung, som TS skrev är inte V8an tung i sig. Sedan är viktfördelningen i princip neutral från början, så nånting i aktern för att väga upp den mindre bensintanken så bör han ha en nästan neutral bil.

Men som någon skrev är risken större att denna går sönder, det är en sport(ig) bil och inte en traktor. Lika tålig som gammelvolvos är den inte, men har bara motorn (och bilen i övrigt) varit rätt skött under åren så håller den (nästan?) lika bra. Det stora problemet med Bmw inom folkrace tror jag är att folk är inte beredda att lägga ner pengar på dem, Bmws för dessa summorna är oftast sönderkörd skit så det är kanske inte så konstigt att det inte håller. Volvo är ju tvärt om, du kan få en bes och skattat för 3000:-

Men vi får väl se hur det går, hade inte säljtvångfunnits hade man gärna byggt en bil och kört smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök