Långtidsprojekt Volvo PV544 -65

År 2003 drog jag hem en gammal PV som minst sagt sett sina bästa dagar. Relativt rostig och långt ifrån komplett. Massvis med dålig plåt byttes, och ganska snabbt beslutades att det inte var någon bil som var lönt att originalrenovera. Så lite improvisation kördes, dels för att få en körmässigt modernare bil, dels för att fylla ut där delar saknades. Axlarna togs från 140 fram och 240 bak. Motorn blev en B21, inte det roligaste men öppnar ju upp för trevligare alternativ sedan, och nu lutar det åt en kompressormatad Volvo B23. Givetvis blev det då även bromsservo (140) och hängande pedaler (Mercedes). Styrningen byttes mot en kuggstång från Opel vars rörelser överförs från ratten via Volvo 740 knutar. Givetvis är det mesta totalrenoverat med nya bussningar etc. Utvändigt är tanken lite gammalt och busigt stuk. Det innebär röda plåtfälgar (breddade till 5" fram och 7" bak), whitewalldäck, flamlackering, lite rensad inredning m.m.
  • 100 Följare
  • 148 429 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 maj 2016
Knugcab
22 maj 2010 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-21002.jpg
Lite grund på passagerardörren...inte den mest nödvändiga updaten men jag är väl inte helt 100% på att det kommer hända så mycket på ett par dagar nu så kastar upp den så att det inte blir bortglömt...bara sätta igång och spackla nu...uäääh.  :p

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
26 maj 2010 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-23003.jpg
Städade ur garaget så det ens skulle gå att VISTAS där utan att må illa...tja, fick rulla ut bilen som synes, så även om det inte har med tråden att göra så tänkte jag lyxa till det med en helbild på bilen utomhus...för vilken gång i ordningen?  :twisted: Jaja, det inspirerar en själv att se sådant i alla fall.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-26002.jpg
Och här är ett bevis på att jag tydligen haft den här bilen alldeles för länge.
Har ju inte haft några bra krängningshämmarstag till 140 liggandes...
Dyra som fan att köpa i förhållande till hur lite grejer man får också...  :evil:
Och för långa.

Så tanken har varit att svarva sig nya grejer...men mer inspirerande jobb än så finns ju... Inte tungt eller svårt, bara oerhört gäspningsframkallande.
Tills jag gick och kollade på en PV-framvagn som låg bakom lagårn...ÖÖÖH, de stagen har ju sisådär alldeles perfekt längd....  :?

Så nu har jag i alla fall krängaren på plats efter bara tre år...  :roll:
När de uppenbara grejerna går en förbi så har man hållt på för länge.
Det är inte första gången något sådant här händer på den här bilen...fasen, jag måste satsa på att bli klar någon gång.

Givetvis ska de avrostas och målas...det är bara testmontering.

Innan ni klagar på styrstaget, det är bara provisoriskt...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-26004.jpg
Dock gjorde jag en liten tankemiss och beställde bara krängningshämmarbussningar till ENA sidan... men vad fasen...byta de här? Nää, de är ju perfekta!  lol

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/2010-05-26003.jpg
Har man sett det här förr? STÖN!

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
22 juni 2010 · 1 479 Inlägg

Haha, kan säga dig att jag har faktiskt en dörr som är ännu värre spacklad... roll men vilken säger jag inte cool

Är så fascinerad av det otroliga karossjobbet du gjort så hoppas nästan att du lägger i en trimmad B18/B20 istället för B23, är ju skillnad på effekt såklart, men grejjen försvinner ju med en PV cool

Och mer uppdatering vill man se, hade missat att du uppdaterat förra månaden, så nu när tiden gått vill man se mer smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Knugcab
22 juni 2010 · 5 111 Inlägg

Blir ingen B20

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
29 juni 2010 · 5 111 Inlägg

Inte min dag igår...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0611.jpg
Så här gör man på traktorn när fettkoppen ramlar loss...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0612.jpg
På bilen passar tyvärr inte den vackra modellen så då får man recycla en gammal...
Ska dra hela historien.

Har haft problem med att hjulbultarna snurrat inne i navet, de har helt enkelt varit riktigt dåliga, så jag köpte allihop nya.
Allihop utom två då, eftersom dessa köptes nya för några år sedan, har för mig de kostade 12:- styck eller någonting sådant. Obetydlig summa i alla fall.

Beställer därför 8 stycken på Volvo, tänker inte mer på det.

När jag ska lösa ut dem SÅ GÅR DE PÅ ETT PRIS AV SEXTIOTRE KRONOR STYCK! :evil: Det är väl det som menas med Nice price förstås... Jag blir mer än måttligt less måste jag säga. Snacka om inflation sedan 2004...

Nåja, har beställt dem, behöver dem, så bara ta emot, hala fram slantarna och gå hem. :evil:

Man tänker ju som att när det gäller rätt så ordinära saker så är det bara att gå in på Volvo, betala skäligt pris där man slipper frakt etc. och få grejerna i handen.

Tyvärr så är det inte alls sanningen. Det dröjer veckovis innan man får dem ibland och priserna börjar vara uppåt väggarna. Hädanefter ska jag höra med de som handlar med äldre volvodelar om varenda pinal innan jag ens går in på Volvo. Då må jag väl skita i om det kallas "original" eller inte...ja, jag vet att jag kommer få mycket spott och spe för det uttalandet, men jag TYCKER det finns en gräns.  :roll:

Nåja, trycker ut de gamla hjulbultarna med tummen, pressar i de nya med att dra i skruvstycket så det smakar bajs i munnen och, nja, ni vet det där.  lol

Nytt lager hade jag ju till båda sidorna.

Tills det ska i.

Då visar det sig att det ena hjullagret är till 67-80 och det ena till 81-93... Och givetvis är satsen till 81-93 den som är mest komplett, med ny fettkopp och allt. lol Och inte ens DEN passar mellan modellerna! :evil: Vilket jag märker när den är full med fett...

Det ÄR roligt nästan jämt! big_smile

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0613.jpg
Så kom ju ett sådant där inbromsningsok på plats också... Och som ni ser kostade jag på skivan lite färg. Fråga mig inte varför för snyggt blir det ju inte, bromsar man ett par gånger brinner det upp och ingen kommer ju se hur det ser ut för att det är en fälg ivägen...men jag har inte börjat bygga på den här bilen för att jag har sjusärdeles höga poäng på IQ-test så...

Till dylika inbromsningsok skall man begagna sig av någonting som kallas inbromsningsbelägg. Mitt teflonminne hade för sig idéer som att det låg sådana i en låda tillverkad av aluminiumplåt någonstans under pullmaxen.

Och visst hade jag rätt.

Där låg den.

Kartongen märkt "VOLVO 140, 240 FRAM MED ATE BROMSSYSTEM"

Vänta nu...

ATE? Mig veterligen är det här GIRLING ok så fråga mig inte vad jag tänkte med. Satt nog och rökte en mix av gamla kyrkfönster och torkade melonskal när jag ropade in dem på Tradera...

Så att göra den här sidan komplett kan jag nog glömma till dess att jag skaffat rätt grejer.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0614.jpg

HM, kanske man skulle...  lol

...eller NEJ, jag gissar att HAR man inte breddade skärmar så FÅR man det när man svängt några gånger. Alternativt så får man styrstag med racekrökning. Vem vet?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
dadde
30 juni 2010 · 2 164 Inlägg

ser fin fint ut! big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"
FKnutsson
30 juni 2010 · 1 051 Inlägg

Nice projekt big_smile E de bara jag som tycks se en kompressor uppe påå motorn? yikes

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
PlatinumRacing
30 juni 2010 · 597 Inlägg

Eleanor-Mannen skrev:
E de bara jag som tycks se en kompressor uppe påå motorn? yikes

Även jag ser något som kan liknas vid en kompressor

Knugcab
30 juni 2010 · 5 111 Inlägg

Det var värst vilken hökblick ni två hade då. Ni har vunnit var sin grön smörgås som luktar illa. Erhålles mot avhämtning.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
4 juli 2010 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0617.jpg
Bromsklossar och monteringssats införskaffade...
Inte varje dag man köper reservdelar till Lotus.  wink
Kan jag kanske säga att jag har Lotusbromsar nu?  lol

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0618.jpg
Såja, nu var allt i sin ordning igen...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0619.jpg
Hmmmm....rejsig centrumkåpa? lol

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0620.jpg
Undrar vad jag kan ha sysslat med...inte har man då glott på Warzawakonserten i alla fall...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0621.jpg
...nee, däremot satt nya hjulbultar på andra sidan också.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0622.jpg
Och blaskat på lite färg...skitsnyggt....NEJ!
Nåja, det är inte nån utställningsbil så funktion före form som med allt annat...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0623.jpg
Sådär ja, nu går det teoretiskt sett även att ställa sig på bromspedalen en vacker dag...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0624.jpg
Hade en filterhållare från 240 GLE -83 liggandes... Och även om man ska köra fuggespis till att börja med så är det ju bättre med ett rejält filter från en insprutningsbil än med de där små mackfiltren. Då det är ett både vanligt och tillräckligt stort filter så fick det duga.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0625.jpg
Lite diskretare i svart än i galv bara...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0626.jpg
Satte det under golvet först men nä...blev inte nöjd då det kändes väldigt oskyddat där.
Nu sitter det ovanför bakaxeln i stället, fortfarande lätt med filterbyte med den skillnaden att det nu är så skyddat som det går.
Tog tyvärr ingen bild... Kanske lika bra för det är inte helt enkelt att se nåt...  lol

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0627.jpg
Vill inte skryta...men nog är det allt LITE kul med en PV som ser ut så här undertill?  lol

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
4 juli 2010 · 1 479 Inlägg

Skymtade jag den klassiska hammarlacken på bromsskivan? wink Själv körde man den traditionella Hagmans rostskyddsprimer och någon 1k svart metallfärg, som tar god tid på sig att torka om man lägger tjocka lager som jag gärna gör lol

Håller med dig om att det är kul när tillochmed underredet är fint big_smile Synd bara att få ser det, är ju besiktningen och de man kör över wink

Senast redigerat av Volvo1968 (4 juli 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Knugcab
4 juli 2010 · 5 111 Inlägg

Njä, är nån gjutjärnsgrå värmefärg. Värmetålighet kan ju vara bra om inte annat.... Men mest gillar jag färgen. Knallrött och sånt kan de som åker 740-epor med kjolpaket få syssla med. tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
4 juli 2010 · 1 479 Inlägg

Nu ska vi inte snacka skit om mina bromsok och sportfjädersats wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Knugcab
4 juli 2010 · 5 111 Inlägg

Jo, det ska vi.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
7 juli 2010 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0628.jpg
Svetsade och grundade framfälgen igår...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0629.jpg
Bredvid en original PV-fälg...ingen kan väl påstå att det blev fulare?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0630.jpg
Var tvungen lägga på däck och kolla...det blir ju rätt bra det här...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0631.jpg
Med lite distans till det hela...jepp jepp, perfekt till en framfälg, nu hade man bara behövt en till Saabfälg att slakta för banan...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
10 juli 2010 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0632.jpg
Fler phetingrimz från Saab 99 inhandlade från det exklusiva stället bilskroten.....  :badgrin: IT'S SLAUGHTER TIME!

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0636.jpg
Hejdå fula Saabfälg, ingen kommer sakna dig...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0637.jpg
Ligg där och skäms ditt fula fälgcentrum över att ha tillbringat dina första 32 år på en Saab 99 för nu ska din kompis fälgbanan få sitta på en häftigare bil!  :badgrin:

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0638.jpg
Delarna blästrade och klara till att bli en till framfälg...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0639.jpg
Sådärja. smile Den extra bredden märks inte så mycket på bild men det blir klart trevligare på bilen.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0640.jpg
Hejdå fula fejkekerfälg med borttappad fejkekernavkapsel, ingen kommer sakna dig heller!

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0642.jpg
Då var centrum ute från den men mer orkade jag inte den här kvällen.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0643.jpg
Lade på däcket från fejkekerfälgen på den färdiga bakfälgen.... Första gången jag provar den med däck på bilen och se, det blev ju alldeles prima rent breddmässigt. Följer hjulhuset riktigt bra också, men kommer kanske gå upp till 70-profil (65 på detta), tvivlar att det blir någon nackdel... Får väl höja upp arslet lite om inte annat tongue

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0646.jpg
Bakfälgen med ring och kapsel.... Ser ju riktigt bra ut det här (ja, om man får dit lite färg och jag använder de splitternya kapslar jag har på hyllan, givetvis!).

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0648.jpg
Och fram... Riktigt bra det här... Om man tänker bort vinterdäcket från Torbjörn Fälldins tid så klart!  :badgrin:

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
FKnutsson
13 juli 2010 · 1 051 Inlägg

E de bara jag eller sitter där en kompressor på din motor? ;o Ser ut som en mysig kompressor, vet inte avd de e smile

Toyota Supra Ma70 "2JZ GT45" (1990)
MR_Smart
13 juli 2010 · 1 290 Inlägg

Eleanor-Mannen skrev:
E de bara jag eller sitter där en kompressor på din motor? ;o Ser ut som en mysig kompressor, vet inte avd de e smile

Det är bara du... och ett par till som observerat det.... Är det bara jag som observerat att bilbyggaren själv har skrivit att det ska sitta en Eaton på den? wink

Senast redigerat av Exsicco (13 juli 2010)

Knugcab
11 augusti 2010 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0649.jpg
Var och rensade en skönhet...  lol

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0651.jpg
...så nu har man kanske lite fräschare maskineri. tongue Går åtminstone runt så i bästa fall är den väl rätt räddningsbar.  :roll:

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0682.jpg
Vattenpump från 300-serien med B19 införskaffad. Verkar kunna spara en hel del plats, 240-pumpen är i längsta laget. Har jag tur så är även den lilla skillnaden i vinkel på anslutningen till min fördel! smile Nåt dög visst de där haschkartongerna till... Då skulle man bara haft en remskiva också, men man tycker ju att den nöts ju inte så någonstans borde det väl finnas en skrotad 300-bil att ta ifrån... Annars får man väl ställa sig vid svarven...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
13 augusti 2010 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0715.jpg
Hmmm, en Ford LTD som står utan låskolvar, varför?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0716.jpg
Jo, det fanns dessa praktiska plastbussningar med låsbleck i dem... Så nu har man det problemet löst i dörrlåsen.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0717.jpg
Så nu ser det ut så här, Opel Ascona C centrallåsmotor i botten på dörren, ett ombockat stag från innerhandtaget till Opel Omega A...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0718.jpg
...som sitter i bearclawlåset med plastbussningen från LTDn... Snacka om ett jävla hopplock. Men det fungerar... Dock kommer man nog få sätta en extra returfjäder till låset ändå...det gick lite för tungt med bussningen på plats.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang