5678
Sök

Är en (modern) bil slut vid 30 000 mil?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
19 juli 2009
#81
OverBoosted skrev:
TenZer skrev:
steifan skrev:
Har inte alla Mercedes 30 års rostskyddsgaranti? Eller "garanti" wink

Vad är det för mening med en garanti som enbart gäller om bilen stått på museum med 10-20 personer som ser till att bilen är i toppskick 24/7?

Detta är det mest ironiska jag läst på länge.. 2saab ägare och den andra kör en 9000 snackar om rost på merca... ok jag kan köpa att en kille som äger 9-3 06 inte gillar rost men när en 9000ägare kommer o snackar om rost... ja jag finner inte ord..

Btw! hur går det med 3pack växellådor? finns de några kvar på skroten?

hahahahahahahahahahahahahahaha lol




ha....

Har alltid haft Saab i familjen, varav flera 9000 (alla med turbo och flera trimmade). Ingen av dom har varit någon direkt lågmilare vid försäljning och har ALDRIG varit med om en rasad låda (bör kanske påpeka att jag inte är allt för varsam mot lådan).

På våra bilar har rost inte varit något större problem. Min som snart gått 36 000mil har det börjat bubbla LITE på bakluckan och EN dörr har rostproblem...

Har sett fler nya sönderrostade mercor än Saabar

Gammla Mercor är grymmt fina bilar men en ny skulle jag inte villja ha


OverBoosted skrev:
den rostigaste c-klass jag har sett var en polsk reggad som stod parkerad i en sandhög vid ett vägarbete.. klinga ganska snabbt varför den var sönder rostad... men hur kan en c-klass bli sönder rostad om den varit välskött o stott i värmegarage hur kan ens en bil va söderrostad i rena rama teorin med dom omständigheterna? Jag förstår inte.......... källa?

Såg bara för någon dag sedan en riktigt skräckmerca (rostig som jag vet inte vad) det var en Cklass kombi (svenskreggad) på Lidingö
Senast redigerat av TenZer (19 juli 2009)

Rock'n Roll

1 339 Inlägg
19 juli 2009
#83
OverBoosted skrev:
Volvo740an skrev:
OverBoosted skrev:

har du sett bagage luckan på volvo 850 nångång?

Jodå visst har jag de, fast jag har helt ärligt inte sett att dom har varit så farliga med rosten?


Gillar å andra sidan inte 850 de minsta heller


En liten jämförelse bara har redan dragit detta ngn gång här, 740 från 88 som jag har och en Mercedes C220 från 94. Båda bilarna väl omhändertagna och mershan har gått MINDRE och båda har stått i garage osv osv. Mercan har rost överallt på karossen medans Volvon endast har jättelite på båda bakskärmarna....Och jag är petig.

Det kan jag inte förstå då jag sett tok många rostfria c-klass som gått 20k+ mil och varit helt random omskötta. BÅDE volco och c-klas som stått i värme garage o välskötta borde vara i toppskick?! den rostigaste c-klass jag har sett var en polsk reggad som stod parkerad i en sandhög vid ett vägarbete.. klinga ganska snabbt varför den var sönder rostad... men hur kan en c-klass bli sönder rostad om den varit välskött o stott i värmegarage hur kan ens en bil va söderrostad i rena rama teorin med dom omständigheterna? Jag förstår inte.......... källa?

Jag har inte sett en enda rostfri möjligvis en...Och källan är bilarna som står på min uppfart...Att Mercedes rostar som satan är ju ren fakta tyvär


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
19 juli 2009
#84
nå väl back to topic.


Bmw osv..

1 634 Inlägg
19 juli 2009
#85
Känner en med Saab -05 som hjullager och bromsskivor är slut på, även en med V70 -06 som också fått byta hjullager och skivor. Dessa bilarna har inte gått överdrivet långt, men vet tyvärr inte exakt.

Känns som att man skall hålla sig till bilar ifrån mitten eller slutet på 90-talet om man tänkte behålla bilen några år wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

715 Inlägg
19 juli 2009
#86
min bil har gått lite över 27000mil och den är slö, klarar ju inte backar i femman eller jo om jag ger fullgas innan sådär tio meter också hålla fullgas genom hela backen också rostar den. Körs kanske 90mil= oljepåfyllnig hehe tur man kör lidlolja som är lite billigare big_smile Jag körde faktist om en lastbil i backe en gång och då valde jag trean och i den växlen så är det inga problem att dra upp han i 110 går lite till tillochmed men tittar på man blocket så tycker jag itne där är många escortar över 25000mil. ska tillägas att han inte är servad på över ett år förutom oljebyte, oljfiltersbyte och växellådsoljapåfyllning i feburari också rost kan delvis bero på att den inte är tvättad på de närmsta tre åren

1 339 Inlägg
19 juli 2009
#87
mulleina skrev:
min bil har gått lite över 27000mil och den är slö, klarar ju inte backar i femman eller jo om jag ger fullgas innan sådär tio meter också hålla fullgas genom hela backen också rostar den. Körs kanske 90mil= oljepåfyllnig hehe tur man kör lidlolja som är lite billigare big_smile Jag körde faktist om en lastbil i backe en gång och då valde jag trean och i den växlen så är det inga problem att dra upp han i 110 går lite till tillochmed men tittar på man blocket så tycker jag itne där är många escortar över 25000mil. ska tillägas att han inte är servad på över ett år förutom oljebyte, oljfiltersbyte och växellådsoljapåfyllning i feburari också rost kan delvis bero på att den inte är tvättad på de närmsta tre åren

fullgas i backar? dags att serva den kanske? big_smile


90 Inlägg
19 juli 2009
#88
OverBoosted skrev:
Turbo_danne2 skrev:
En Mercedes hinner ju rosta bort innan den slagit om till 20.000 mil tongue

*sätter 100kr på att ja hittar mer rost på din bil än min* du är välkommen vilken dag o tid du vill för inspektion

Vi kan träffas om du vill det , å andra sidan så kanske du missa smileyn bakom inlägget.

Ta inte allt så jävla allvarligt.

Att äldre Saabar har dåliga växellådor är känt , att nyare mercedes rostar är också känt , dock handlar det i båda fallen hur mycket man vårdar sin bil...

4 682 Inlägg
19 juli 2009
#89
beror ju naturligtvis på vilken bil man tar..

2 982 Inlägg
19 juli 2009
#90
Turbo_danne2 skrev:
OverBoosted skrev:
Turbo_danne2 skrev:
En Mercedes hinner ju rosta bort innan den slagit om till 20.000 mil tongue

*sätter 100kr på att ja hittar mer rost på din bil än min* du är välkommen vilken dag o tid du vill för inspektion

Vi kan träffas om du vill det , å andra sidan så kanske du missa smileyn bakom inlägget.

Ta inte allt så jävla allvarligt.

Att äldre Saabar har dåliga växellådor är känt , att nyare mercedes rostar är också känt , dock handlar det i båda fallen hur mycket man vårdar sin bil...

ALLA bilar ROSTAR. vissa mer , andra mindre.
vissa vid 7000mil , andra vid 19000mil. oavsett bilmärke.
du kan hitta en merca som rullat 16000mil utan en enda rostfläck men du kan även hitta en som rullat 9000 med rost. som sagt det är väldigt olika. sen verkar ni snacka väldigt mycket OFFTOPIC. detta kan ni ta mellan varandra. använd PM funktionen, den fungerar kanon vid OT.

håll er till topic.


715 Inlägg
19 juli 2009
#91
Volvo740an skrev:
mulleina skrev:
min bil har gått lite över 27000mil och den är slö, klarar ju inte backar i femman eller jo om jag ger fullgas innan sådär tio meter också hålla fullgas genom hela backen också rostar den. Körs kanske 90mil= oljepåfyllnig hehe tur man kör lidlolja som är lite billigare big_smile Jag körde faktist om en lastbil i backe en gång och då valde jag trean och i den växlen så är det inga problem att dra upp han i 110 går lite till tillochmed men tittar på man blocket så tycker jag itne där är många escortar över 25000mil. ska tillägas att han inte är servad på över ett år förutom oljebyte, oljfiltersbyte och växellådsoljapåfyllning i feburari också rost kan delvis bero på att den inte är tvättad på de närmsta tre åren

fullgas i backar? dags att serva den kanske? big_smile

hehe ja nog motortvätt också så man kan se vart den läcker olja men vadå orka serva. Kanske pinsamt att min mammas 745 med förgasare är piggare och den har gått 38000 mil om vi ska vara ontopic men som sagt den är ju innan 90talet

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
19 juli 2009
#92
andreas_gbg_ skrev:
Känner en med Saab -05 som hjullager och bromsskivor är slut på, även en med V70 -06 som också fått byta hjullager och skivor. Dessa bilarna har inte gått överdrivet långt, men vet tyvärr inte exakt.

Känns som att man skall hålla sig till bilar ifrån mitten eller slutet på 90-talet om man tänkte behålla bilen några år wink

Det där var det dummaste jag hört på bra länge... det är väl mycket välkänt att bromskivor och hjullager är förbrukningsvara. Visst ett hjullager SKA hålla ett bra tag tycker jag... men bromskivor... fan det byts ju säkert en 2-3 ggr på 30k mil...

Eller anser du att bil är sönder när, beläggen är nerslitna, motoroljan behöver fyllas/bytas, eller när bensinen är slut?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

309 Inlägg
19 juli 2009
#93
mulleina skrev:
min bil har gått lite över 27000mil och den är slö, klarar ju inte backar i femman eller jo om jag ger fullgas innan sådär tio meter också hålla fullgas genom hela backen också rostar den. Körs kanske 90mil= oljepåfyllnig hehe tur man kör lidlolja som är lite billigare big_smile Jag körde faktist om en lastbil i backe en gång och då valde jag trean och i den växlen så är det inga problem att dra upp han i 110 går lite till tillochmed men tittar på man blocket så tycker jag itne där är många escortar över 25000mil. ska tillägas att han inte är servad på över ett år förutom oljebyte, oljfiltersbyte och växellådsoljapåfyllning i feburari också rost kan delvis bero på att den inte är tvättad på de närmsta tre åren

Vad kör du för bil du ?!

Att köra turbo är beroendeframkallande...

309 Inlägg
19 juli 2009
#94
Volvo är för första gången inte inblandat i en pajkastartråd tongue ... Sorry för OT

Att köra turbo är beroendeframkallande...

huh?
10 427 Inlägg
20 juli 2009
#95
Kan man påstå att modernare bilar kan vara sämre ihopskruvade från början pga hög beläggning?

Det tror jag, även om kraven säkert har ökat på monteringen. Antagligen inte omöjligt att det kan
förekomma en del fulmeck (tex för höga vridmoment på vissa komponenter osv) ute i verkstäderna.


Bilmekaniker
274 Inlägg
20 juli 2009
#96
Volvo740an skrev:
Köper du en ny Mercedes får du sälja den efter kanske 5-6 år om du inte vill lacka om den alternativt förlora jättemkt andrahandsvärde. Ungefär så länge dom klarar innan det börjar bubbla lite här och var.

alla mercedes är mer rostskyddade och galvade sen 2004 wink

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
20 juli 2009
#97
Jag sitter och funderar lite efter att ha läst vad folk skriver om att gamla bilar rullar på längre än nya och man måste byta ditt och datt på nya bilar osv.

Men kan någon säga en enda bil som rullat över 30 000mil och INTE haft en 2a? För varje 2a innebär att en reparation krävts.
Ta då en 240 från 70talet. Den har -troligen- haft någon 2a minst varannat år i ca 30år (från 10års ålder och framåt). Detta  gör att avgassystemet är bytt 2-3gånger, bromsarna är bytta eller totalrenoverade ca 2-3gånger, bussningar är troligen bytta liksom dämpare osv. Men ja, motorn kan gå med samma kolvringar som när den var ny.
På en "ny" bil så är det kanske andra saker som slits ut, men med samma omvårdnad så håller de troligen lika länge, om inte längre. Dock går det inte längre att göra som förr med allt, utan man behöver kunna el och data bättre än förr samtidigt som det är lite krångligare att byta slitagedelar som startmotorns drev. Det finns fler slangar i dagens motorer, och dessa får givetvis inte läcka. Se gamla V8or så finns 2kylarslangar och bensinslang.

Så vad håller längst? Jag tror det är bilen som får bäst omvårdnad i form av service.


4 001 Inlägg
20 juli 2009
#98
Det mesta handlar om toleranser & antal rörliga delar och hur konstruktionen är uppbyggd ifrån början.
En gammal 240 med den framvagnen som den har ger inte samma komfort som en modern framvagn men sen slits den inte på samma sätt heller, en modern bil ska ge komfort och då är det mjuka bussningar som gäller och då får man stora rörelser och mera slitage på kringkomponenter.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

429 Inlägg
20 juli 2009
#99
Gällande elektronik fick jag reda på att min 850 har ca 80 felkoder? Medans en v70 från 2002+ har 6000-8000 stycken? (Cirka)

Kan förklara en del i varför det är så dyrt att byta elektroniken...

// Pontus

2 656 Inlägg
20 juli 2009
#100
Arradin skrev:
Ja, att volvo är överrepresenterat i långmilare är ju inget annat än Bra...  Visar ju att skiten håller , till skillnad från dom allra flesta wink

ja sannerligen skit e de håller gör dom inte wink vet nog inte nån volvo som bara gått och gått  såkalrt billigt och äga med går sönder gör de



Sök