9000 2.0 "tryckproblem".

PeLa Frågvis
15 juli 2009 · 70 Inlägg

Hallå!
Har ett "konstigt" fel på min bil... -96 SAAB 9000 2.0T APC.

Den går bra tills den ska överladda -vilket den gör, turbon bygger tryck- men luften går inte in i motorn kan man väl lekmässigt säga...

Jag hör ett öööööögghhhh-ljud (kraftigt "luftbyggarljud" och när jag släpper gasen för att bilen inte skjuter framåt utan bara ökar sakta med detta "luftbyggarljud" så pyser pysventilen så in i helvete och dessutom så tror jag att laddluften går tillbaka, insugningsröret från luftburken har "skjutit" lite, en halvcentimeter har den hoppat från turbons fläns ungefär...

Kollat slangarna till APC:n, testat utan APC (öppna slangar alltså), ingen skillnad.

Kan nån ge mig lite tips på vad som kan orsaka detta?
Vad ska jag felsöka?
Tacksam för alla tips, rätt frustrerande det här alltså.sad

Fredrik-79
15 juli 2009 · 2 164 Inlägg

Har du ökat laddet med pys ventil så börja med att plocka bort den.
Sen ska du kolla var de läcker ut så du inte får nått ladd.
Kolla först alla vakum slangar, AVn och alla slangar och rör från turbo compressorn och till insuget.
Kolla även insugs packningen mot toppen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
PeLa Frågvis
15 juli 2009 · 70 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Har du ökat laddet med pys ventil så börja med att plocka bort den.
Sen ska du kolla var de läcker ut så du inte får nått ladd.
Kolla först alla vakum slangar, AVn och alla slangar och rör från turbo compressorn och till insuget.
Kolla även insugs packningen mot toppen.

MVH

F

Ingen konstig pysventil, inga konstigheter alls moddat på bilen, den bara sluta ta imot laddluften...som turbon fortfarande bygger upp utan problem...
Verkar inte läcka laddluft någonstans, det hade jag ju hört?
Bilen accar som den ska om jag trycker (väldigt) sakta på gasen, om jag därimot trycken plattan på mattan så "bromsas" bilen och trycket stannar typ i IC:n eller nåt...
Verkar vara mer en givare som gett sig, men vilken isf?

ZonaX Svetsare
15 juli 2009 · 3 150 Inlägg

PeLa skrev:

Fredrik-79 skrev:
Har du ökat laddet med pys ventil så börja med att plocka bort den.
Sen ska du kolla var de läcker ut så du inte får nått ladd.
Kolla först alla vakum slangar, AVn och alla slangar och rör från turbo compressorn och till insuget.
Kolla även insugs packningen mot toppen.

MVH

F

Ingen konstig pysventil, inga konstigheter alls moddat på bilen, den bara sluta ta imot laddluften...som turbon fortfarande bygger upp utan problem...
Verkar inte läcka laddluft någonstans, det hade jag ju hört?
Bilen accar som den ska om jag trycker (väldigt) sakta på gasen, om jag därimot trycken plattan på mattan så "bromsas" bilen och trycket stannar typ i IC:n eller nåt...
Verkar vara mer en givare som gett sig, men vilken isf?

Du menar alltså att om du accar sakta så går den OK men så fort du ger kaffet så bluddrar den/går inte alls?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
PeLa Frågvis
15 juli 2009 · 70 Inlägg

ZonaX skrev:

PeLa skrev:

Fredrik-79 skrev:
Har du ökat laddet med pys ventil så börja med att plocka bort den.
Sen ska du kolla var de läcker ut så du inte får nått ladd.
Kolla först alla vakum slangar, AVn och alla slangar och rör från turbo compressorn och till insuget.
Kolla även insugs packningen mot toppen.

MVH

F

Ingen konstig pysventil, inga konstigheter alls moddat på bilen, den bara sluta ta imot laddluften...som turbon fortfarande bygger upp utan problem...
Verkar inte läcka laddluft någonstans, det hade jag ju hört?
Bilen accar som den ska om jag trycker (väldigt) sakta på gasen, om jag därimot trycken plattan på mattan så "bromsas" bilen och trycket stannar typ i IC:n eller nåt...
Verkar vara mer en givare som gett sig, men vilken isf?

Du menar alltså att om du accar sakta så går den OK men så fort du ger kaffet så bluddrar den/går inte alls?

Exakt så ja, accar jag försiktigt så blir det ett mindre "böööh"-ljud i rören och motorn accar sakterliga upp till fullvarv om jag så önskar...
Trycka halvgas och mer ger bara "böööh-ljudet" och släpper jag på gasen just då så får jag en sjuhelvetes pysning, t.o.m. från turbons sugsida misstänker jag då luftrenarens plaströr släppt en halv cm från flänsen på turbon...
Hm, kanske ett skatbo vid insuget?big_smileroll

ZonaX Svetsare
15 juli 2009 · 3 150 Inlägg

PeLa skrev:

ZonaX skrev:

PeLa skrev:

Ingen konstig pysventil, inga konstigheter alls moddat på bilen, den bara sluta ta imot laddluften...som turbon fortfarande bygger upp utan problem...
Verkar inte läcka laddluft någonstans, det hade jag ju hört?
Bilen accar som den ska om jag trycker (väldigt) sakta på gasen, om jag därimot trycken plattan på mattan så "bromsas" bilen och trycket stannar typ i IC:n eller nåt...
Verkar vara mer en givare som gett sig, men vilken isf?

Du menar alltså att om du accar sakta så går den OK men så fort du ger kaffet så bluddrar den/går inte alls?

Exakt så ja, accar jag försiktigt så blir det ett mindre "böööh"-ljud i rören och motorn accar sakterliga upp till fullvarv om jag så önskar...
Trycka halvgas och mer ger bara "böööh-ljudet" och släpper jag på gasen just då så får jag en sjuhelvetes pysning, t.o.m. från turbons sugsida misstänker jag då luftrenarens plaströr släppt en halv cm från flänsen på turbon...
Hm, kanske ett skatbo vid insuget?big_smileroll

Haha...  Låter som att du har ett sjuhelvetes laddtryck fast på fel sida turbon  lol  roll


Ang. att den bluddrar så hade jag exakt samma symptom på min saab när jag testade ett bränslechip - Den gick OK (DÅLIGT!) när man gasade sakta sen så fort man trampade fullt så hände absolut nada, den kanske t.o.m. "bromsades" och va helt jävla effektlös, lät förövrigt som att han chippade (tongue) efter andan.  Dock försvann ju detta när chippet togs ut (tror fortfarande att bilfan är alergisk mot chip  sad

Ljudet kan jämföras med en putande mun som suger inåt mot en fullt öppen mun som suger in (testa) (det förstnämnda är ju normalast).

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
ZonaX Svetsare
15 juli 2009 · 3 150 Inlägg

Förresten har du kännt på gasspjället?  Kanske hänger sig vid fullgas och du får inte in nån luft i motorn och du "spränger" tryckrören, dock verkar ju ditt problem ligga på "fel" sida turbon.  Men kolla spjället ifall ifall  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
PeLa Frågvis
16 juli 2009 · 70 Inlägg

ZonaX skrev:
Förresten har du kännt på gasspjället?  Kanske hänger sig vid fullgas och du får inte in nån luft i motorn och du "spränger" tryckrören, dock verkar ju ditt problem ligga på "fel" sida turbon.  Men kolla spjället ifall ifall  smile

Kollade spjället idag, sitter som det ska...
Blir ganska så frustrerad på detta nu... hmm

engolf
16 juli 2009 · 3 235 Inlägg

Inga slangar som viker sig och blockerar laddet?

Garfield
17 juli 2009 · 1 019 Inlägg

PeLa>Kontrollera att vakuumslangen från insuget till avlastningsventilen är hel och sitter där den ska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang