Quattrofils URQUATTRO

sirmiro Double-Unicorn Rider
11 augusti 2009 · 2 486 Inlägg

Nikkelilltroll skrev:

Joas_86 skrev:
Njea inte ska värmen vara kvar inne i ett rör eller ? Varför byter man då till större downpipe ? de vet JAG big_smile De är för värmen ska bort så fort som möjligt.

Avgasbanddage har man ju för att de inte ska värma upp bensinledning m,fl så de inte börja brinna t:ex. De har jag till iaf !


//Joas

skälet som ja har förståt de med att ha större downpipe är enligt fysikens lagar att öka gasens flödeshastighet genom att öka volymen på kärlet den rör sej i. optimalt hade vart att hela avgassystemet var koniskt, blir större ju längre bak man kommer= ökande flöde.

om man ser till att det med avgasbandaget hålla värmen borta från allt på utsidan så håller du ju värmen på insidan och har hög temperatur=högt flöde, värme=atomer och molekyler rör sej snabbare, värme= lägre densitet=mindre motstånd.

ja vet tyvär inte hur de ska förklaras på nått bättre sätt utan att skriva en halv fysikbok;)

Nästan rätt.

Hög temp ger mycket riktigt högre fart i systemet, men bara för att atomerna tar mer plats ju varmare de är och trycket blir högre och då ger högre hastigheter.


Så anledningen till en grov downpipe är att få ner tempen nära turbon så mycket som möjligt för att minska mottrycket och underlätta evakuering av avgaser. När det blir varmare ökar mottrycket vilket leder till att turbon får jobbigare att skapa höga laddtryck, samtidigt som avgasröret blir varmare och varmare vilket ger mer mottryck.
Skulle man ha ett 2" rör på en lastbilsturbo skulle det röret bli varmt så in åt h-e och turbon skulle knappt fungera.
Att man sedan har mindre rör bak är för att avgaserna då minskat i temp och då får plats på ett mindre utrymme utan att skapa mottryck.

Om jag förklarat detta vettigt ser alla mottryck och värme som fiender nu. Dessa vill vi få bort, och det fort. Men hastigheten på avgaserna spelar ingen roll alls. Det handlar om att få en viss mängd atomer att ta sig ut smidigt. Och ju kallare det är, desto mindre rör krävs.

Varför har man då avgasbandage?
Jo som jag sagt innan är värmen en fiende. Turbo och downpipe blir varma och värmer då upp motorrummet och då även trycksidan av turbon, ic-rör osv, vilket ger varm luft in i motorn. I varm luft är det färre syreatomer än det är i kall luft (per volymenhet) vilket gör att vi vill ha så kall luft som det går för att få in max syre och få max effekt.
Lindar man då avgasbandage så får man mer värme att stanna i downpipen och får bort det från motorrummet.
Att linda avgasbandage längre har bara fördelen att avgasröret inte värmer delar på bilen, och används med fördel om systemet ska vara väldigt nära saker som är värmekänsliga.

På en sugmotor ska avgasröret ge det motstång som passar motorn bäst, så det är en vetenskap.


Men då ni kör samma storlek och ganska stort hela vägen ska det inte hindra om ni inte matar väldigt mycket effekt. big_smile



Var det en tillräcklig fysikbok? smile
Nej just ja - "densitet = massan / Volymen"

Och sista exemplet - ta en tom plastflaska som är rumstempererad - lägg den i kylen - ta ut den efter 3timmar - Är flaskans volym större eller mindre?
Jämför det med avgaserna på bilen - vid ett visst varvtal är massan i avgaserna konstant, temperaturen beror på trycket som beror på avgasrörets storlek. Mindre rör - högre fart - mer friktion - mer tryck - mer värme. Större rör - lägre fart - mindre motstånd - mindre värme - mer lek innan överhettning. big_smile

Senast redigerat av sirmiro (11 augusti 2009)

Nikkelilltroll Nikkelilltroll
11 augusti 2009 · 180 Inlägg

sirmiro skrev:

Nikkelilltroll skrev:

Joas_86 skrev:
Njea inte ska värmen vara kvar inne i ett rör eller ? Varför byter man då till större downpipe ? de vet JAG big_smile De är för värmen ska bort så fort som möjligt.

Avgasbanddage har man ju för att de inte ska värma upp bensinledning m,fl så de inte börja brinna t:ex. De har jag till iaf !


//Joas

skälet som ja har förståt de med att ha större downpipe är enligt fysikens lagar att öka gasens flödeshastighet genom att öka volymen på kärlet den rör sej i. optimalt hade vart att hela avgassystemet var koniskt, blir större ju längre bak man kommer= ökande flöde.

om man ser till att det med avgasbandaget hålla värmen borta från allt på utsidan så håller du ju värmen på insidan och har hög temperatur=högt flöde, värme=atomer och molekyler rör sej snabbare, värme= lägre densitet=mindre motstånd.

ja vet tyvär inte hur de ska förklaras på nått bättre sätt utan att skriva en halv fysikbok;)

Nästan rätt.

Hög temp ger mycket riktigt högre fart i systemet, men bara för att atomerna tar mer plats ju varmare de är och trycket blir högre och då ger högre hastigheter.


Så anledningen till en grov downpipe är att få ner tempen nära turbon så mycket som möjligt för att minska mottrycket och underlätta evakuering av avgaser. När det blir varmare ökar mottrycket vilket leder till att turbon får jobbigare att skapa höga laddtryck, samtidigt som avgasröret blir varmare och varmare vilket ger mer mottryck.
Skulle man ha ett 2" rör på en lastbilsturbo skulle det röret bli varmt så in åt h-e och turbon skulle knappt fungera.
Att man sedan har mindre rör bak är för att avgaserna då minskat i temp och då får plats på ett mindre utrymme utan att skapa mottryck.

Om jag förklarat detta vettigt ser alla mottryck och värme som fiender nu. Dessa vill vi få bort, och det fort. Men hastigheten på avgaserna spelar ingen roll alls. Det handlar om att få en viss mängd atomer att ta sig ut smidigt. Och ju kallare det är, desto mindre rör krävs.

Varför har man då avgasbandage?
Jo som jag sagt innan är värmen en fiende. Turbo och downpipe blir varma och värmer då upp motorrummet och då även trycksidan av turbon, ic-rör osv, vilket ger varm luft in i motorn. I varm luft är det färre syreatomer än det är i kall luft (per volymenhet) vilket gör att vi vill ha så kall luft som det går för att få in max syre och få max effekt.
Lindar man då avgasbandage så får man mer värme att stanna i downpipen och får bort det från motorrummet.
Att linda avgasbandage längre har bara fördelen att avgasröret inte värmer delar på bilen, och används med fördel om systemet ska vara väldigt nära saker som är värmekänsliga.

På en sugmotor ska avgasröret ge det motstång som passar motorn bäst, så det är en vetenskap.


Men då ni kör samma storlek och ganska stort hela vägen ska det inte hindra om ni inte matar väldigt mycket effekt. big_smile



Var det en tillräcklig fysikbok? smile
Nej just ja - "densitet = massan / Volymen"

Och sista exemplet - ta en tom plastflaska som är rumstempererad - lägg den i kylen - ta ut den efter 3timmar - Är flaskans volym större eller mindre?
Jämför det med avgaserna på bilen - vid ett visst varvtal är massan i avgaserna konstant, temperaturen beror på trycket som beror på avgasrörets storlek. Mindre rör - högre fart - mer friktion - mer tryck - mer värme. Större rör - lägre fart - mindre motstånd - mindre värme - mer lek innan överhettning. big_smile

här var en som läst påtongue
på denna bilen så visade de sej att de verkligen behövdes avgasbandage oavsett vad som e rätt o fel ur flödessynpunkt, la nämligen handen på kardantunneln o höll på att bränna den efter en liten hårdkörning...

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
sirmiro Double-Unicorn Rider
11 augusti 2009 · 2 486 Inlägg

Nikkelilltroll skrev:
här var en som läst påtongue
på denna bilen så visade de sej att de verkligen behövdes avgasbandage oavsett vad som e rätt o fel ur flödessynpunkt, la nämligen handen på kardantunneln o höll på att bränna den efter en liten hårdkörning...

Jag kunde inte somna på lektionerna. wink

I det fallet behövs det helt klart, ingen vill ju bränna sig på saker inne i bilen. Finns viss isolering som tål höga temperaturer ni kan lägga mellan röret och karossen om det får plats för att ytterligare sänka värmen på känsliga ställen, men se då till att det klarar 8-900grader för att inte ta risker. smile

Nikkelilltroll Nikkelilltroll
12 augusti 2009 · 180 Inlägg

blir ju ingen inredning som kan ta eld i bilen sen ändå;P men bra isolering ska de allt finnas:)

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
quattrofil
9 november 2009 · 54 Inlägg

Jag vill dessutom ha värme på slutet då jag ska bygga en kylvätskeinjektor bakom katten som sitter långt bak. Om någon undrar varför så är förklaringen tämligen enkel. Vad händer med bränd kylvätska? Svaret är "Smoke screen".

Men seriöst, nu håller jag på att karva ihop en växelspak av kolfiber. Ni behöver inte oroa er för att projektet avstannat, det är bara lågt tempo.

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...
sirmiro Double-Unicorn Rider
9 november 2009 · 2 486 Inlägg

Ja galna idéer finns det gott om. Smokescreen... big_smile

Joas_86
10 november 2009 ·

En uppdatering kanske skulle vara något ?

Man vill ju se lite galna ider wink



Mvh

oggy_swe utbildad klant
10 november 2009 · 2 197 Inlägg

Håller med. inte ofta man ser dessa audin på forumet:P håll tråden i liv big_smile

Mvh O.Frankeståhl
Snitch Ointresserad.
10 november 2009 · 936 Inlägg

Ojoj! Detta är en bil man måste ha innan man dör. Så grymt fina är dom.

Följer projektet!

Teabag appreciation club.
quattrofil
19 december 2009 · 54 Inlägg

Här kommer en liten film, tycker den låter fint.
http://www.garaget.org/video/120yr9f34q6l

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...
fredriq Olika
19 december 2009 · 907 Inlägg

Jag tvivlar på att katalysatorn kommer att "tända" när den sitter så långt bak, den behöver ca 600 grader för att börja arbeta...

Mvh
Fredrik
quattrofil
28 februari 2010 · 54 Inlägg

fredriq skrev:
Jag tvivlar på att katalysatorn kommer att "tända" när den sitter så långt bak, den behöver ca 600 grader för att börja arbeta...

Systemet är bandagerat hela vägen och tappar inte mycket temp. Katten blir riktigt varm så du behöver inte oroa dej...

För övrigt kan jag upplysa om att det kommer att stå still fram till påsk, då det ska rivas som aldrig förr.

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...
SoNic- Okejbratja
28 februari 2010 · 255 Inlägg

Rivningsarbeten vill man ju också se! hyr in en sån där kines så man får massa bilder nu big_smile
Prenumererad!

BMW 325 e36 (1994)
quattrofil
21 mars 2010 · 54 Inlägg

Jag är ganska duktig fotograf så kineser behöver ej anlitas;)

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...
Nikkelilltroll Nikkelilltroll
23 april 2010 · 180 Inlägg

quattrofil skrev:
Jag är ganska duktig fotograf så kineser behöver ej anlitas;)

vart fan tog bilderna vägen då lillebror????

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
urq
20 september 2010 · 1 Inlägg

Hei!
Flott prosjekt, men har du flere bilder?
Sigurd....smile

Audi urquattro "2.2T 20V" (1991)
quattrofil
25 december 2010 · 54 Inlägg

För er oroliga kan jag meddela att rivningen gick bra. Taket återstår att fixa än så länge.
Senaste tiden har jag pluggat Megasquirt ganska intensivt och känner att jag har ganska bra koll nu.

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...
quattrofil
25 december 2010 · 54 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/89/88422/93506/93506-2160186.jpg
Provmontering av insug och grenrör. Planerna på en brutal tioventilare har lagts på hyllan till förmån för denna topp från en 7A motor. Kammarna lär duga till mer än fem hästar:)

https://www1.garaget.org/archive/89/88422/93506/93506-2160193.jpg
En halvtom kaross.

Senast redigerat av quattrofil (25 december 2010)

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...
quattrofil
19 september 2011 · 54 Inlägg

Lite lätt stillastående för tillfället.

Har haft 4, 5, 6 och 8 cylindrar. Föredrar sex...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang