5140
Sök

Är en (modern) bil slut vid 30 000 mil?

2 656 Inlägg
20 juli 2009
#101
_Jonex_ skrev:
Oki, ser att jag fick på pälsen för att jag skrev 30 000 mil istället för 40k.. Gränsen ligger därikring iaf , i takt med att bilarna blir äldre och värdet sjunker så är det inte värt att byta automatlåda eller renovera motorn , som någon skrev. Det var min poäng.

Ni som skriver att ni har bilar som gått långt, tänk efter : Funkar verkligen allt ? AC/ ACC, all elektronik ?
Moderna Bmw kan gå långt men aldrig utan fel , växellägesgivare på automaten är en sån typisk pryl.
Vanos var inte helt lyckat det heller, massvis med rasade toppar har det resulterat i dom första åren dom byggdes , från mitten på 90-talet.

Saabs 9000 är ju kända för att ha en klimatkontroll som får fnatt ? Räknas inte det , Ni som är Saab-ägare ?  Det är väl sånt Ni vill glömma bort för att hävda att era bilar är bäst..

Att Volvo´s "praktkombi" V70 rasar både lådor och motorer innan 20k , tycker jag är pinsamt.
Men så finns det ju Måndagsexemplar, och dom blir allt fler när priserna ska pressas.

Ett annat exempel är inredningen : En Audi , Volvo , Saab eller Bmw med skinnklädsel från början på 90-talet ser fortfarande fräsch ut idag. En skinnklädsel i dagens bilar är sliten efter 15 k mil.
Exempelvis Volvo med deras stolklädslar som spricker i sömmarna innan bilens ens gått 15k men garantin har ju lämpligen hunnit gått ut då.

Så nog f-n kan vi lugnt konstatera att dagens bilar INTE håller samma fina kvalitet som förr.

dubbelpost men du har fel aldrig sett en 940/960 skin inredning ? dom e ju kassa på dörrarna bara efternått år


12 086 Inlägg
20 juli 2009
#102
biber skrev:
Gällande elektronik fick jag reda på att min 850 har ca 80 felkoder? Medans en v70 från 2002+ har 6000-8000 stycken? (Cirka)

Kan förklara en del i varför det är så dyrt att byta elektroniken...

Ca 6000-8000 felkoder? Det låter mer som en total gissning mer än något faktabaserat.

7 100 Inlägg
20 juli 2009
#103
höhö,den här tkr ja har gått långt tongue
http://www.blocket.se/lulea/Volvo_740_l … =5&w=3

87600 mil

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 656 Inlägg
20 juli 2009
#104
JapMax skrev:
biber skrev:
Gällande elektronik fick jag reda på att min 850 har ca 80 felkoder? Medans en v70 från 2002+ har 6000-8000 stycken? (Cirka)

Kan förklara en del i varför det är så dyrt att byta elektroniken...

Ca 6000-8000 felkoder? Det låter mer som en total gissning mer än något faktabaserat.

ja de va ju bara ett spel på 2000 koder :p så verkar lite som en anning chansartade siffror


Avstängd
512 Inlägg
20 juli 2009
#105
Volvo 740/940 är mycket bra, Läste som föregående säger om han som kört 150 000mil i sin volvo 740 -90, toppen var nött hål i! Annars bara bytt avgas system och kamrem, fortfarande orenoverad orginalmotor! Och allt dokumenterat och allt gjort på Volvoverkstad, mycket låg milkostnad enligt VIB uträkning, och volvo i mitten av -90 har elektronisk insprutning/tändning.

Japanerna är bra, men de rostar upp före motorn ger sig, åtminstone om vi pratar 90-tal.

Entreprenör
1 286 Inlägg
20 juli 2009
#106
sirmiro skrev:
Jag sitter och funderar lite efter att ha läst vad folk skriver om att gamla bilar rullar på längre än nya och man måste byta ditt och datt på nya bilar osv.

Men kan någon säga en enda bil som rullat över 30 000mil och INTE haft en 2a? För varje 2a innebär att en reparation krävts.
Ta då en 240 från 70talet. Den har -troligen- haft någon 2a minst varannat år i ca 30år (från 10års ålder och framåt). Detta  gör att avgassystemet är bytt 2-3gånger, bromsarna är bytta eller totalrenoverade ca 2-3gånger, bussningar är troligen bytta liksom dämpare osv. Men ja, motorn kan gå med samma kolvringar som när den var ny.
På en "ny" bil så är det kanske andra saker som slits ut, men med samma omvårdnad så håller de troligen lika länge, om inte längre. Dock går det inte längre att göra som förr med allt, utan man behöver kunna el och data bättre än förr samtidigt som det är lite krångligare att byta slitagedelar som startmotorns drev. Det finns fler slangar i dagens motorer, och dessa får givetvis inte läcka. Se gamla V8or så finns 2kylarslangar och bensinslang.

Så vad håller längst? Jag tror det är bilen som får bäst omvårdnad i form av service.

Jodå. Min bil har rullat 28000 mil än så länge (ca 35 när det är dags för nästa besiktning) och den har inte haft en endaste tvåa. Volvo V70 2.4D 2007.

// Niklas Johansson

715 Inlägg
20 juli 2009
#107
_Nas_ skrev:
mulleina skrev:
min bil har gått lite över 27000mil och den är slö, klarar ju inte backar i femman eller jo om jag ger fullgas innan sådär tio meter också hålla fullgas genom hela backen också rostar den. Körs kanske 90mil= oljepåfyllnig hehe tur man kör lidlolja som är lite billigare big_smile Jag körde faktist om en lastbil i backe en gång och då valde jag trean och i den växlen så är det inga problem att dra upp han i 110 går lite till tillochmed men tittar på man blocket så tycker jag itne där är många escortar över 25000mil. ska tillägas att han inte är servad på över ett år förutom oljebyte, oljfiltersbyte och växellådsoljapåfyllning i feburari också rost kan delvis bero på att den inte är tvättad på de närmsta tre åren

Vad kör du för bil du ?!

Ford escort... fååårrrddd ftw!

252 Inlägg
20 juli 2009
#108
oj Min Audi har snart gått 29.000 mil! med komplett service bok o det enda som har gått sönder genom tiderna är länkarmar och så har jag fått byta bränslepump! och på verkstad så har jag fått beröm över att motorn och drivlina är i ett så jäkla bra skick wink så dom på Audi säger iaf att en bil som gått ca 30¤¤¤¤ är inte slut om ägaren lägger ner lite omsorg på att serva den!

371 Inlägg
20 juli 2009
#109
Jag kan bara utgå efter min egen bil och min farsas (w210 -96).

Jag får ofta utstå en del kritik för att jag valt just en Saab. Min bil dras tydligen med en massa problem med såväl motor, växellåda och *insert here*. Den har rullat strax över 20k mil och trots det så har jag eller föregående ägare inte haft några som helst problem med de ovannämnda delarna. Däremot har ju givetvis bromsskivor och liknande fått bytas ut. Det intressanta i det hela är att de ökända lågkvalitetskomponenterna i växellåda och motor har fått utstå en effektökning på strax över 80hk mer än från fabrik. Jag ser ingen anledning till att den inte skulle hålla 10k mil till. Dock får man ju eventuellt räkna med ett turbobyte om 5k mil.

Mercedes rostproblem började såvitt jag kommer ihåg iom w202 och de modellerna som lanserades efter. Och ja, min far har fått vara med om enorma mängder rost på sin bil. Allt har dock blivit åtgärdat av Mercedes, men nu börjar det krypa fram igen.
Maskinellt tycker jag dock att den är grym. Trots strax över 20k mil sitter lite av nybilskänslan kvar. Något som jag blir förvånad över är att han aldrig har haft några problem med hjulupphängningar. Inte en enda bussning har bytts, vilket jag tycker är bra med tanke på att det är en ganska påkostad upphängning med bra komfort och samtidigt hyfsad väghållning smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

11 Inlägg
20 juli 2009
#110
Turbo_danne2 skrev:
En Mercedes hinner ju rosta bort innan den slagit om till 20.000 mil tongue

Hahahaha säger han som äger saab...... tongue

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
20 juli 2009
#111
shishaaa skrev:
Turbo_danne2 skrev:
En Mercedes hinner ju rosta bort innan den slagit om till 20.000 mil tongue

Hahahaha säger han som äger saab...... tongue

Som VW ägare ska du fan inte säga så jävla mycket du heller.. kolla vilka jävla rosthögar de flesta golf 3 är... även golf 4 har jag sett med rostiga skärmkanter bak...

Föresten så är min pappa starkare än era!

Dock så har "saab ägaren" lite rätt i det han säger, men med tanke på vad denna rostskandalen har kostat mercedes så är jag inte speciellt orolig över att deras nya bilar ska rosta bort, då dem nog försökt fixa felet för att få tillbaka kunder.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

371 Inlägg
20 juli 2009
#112
Fenomenet kondens verkar mer eller mindre undgått alla bilkonstruktörer. Det är iaf det intrycket jag får när jag kollar hur dörrar är uppbyggda. Eller så är väl tanken att de ska rosta sönder efter en tid förstås smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juli 2009
#113
AcesHigh666 skrev:
shishaaa skrev:
Turbo_danne2 skrev:
En Mercedes hinner ju rosta bort innan den slagit om till 20.000 mil tongue

Hahahaha säger han som äger saab...... tongue

Som VW ägare ska du fan inte säga så jävla mycket du heller.. kolla vilka jävla rosthögar de flesta golf 3 är... även golf 4 har jag sett med rostiga skärmkanter bak...

Föresten så är min pappa starkare än era!

Dock så har "saab ägaren" lite rätt i det han säger, men med tanke på vad denna rostskandalen har kostat mercedes så är jag inte speciellt orolig över att deras nya bilar ska rosta bort, då dem nog försökt fixa felet för att få tillbaka kunder.

Sluta bråka om vems märke som är bäst, problemet med Mercedes är att de vet att de kan behandla sina kunder nästan hur som helst och de kommer ändå komma tillbaka. Det är kraften i ett varumärke det, och eftersom Mercedes bilar är så satans bra i allt utom plåten (och el i vissa fall) så är det inte helt oförtjänt heller.

Visst har det kostat Mercedes en del, så naturligtvis försöker de ordna det. Men de är inte ett dugg oroliga över att förlora en massa kunder, och det tror jag inte de behöver vara heller. Det är bara för märket att i lugn och ro försöka ordna problemet och laga de bilar där de inte kommer undan utan att kunderna kommer klaga allt för mycket.

Övriga bilar kommer nekas med stenskott, påslag eller annat löjligt som bortförklaring. Försvinner en kund kommer det en ny men de flesta bara tackar och tar emot. En attityd en mindre etablerat märke som Alfa Romeo eller typ... KIA aldrig hade kunnat använda utan att skada varumärket.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

371 Inlägg
20 juli 2009
#114
Rquired skrev:
Visst har det kostat Mercedes en del, så naturligtvis försöker de ordna det. Men de är inte ett dugg oroliga över att förlora en massa kunder, och det tror jag inte de behöver vara heller. Det är bara för märket att i lugn och ro försöka ordna problemet och laga de bilar där de inte kommer undan utan att kunderna kommer klaga allt för mycket.

Den grupp som är så pass märkeskonservativa är gamla gubbar. Tvivlar på att Mercedes vågar basera sin framtid på denna utdöende grupp.

Kan ta min far som exempel. Han har alltid ägt Mercedes sedan han hade en ny Volvo 240 vars lack började flaga som på ett gammalt hus. Detta ville inte Volvo åtgärda, och sedan dess har det inte blivit någon Volvo.
Att han har kört Mercedes sedan dess har inget med hjärntvätt att göra utan det har varit grymt bra bilar. W124 var en fantastisk bil på sin tid! Hans plan är nu att vänta och se hur w213 klarar sig. Om det visar sig att den håller ihop bra och inte rostar upp i förtid så blir det ett köp av en sådan. Så att Mercedes kunder skulle vara zombies utan egen vilja avfärdar jag som rent skitsnack. Deras bilar har helt enkelt motsvarat kundens förväntningar och därför återkommer dem.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juli 2009
#115
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:
Visst har det kostat Mercedes en del, så naturligtvis försöker de ordna det. Men de är inte ett dugg oroliga över att förlora en massa kunder, och det tror jag inte de behöver vara heller. Det är bara för märket att i lugn och ro försöka ordna problemet och laga de bilar där de inte kommer undan utan att kunderna kommer klaga allt för mycket.

Den grupp som är så pass märkeskonservativa är gamla gubbar. Tvivlar på att Mercedes vågar basera sin framtid på denna utdöende grupp.

Kan ta min far som exempel. Han har alltid ägt Mercedes sedan han hade en ny Volvo 240 vars lack började flaga som på ett gammalt hus. Detta ville inte Volvo åtgärda, och sedan dess har det inte blivit någon Volvo.
Att han har kört Mercedes sedan dess har inget med hjärntvätt att göra utan det har varit grymt bra bilar. W124 var en fantastisk bil på sin tid! Hans plan är nu att vänta och se hur w213 klarar sig. Om det visar sig att den håller ihop bra och inte rostar upp i förtid så blir det ett köp av en sådan. Så att Mercedes kunder skulle vara zombies utan egen vilja avfärdar jag som rent skitsnack. Deras bilar har helt enkelt motsvarat kundens förväntningar och därför återkommer dem.

Jag skrev exakt samma sak ovan? Bortsett från rostskyddet de senaste åren.

Jag skrev inte att Mercedesägare är viljelösa zombies, jag skrev att märket Mercedes alltid kommer dra till sig köpare nästan oavsett hur dåliga bilarna är. De kommer leva på tidigare rykte helt enkelt, dessutom är moderna Mercedes knappast dåliga bilar. Tvärt om är de bland det bästa du kan ha i allt utom rostskydd.

Och dåligt rostskydd kommer inte knäcka varken märket Mercedes rykte eller dess trogna kundgrupp.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

371 Inlägg
20 juli 2009
#116
Rquired skrev:
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:
Visst har det kostat Mercedes en del, så naturligtvis försöker de ordna det. Men de är inte ett dugg oroliga över att förlora en massa kunder, och det tror jag inte de behöver vara heller. Det är bara för märket att i lugn och ro försöka ordna problemet och laga de bilar där de inte kommer undan utan att kunderna kommer klaga allt för mycket.

Den grupp som är så pass märkeskonservativa är gamla gubbar. Tvivlar på att Mercedes vågar basera sin framtid på denna utdöende grupp.

Kan ta min far som exempel. Han har alltid ägt Mercedes sedan han hade en ny Volvo 240 vars lack började flaga som på ett gammalt hus. Detta ville inte Volvo åtgärda, och sedan dess har det inte blivit någon Volvo.
Att han har kört Mercedes sedan dess har inget med hjärntvätt att göra utan det har varit grymt bra bilar. W124 var en fantastisk bil på sin tid! Hans plan är nu att vänta och se hur w213 klarar sig. Om det visar sig att den håller ihop bra och inte rostar upp i förtid så blir det ett köp av en sådan. Så att Mercedes kunder skulle vara zombies utan egen vilja avfärdar jag som rent skitsnack. Deras bilar har helt enkelt motsvarat kundens förväntningar och därför återkommer dem.

Jag skrev exakt samma sak ovan? Bortsett från rostskyddet de senaste åren.

Jag skrev inte att Mercedesägare är viljelösa zombies, jag skrev att märket Mercedes alltid kommer dra till sig köpare nästan oavsett hur dåliga bilarna är. De kommer leva på tidigare rykte helt enkelt, dessutom är moderna Mercedes knappast dåliga bilar. Tvärt om är de bland det bästa du kan ha i allt utom rostskydd.

Och dåligt rostskydd kommer inte knäcka varken märket Mercedes rykte eller dess trogna kundgrupp.

Inte? I dagsläget räcker det med att nämna Mercedes så börjar det rosta i pannan på den man talar med! Att Mercedes skulle kunna tillverka skitbilar och leva på tidigare rykte samtidigt som deras kunder inte är viljelösa zombies finner jag väldigt motsägelsefullt.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

///R-Rated
523 Inlägg
20 juli 2009
#117
Ja dessa volvos är sjuka!

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 juli 2009
#118
NiV3Rt skrev:
Rquired skrev:
NiV3Rt skrev:

Den grupp som är så pass märkeskonservativa är gamla gubbar. Tvivlar på att Mercedes vågar basera sin framtid på denna utdöende grupp.

Kan ta min far som exempel. Han har alltid ägt Mercedes sedan han hade en ny Volvo 240 vars lack började flaga som på ett gammalt hus. Detta ville inte Volvo åtgärda, och sedan dess har det inte blivit någon Volvo.
Att han har kört Mercedes sedan dess har inget med hjärntvätt att göra utan det har varit grymt bra bilar. W124 var en fantastisk bil på sin tid! Hans plan är nu att vänta och se hur w213 klarar sig. Om det visar sig att den håller ihop bra och inte rostar upp i förtid så blir det ett köp av en sådan. Så att Mercedes kunder skulle vara zombies utan egen vilja avfärdar jag som rent skitsnack. Deras bilar har helt enkelt motsvarat kundens förväntningar och därför återkommer dem.

Jag skrev exakt samma sak ovan? Bortsett från rostskyddet de senaste åren.

Jag skrev inte att Mercedesägare är viljelösa zombies, jag skrev att märket Mercedes alltid kommer dra till sig köpare nästan oavsett hur dåliga bilarna är. De kommer leva på tidigare rykte helt enkelt, dessutom är moderna Mercedes knappast dåliga bilar. Tvärt om är de bland det bästa du kan ha i allt utom rostskydd.

Och dåligt rostskydd kommer inte knäcka varken märket Mercedes rykte eller dess trogna kundgrupp.

Inte? I dagsläget räcker det med att nämna Mercedes så börjar det rosta i pannan på den man talar med! Att Mercedes skulle kunna tillverka skitbilar och leva på tidigare rykte samtidigt som deras kunder inte är viljelösa zombies finner jag väldigt motsägelsefullt.

Gör så då. Jag säger inte att Mercedes inte försöker ordna det, jag skrev bara att de inte har speciellt bråttom.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gammal bild
111 Inlägg
20 juli 2009
#119
Det beror på om Motorn är väl servad och omhändertagen då treor jag vilken motor som helst kan gå långt både diesel och bensin, dock när dom har börjat gå över 40-50 tusen mil och börjar äta olja så är ju inte det så speciellt roligt, bättre att börja inse att bilen kam bytas ut mot en annan. smile om Volvo bara kunde göra 140-740 serien att gå under litern bensinare så hade dte varit underbart big_smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 juli 2009
#120
Som vanligt så går det ca 4 sidor innan det spårar ur totalt med pajkastning.. hmm Inte direkt förvånad...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.


Sök